Samsung Wireless Fast Charging Pad Zwart Review

ucsdcom 12 september 2016, laatste update op 13 september 2016, 906 views

Samsung Wireless Fast Charging Pad Zwart

Prima Qi geschikte draadloze lader. Genereert meer draadloos laadvermogen. Laad ondersteunde toestellen hierdoor extra snel draadloos op.

Pluspunten

• Zeer snel draadloos laden
  • Laad ook niet quick charge geschikte toestellen op
  • Futuristisch design
  • Mooie gekleurde led gloed geeft laadstatus weer
  • Geen slijtage meer aan je USB poort
  • Geen gehannes meer met verschillende usb kabel typen

Minpunten

• Netstroomadapter niet inbegrepen
  • Prijs bij introductie erg hoog

Bijgaand een korte review van deze draadloze Samsung lader V2.0.

Unboxing:

De lader komt in een vierkant kunstof doosje zonder poespas. Door het transparante deksel zie je de laadschijf. Bij het uitpakken vind ik de laadschijf en een quick start handleiding van 2 pagina's per taal. Niet meer en niet minder.

Samsung wireless fastcharging pad

Ik verwachtte een micro USB adapter voor de spanningsvoorziening aan te treffen, maar helaas, die blijkt er niet bij te horen. In de quick start guide staat dat door Samsung goedgekeurde laders gebruikt mogen worden met een spanning van 5 volt, 2A tot 5,3 volt 2A. Je moet de lader van je toestel dus gebruiken om de draadloze "puck" die het is van spanning te voorzien. Opvallend is dat er ook gemeld wordt dat je in gebieden met slechte dekking kan merken dat je ontvangst weg kan vallen bij gebruik van de lader. Dit doordat de electromagnetische velden van de spoelen hierop storend kunnen werken.

Samsung wireless unboxed

De lader:

De Samsung Fast charge pad is een verbeterde versie van de "gewone"draadloze laadschaal.Net als bij je electrische tandenborstel gaat het draadloos laden doormiddel van inductie. De inductie wordt opgewekt door middel van poelen van koperdraad. Een in je toestel, en 1 in de laadpuck. Om het oppervlak van de lader te vergroten kunnen meerdere spoelen geplaatst worden verspreid over het oppervlak.

Nokia DT-900 transparant

Het enige wat nieuw is aan de "fastcharge versie"is zoals de naam al aangeeft de ondersteuning van draadloos snelladen. En dan alleen voor toestellen die dit ondersteunen, zoals de Samsung Galaxy S7 (edge). Hij ondersteunt de Qi standaard.Verder zit de ondersteuning in de aanwezigheid van een laadspoel in je toestel.

Samsung charge Pad aan lader

Je kan een laadcover voor een aantal toestellen kopen, waarin de spoel voor draadloos laden zit. Ook kan je losse draadloos laden spoelen kopen met een micro-USB of een Lighnting aansluiting. Een firma die dat levert is bijvoorbeeld Zens.Draadloos laden bij een toestel met een metalen achterkant is echter nog altijd onmogelijk vanwege de warmteontwikkeling die de laadenergie zou geven in het metaal. Dit is dus technisch onmogelijk gemaakt. Ook met een externe laadpad zal een metalen HTC dus niet draadloos opgeladen kunnen worden.

Ervaringen:

Kort gezegd: hij doet wat hij moet doen, dus het draadloos opladen van je toestel. Naast de Samsung S6 en S7 heb ik ook een Nokia Lumia 930 en 950XL getest. Beide toestellen laden prima op deze pad op.

Samsung op chargepad

Is het alles goud wat blinkt?

Nee duidelijk niet! Het snelladen bij een Samsung Galaxy S7 gaat duidelijk sneller dan met de gewone draadloze lader. Het snelladen met het snoertje in de USB poort gaat duidelijk nog heel veel sneller.

Waar de energie blijft is mij ook wel helder: zowel lader als toestel worden best warm. Samsung zorgt ervoor dat de lader zelf relatief koel blijft doordat er een micro ventilator is ingebouwd. Het was dat ik daarop gewezen werd, anders had ik het niet eens door gehad. Als je in een stille kamer je oor er naast houd tijdens het erop leggen van je toestel, dan hoor je de ventilator aanslaan. Een heel zacht gereutel.

Verder is de laadpad best klein. Zit de laadspoel midden op de achterzijde van je toestel, dan gaat het positioneren het makkelijkst. Helaas hebben veel toestellen de laadspoelen aan in de bovenste helft of de onderste helft. Je moet je toestel erg precies positioneren om hem te laten laden. Het helpt dan niet echt mee dat de laadpad in verhouding best compact is. Zit de laadspoel op een uiteinde van je toestel, dan ligt je toestel daardoor op het randje te wankelen voor hij gaat laden. En met nog meer pech schakelt het draadloos laden continu aan en weer uit of valt je toestel ernaast, waardoor niet geladen wordt.

Samsung S7 op de rand
Samsung S7 op de rand van de Samsung wireless fast charger = niet opladen

Daarom heb ik mijn gebruikservaringen met de Samsung wireless fastcharge pad afgezet met mijn ervaringen met de Nokia-DT-900 draadloze lader. Zo'n ovale Nokia DT-900 laadpad werkt wat dat betreft gebruiksvriendelijker. Daar zitten 3 spoelen over elkaar heen gemonteerd, zodat je kan laden waar je je toestel ook neerlegt. Mynokia had bij de launch van de DT-900 blijkbaar een transparant model gekregen. Dat laat de 3 spoelen zien die het laden bij de Nokia lader wel comfortabel en "foolproof" maken. Helaas mist die lader snelladen.

Nokia DT-900
Nokia DT-900 wireless lader ter vergelijking

Spoelen Nokia
3 spoelen dekken in de Nokia DT-900 en DT-910 het gehele oppervlak van de lader

Samsung S7 op Nokia DT-900
Samsung Galaxy S7 op de Nokia lader

Bij andere toestellen wordt "gewoon" opgeladen, wat helaas ook trager is dan met de laadkabel, maar tegelijk prima werkt.

Conclusie:

De draadloze lader doet met name bij Samsungs wat deze moet doen. Het "fast charge" snelladen is echter een stuk minder snel dan het laden via kabel en micro USB. Voor andere toestellen werkt hij ook, dus ook bij andere merken, mits het toestel ondersteuning heeft. Snelladen vindt dan niet plaats.

Toen ik hem kocht was de prijs ver boven de 50,- euro. Voor die prijs vind ik het een gemis dat er geen 230 volt adapter/lader bij zat. Je toestellader wil je soms toch voor onderweg mee. Draadloos laden is extra handig als je snel je toestel erop kan leggen en weer mee kan grissen, zoals op het werk. Voor een extra snelle laadoptie met een draadloze lader zoek je een vaste plek op je bureau of op een kastje/tafel, waarna je er niet meer aan wil komen. Net even iets minder handig als hij aan deze lader vast zit en je de lader mee wilt naar huis of op reis. Meebestellen dus die extra micro USB lader en kabel.

Nu de prijs flink daalt is deze lader absoluut te overwegen als extra laadmogelijkheid. Wonderen in snelheid en gebruiksgemak mag je echter niet verwachten. Helaas al meer dan eens opgestaan en een leeg toestel van de lader gegrist. Dat ligt niet aan de lader, maar aan het niet goed op de spoel liggen van het toestel. Balen is dat. In de praktijk met name bij niet Samsung toestellen een echt minpunt. Met het snelladen van Samsungs S7 toestellen is mijn laadgedrag totaal veranderd. Niet iedere avond laden, maar dit pas doen als het nodig is. Ook als je weg moet is het kort aan de lader leggen voldoende om weer verder te kunnen. Draadloos snelladen gaat dan in de vergelijking toch te langzaam Ik pak daarom in de praktijk meestal weer de super snel ladende micro USB kabel. Voor toestellen zonder snelladende draad is deze lader veel nuttiger.

Changelog:

-Foto's gemaakt en toegevoegd
-Vergelijking met Nokia DT-900 toegevoegd
-Ter verduidelijking de plaatjes met de Nokia verdeling van de 3 spoelen toegevoegd
-Tekstuele aanvulling van mijn ervaringen
-Typfouten hersteld

Heb jij ook een Samsung Wireless Fast Charging Pad Zwart?

Mooie en duidelijke review die je hebt gemaakt.

Het is inderdaad, zoals je aangeeft, erg belangrijk hoe je de mobiel op de lader legt om het maximale eruit te halen. Daarnaast mag er zeker geen 'dikke' beschermhoes om de mobiel zitten om gebruik te kunnen maken van de lader. Het is dan ook vooral geschikt om 'snel' even bij te laden en de mobiel te kunnen pakken, laden via usb is voorlopig echt de meest snelle optie.
Dank voor je compliment. Wat ik vooral hoop is dat andere kopers de juiste verwachting erbij hebben. Het is zoals je albschrijft inderdaad een goede aanvulling naast je usb lader.

De beste toepassing zou wat mij betreft misschien wel inbouw van een draadloze lader in je tafelblad van de bureaus op het werk zijn. Dan is het echt "charge 'n go".

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 24 september 2016 22:53]

Mijn S5 heeft ook een klepje voor de usb wat je dan iedere keer moet lospeuteren.Deze charge pads zijn dan een uitkomst ...
Ik lees ook grote verschillen met app als als Ampere Charging op de pad of USB ..., (dubbele vermogen)
dit product heb ik aangeschaft via bol.com maar hij bleek nep te zijn. Kijk uit mensen van dit product is veel namaak in omloop (wordt trouwens gewoon verkocht als samsung)
Bedankt voor je waarschuwing! Het viel mij ook al op dat je ze soms ziet voor onwaarschijnlijk lage prijzen. Echt jammer dat er zoveel namaak op de markt wordt gebracht.

Heb je misschien nog tips voor ons hoe je kan zien of je een echte of een namaak versie aangeboden krijgt? Was het bij die van jou heel opvallend, of functioneerde hij gewoon uit de doos al niet?
via youtube kun je de verschillen vinden tussen de echte en de namaak variant

[Reactie gewijzigd door mac5er op 21 februari 2017 16:09]