Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties 5.1 Satelliet speaker met 80W vermogen - Bekijk alle specificaties

Teufel Consono 35 Mk3 (Zwart) Review

Wizzu 30 maart 2016, laatste update op 30 maart 2016, 2.255 views

Teufel Consono 35 Mk3 (Zwart)

De prijs/kwaliteit ligt erg hoog voor deze homecinema set, je krijgt meer dan genoeg waarde voor je geld. Geluid in films en games is heel goed waarbij alle tonen goed met elkaar mixen. Voor muziek wat kleine schoonheidsfoutjes maar daarvoor is die ook niet bedoeld. Lees uitgebreide review voor meer.

Pluspunten

• Zeer hoge prijs/kwaliteit
  • Geluid voor films/games is uitstekend
  • Makkelijk aansluiten (ook voor elke AVR)
  • Premium uitstraling
  • Niet te prominent aanwezig in de huiskamer
  • Goede service van Teufel

Minpunten

• Niet optimaal voor muziek (maar dat hoeft ook niet)
  • Grote subwoofer

Mid- en hoogweergave Score: 5
  • Aansluiten
  • Uiterlijk
  • Geluid
  • Conclusie
Na flink wat speurwerk via diverse bronnen (internetsites, tijdschriften, audiowinkels, artikelen, reviews en video's) ben ik uiteindelijk uitgekomen op de Teufel Consono 35 mk3 (Zwart). Vergis je niet dat er ook andere versies bestaan zoals de Mk2 en Mk1, dit zijn overduidelijk vorige versies van de Consono 35, dus let daarbij goed op als je zoekt naar deze homecinema set. Zo bleek dat de Consono 35 Mk3 een uitstekende prijs/kwaliteit ratio bevatte en je daarmee veel waarde kreeg van je geld. Waarschijnlijk kunnen zij deze speakers voordelig aanbieden omdat ze alleen een internet site hebben voor bestellingen en geen vestigingen in Nederland (hoewel er sinds kort in Amsterdam een mini vestiging staat). Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom de meeste mensen dit product kopen; een relatief low-budget homecinemaset met hoge kwaliteit. Ook is er meerdere keren omschreven dat het erg gemakkelijk aan te sluiten was, de subwoofer een erg groot formaat had en de speakers zelf een "premium" uitstraling had. Ik heb deze nu al enkele dagen in bezit en er was nog geen andere review op Tweakers (wat een schande :P) dus het leek mij tijd om de eerste review hierover te schrijven.

Teufel levering & service
Hierin valt niks te ontkennen, de service van Teufel heb ik erg plezierig ervaren. Ik heb de bestelling op vrijdagavond gedaan en het kwam op de dinsdag aan bij ons thuis. Zo heb ik ook een bedenktijd van 8 weken en 12 maanden garantie op het product. Het enige nadeel wat ik heb ondervonden is dat de prijzen die weergeven zijn op de site exclusief de verzendkosten zijn. Op basis van het formaat en prijs wordt de verzendkosten bepaald. In dit geval moest ik 20 euro verzendkosten betalen. Maar dit heb ik uiteindelijk kunnen opheffen met een kortingscode van 20 euro dus uiteindelijk was de verzendkosten in wezen gratis. Daarbij heb ik nog een tip: betaal nooit de volledige prijs bij de Teufel site! Er is namelijk altijd een actie aan de gaande mocht het zijn combideals, lente korting, paas korting etc. Uiteindelijk heb ik ook nog extra korting gekregen via een combideal (gratis 5.1 homecinema kabels en gratis n paar statieven + de 20 euro kortingscode). De kortingscode kun je halen van diverse kortingscode-sites of op de Teufel site zelf. Uiteindelijk 100 euro in totaal bespaard op een vrij makkelijke manier.

Aansluiten
De aansluiting van alle speakers en de subwoofer was erg gemakkelijk. Het is een plug-and-play dus binnen een uurtje had ik alles wel aangesloten. Alles staat duidelijk uitgelegd bij de instructies en de n paar statieven waren ook makkelijk te monteren. In mijn geval heb ik de speakers aangesloten aan mijn nieuwe receiver van Denon (Denon AVR-X1200W). Dit is geen hi-end receiver maar net boven het gemiddelde zo gezegd. De aansluiting aan een receiver heb ik ook erg gemakkelijk ervaren.

Uiterlijk
De speakers zelf zien er erg premium uit en doen het lijken alsof de speakers veel duurder waren. De statieven zijn simpel, strak en staan stevig op de grond dankzij een behoorlijk zware ondersteun. De subwoofer heeft een mooie zwarte glans maar is wel rg groot (Diepte 34,50 x Breedte 34,50 x Hoogte 55,00 cm). Je moet dus ermee rekening houden dat je ruimte vrij hebt om de subwoofer ergens neer te plaatsen. Bovendien is de subwoofer ook relatief zwaar (21 kg) dus enige spierkracht is ook vereist ;)

Geluid
Hier kan ik heel kort over zijn: het geluid voor films en games is geweldig! Ik heb films afgespeeld waarbij veel geluiden van dieren te horen zijn (Jurassic World) en breinloze actie films met veel explosies (Men of Steel) en ik moet zeggen dat ik erg te spreken was hierover. Dat je voor zo relatief weinig geld zulke speakers kunt krijgen is in mijn ogen bijna bizar. De hoge tonen, spraak en midrange tonen zijn haarscherp. Natuurlijk niet vergelijkbaar met een echte hi-end speaker maar de prijs/kwaliteit van deze speakers is echt heel erg goed! De lage tonen in de speakers en subwoofer zijn ook lekker vol en niet in overvloed aanwezig. Het is alleen in overvloed wanneer je verwacht dat het zo zou zijn (zoals bij implosies). Mocht je toch de lage tonen willen aanpassen, kun je dit als nog doen bij de subwoofer (bij mij staan ze 50-60%)
Ook heb ik games gespeeld zoals Star Wars: Battlefront en Rainbow six Seige. Beide games staan bekend om hun hoge geluidskwaliteit; DICE voor Star Wars:Battlefront en andere games zoals o.a. Battlefield en Ubisoft voor Rainbow six Seige en andere games zoals o.a. The Division. Van beide was ik erg te spreken over het geluid, eigenlijk identiek aan de film ervaring.
Geluid van muziek klonk ook behoorlijk goed voor deze prijs. Ietjes minder goed dan bij de film/games maar dat mocht de pret zeker niet drukken. Zo nu en dan kon het extreem hoge tonen niet 100% correct laten klinken maar daar had ik alleen "last" van als ik er op ging letten. Dus als je er normaal naar luistert zul je er vrij weinig van merken. Tenslotte koop je een surroundset voornamelijk voor de films en games.

De afgelopen paar dagen ben ik erg onder de indruk geweest van de speakers en ben ik nog steeds verbaasd van de prijs/kwaliteit die Teufel aanbied. Hoe dan ook, de hele ervaring was voor mij erg plezierig; de levering, de goede service, gemakkelijke aansluiting en het bazen geluid voor de kleine prijs. Voor echte muziek audiofielen zal dit niet optimaal zijn maar daar is deze set ook gelukkig niet voor bedoeld.
Al met al kan ik de Consono 35 Mk3 zeer aanbevelen voor mensen die voor weinig geld toch een hoge kwaliteit surround set willen aanschaffen. Zo heb je een mooie homecinema set dat weinig in beslag neemt (op de subwoofer na) en niet te prominent aanwezig is in de huiskamer. Dit is ook perfect als instapmodel voor in kleine ruimtes (max 40m2). Erg tevreden met deze speakers en ik zal zeker een aantal jaren hier veel plezier mee hebben!

Heb jij ook een Teufel Consono 35 Mk3 (Zwart)?

Even een vraagje; Zijn de speakers ook makkelijk te bevestigen een een muurbeugel, zoals de Vogels VLB500 die ik gebruik? Ikzelf heb namelijk ook een Denon AVR-X1200W en heb deze Teufel set ook op het oog alleen wil ze namelijk wel aan de muur kunnen bevestigen.

Ik zag ook dat ze de Teufel Consono 25 MK set hadden, is dit ook wat of raad je mij toch echt de 35 set aan?

Alvast bedankt!

[Reactie gewijzigd door AeroTech2 op 12 mei 2016 21:31]

Ik heb alleen de statieven tot nu toe gebruikt en nog geen muurbeugel, mr ik kan je wel een beetje op weg helpen. Teufel bied namelijk ook muurbeugels aan speciaal voor deze speakers "Universele wandbeugel AC 3500 SM". Het enige waar je naar moet kijken is hoe verre deze overeen komt met jou Vogel VLB500. Voornamelijk of het gat achter de speaker overeenkomt met jou Vogel. Hier zijn de twee handleidingen van de muurbeugels:

Universele wandbeugel AC 3500 SM instructies

Vogels VLB500 instructies

Als jij, net zoals ik, ook een Denon AVR-X1200W hebt dan raad ik je wel echt de 35 Mk3 aan! De 25 Mk3 heeft zoals verwacht een wat lagere geluidskwaliteit en zijn meer geschikt zijn voor kleine kamertjes (25m), bijna een PC gaming set zou je kunnen zeggen. Het zou ook zonde zijn om een speakerset aan te schaffen die (zwaar) onder de hoge kwaliteitsniveau zit van je versterker. Met de 35 Mk3 haal je het maximale uit je versterker en bovendien zie ik nu ook dat de 35 Mk3 weer met korting te verkrijgen is dus dan is de keuze voor mij althans snel gemaakt!

Hopelijk kun je wat met deze informatie en laat maar weten hoe alles verlopen is :)

[Reactie gewijzigd door Wizzu op 13 mei 2016 12:25]

Hallo Wizzu,

Bedankt voor de informatie.

Ik heb inderdaad een Denon AVR-X1200W, ook heb ik afgelopen week de Teufel 35 MK3 besteld voor 333,- inclusief verzending en verwacht deze aankomende week binnen te krijgen, dus ben benieuwd! :)
Hallo AeroTech2,

Graag gedaan, mooi dat je toch gekozen hebt voor de Teufel 35 Mk3! Hou er wel rekening mee dat je standaard 5.1 home cinema kabels in huis hebt want die worden niet automatisch meegeleverd!
Laat maar over een aantal dagen weten hoe jij het ervaren hebt sinds jij dezelfde opstelling hebt :)
Ik had inderdaad gezien dat de bekabeling niet meegeleverd worden, wel heb ik de speaker bekabeling voor de satellite speakers er al liggen. Alleen een sub kabel moet er nog gehaald worden ;)
Hej Wizzu,

Even een vraagje. Ik heb mijn Denon X1200W nu aangesloten met de 5.1 set en 2 speakers achter zone 2 die in de tuin hangen alleen ik krijg ze niet aan de gang. Wanneer ik naar instellingen ga is "ZONE2 setup" grijs en niet te selecteren. Weet jij zo dit aan de gang te krijgen?

Uiteraard de handleiding al geraadpleegd alleen kom er niet uit :P

Groeten
Het lijkt er op dat je de bekabeling niet correct aangesloten is, want hij detecteert geen verbinding. Check of ze achterin goed aangesloten zijn aan je Denon X1200W. Deze versterker ondersteund ook 7.1 i.p.v. 5.1. dus misschien dat je wellicht daar onjuist aan de 7.1 aangesloten hebt.
De CD die meegeleverd is, is veel meer uitgebreid dan de handleiding die je als boekje kreeg. Wellicht kun je daar kijken bij de inhoudsopgave of steek woorden gebruiken (Control+F het woord "5.1" of "zone2" intypen). Zie pagina 32 t/m 37 en 141 t/m 148! Het PDF die op de CD staat is overigens ook online te vinden onder de naam "AVR-X1200W INTEGRATED NETWORK AV RECEIVER Owner’s Manual".

Succes!

[Reactie gewijzigd door Wizzu op 16 mei 2016 15:20]

Ik heb mijn reactie aangepast!
Mij is niet helemaal duidelijk welke kabels ik nodig heb. Het volgende wordt meegeleverd

1 x 30m luidsprekerkabel 1.0mm - C1030S
1 x Subwoofer-Kabel 2.5m - C3525W

Het lijkt me dat ik dan nog 3 kabels nodig heb? Of zie ik dit helemaal verkeerd?
Ik snap je verwarring maar dat is genoeg om alles mee aan te sluiten. De 1 x 30m luidsprekerkabel 1.0mm - C1030S moet je in stukjes knippen om het te kunnen aansluiten op je speakers & versterker. Op YouTube kun je filmpjes vinden hoe het werkt (zoek in het Engels).
Ik wil deze set aansluiten op een Denon avr-x1300w. Beetje verwarrend alleen dat de specs 4-8 ohm beschrijven. Enig idee of de Teufels icm de Denon een goede combi is?
Zoals je waarschijnlijk gelezen heb, heb ik de Denon AVR-X1200W. Deze combinatie vind ik persoonlijk erg goed en ik kan me niet voorstellen dat de 1300 een wereld van verschil kan zijn in combinatie met deze speakers.

[Reactie gewijzigd door Wizzu op 19 februari 2017 21:16]

Ik heb dezelfde setup met deze speakers en de denon X1300w
Het valt me op dat de center speaker nogal ielig klinkt.
Is dit een instelling of is er iets mis met versterker of center speaker?
Ik denk dat je de center speaker niet goed hebt aangesloten. Dubbel check even of die achter de speaker en in de versterker goed aangesloten is. Daarbij heb ik een denon X1200W, zou wel niet heel veel uitmaken maar het is niet identiek dezelfde setup.
Klopt het type is anders maar de speaker gelijk dus denk dat het weinig uitmaakt.
Speaker zit goed aangesloten, kan niet veel aan misgaan.
Bij jou klinkt het wel goed?
Ik ga nog eens met de instellingen stoeien.
Bij mij klinkt het prima. Zowel met films als muziek. Ik zou inderdaad met de instellingen spelen en eventueel bij de manuals kijken van de Denon versterker en/of Teufel speakers (staan beide online). Succes!