Specificaties Losse body, 24MP sensor - Bekijk alle specificaties

Sony A68 (Body) Zwart Review

Boss-19 26 maart 2016, 990 views

Sony A68 (Body) Zwart

Een goede en degelijke camera. De viewfinder en weergave op het LCD scherm is erg goed. Het enige dat (mijn inziens) in de verpakking mist is een beschermkapje voor de flitschoen.

Pluspunten

• Degelijk
  • Liveview op LCD en Viewfinder
  • Eigen instelbare knoppen
  • Ligt fijn in de hand.

Minpunten

• Afwezigheid beschermkapje flitsschoen

Snelheid en automatiek Score: 5
Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 3
[h1]Unboxing en eerste impressie[/h1]
Wat er in de verpakking zit: de body, een usb-kabeltje, een schouderband, een oplader, zowel een Engelse als een Europese stekker voor bij de oplader en een aantal handleidingen/ overige papieren. Wat betreft de handleiding kun je beter de onlineversie gebruiken ( http://helpguide.sony.net/ilc/1610/v1/nl/index.html ) .
Het enige dat ik (enigszins) mis in de verpakking is een plastic kapje voor de bescherming van de flitschoen (of Multi Interface Shoe zoals Sony hem noemt). Bij een camera van rond de 200 euro (Sony HX-50) wordt deze netjes bijgeleverd, wat het (mijn inziens) wat vreemd maakt dat je hem bij deze camera voor 6 tot 10 euro apart moet bijbestellen (FA-SHC1M).
Het eerste kwartier ben ik vooral druk geweest met de bevestiging van de schouderband. Dit gaat iets minder soepel als de afbeelding in het boekje doet denken en het gebruik van een mesje of ander hard en smal voorwerp is aan te raden. Na het bevestigen ben je er in ieder geval wel zeker van dat de band goed vastzit.

Aangezien ik heb gekozen voor een TAMRON 18-200 lens en niet voor de originele lens ben gegaan kan ik hier ook niks over zeggen. Voor een gebruiker die van een compact (superzoom) camera naar een spiegelreflexcamera gaat is het aan te raden om een lens met een iets groter bereik te halen. De camera die voorging aan deze was voor mij de Sony Hx200v (superzoom). Zelfs met deze iets grotere lens merk ik wel dat de zoom een stuk minder is (wat op zich natuurlijk geen ramp is). In vergelijking met de Hx200v is de body (zoals te verwachten ) een stuk groter. De camera ligt fijn in de hand en de knoppen zijn goed bereikbaar. Aan (een groot aantal) knoppen zijn , middels het menu, andere functies toe te wijzen. Dit is vooral handig voor de C1 (custom1) en de C2 knop op de achterzijde van het toestel. Het kantelbare scherm voelt , net als de rest van de camera, solide aan. Bij het wisselen van de modus middels het moduswieltje dien je eerst de lock-knop (die zich in het midden van dit wieltje bevind) in te drukken, iets dat niet in alle situaties simpel is/ makkelijk gaat.

Bij het maken van de foto’s was het voor mij nog even wennen aan het scherpstellen, wat natuurlijk niet meer zo simpel gaat als bij een superzoom of compact camera. In de Manual mode kun je makkelijk de sluitertijd en het F-getal aanpassen door aan de draaiwieltjes voor- en achterop de camera te draaien. Een realistisch liveview beeld kan zowel op de elektronische viewfinder als op het LCD-scherm worden weergeven. In tegenstelling tot de HX200v heb ik het bij deze camera nog niet meegemaakt dat er op ongewenste momenten (door de sensor) wordt overgeschakeld tussen de viewfinder en het LCD-scherm. Aan de bovenkant van de camera bevindt zich een klein schermpje waarop de basisinstellingen te zien zijn. Dit schermpje is voorzien van een lampje dat aan en uit gezet kan worden. De batterij gaat bij het gebruik redelijk snel leeg, daarom zou ik aanraden om er een extra accu bij te halen.

De volledige review zal op een later moment volgen.

Heb jij ook een Sony A68 (Body) Zwart?

Kijk uit naar een volledige review als je dat inderdaad gaat doen! Weinig over te vinden nog online (komt ook later in de US geloof ik).

In de US zit ie met de prijs dicht tegen de (2e hands) A77mk2 aan en dan vinden ze het een lastige koop. Hier is de A77mk2 nieuw veel duurder en ik vind 'm niet 2e hands.

Het is voor mij nog onduidelijk of de A68 nu in de praktijk een upgrade voor de A58 is, of een refresh van de A65 (of goedkopere A77mk2). Sommige dingen zijn een downgrade vanaf de A65, maar ik weet niet of ik ze dan ga missen 'in the field', en alle upgrades lijken de dingen te zijn die ik mis op m'n A65.

Oftewel, ben erg benieuwd naar uitgebreide ervaringen!

For the record:
  • Switchen op m'n A65 tussen LCD en viewfinder heb ik nooit problemen mee, want m'n LCD zit 'dichtgeklapt'. Nu kan hij niet meer dichtklappen, dus wordt het een issue? Denk het niet, but you don't know.
  • Viewfinder is minder in resolutie, maar nog steeds een goede OLED EVF die ook in de A6000 zat geloof ik, daar werd hij ook als 'ruimshoots goed' bevonden. Denk niet dat ik de EVF pixels ga missen.
  • Scherm is kleinder en minder in resolutie geloof ik. Vind het scherm nooit belangrijk in m'n DSLRs. Ik gebruik de OVF/EVF tijdens schieten (En vind een EVF dan ook heerlijk) en gebruik het scherm in de praktijk voor settings en zo, niet voor 'reviewen'. Denk dus dat het niet boeit.
  • Scherm kan alleen nog maar tilten up/down. Dit ga ik denk ik wel missen. Schiet vaak om hoekjes met m'n A65, of vooral dat ik compleet 'top down' op m'n camera kijk. Dus de camera op heup hoogte houd en dan er van boven recht op het scherm kan kijken om te filmen. Denk niet dat dat kan met deze
  • Plastic lens mount. Hrmm, is die op de A65 van metaal dan? Hey verrek ja, nooit op gelet. Ok. Hopen dus maar dat ie stevig genoeg is. Ik ga er maar vanuit dat Sony niet een toestel maakt om kapot te gaan binnen een jaar
Maar de dingen waar ik van baal van m'n A65 lijken 'opgelost / beter' te zijn
  • Focus performance / mogelijkheden
  • ISO performance
  • Iets beters dan AVCHD (meer bitrate vooral)
  • Meer dingen customizable (knoppen, auto-ISO settings
  • Micro Focus Adjust
Kan je wat meer vertellen over deze punten nu je de camera hebt? Of nog te weinig mee geschoten of gebruik je hem totaal anders :).
Hallo,

Ik wil inderdaad een volledige review gaan doen, maar dat betekend wel dat ik hem eerst een aantal maanden tot een halfjaar goed wil gaan testen. Voordat ik deze camera kocht, en nu nog steeds is/was er inderdaad zeer weinig over te vinden. Ik kan natuurlijk geen oordeel geven over het verschil met zijn voorgangers (zoals de 58). Dit is mijn eerste spiegelreflex en hiervoor had ik een superzoomcamera.

Wat betreft het switchen , het scherm de viewfinder
Op mijn oude camera pikte de sensor (naast de viewfinder) te snel beweging op, waardoor er vaak op ongewenste momenten het beeld via de viewfinder in plaats van het LCD scherm ging. Ik merk dat dit bij de A68 geen probleem is. om de viewfinder zit een fijn zacht rubberen randje en hij switcht alleen naar de viewfinder op de momenten dat het echt moet (of je met je hand vlak voor de sensor gaat zitten natuurlijk). Van de minder pixels ( als die er al zijn) merk ik helemaal niks, het beeld is een stuk scherper dan op de LCD. Ook in vergelijking met de HX200V is de viewfinder stukken beter.

Het scherm is naar mijn idee wel een stukje minder als op de HX200v, maar dat is ook niet waarvoor je een dergelijke camera koopt. Bij het foto's terugkijken zie je het dan wel weer terug, pas op de computer kun je het echte resultaat goed zien. Het scherm bestaat uit twee scharnierpunten. Hij kan inderdaad niet naar links of naar rechts maar als je hem van bovenaf wil bekijken kan hij tot een hoek van 90 graden en van onderaf kan hij iets minder ver (niet helemaal recht).

De mount
Over de mount kan ik op dit moment nog niks zeggen, hij is gewoon zeer solide en ik verwacht ook geen problemen hiermee t.o.z. van een ijzeren variant.

[Je andere vragen
Focus performance kan ik op dit moment nog niet veel over zeggen, ik ben er nog niet aan gewend waardoor ik niet meteen in focus krijg wat ik wil in veel gevallen.
Ditzelfde geldt voor de ISO, met de foto's die ik tot nu toe getest heb merk ik dat hij in veel standen waar de camera de ISO zelf moet kiezen de waarde (naar mijn mening) te hoog zet waardoor het beeld korrelig wordt.
Ik heb de camera niet gehaald om te filmen. In het menu geeft hij de optie voor XAVC S, AVCHD en MP4.
De knoppen zijn inderdaad zeer customizable. Om even een idee te geven welke knoppen instelbaar zijn ( Custom button 1 and 2, center button, AEL button, ISO button, Exp. Comp. Button, WB button, Drive mode button, preview button, focus hold button). Op deze buttons kun je vervolgens zelf bijna elke functie van de camera zetten die je wil.
De micro focus adjust zegt mij zo niks.

Zoals je ziet zal ik nog veel zaken moeten ontdekken door het langer (intensiever) gebruik
De AF zijn mijns inziens een ernstige verbetering tegenover de a58, en tegelijkertijd hebben ze bezuinigd op de LCD - eigenlijk begrijp ik dat niet goed. Men had dan toch beter een a68 en een a69 uitgebracht (een met beter scherm en gps vb).
Het is wel ietswat jammer dat u de Tamron 18-200 heeft aangeschaft - om dat beeld ok te krijgen is vaak f8 en hoger nodig - tot f11 - vandaar mogelijks die hoge ISO's. Prijs/kwaliteit is dat een prima lensje, zeer betaalbaar maar wel met z'n beperkingen uiteraard - zoals dat u sneller in hoge iso's moet duiken.
Als u er het budget ooit voor heeft - kan ik alleen maar aanbevelen om vb. ook 's uit te kijken naar een 50mm f1.8 (desnoods 2dehands). Een hyperzoom is een compromis - en dat veroorzaakt dat u vaak in de hogere ISO's moet - per stop erbij gaan de iso's x2.
De micro-focus adjust is erg belangrijk voor grotere zooms en lenzen met grote opening - de f1.4-f1.8 lenzen waar de kleine DOF ervoor zorgt dat het er echt op moet zijn. Het is leuk dat dit overgenomen is van de a77ii.
Hou er rekening mee dat de zoeker maar een deel van het beeld binnenkrijgt - en dus sneller korrelig beeld zal weergeven en dat 't op de gemaakte foto wel aardig mee valt.
Oordeel niet te snel op de zoeker qua korreligheid (oordeel nadien op het beeld zelf, ik weet niet of de zoeker het beeld krijgt van de sensor, of het beeld krijgt dat voor de AF sensor dient, dan is dat maar 1/3e van het doorgelaten licht, dat moet dus versterkt worden, en dus krijg je ruis), die is prima voor het vaststellen of iets scherp is, of de kleurcorrectie ongeveer klopt - en of het beeld correctie nodig heeft qua belichting. Blijf ondanks alles toch maar het goede oude trouwe histogram gebruiken!
Ik zal wellicht een a68 aanschaffen naast de a6000 - heb te veel oud minolta glas dat aangedreven moet worden vanuit de camera.
Wie een goedkoper beschermkapje zoekt - vindt die vaak voor peanuts op ebay e.a. made in china. 1 incl. verzendkosten.
Jammer is dat je met Sony in de 50mm f1.7 of de 1.4 uit komt, en de 1.4 is best duur en de 1.7 is de oude Minolta die niet echt geweldig is. (Nou, begrijp me niet verkeerd. Ik schiet er graag mee. Het is een uitstekende lens, maar kan zich niet meten met de andere snelle 50mm primes van de andere merken).

Of is er een echte nieuwe Sony 50mm 1.8 die niet het oude Minolta design hergebruikt?

@Boss-19: Ik ben stiekem wel benieuwd bij welke ISO je het beeld te korrelig vind worden, en zou je daar misschien een RAW foto van willen sharen? Misschien zelfs een foto maken van een gelijkmatige kleur (zoals een A4tje met een kleurtje). Welke kleur boeit niet echt, als het maar niet zwart of wit is. Daar kan je dan goed in zien hoe de sensor werkt op de ISO's.

Ter reference, ik vind ISO 1600 (de max van de auto-iso, ik zou nog hoger kunnen) eigenlijk al te erg worden op mijn A65. Als ik dan kijk zijn er tegenwoordig gewoon micro-four-thirds camera's (dus een kleinre sensor) die _beter_ presteren op ISO 3200 a ISO 6400. Dan voel ik de leeftijd van mijn A65 dus (en van de A6000). En ik hoop met de A68 iets nieuws te kunnen krijgen wat er op lijkt en wat wat 'moderner' presteert. Zou je dus misschien wat RAW bestanden (ARW bestanden denk ik nog steeds) kunnen delen die jij te korrelig vindt? Kan ik even vergelijken of het net zo erg is als eerst :).
Ik denk niet dat de a68 een andere sensor gebruikt dan de a77ii - u kan wellicht qua beeldkwaliteit die reviews gebruiken.