Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 VC USD (Canon) Review

zwimmiz 25 maart 2016, laatste update op 26 maart 2016, 1.523 views

Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 VC USD (Canon)

Prima prijs/kwaliteit verhouding. Scherpe opnames zijn zeker mogelijk tot 600mm met iets geknepen diafragma en korte sluitertijd.

Pluspunten

• 600 (!) mm telelens
  • Relatief goedkoop
  • flexibele range

Minpunten

• Vrij zwaar

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 3
Mijn hobby is macrofotografie, maar als ik een verre reis maak, koop ik voor de gelegenheid een telelens voor met name vogels, maar ook voor ander wildlife.
Daarom kocht ik 2 jaar geleden de 150-500 van Sigma. (En ook al verkocht na de vakantie btw.)
Op basis van die positieve ervaring met telelenzen, wilde ik voor dit jaar een vergelijkbare lens.
Eisen/wensen
Belangrijkste eisen zijn voor mij:
  • Flexibele range
  • Redelijk scherp
  • Redelijk te gebruiken uit de hand.
Daarnaast is het zo dat ik primair fotografeer om te kunnen determineren. Estethische overwegingen komen daarna pas.

"Redelijk scherp" betekent dat ik ze mooi scherp vind als ze op A2 formaat aan mijn muur te hangen. (100% Crop scherpte is niet echt een praktisch criterium, is mijn ervaring)

De shortlist voor goede lenzen was vrij makkelijk:
  • Tamron 150-600 - Goede reviews, nieuw, betaalbaar ±1100
  • Sigma 150-600 - Goede reviews, nieuw, betaalbaar ±1100
  • Canon 100-400 I - Hele goede reviews, oud, maar goed 2e hands verkrijgbaar
  • Canon 100-400 II - Hele goede reviews, nieuw, maar nog erg duur ±2000.
Uiteindelijk heb ik dus de Tamron gekozen. Eigenlijk was er geen écht slechte keus mogelijk, maar van dit type kon ik op Marktplaats een perfect exemplaar vinden incl garantie voor 800 Euro.
(En ondertussen voor dezelfde prijs ook weer van de hand gedaan.)
Gebruik in de praktijk
Qua gewicht is dit wel een bakbeest om mee te zeulen door de jungle. Maar omdat ik toch al mijn gear meesleep, kan deze er ook nog wel bij. Zweten doe je daar toch wel en een beetje lichaamsbeweging kan nooit kwaad 8-)
Onder deze omstandigheden komt dan ook meteen de grootste beperking naar voren; de mindere lichtsterkte. In bossen is het eigenlijk altijd te donker voor deze lenzen.

Maar met wat oefening en goed afsteunen op bomen, hekjes, auto`s etc.is het mogelijk om vanaf 1/100e scherpe foto`s te krijgen. En zelfs minder, de blauwe vogel is bijvoorbeeld op 1/25e genomen.
De foto links is genomen vanaf statief onder veel betere omstandigheden.
Meer foto`s zijn te zien op mijn flickr account

Uiteraard is een statief de beste keus, maar niet altijd even praktisch om mee te nemen. Bovendien kost het maken van een foto vanaf statief relatief veel tijd, die je meestal niet hebt. De meeste foto`s van vogels maak je binnen 2 seconden.
Bovendien is het veel moeilijker om ze te volgen als de camera op statief staat.

Houd wel rekening met een fatsoenlijk balhoofd, gezien het totale gewicht tegen de 4 kg is. In mijn beleving is de Manfrotto 498RC2 prima.

Focussen doe ik meestal handmatig, omdat een vogel in een boom tussen de takken geen makkelijke opgave is voor de meeste lenzen. Daarnaast wil je graag op de ogen focussen en dat gaat het best wanneer je dat zelf doet (liefst via liveview)
Wat mij enorm verbaasd heeft, is dat de DoF nog steeds aan de dunne kant is bij volledig diafragma. Maw, je zit er zo naast. Gelukkig helpt het aloude "klikken en draaien" zodat je in ieder geval kunt kiezen uit meerdere opnames.
Features
De autofocus was erg vlot, trefzeker en geruisloos.
De stabilisatie is echt een zegen gebleken op 200mm en hoger! Vooral omdat 75% van alle foto`s zijn genomen bij 1/200 of lager.
Er zit geen pan modus op, dus wanneer je bv een vogel in vlucht probeert te volgen, moet de stabilisatie uitgezet worden, anders worden al je foto`s onscherp.

En een onverwachte feature bleek dat de camera prima als verrekijker dient icm liveview. Wanneer deze op een statief staat en je gebruikt de x5 digitale zoomfunctie tijdens liveview, heb je een effectieve vergroting van 50x! Dat betekent dat een roofvogel in een boom op 100m afstand, perfect te zien is op de camera (mits hij stilzit)
Ondanks dat deze lens zijn beperkingen heeft, is er geen enkele lens die qua prijs/kwaliteit in de buurt komt (behalve de Sigma).
Mensen met een beetje ervaring in vogelfotografie weten dat je altijd millimeters te kort komt, maar met 600 mm kom je echt een heel eind.
Als ik over 2 jaar weer een verre reis ga maken, komt deze zeker in aanmerking om mee te gaan. Helemaal als de 100-400 II nog steeds zo duur is 2e hands.

Heb jij ook een Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 VC USD (Canon)?

Mooie foto's op je Flickr stream! Ben aangenaam verrast door de kwaliteit van deze lens. Foto's zijn tikje verscherpt, of zie ik dat verkeerd?

Zit zelf ook te kijken naar de Tamron of Sigma. Er leuk spul voor redelijk schappelijke prijs.
Hoi Gijs,

Leuk om te horen! :)
Inderdaad zijn alle foto`s verscherpt tot ±70 in LR. Dat oogt vaak net even lekkerder.
Voor mij was het ook een hele stap vooruit ten opzichte van de Sigma 150-500. En als je weet wat de beperkingen van zo`n lens zijn, kun je eigenlijk niet teleurgesteld worden.
Met zulke lenzen kan je beter een monopod gebruiken. Veel minder geklooi met opzetten, en scheelt heel erg veel voor scherpe foto's.

Ik gebruik zelf een carbon monopod, met een manfrotto 234RC Kop. De quickrelase van de kop heeft een lock, dus ik draag vaak mijn camera, een 7D met en een 100-400L, aan de ingeklapte monopod op mijn schouder. Natuurlijk heb ik wel voor de zekerheid de schouderband ook vast. Zo kan je snel met of zonder statief fotograferen.
Ik schreef het hieronder ook al, maar wellicht dat een monopod een optie is. Het liefst eentje die je uit een driepoot kunt halen. Daar maak ik toch best veel gebruik van. Lekker `s ochtends om half zes vanaf je balkon of veranda foto`s maken met de afstandsbediening...
De foto links is genomen vanaf statief onder veel betere omstandigheden en met statief.
Twee keer statief. ;)

Voor de volgende tocht zou ik een monopod aanraden met een UniqBall. Als je echt veel moet lopen is een vervangende riem een absolute must. De stndaardriem is een ramp voor je lichaam en onhandig. Ik loop met die riem en 7D + 100-400 rustig wandelingen van 6 uur en meer zonder enig probleem. Eventueel kan je een plaatje kopen op die site waardoor je zelfs de monopod bevestigd kan houden.

De lens is er een die meerdere vrienden van me hebben in Zuid Afrika, die zijn vaak niet draagkrachtig genoeg om de duurdere lenzen te kopen. En inderdaad, de resultaten die ik voorbij zie komen zijn zeer goed, ook voor vogels in vlucht.
Dus een relatief goedkope lens met prima resultaten.
Voor de volgende tocht ...prima resultaten.
Check, ik zal het extra statief weer verwijderen :)

Zelf gebruik een optech neopreen riem. Ook erg tevreden over.

En soms gebruik ik m`n statief als monopod. Maar tijdens een lange wandeling neem ik geen statief mee. Te onhandig om snel mee te manouvreren tussen bomen en struiken.
Die uniq ball is wel een leuk tip trouwens. Sowieso ga ik een statief/balhoofd upgrade onderzoeken voor de volgende reis, maar deze ziet er wel mooi soepel en klein uit.

[Reactie gewijzigd door zwimmiz op 26 maart 2016 23:44]