Specificaties 14" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad 100 14 80MH005WNX Review

Tweakriez 23 maart 2016, laatste update op 18 april 2016, 838 views

Lenovo IdeaPad 100 14 80MH005WNX

Prima laptop voor een prikkie voor lichte taken.

Pluspunten

• goedkoop
  • prima voor tekstverwerking, internet netflix etc.
  • lekker licht

Minpunten

• geen verwisselbare accu
  • standaard bloatware

Waarom deze laptop?

In de zoektocht naar een simpel laptopje voor internet tekstverweking, mailverkeer, Netflix, Kodi en youtube kwam ik deze laptop tegen in de prijsvergelijker voor een bedrag van 199 euro.
Met enige aarzeling deze laptop gekocht bij de BCC met de verwachting dat de laptop zeer traag zou zijn en een blauwig scherm en crappy toetsenbord zou hebben met dito behuizing.

Mijn eerste verassing kreeg ik bij de aankoop van de laptop, ik kreeg er namelijk een gratis office 365 pakket bij twv 69 euro wat het geheel al helemaal een koopje maakte.
Eenmaal thuis aangekomen heb ik de automatische installatie van Windows 10 gedaan en vervolgens via de media creation tool van Microsoft een schone installatie uitgevoerd over de partitie heen waar de fabrieksversie van Lenovo opzat. Hierna werd de laptop gelijk een stuk sneller en was ik af van alle bloatware welke Lenovo erop geknald had.

De laptop zelf heeft tot mijn verbazing een erg fijn toetsenbord, geen blauwige gloed over het scherm en blaast niet de hele tijd, ook de harde schijf hoor ik niet constant ratelen.

Nadelen zijn wel dat de accu niet verwisselbaar is en er slechts 2GB werkgeheugen inzit echter zal ik deze terzijndertijd vervangen met een reepje van 8GB, echter ik ondervind niet gelijk de noodzaak hiertoe.
Zoek je een laptop voor weinig geld voor het basiswerk dan heb je een prima laptop in handen of op schoot :+ met deze Lenovo mits je een schone installatie uitvoert.

Even een korte uitleg voor de mensen die niet weten hoe een schone installatie uit te voeren op de laptop. Wellicht is er een nog efficentiere manier maar dit is hoe ik het gedaan heb..

- Eerst heb ik de standaard installatie doorlopen van Windows 10 en deze laten installeren (inclusief de crapware dus) en Windows geactiveerd.

Ik hoefde hierdoor verder geen Windows Key meer te noteren of aangezien ik begrepen heb dat deze automatisch gekoppeld wordt aan je device na activatie.

- Vervolgens de Media creation tool van Microsoft gedownload via deze link http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209

- Ik heb gekozen om de x64 versie van windows 10 op de usb stick te schrijven maar check altijd voor de zekerheid in het configuratie scherm onder het kopje systeem, je weet maar nooit of ze iets besluiten te veranderen. ;)

-Vervolgens de laptop uitgeschakeld en uitgevogeld hoe ik in het bootmenu moest komen, na verschillende toetsencombinaties tevergeefs geprobeerd te hebben kwam ik er achter dat er een minuscuul klein "serviceknopje"ingedrukt moet worden aan de linker zijkant naast de hoofdtelefoon aansluiting wanneer de laptop uitstaat, gebruik hiervoor een pen of paperclipje oid.

- Bij het installatie proces heb ik er voor de zekerheid voor gekozen alleen de partitie te formatteren waar Windows zelf op staat en hier weer de nieuwe installatie op te zetten.
- Windows zal alles verder automatisch vervolgen en hierna kan je genieten van een verse Windows 10 zonder bloatware.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad 100 14 80MH005WNX?

Werkt windows 10 ook zonder lag?
Ja zeker, geen problemen mee ondervonden. Alleen als je de fabrieksversie gebruikt met alle bloatware treed er wel vertraging op. Maar gelukkig is het heel eenvoudig via de mediacreation op te lossen door er een schone installaties op te zetten.
Enig idee of het geheugen gemakkelijk te vervangen is?
Ik heb het zelf nog niet gedaan maar had al gelezen dat er een enkel reepje in gaat en dat deze vrij eenvoudig te vervangen is tot max 8 gb
Bedankt voor je reactie!