Specificaties 13,3" (1280x800), 160GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Pro 13": 2.26GHz (mid 2009) Review

Platypussy 16 juli 2009, 3.162 views

Apple MacBook Pro 13": 2.26GHz (mid 2009)

Pluspunten

• De perfecte integratie van alle Apple producten
  • Bijzonder mooie en stevige behuizing van aluminium
  • Helder scherm met goede kleurweergave

Minpunten

• De Apple tax. Zelf vind ik het waard, maar het is lastig uit te leggen aan je vriendin waarom je per se die dure laptop wil als er zoveel goedkopere zijn.
  • Twee usb poorten is soms wat krap, en die firewire 800 poort gebruik je eenmaal vrij weinig.

Aan iemand die geen Apple gebruiker is kun je slecht uitleggen waarom je bijna ¤1200 hebt uitgegeven aan een 13" laptop. Apple MacBook Pro's beginnen bij een prijs waar de meeste laptopmakers eindigen. Het is in mijn geval meer liefde dan ratio. Ik ben gewoon verslingerd aan het uiterlijk en de 'gebruikerservaring'. De behuizing die uit één stuk aluminium is gefreesd oogt en voelt superstrak aan. De manier waarop MacOS en de bijbehorende software samenwerken is intuïtief en werk zoveel lekkerder op Windows. Na een dag werken op een Dell met Windows XP Pro is het altijd weer een verademing om thuis op m'n Macje te computeren.
Ik heb het model gekocht 'as is', met in het achterhoofd dat ik later nog een grotere harddisk en meer RAM ga kopen, maar voor nu is het genoeg voor wat ik ermee doe. Films die ik download gaan direct op m'n externe harddisk die ook als backupschijf d.m.v Time Machine dient.
Qua processorkracht volstaat de 2,26 GHz Core 2 Duo voor me. Het zwaarste wat ik ermee doe is het afspelen van 1080p blu-ray rips op m'n tv. Hiervoor heb ik wel een mini-displayport naar hdmi adapter, hdmi kabel naar de tv en toslinkkabel naar m'n receiver moeten kopen. 1080p mkv's met dts spoor spelen vloeiend af, dus volle tevredenheid op dat vlak.
De grafische kaart doet het redelijk. Een nieuw spel als Sims 3 loopt met af en toe een hakkeltje, maar zeker goed speelbaar.
Het geluid is redelijk, maar eigenlijk klinken alle laptops crappy door hun eigen speakers. Muziek speel ik altijd via m'n Airport Express of een toslinkkabel over de receiver.
Met de introductie van de nieuwe MacBook Pro's was ook het kleurbereik van de led/lcd schermen weer verbeterd, wat je zeker goed terug ziet in het veel vloeiender weergeven van kleurgradients. Het scherm is glossy waardoor de kleuren echt van het scherm spatten. Van de bijkomende reflecties heb ik eigenlijk weinig last, tenzij de zon heel fel naar binnen schijnt.
Een ander groot pluspunt ten opzichte van andere laptops waar ik op heb gewerkt is de touchpad die met meerdere vingers tegelijkertijd moet worden bediend: de pointer bedien je gewoon met één vinger, scrollen gaat met twee vingers, terug en heen browsen met drie, enz.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 13": 2.26GHz (mid 2009)?

Dit is voor 20% een review en 80% een uitleg waarom jij een Mac koopt.
Ik denk ook dat je bar weinig aan je vrienden moet uitleggen, want zij snappen ook dat je voor een premium product meer moet betalen. Je betaald nou eenmaal meer voor Nike schoenen dan voor een paar gympen bij Schoenenreus.
of je accepteert gewoon dat niet iedereen een uitgebreide review schrijft. dit is meer gezeur dan iets waar iemand wat aan heeft.

elke toevoeging door een review (hoe klein dan ook) is welkom platypussy ;)
Die man is gewoon gelukkig met zijn Apple Pro Book zoals een ander gelukkig is met zijn Thinkpad X-series, HP Elitebook, Samsung X360 of Dell Adamo. Ook vandaag de dag is geluk nog heel gewoon en wordt dit zo nu en dan onder vrienden besproken.
;)

[Reactie gewijzigd door sjun op 17 juli 2009 08:42]

Volgens mij gaat alleen de eerste alinea over de keuze voor een Apple product, waarin ik vervolg over mijn gebruikerservaring. Dat het misschien geen technische review is, klopt helemaal.
"De software werkt zoveel lekkerder op Windows" wat een verrassende uitspraak ;)

[Reactie gewijzigd door Philflow op 17 juli 2009 11:22]

Eigenlijk wel ja. :P
Behalve wanneer jij niet met goede argumenten kan vertellen waarom je nu eigenlijk voor een MAC kiest en niet voor een andere pc met ongeveer het zelfde ontwerp en betere hardware voor veel minder geld.
"Ik ben gewoon verslingerd aan het uiterlijk en de 'gebruikerservaring'" |:( je laat wel zien dat je echt een stereotype bent + OSX draaid tegenwordig ook op andere systemen dan M$c.

Maar het blijft altijd stoer om voor iets met geen meerwaarde meer te betalen, geeft een soort van status want andere stereotype zeggen dan :o je hebt een Mac die wil ik ook gaan halen past mooi bij mijn I-pod..

Zo mijn frustraties ben ik weer kwijt.
hij doet het misschien wel niet voor de hardware omdat hij dat gewoon niet nodig heeft hij betaalt 1200 euro voor uiterlijk en looks voor een gemiddelde laptop voor normaal gebruik en blu ray filmpjes,

jij geeft 2k uit aan een laptop waar je nu flink op kan gamen en over 2 jaar het zelfde mee kan als hij nu doet met zijn apple ik geef hem daarin tegen ook zeker groot gelijk om een apple te nemen voor die doeleinde dat hij gebruikt,

en jou geleuter voegt helemaal niks toe aan deze review

over de review

het is inderdaad een gebruiks vriendelijke review en dat helpt zeker in keuzes maken over de laptop, die technische revieuws zijn altijd leuk en handig, maar gebruikers reviews geven bij mij iig altijd de doorslag in kopen van een stuk hardware..
Jij hebt het op dat punt helemaal mis.

1. ik game niet op laptops
2. ik wil ook alleen maar films kijken en internetten op mijn laptop.
3. Dat kan ook makkelijk op een laptop van rond de 500 euro.

Mijn conclusie is dat 1200 euro voor een laptop met 0 meerwaarde, voor mij weggegooid geld is en beter aan nuttige dingen besteed kan worden.

[Reactie gewijzigd door wdawn op 18 juli 2009 12:41]

productreview: Apple MacBook Pro 13": 2.26GHz (mid 2009) review door eXSs

Snap je na het lezen van mijn review misschien dat voor sommige mensen die 1200 euro geen weggegooid geld is?

[Reactie gewijzigd door eXSs op 4 augustus 2009 00:09]

Vertel iets meer als,

batterij duur (7uur)
verlichte toetsenbord (als sensor ziet dat de ruimte heel donker wordt)
accu geïntegreerd in de de behuizing etc

Dit zal zeker een aanvulling zijn :D

[Reactie gewijzigd door assangflexx op 18 september 2009 23:01]

restwaarde anyone? de restwaarde van een apple MacBook (pro) is na enkele jaren nog erg hoog tov een gelijkgeprijsde laptop/notebook.... :)