Asus TA-211 (ATX, 360W, Wit/Zilver) Review

LaoTze 16 september 2005, laatste update op 17 november 2015, 15.754 views

Asus TA-211 (ATX, 360W, Wit/Zilver)

Pluspunten

• Goede afwerking en strak design
  • Uitgerust met Asus-brand 350W voeding met voldoende juice voor de meeste middeklasse systemen
  • Makkelijke USB/2.0, IEEE1394 en Front Audio headers volgens ATX standaard, met mogelijkheid voor afwijkende headers (voor afwijkende mobos)
  • Voldoende koelingsmogelijkheden, met name voor ventilatoren
  • Goede prijs

Minpunten

• Gammele 3.5" bay klepje
  • Frontjes van CD/DVD trays kunnen blijven haken aan de ge´ntegreerde design-klepjes

Kwaliteit voeding Score: 5
Onlangs heb ik de Asus TA-211 gekocht voor een Abit NF7-S 2.0 mobo'tje. Ik was op zoek naar een strakke kast, inlcusief voeding met voldoende juice voor mijn oude Geforce Ti4200(s) en USB 2.0 aansluitingen aan de voorkant voor een USB MP3 speler en ook nog eens redelijke prijs (want we zijn Nederlanders). Die heb ik gevonden in de Asus TA-211. De Asus TA-211 is wit met zilver, de TA-210 is zwart met zilver. Alle randapparatuur is nog 'traditioneel' beige, dus ik wilde geen zwart/zilvere kast daarbij.

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit is degelijk, zoals je van Asus mag verwachten. De voorkant bestaat volledig uit beige plastic klepjes met een glimmende look, die, zowel gesloten als geopend de kast een design indruk geven. Wanneer alle klepjes gesloten zijn, is het enige wat zichtbaar is de zilverkleurige afgeronde rand en de grote ronde powerknop omgeven door één grote LED.

Er zijn vier 5.25" bays, waarvan de bovenste twee worden afgesloten door een klepje. Wanneer je op één van de geintegreerde eject-knopjes drukt, wordt het klepje door de DVD/CD-tray open geduwd en bij sluiten klapt deze door een veertje weer netjes dicht. Het enige nadeel wat ik hierbij ondervond was dat de frontjes voorop de CD/DVD trays (het laadje van je CD/DVD-speler waar je de CD/DVD in legt) bleven 'haken' aan de klepjes. Dit is op te lossen door de frontjes van de trays te verwijderen. Dit is minder fraai, maar dit zie je dan ook alleen wanneer je CD/DVD media eject. De overige klepjes moeten eerst worden ingedrukt, waarna ze open 'vallen'. Het klepje wat de twee 3.5" bays verbergt is brak. Deze schuift naar beneden, over de onderste helft van de kast open, maar dit gaat erg wiebelig en de constructie lijkt niet duurzaam. Gelukkig heb je de floppy bay zelden nodig ;-). Het onderste klepje is op 'vloer-hoogte' en biedt ruimte aan nette audio plugjes, zowel voor koptelefoon als microfoon (handig voor VoIP) en USB/2.0 en FireWire.

De voorkant wordt afgescheiden van de zijpanelen met een afgeronde zilverkleurige border. De zijpanelen zitten elk met twee schroeven aan de achterkant vast. Geen klik-systeem, thumbscrews of hendel, waar ik stiekum een beetje op had gehoopt. Intern heeft de behuizing geen scherpe randjes en voldoet, voor zover ik kan beoordelen, netjes aan de ATX standaard. Alle plussen en minnen bij elkaar opgeteld een ruime 'voldoende'.

Inbouwmogelijkheden en installatiegemak
De inbouwmogelijkheden zijn goed. Zoals ik aangaf voldoet de kast aan de ATX standaard en zitten er genoeg schroef-voetjes en gaatjes in voor verschillende moederbord-groottes.

Erg handig zijn de aansluitkabels voor USB/2.0, IEEE1394 en Front Audio. Zowel mijn Abit NF7-S2.0 als de Asus TA-211 volgen klaarblijkelijk netjes de ATX Form Factor standaard, want aan de kabels zit standaard een connector die direct op het (standaard compliant) moederbord is te schuiven. Dus geen geklooi met al die kleine connectors. De Asus TA-211 houdt echter wel rekening met moederborden waarbij de USB/2.0 en IEEE1394 headers anders zijn gerangschikt door uit de connector nog extra draadjes 'door te lussen' met losse pooltjes, die per stuk alsnog op de headers zijn te schuiven. Zeer netjes opgelost!

Iets minder handig zijn de inbouwmogelijkheden van de 5.25" bays voor CD/DVD-ROMs en -writers; De bays hebben namelijk elk aan weerzijde kleine metalen 'rails' die uit het geintegreerde metalen frame zijn gevouwen waar je de drives op 'legt' en vervolgens vast schroeft. Wanneer je het moederbord er eerst in schroeft (zoals ik heb gedaan) heb je absoluut geen ruimte meer om de CD/DVD apparatuur erin te schuiven vanuit de kast, omdat de voeding dan in de weg zit. Het frame is niet los te halen. Montage van je CD/DVD apparatuur kan op twee manieren: voordat het moederbord erin zit (wat weer niet handig is met assembleren) of via de voorkant. De laatste optie vereist het verwijderen van de volledige voorkant-plaat. Dit gaat op zich makkelijk, maar je moet het wel FF weten. Dit doe je ook weer niet wekelijks, dus het is overkoombaar.

De rest is redelijk standaard. Geen extra's zoals geleiderrails en kliksystemen voor drive-frames en casefans. Maar voor deze prijs, mag je ook niet teveel in het interieur verwachten, denk ik.

Koelingsmogelijkheden
De koelingsmogelijkheden zijn wat mij betreft ruim in orde. De kast komt standaard met een 92cm case-fan aan de achterkant. Hier kunnen ook 2x 80cm casefans geplaatst worden. De casefans zijn met moeren en bouten te bevestigen. Dus geen klik-systeem, zoals bij Antec bijvoorbeeld (maar niet onredelijk, voor deze prijs, vind ik). Er is ruimte voor een casefan aan de voorkant en een HD-fan in het 3.5" frame. Waterkoeling heb ik geen ervaring mee, dus daar zou ik niet over kunnen oordelen. Gezien het low- en midden-segement waar deze kast duidelijk op gericht is, denk ik dat je watergekoelde componenten eerder in een high-end kast zult stoppen.

Vormgeving
Zoals gezegd heeft de kast een strakke afwerking waardoor je het idee krijgt dat je een design kast hebt. Volledig gesloten is aan de voorkant alleen de grote ronde powerknop zichtbaar volledig omgeven door een ronde, meerkleurige LED die zowel de power als HD-activiteit aangeeft. De klepjes voor CD/DVD apparatuur gaan netjes open doordat de tray deze open duwt en sluiten weer door een veer, een leuk detail wat je vaker aantreft bij een design-kast.

Modbaarheid
Ik heb weinig ervaring met case-modding. De zijnpanelen zijn vrij van ventilatie en handvaten waardoor deze redelijk eenvoudig te modden zijn, denk ik. De voorkant biedt 4x 5.25" bays aan ruimte voor displays, maar eerlijk gezegd vraag ik me af of je deze kast wilt modden, aangezien het toch een design-kast betreft die je koopt voor de looks.

Kwaliteit van de voeding
De kast komt standaard met een 350W voeding met de volgende voltage-rails:
+3.3V : 28A
+5V : 35A
+12V : 18A

Ik heb ruim 1.5 jaar probleemloos gedraaid met een Antec 350W voeding, met mijn Geforce Ti4200 en nForce 2 chipset. Al met al denk ik dat deze voeding ruim voldoende is voor de meeste middenklas systemen. Heb je het over de Geforce 6 series (of hoger) dan ben je waarschijnlijk toch bezig met een kast of in elk geval een voeding van een nivo hoger.

De voeding is relatief stil. Ik heb geen apparatuur om decibels te meten, maar samen met de standaard case-fan, de northbridge fan op het Abit NF7-S2.0 mobo en de stockcooler op de Geforce Ti4200, is het absoluut niet een noisy systeem te noemen.

De kast kost op verschillende (web)stores rond de 59,00 EUR. Ik vind dit een zeer redelijke prijs voor een degelijke, low- en midrange design-kast waar ook nog eens een solide 350W voeding in zit.

Met de TA-210 en TA-211 heeft Asus een nette kast gemaakt voor het low- en midrange segment met een stijlvolle design look. Mensen die niet teveel willen uitgeven voor een designkast, niet te hoge fysieke eisen stellen, maar wel voor degelijkheid en betrouwbaarheid, inclusief solide voeding willen gaan, zullen met de Asus TA-211/TA-210 een prima keuze maken.

Heb jij ook een Asus TA-211 (ATX, 360W, Wit/Zilver)?

Ik heb deze gekocht aan de hand van deze recensie en ja ik ben het wel eens
met jouw verhaal.

Er zijn buiten de minpuntjes die jij opgeeft tref ik er nog een paar op mijn kast,
nl de open knop van dvd drive werkt zelden en ik moet er een andere fan
inzetten want die fan die er in zit is nogal een herrieschopper.

Al met al ben ik wel tevreden met deze kast
Ja, inderdaad. Zoals Tolok zegt, de knoppen om je dvd-speler te openen reageren amper of helemaal niet. Maar het is niet alsof ik heel vaak cd's verwissel, dus zo'n ramp is het ook niet. En ik ben het ook niet eens met wat je zegt over het inzetten van een speler. Je kan heel gemakkelijk de front van de kast eraf klikken. Ik ben ook zeer tevreden over deze kast!
Bij mij ging het erg lastig om er een DVD/CD speler in te zetten. Maar ik heb er onlangs een nieuwe Liteon ingezet en dat ging probleemloos. Ik denk dat het te maken had met het frontje van mn Plextor, ten tijde van de review.

Ja, dat van die Eject knop heb ik ook ervaren. Maar dat is ook weer afhankelijk van het type speler en de gevoeligheid van het eject knopje op he DVD/CD speler denk ik.

Bij deze ge-edit. :)