BenQ FP937S+ (19", 8ms, D-sub/DVI) Review

Exe-cuter 1 oktober 2005, laatste update op 6 oktober 2005, 1.694 views

BenQ FP937S+ (19", 8ms, D-sub/DVI)

Pluspunten

• Goede prijs/qualiteit
  • DVI-kabel meegeleverd
  • Hoog contrast en helderheid mogelijk
  • Mooie kleuren
  • Bouw in het algemeen

Minpunten

• (Beperkte) ghosting ondanks goede reviews hierover

Ik zoek een goed scherm
Een viertal jaar geleden kocht ik een 19" CRT. Omdat ik na het aankopen van mijn nieuw systeem niet veel geld meer overhad, heb ik gekozen voor een low-budget scherm. Dit werd een AOC.
Hier had ik al snel spijt van. Het scherm moest ik ofwel op 72hz zetten, ofwel op 80hz, maar dan werd het beeld al onmiddellijk wazig (@1152*864)

Om diezelfde fout niet meer te maken besloot ik om me eerst goed te informeren over een mogelijke tft. Al snel kwam ik overal goede reviews tegen van deze FP937S+. Na een kleine zoektocht vond ik een winkel in de buurt die hem verkocht voor de nette prijs van 369Eur].
In de productsurvey las ik spijtig genoeg dat het scherm vaker last had van kapotte pixels. Gelukkig kon ik met de verkoper afspreken om het scherm eerst te testen in de winkel. Daar constateerde ik dat het scherm vrij was van pixeleffecten :)

Eerste ervaring
Het moet gezegd worden dat dit mijn eerste tft is. Hierdoor heb ik niet echt ervaring genoeg om hem te vergelijken met andere tft schermen.

De onderdelen waren netjes en veilig ingepakt en er was een DVI-kabel bijgeleverd. Uit de doos sloot ik hem onmiddellijk aan op mijn Geforce Ti4200 met DVI-aansluiting. Uiteraard werkte alles onmiddellijk en was het scherm al redelijk goed ingesteld.

Het uiterlijk
Ik ben van mening dat bijna elke tft er goed uitziet, dus heb ik me niet zo zeer gebaseerd op uiterlijk toen ik het scherm kocht. Over de bouwkwaliteit hoorde ik goede dingen en dit klopt ook wel. Alleen de bovenrand kan ik iets induwen. De besturingsknopjes zijn klein, maar wel stevig en handig.

Het scherm kan vooruit en achteruit gedraaid worden, maar biedt geen mogelijkheid om de hoogte te verstellen. Dit was voor mij geen vereiste en zie ik dus niet als een nadeel.

De DVI-kabel moet links aangesloten worden, de voedingskabel rechts. Achteraan de voet zijn er pinnetjes om de kabels netjes door te leiden.

De voet is rechthoekig en plat en is ontzettend stabiel. Er staan rubberen plaatjes onder waardoor het scherm niet schuift en geen krassen maakt.

Algemene weergave
Net als de meesten hier, moest ook ik het contrast en helderheid iets naar onder aanpassen. Zo hoge helderheid ziet er spectaculair uit, maar gaat al snel pijn doen aan de ogen. De kleureninstellingen konden me wel onmiddellijk bekoren en mochten blijven staan.

Voor gewoon werk in windows overtuigd het scherm helemaal en zal het voor niemand een miskoop zijn.

Films
Mijn keuze voor een 19" ipv 17" ligt vooral bij het feit dat ik veel films kijk. Dat heb ik dan ook maar onmiddellijk getest.
Formidabel ! :D Het beeld is echt totaal zuiver en scherp. Zo scherp zelfs dat ik nu pas de vele compressiefouten zag op de divx. Om een beter beeld te hebben van de filmweergave, startte ik maar meteen mijn dvd van The Animatrix. Deze film heb ik al vaker gebruikt om nieuwe tv's enzo te testen, omdat de eerste episode (The final flight of the Osiris) een perfecte beeldvorming heeft met felle kleuren.
Ook deze beelden waren werkelijk schitterend om te zien.

Games
Het eerst speldat ik testte was Elastomania. Dit is een oud en simpel spel, dat ik dagelijks speel. Dit viel me tegen. Telkens ik een snelle beweging maaktte werd het beeld wazig. Dit had ik bij mijn CRT niet, dus het ligt wel degelijk aan mijn nieuwe scherm. Spijtig.

Om dan toch maar te testen met een "echt" spel installeerde ik Boiling Point, een recente fps. Hier viel niets te bespeuren van de ghosting die ik in Elastomania had en liet ik me weer verbluffen door de mooie kleuren en scherpe beeldweergave van de FP937S+

Conclusie :
De vele positieve recenties liegen er niet om, dit is een topscherm ! :D
De tijd dat CRT's nog superieur waren aan TFT lijkt voorbij, want ik zie geen reden om terug mijn vorige scherm aan te sluiten. Spijtig voor de ghosting in Elastomania, maar dat is het enige negatieve dat ik heb meegemaakt in de korte tijd dat ik de BenQ gebruik.

Update op 01/10/2005 :
De vreemde ghosting bij Elastomania ben ik helemaal gewoon en het ligt blijkbaar echt aan dat spel zelf. Nog nergens anders ben ik ghosting tegengekomen. Puntje bij voor dit scherm :)

Heb jij ook een BenQ FP937S+ (19", 8ms, D-sub/DVI)?