Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Bragi Dash (Zwart) Review

CSB 20 maart 2016, laatste update op 24 november 2016, 96 views

Bragi Dash (Zwart)

Heb ze nu 3 dagen. Mooi futuristisch design, strak afgewerkt. Meest kenmerkende features: audio-transparancy en heart-rate monitor. De beschermhoes met accu is solide en superhandig. Minpuntje is de haperende audiostream via bluetooth, afhankelijk van waar je bijv. je telefoon laat. Dit is wellicht in toekomstige updates opgelost.

Pluspunten

• Design
  • Features
  • Waterdicht

Minpunten

• Kan (vooralsnog) geen BT verbinding maken met Playstation 4
  • Hartslag niet te gebruiken in Endomondo

De korte review was na 3 dagen. Nu ik de Bragi Dash bijna een jaar heb, kan ik er wat meer duidelijkheid over geven.
Waarom de Dash?
Even mijn situatie beschrijven: Ik loop hard en heb daarbij mijn smartphone bij me (GPS + hardloopapp + hartslagband via Bluetooth) en omdat ik deze toch bij me heb, doe ik ook oordopjes in met muziek om zo de juiste kadans aan te kunnen houden. Maar wat een ellende als wr die dopjes uit je oren ploppen omdat je per ongeluk het draad aanraakt. Je bent meteen uit je ritme en loopt te rommelen tijdens het lopen om die dopjes weer in je oren te proppen.
Belofte maakt schuld
Toen ik de Dash bestelde via de website als pre-order, hoopte ik dat Bragi de verwachting waar zou maken. Draadloze headset voor sporten, met ingebouwde hartslagmeter! Geen band meer, geen draadjes, ideaal toch?

Nou, bijna. Laten we even puntsgewijs door de verwachtingen heen gaan.
Draadloos muziek luisteren
De eerste paar maanden waren voor mij een beetje teleurstellend. Het geluid is prima, daar valt niets op aan te merken. Echter was het bereik van de BT connectie slecht en het signaal ook te zwak. Bragi loste dit in de eerste instantie op door een post op de site, waarbij werd gesteld dat je je smartphone maar in je rechterborstzak moest doen voor de beste verbinding. Dit omdat je audio stream wordt gemaakt met de rechter Dash. Ik kon niet eens mijn telefoon op mijn bureau neerleggen en audio streamen zonder haperingen.
Gelukkig heeft Bragi dit opgelost d.m.v. een firmware update en kan ik nu mijn telefoon in mijn broekzak stoppen. Heel soms heb ik nog een kleine hapering maar het is in ieder geval veel beter. Als ik mijn toestel in de zak van mijn (lederen) jas stop echter...

Bragi adverteerde in het begin met name over de "transparency-mode" waarbij je geluid om je heen nog kon horen tijdens het sporten. Dit i.v.m. de veiligheid in het verkeer. Bragi had echter niet echt rekening gehouden met het Nederlandse weerklimaat waarschijnlijk, want als het hier waait dan hoor je meteen niks anders meer dan wind. Deze feature gebruikte ik dus nooit. Gelukkig is sinds update 2.2 de optie "Windshield" toegevoegd, wat ruis bij wind tegen moet gaan. Bij lichte wind kun je nu de Dash prima gebruiken.
Hartslag
Zoals ik aangaf sport ik met een app, te weten Endomondo. Deze app heeft de mogelijkheid BT hartslagmeters te koppelen. Echter kan dit NIET met de Dash. Dat is wel erg jammer en ik hoop dat dit in de toekomst nog wel wordt toegevoegd. Of dit bij Bragi of Endomondo ligt, laat ik even in het midden. Voor nu gebruik ik een Fitbit Charge HR om mijn hartslag tijdens het lopen te bekijken / loggen.
Playstation?
Oh wat had ik dat graag gewild. Een mooie wireless headset om mee te gamen! Helaas, ook daar kun je de Dash niet voor gebruiken. Dit is overigens NIET de schuld van Bragi; Sony staat Bragi niet toe om naar de Playstation te connecteren. Ik heb niet getest of de Dash met Xbox werkt, maar PC werkt prima.
Bellen
Hier had ik toch een vrij lage verwachting van en dit is mij alleszins meegevallen. De verbinding is goed en het geluid kraakhelder. De ontvanger kan soms een kleine ruis horen als je je telefoon in je zak hebt. Desalniettemin zeker niet slecht.
Accuduur
Bragi adverteert met een accuduur van 4 uur audiostreaming en 15 met een acculading van het bijgeleverde mobiele laadstation (hierover straks meer).
In de praktijk redt de Dash dat niet; mijn record was 3 uur en 12 minuten Spotify streamen via mijn telefoon.
Opladen dan?
Een groot pluspunt is wat mij betreft de interne accu's en het oplaadmechanisme wat wordt meegeleverd bij de Dash. Geen gelazer met batterijen. Het oplaadstation heeft kleine magneetjes die de Dash dopjes vastklikt, zodat ze altijd goed zitten. Opladen doe je via een Micro-USB kabel, dus kan het via je PC/Laptop of telefoonoplader. Er wordt dan ook geen losse oplader meegeleverd. Het oplaadstation kun je in een stalen omhulsel schuiven, waardoor je ze zonder nadenken in je jaszak bij je sleutels kunt gooien, zonder dat de Dash beschadigd. :)
Is de Dash het geld waard?
Op dit moment eigenlijk niet, tenzij je een enorme gadgetfreak bent als ik. Het is gewoon een mooi hebbeding en is als koptelefoon prima te gebruiken. Hopelijk komt de ondersteuning voor de Playstation 4 ooit nog (fingers crossed). In ieder geval is Bragi nog wel actief aan het doorontwikkelen op de Dash.

Als je een wireless koptelefoon zoekt met het design van de Dash, dan zou je de Headphone van Bragi kunnen kiezen, welke goedkoper is dan de Dash. Die zijn helaas alleen nog maar te pre-orderen.

Heb jij ook een Bragi Dash (Zwart)?