Specificaties 8" (2048x1536), Android 5.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Asus ZenPad S 8.0 (Z580CA) Atom Z3580, 4GB ram, 64GB opslag Zwart Review

L0rdj3 19 maart 2016, laatste update op 9 april 2016, 275 views

Asus ZenPad S 8.0 (Z580CA) Atom Z3580, 4GB ram, 64GB opslag Zwart

Een mooie slanke tablet met mooi groot en duidelijk scherm. Goede kleuren, duidelijke leesbaarheid, instelbaar lettertype. Daarnaast geeft de Asus ZenPad S8.0 een mooi geluid bij het kijken naar video's door de stereo-speakers . De achterkant ziet er luxe uit maar voelt helaas wat goedkoop aan. Een behoorlijk minpunt: Opstarttijd!!

Pluspunten

• Mooi scherm met volle kleuren
  • Duidelijk leesbaar (IPS) scherm
  • Formaat
  • Snel (als de tablet eenmaal aan staat)
  • Goede graphics (bijvoorbeeld bij gamen)
  • Hapert niet bij het spelen van grafisch zwaardere games
  • Luxe uitstraling (brushed metal en leather look)
  • Relatief goedkoop

Minpunten

• Opstarttijd van bijna 1 hele minuut!!
  • Geen vibratie bij indrukken powerknop
  • Bloatware
  • Camera is bij Ýets minder licht meteen erg korrelig
  • Voelt vrij goedkoop aan ondanks de uitstraling

Sinds enkele dagen heb ik de ZenPad S 8.0 in huis om deze te testen.

Vanaf het moment dat ik deze in huis heb ben ik natuurlijk begonnen met testen.
Hier dan ook mijn bevindingen.
Verpakking
Allereerst moet ik zeggen dat de tablet mooi verpakt is; geen verspilde ruimte in de doos maar gewoon de tablet bovenop met daaronder de datakabel en de net-adapter.
Keurig en compact verpakt dus.

Bij deze tablet kreeg ik ook een Zen Stylus. Ook deze zit netjes verpakt; plastic verpakking. Er wordt daar zelfs een batterijtje (AAA) meegeleverd zodat je de Z Stylus direct kunt gebruiken.
Design
De Tablet heeft een mooi groot scherm van 8" maar wel redelijke bezels aan de zowel zij- als boven en onderkant.
Tevens bevinden zich aan de voorkant de stereo-speakers die als smalle gleufjes te zien zijn boven en onder het scherm.
Ook vind je aan de voorzijde de selfie camera van 5MP.

De achterzijde van de tablet oogt modern en zakelijk tegelijk; een brushed metal look met onderaan een leather look gescheiden door een heel subtiel randje chroom. Helaas voelt het niet zo chique als het er uit ziet. Bij het vasthouden van de tablet voelt de achterkant nogal goedkoop (plastic) aan.
Aan de achterzijde van de tablet bevind zit ook de 8MP camera die helaas iets uit steekt waardoor de tablet nÚt niet geheel vlak op tafel kan liggen.

Aan de rechter zijkant vinden we de volume knoppen evenals de powerknop.
Over de volume knoppen heb ik eigenlijk niet veel te zeggen behalve dan dat ze wat aan de dunne kant zijn.
De powerknop echter voelt erg stroef aan en bij het aan of uit zetten is er geen vibratie te voelen wat het niet altijd duidelijk maakt of je de knop wel of niet goed hebt ingedrukt.

Aan de linker zijkant (deels achterzijde) vinden we het klepje voor de MicroSD card.
Dit klepje had wat mij betreft wat minder soepel open mogen gaan. Nu is er namelijk de kans dat het klepje per ongeluk open gaat als je de tablet zou vervoeren in een tas (is mij inmiddels overkomen).
Daarnaast krijg ik sterk het vermoeden dat, als je regelmatig het kaartje zou verwisselen , het klepje wel eens erg makkelijk zou kunnen afbreken.

Aan de onderzijde van de tablet vinden we de usb-c aansluiting en aan de bovenzijde de mini-jack aansluiting.
Eerste gebruik
Toen ik de tablet voor de eerste keer aan zette miste ik, zoals eerder genoemd, de vibratie bij het indrukken van de powerknop. Ik moest dus maar gokken of ik de knop ver en lang genoeg had ingedrukt.
Dan vervolgens duurt het best wel even voor de tablet geheel gestart is en je het lockscreen te zien krijgt. (in totaal 56,5 seconden). Op zich is dit geen ramp maar als je tablet uit staat kun je niet even snel wat opzoeken omdat je dus bijna een minuut moet wachten.

Verder valt op dat de tablet is uitgerust met een redelijke hoeveelheid bloatware (standaard meegeleverde software) waar ik waarschijnlijk meer dan 60% niet van zou gebruiken en die dus alleen maar onnodige ruimte in neemt.

Het wisselen van schermen gaat heel soepel en snel.
Wat ook op valt zijn de volle kleuren van het scherm en de geweldige kijkhoek (wat deze tablet te danken heeft aan het IPS scherm).
Het is echter wel aan te raden de helderheid van het scherm van de automatiesche stand te halen. Zeker als je naar buiten gaat geeft het scherm nÚt een beetje te weinig licht om goed te kunnen zien wat er op je scherm gebeurd.
Video & Gamen
Bij het kijken naar video valt op dat het scherm zo'n scherpe weergave heeft en niet tot nauwelijks hapert. Dat samen met het goede stereo(!!) geluid zorgt dat je met veel plezier een film kunt kijken op deze tablet.
Ook Gamen is voor deze tablet geen probleem. Zelfs de meer grafische games zijn zonder enige hapering te spelen. (Ik heb getest met Riptide GP2).
Ook de accelero sensor is zeer accuraat. Het spelen van Riptide met de accelero sensor als stuur gaat de tablet goed af.
Camera
De 'back facing camera' is in goed en helder licht zeer goed de gebruiken. Ga je echter een ruimte in waarin de lichtomstandigheden niet meer zo optimaal zijn dan merk je dit ook direct in de camera en dus in de foto. Je ziet namelijk meteen de korrels in beeld komen. Dit had met een lichtgevoeliger sensor waarschijnlijk een beter resultaat gegeven.

De 'front facing camera' is al selfiecam goed te noemen. ˡk bij wat minder licht maakt deze nog best goede plaatjes.
Batterijduur
De batterij duur van deze tablet is goed zolang je deze allen gebruikt voor wat internetten en lezen.
Zodra je gaat gamen gaat de tablet nog geen dag mee (3,5 uur bij zeer grafische games en non-stop gamen). Dus ben je ge´nteresseerd in deze tablet en ben je van plan om er mee te gaan gamen, zorg dan dat je een stopcontact in de buurt hebt (of natuurlijk een powerbank).

Wat overigens wel opvalt is dat deze tablet nauwelijks warm wordt. Zelfs bij intensief gamen wordt de tablet niet warmer!! Dat is wel heel fijn!
Zoek je een tablet voor niet al te veel geld? Wil je de hele dag een mooi ogende tablet bij je hebben met een handzaam formaat? En gebruik je 'm eigenlijk alleen voor lees en notitiewerk? Dan is dit waarschijnlijk een hele goede keuze!

Wil je echter ook graag gamen met de tablet? Dan is het aan te raden om in de buurt van een stopcontact te blijven ˇf een fikse powerbank mee te nemen.

Heb jij ook een Asus ZenPad S 8.0 (Z580CA) Atom Z3580, 4GB ram, 64GB opslag Zwart?