Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Philips SHB7150 (Zwart) Review

jnrzlmn 19 maart 2016, 269 views

Philips SHB7150 (Zwart)

Prima koptelefoon voor dagelijks gebruik, wel weinig afsluiting van geluid van buiten. LED-indicator had weg mogen worden gelaten. Batterij-indicatie is matig, begint pas te waarschuwen als de batterij bijna helemaal leeg is. Draagcomfort is goed, en een verbinding opzetten is een fluitje van een cent.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Makkelijk om verbinding op te zetten
  • Comfortabel
  • Micro-USB om op te laden

Minpunten

• Ruis bij gebruik via Bluetooth
  • Felle LED die vaak knippert
  • Slechte accuniveau-indicatie
  • Nauwelijks afsluiting van geluid van buiten

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit is aardig, maar er is weinig afsluiting van geluid van buiten. In het verkeer (op de fiets in Amsterdam) vind ik het gebrek aan afsluiting juist een voordeel, omdat het de veiligheid alleen maar ten goede komt als je nog wel een beetje kan horen wat er om je heen gebeurt. Als ik gewoon binnen zit en muziek luister ben ik tevreden met de geluidskwaliteit, maar ik heb weinig vergelijkingsmateriaal.
Draagcomfort
Ik kan deze koptelefoon prima een paar uur achter elkaar op m'n hoofd hebben. Hierna worden mijn oorschelpen soms wat gevoelig, en de band bovenop wordt soms vervelend. Ik kan me voorstellen dat dit aan de vorm van je hoofd ligt en dat niet iedereen deze klachten zal hebben.
LED-indicator
Het lampje kan wit en blauw weergeven, en is zeer fel. Het kan bijvoorbeeld aangeven dat een nieuw apparaat kan worden aangesloten, dat een apparaat is aangesloten of dat de batterij bijna leeg is. De LED knippert bij normaal gebruik eens per zoveel seconden. Ik weet niet wat het nut hiervan is: als gebruiker heb je een koptelefoon waarschijnlijk op je hoofd als hij aanstaat dus dan zie je de LED niet, en voor omstanders is het ook niet interessant.
De LED kent verschillende combinaties van kleuren en knipperpatronen om bijvoorbeeld aan te geven dat er verbinding kan worden gemaakt met een nieuw apparaat. De koptelefoon maakt echter ook geluid om dergelijke dingen aan te geven, dus als je hem op je hoofd zet weet je net zoveel als wanneer je de LED bekijkt met zn verschillende kleurencombinaties. Dit is een kwestie van smaak: als je het makkelijker vindt om de koptelefoon in je hand te houden tijdens het instellen is het LEDje handig, maar het hoeft dus niet per se. Wat mij betreft had dit lampje volledig weg kunnen worden gelaten.
Batterij
Ik weet niet hoe lang de batterij precies meegaat, maar het is in ieder geval voldoende om een dag lang zonder je zorgen te maken heel veel muziek te luisteren. De koptelefoon heeft geen display o.i.d. om een batterijpercentage weer te geven dus moet je het doen met toontjes die aangeven dat de batterij bijna leeg is. Die zijn niet alleen vrij luid en onderbreken je muziek, maar ook komen ze pas als de batterij echt bijna helemaal leeg is. Dit houdt in dat je na het eerste pieptoontje waarschijnlijk nog een stuk of vijf nummers kan luisteren, onderbroken door dat zelfde irritante toontje elke minuut. Als je thuis zit is dat geen probleem, maar als je weg bent en geen oplader in de buurt hebt is het ergerlijk. Een eerste waarschuwing als je bijvoorbeeld nog 25% batterij hebt zou veel handiger zijn: dan kan je anticiperen en ga je niet op weg met een koptelefoon die bijna leeg is. Om dit probleem tegen te gaan neem ik altijd de bijgeleverde 3,5mm jack-kabel mee zodat je muziek kan blijven luisteren, maar je koopt deze koptelefoon natuurlijk niet om hem te gebruiken met een draadje. De micro-USB-aansluiting is wel een groot voordeel, omdat je als je bijvoorbeeld bij vrienden bent vaak gewoon een oplader kan lenen.
Verbinding maken
Het verbinding maken werkt in het begin niet heel intu´tief, maar na een tijdje is het heel eenvoudig. In Windows was voor mij de eerste aansluiting makkelijk, maar als de koptelefoon na de eerste aansluiting met een ander apparaat verbonden is geweest en je vervolgens weer probeert in Windows verbinding te maken zal de verbinding niet automatisch worden gelegd als de koptelefoon binnen bereik is. Om dan te verbinden moet je in Windows naar Playback Devices, zoek je de koptelefoon op, en kan je daar met het rechtermuisknopmenu verbinden. Dit is wat omslachtig. Ik weet niet of dit een algemeen probleem is met Bluetooth-koptelefoons en Windows of dat het aan de SHB-7150 ligt, of dat ik zelf iets niet goed doe, maar dit kan volgens mij handiger.
Prima voor dagelijks gebruik: geluidskwaliteit is goed, en zolang je het batterijniveau op peil houdt krijg je geen vervelende waarschuwingen door je muziek heen. Voor de prijs is het volgens mij een heel aardige koptelefoon.

Heb jij ook een Philips SHB7150 (Zwart)?

Omdat deze review exact aansluit bij wat ik wilde gaan schrijven, zie ik toch af van het schrijven van mijn eigen review. Dankjewel, jnrzlmn, voor je uitstekende toelichting op de plus- en minpunten. Ik sluit me volledig bij je punten aan, vooral het gemak, comfort, maar ook de ruis bij bluetooth. Sterker nog, ik hoor precies aan de geluidjes hoever mijn koptelefoon is met verbinding maken.

Het niet-afsluitend zijn vind ik overigens geen minpunt. Ik vind het fijn dat ik wandelend (en soms fietsend) in het verkeer nog wat meekrijg van de omgeving.

Edit: het felle bluetooth-lampje heb ik afgeplakt met zwart gaffertape omdat mijn nachtbus-buurman klaagde :-)

[Reactie gewijzigd door cedal op 9 maart 2017 15:17]