Xiaomi Mi 5 32GB Zwart Review

kanem0chi 20 maart 2016, laatste update op 2 maart 2017, 88.769 views

Xiaomi Mi 5 32GB Zwart

Nee, dit is geen grap, dit is de Xiaomi Mi5. Een smartphone met de snapdragon 820, ondersteunt door 3/4GB Ram en 32/64/128GB Rom met een Sony 16MP camera inclusief 4-axis OIS dat begint bij omgerekend ¤278,-

Pluspunten

• Zeer scherpe prijs
  • Top-notch specs
  • OIS
  • Grote batterij
  • Chinese apps te verwijderen
  • Goede aluminium behuizing
  • Snel en kwalitatief goede foto's
  • Android 6.0 out of the box

Minpunten

• Beperkte 4G
  • Playstore via een kleine omweg
  • Alleen te verkrijgen via importeren
  • Video software optimalisatie nodig

XIAOMI MI5 3GB/64GB REVIEW
+ 70.000 KEER GELEZEN, BEDANKT IEDEREEN (01/12/16)!

There are no truly borderless displays
Hugo Barra, 24 februari 2016

Het heeft eventjes geduurd na de Mi4 die in de zomer van 2014 werd gelanceerd, maar Xiaomi heeft weer een nieuw flagship model. Tijdens de aankondiging op het WMC in Barcelona werd het al duidelijk, Xiaomi heeft er alles aan gedaan om weer een prachtig toestel en top-notch specificaties op de markt te zetten, met een zeer aantrekkelijke prijs.

Net als vele andere, was ook ik al voor de aankondiging erg benieuwd naar wat Xiaomi met de Mi5 zou doen, en al helemaal ondersteboven toen we te horen kregen waar de Mi5 nu echt mee uitgerust zou worden. Voor nog geen (omgerekend, zelf bestellen en versturen naar NL) ¤280,- krijg je een telefoon met ontzettende dunne bezels, een gebogen glazen/keramiek achterkant en weegt net geen 130 gram. Als je je dan bedenkt dat er een Snapdragon 820, een 3 of 4 GB Ram en Maximaal 128GB Rom, NFC, 3000 mAh batterij en een nieuwe 16MP camera met een 4-assige OIS, dan zou je bijna denken dat het een grap is.

Op 24 februari 2016 introduceerde Xiaomi de twee toestellen (de Xiaomi Mi4s en Mi5), de prijs en ook vanaf wanneer ze besteld konden worden. Aangezien er al veel informatie gelekt was voordat de telefoons officieel uitgebracht werden, was ik al heel erg nieuwsgierig naar beide toestellen. Zelfs zo nieuwsgierig, dat ik beide toestellen wilde hebben om te kunnen zien welke mijn oude Sony Xperia Z2 het beste kan vervangen.

Doordat Xiaomi veel informatie en duidelijkheid ten tijde van de introductie, konden verschillende webshops al snel een prijs geven en pre-orders aannemen. Aangezien ik mijn Mi Pad 2 (Mijn Mi Pad 2 review: https://www.tweakers.net/...-mi-pad-2-64gb-grijs.html) het goedkoopst en snelst geleverd kon worden door http://www.ibuygou.com en mij hun snelle communicatie erg goed beviel, ben ik weer voor ibuygou gegaan. Ook nu waren ze weer een van de, of goedkoopste webshops die voor een nette prijs DHL en import belasting verzekering aanbieden. Vooral de import verzekering is fijn vind ik persoonlijk, anders worden de telefoons een stuk duurder.

De witte Mi5 64GB (https://ibuygou.com/p-xia...gb-ram-64gb-rom-7314.html) heb ik voor $439,- gekocht waarna ik nog voor een import verzekering heb gekozen van $22,50,- + $17,00 DHL. Totaal had ik het toestel voor $479 in huis.

De Xiaomi Mi5 word in een redelijk compacte doos geleverd, die volledig wit is en de 3 beschikbare kleuren van het model laten zien. Er zit wat webshop branding op van www.ibuygou.com aangezien ik het model daar had gekocht en op de achterkant een sticker met de specs in het Chinees.

In het unboxing video hieronder zie je het het allemaal echt in elkaar steekt, en eigenlijk niet heel veel spannends is, waarschijnlijk om kosten te besparen.

Naast de telefoon word er niet veel meegeleverd:
1x 2.5A Chinese oplader met USB uitgang (zwart)
1x USB type-C kabel en een normale grote USB uitgang (zwart)
1x Kleine handleiding in het Chinees
1x Verloop stuk voor EU stekker (Normaal niet, maar gratis door ibuygou meegeleverd)

Hieronder vind je de specificaties van alle modellen. Het model dat ik heb gekocht is dus de Xiaomi Mi5, 64GB witte variant.

OS:Android OS, v6.0 (Marshmallow)
Scherm formaat:1920 x 1080 pixels, 5,15" (~428 ppi)
Scherm type:IPS LCD capacitieve touchscreen, 16M kleuren
Chipset:Qualcomm Snapdragon 820
CPU:Dual-core 1.8 GHz Kryo & dual-core 1.6 GHz Kryo - 32GB edition
Dual-core 2.15 GHz Kryo & dual-core 1.6 GHz Kryo - 64/128GB editions
GPU:Adreno 530
Camera (achterkant):16 MP, f/2.0, phase detection autofocus, 4-axis OIS, dual-LED (dual tone) flash
Camera (voorkant):4 MP, f/2.0, 1/3" sensor size, 2µm pixel size, 1080p@30fps
SD card:Nee
Opslag geheugen (ROM):32/64/128 GB
Werkgeheugen (RAM):3/4 GB
Simkaart:Dual-SIM, dual standby (2x Micro)
3G Netwerk:HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100
4G Netwerk:FDD-LTE 1800/2100/2600 MHz (B1 / B3 / B7)
WLAN:Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, DLNA, hotspot
Formaat:144,6 x 69,2 x 7,25 mm
Gewicht:129g
Accu:Niet-verwisselbare Li-Ion 3000 mAh accu
Kleuren verkrijgbaar:Zwart, Goud, Wit

De overige specificaties kan je vinden op http://www.mi.com/mi5/ (Chinees)

Het eerste wat je meteen opvalt bij het openen van de doos is de afwerking van de telefoon. Het aluminium chassis viel bij mij gelijk in de smaak vanwege de mooi wit/zilver/grijze kleur, en voelt erg solide aan. Als je daarna kijkt naar hoe de gebogen glazen (of keramiek bij de PRO variant) bekijk, zie je dat deze er erg goed in ligt en zeer goed is afgewerkt. Daarnaast viel het mij ook op dat vinger afdrukken bijna niet zichtbaar zijn en mochten ze er wel zitten, dan best wel verdwijnen. Dit kan natuurlijk komen door de witte achterkant, maar positief is het wel. :)

Volume knop en power button
Op het forum (http://gathering.tweakers...message/46179477#46179477) gaan er meerdere verhalen rondgaande over de kwaliteit van de knoppen, welke overige gemaakt zijn van hetzelfde materiaal als de behuizing. In bovenstaande foto's zie je dat de knoppen mooi in de behuizing liggen, echter zit er wel een verschil tussen beide. De volume knoppen op mijn toestel liggen goed en strak er in en voelen degelijk aan, zonder dat deze speling of overtollige ruimte hebben. De power button daarentegen ligt er ook mooi in, maar heeft echt marginale speling.

Als men kijk naar de bovenkant van het toestel, dan zien we een goed bedacht, geplaatst en uitgewerkt stukje techniek, waar ik niet al te diep op wil ingaan:
  • Antenne strepen
  • Infrarood sensor/li]
  • Microfoon
  • 3.5MM headphone jacket
  • Camera (4 MP, f/2.0, 1/3" sensor size, 2µm pixel size, 1080p@30fps)
  • Luidspreker voor bellen
  • Lichtsensor
  • Notificatie LED
  • Mi Logo

Aan de linkerkant vinden we de simkaart houder, welke plaats heeft voor 2 nano sim kaarten, en dus geen optie heeft om een ander slot te gebruiken voor een SD kaart. Op mijn toestel ligt de simkaart houder net iets verder in de behuizing, al is dat alleen zichtbaar wanneer je vanaf heel dichtbij kijkt.

Aan de onderkant vinden we dit keer een fysieke home button, wat ook gelijk de eerste keer is dat Xiaomi dit toepast. De homebutton zelf is erg dun, en zit ook gelijk een vingerafdruk scanner in. De eerste keer duurt het eventjes voordat je het heb ingesteld, maar daarna werkt het zonder enige problemen. In tegenstelling tot veel andere toestellen, moet je op de Mi5 eerst de homebutton indrukken voordat de vingerafdrukscanner werkt. In eerste instantie is dat een beetje apart als je andere toestellen gewend bent, maar na verloop van tijd vind ik het toch wel een goed bedacht systeem en het werkt super, super snel. Dit vanwege het feit dat het toestel niet zomaar kan ontgrendelen als je vaak met je handen in je zakken loopt bijvoorbeeld, al had ik wel graag gezien dat je zelf kon instellen of je wel of niet de homebutton eerst moet indrukken.

Ook vinden we aan de onderkant de speakers, de usb type-C (3.1) aansluiting, de microfoon en nog een set antenne strepen. Al met al moet ik zeggen dat ik onder de indruk ben van de afwerking en het design, evenals de symmetrie die de Mi5 heeft.

Voor de Mi5 heeft Xiaomi een iets ander paneel gebruikt dan normaal. Hugo Barra, de Vice President van Xiaomi gaf daarover de volgende uitleg: “De Mi 5 een 5.15 inch (~428DPI), Full HD 1080P scherm met 16 LED backlights in tegenstelling tot de industrie gebruikelijke 12 LEDs, waardoor de brightness van het toestel tot 600 nits kan, maar ook tegelijkertijd 17% zuiniger wat betreft energie zuinigheid”. Ook al zou je denken dat het een groot 5.15 inch scherm is, qua afmetingen is het toestel in zijn geheel bijna identiek aan de afmetingen van de 4.7 inch iPhone 6s.

Ik heb hier niet de apparatuur om te meten hoeveel ‘nits’ er nu daadwerkelijk word behaald, maar in vergelijking tot mijn Xperia Z2 en Mi4s is de helderheid een groot verschil.

Kijkende naar het scherm zelf, het IPS LCD produceert naar mijn idee erg goede kleuren en kijkhoeken, zelfs een van de betere dan wat ik met andere LCD panelen heb ervaren. Ook het contrast lijkt heel erg hoog, al kan het niet een Amoled paneel ervaren. Daarnaast werd er ook op het forum gevraagd over 'backlight bleeding en color shifting' dit heb ik niet op mijn toestel, al kan ik natuurlijk niet oordelen/schatten of andere toestellen dat wel (kunnen) hebben. Nogmaals, ook de kleur echtheid kan ik helaas niet meten aangezien ik het apparatuur daarvoor niet heb.

Persoonlijk ben ik blij dat Xiaomi niet is gegaan voor een QHD resolutie voor de Mi5. de Mi5 heeft een batterij van 3000 mAh, welke ik later zal behandelen, en ben bang dat dit te zwaar zal worden voor de batterij daarnaast heeft de Snapdragon 820 ook iets minder werk om het scherm aan te sturen, waardoor er genoeg overblijft om andere zware activiteiten te doen.

Met een interne opslag van 64GB is er genoeg ruimte om veel bestanden er op kwijt te kunnen, al neemt de MIUI schil wel veel ruimte voor zijn rekening. Bij de eerste keer opstarten blijft er nog ongeveer 55GB beschikbaar. Ook zijn er veel Chinese Apps meegeleverd, zoals de lokale variant van Google Maps. Gelukkig voor ons zijn dit allemaal ‘stand alone’ apps, waardoor deze allemaal verwijderd kunnen worden behalve de essentiėle apps van Xiaomi. Hierdoor heb ik bijna 1-GB aan extra ruimte kunnen vrijmaken.

Net als vele andere toestellen van Xiaomi en andere China smartphone producenten worden de toestellen geleverd zonder Google Applicaties. Geen Playstore, Gmail, Youtube etc. Xiaomi heeft wel zijn eigen Appstore (Mi store), welke hier de reddende engel is om toch alle Google apps op de Mi5 te krijgen. Eenmaal in de Mi Store zoek je gewoon op ‘Google’ waarna deze de belangrijkste Google applicaties voor jou installeert, zoals de Playstore, Google framework, account en dergelijke. Hierna moet je zelf handmatig nog andere apps downloaden zoals Youtube of de Google Keyboard.

De telefoon houd door de gebogen glazen of keramieke achterkant goed vast, en met mijn 'normale' handen is de telefoon goed te bedienen. Xiaomi heeft ook de mogelijkheid ingebouwd om het scherm beter met een hand te bedienen, waarbij je zelf kan instellen in welk formaat dit moet.

Desalniettemin moet ik zeggen dat ik de schil goed vind draaien op de Snapdragon 820, zijn er geen vertragingen en is er nagedacht over de implementatie om de telefoon te personaliseren. Voor overige software zaken zoals MIUI 7.2 of hoe MIUI werkt neem een kijkje bij mijn Mi4s review, waar ik verder op de software in ga, aangezien ik met de Mi5 niet in de herhaling wil vallen.

De Mi5 heeft een notificatie LED die zelf erg veel aan te passen is, goed fel is en knippert. Voor mensen met OCD kan dit nog wel eens vervelend zijn, aangezien het niet 'smooth' knippert, maar je ziet de verlichting telkens een standje lichter / sterker zien worden.

De Xiaomi Mi5 ondersteund maar een beperkt aantal LTE / 4G banden, welke ook nog eens maar op 1 sim tegelijkertijd werkt. In Nederland word de 800MHz band veel gebruikt, waar de Xiaomi Mi5 alleen de 1800/2100/2600 MHz (B1 / B3 / B7) ondersteunt. Hierdoor is het 4G iets beperkter, maar mocht je in de randstad wonen is dit dan weer geen probleem, aangezien ik hier wel 4G heb, maar buiten de grote steden / randstad ben je aangewezen op de HSPA + / 3G verbinding. Daarnaast moet ik ook zeggen dat tijdens het reizen naar de universiteit (Alkmaar - Amsterdam) er heel veel en vaak geswitcht word door de telefoon tussen HSDPA + en 4G, wat erg veel van mijn batterij verbruikte (25% binnen in 1 uur bij normaal gebruik).

Ook ondersteund de Mi5 net als bij de Mi4s dual-band Wi-Fi, a/b/g/n/ac en Wi-Fi Direct. Ook is 'Wireless screen mirroring' beschikbaar via het Miracast protocol. Eenmaal de Chromecast thuis ingesteld te hebben is het gemakkelijk om content naar de TV te streamen. Met de applicatie speedtest.net, waar de router op de eerste verdieping (twee onder een kap woning) staat en ik in de woonkamer zit is bij 3x testen de volgende gemiddelde snelheid tot stand gekomen:

Wij hebben hier een Asus RT-AC66U http://tweakers.net/price.../asus-rt-ac66u-zwart.html router en is gemeten op het 5Ghz band ter informatie.

Ook is er nog ondersteuning voor Bluetooth 4.2, NFC, GPS en GLONASS. De eerste keer GPS gebruiken was ook gemakkelijk en binnen 2 seconden was mijn correcte positie gevonden, iets waar ik zeker positief verrast over ben. Als je een fervent radio luisteraar bent dan is dit geen toestel voor jou, aangezien er helaas geen Radio FM hardware in.

Via de applicatie Mi-home is het gemakkelijk om de telefoon als bijvoorbeeld de afstandsbediening in te stellen. Het is even wennen om naar je telefoon te pakken in plaats van de afstandsbediening te zoeken en kan je dus heel snel van kanaal wisselen of de tv in of uitschakelen. Niet heel veel spannends, werkt precies zoals hoe het moet en is een leuke gimmick.

De Mi5 heeft als SOC de Qualcomm Snapdragon 820. Een 64-bit quad core SOC met een Dual-core 1.8 GHz Kryo & dual-core 1.6 GHz Kryo voor de standaard editie of de Dual-core 2.15 GHz Kryo & dual-core 1.6 GHz Kryo voor de 64/128GB variant. Dit is de nieuwste SOC van Qualcomm die bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S7 ook heeft en binnenkort zal Mediatek met de X20 hiermee de concurrentie aangaan. Daarnaast vind ik ook de warmte productie heel erg meevallen, al heb ik hier niet de apparatuur om dit te testen.

Xiaomi Mi5 zelf getest, Galaxy S7 gegevens van Antutu & hardwarezone.com
BenchmarkXiaomi Mi5Galaxy S7
Antutu 6.0135.428 134.599
GeekBench 3 (single-core)2.3142.173
GeekBench 3 (multi-core)5.3756.295

QUICKCHARGE 3.0
Met een batterij van 3000 mAh is deze aanzienlijk kleiner dan de 3260mAh die in de Mi4s maar weer gelijk is aan de Galaxy S7 en is het resultaat gemiddeld of normaal te noemen. Tijdens het eerste gebruik van de telefoon, waarbij ik veel applicaties heb moeten installeren, Antutu laten draaien etc. kwam ik met een onscreen tijd van 4 uur de dag door en denk ik dat er zeker nog rek in zit om dit omhoog te krikken wanneer de batterij is warm gedraaid of goed gekalibreerd.

UPDATE 1: Na een aantal dagen de telefoon gebruikt te hebben, is dit het resultaat wanneer men de telefoon ochtends van de lader haalt, snachts 01.00 thuis komt:

Al met al ben ik erg onder de indruk. Net geen 3 uur onscreen time bij net geen 50% van de batterij, waarbij de helderheid altijd aardig hoog staat. :+ Enige kleine puntje wat ik mij afvraag, is waarom het android systeem zoveel procent in beslag neemt? Ik had namelijk het idee dat bij 6.0 het batterij verbruik van het systeem aardig laag lag.

Soms ligt het niet aan de batterij, maar aan de software of aan het signaal. Zoals al eerder aangehaald in deze review, is doordat ons 4G netwerk net een andere band veel gebruikt, de telefoon constant aan het wisselen tussen 3G en 4G met als gevolg dat dit aardig rap de batterij leeg trekt. Hier is natuurlijk een makkelijk oplossing voor, maar goed is het niet. Zoals misschien al verwacht, is het niet mogelijk om de batterij te wisselen, maar komt daarom Quickcharge 3.1 goed te pas
USB type-C 3.1
Aangezien steeds meer telefoons en andere devices usb type-c ondersteunen, heeft Xiaomi zoals eerder besproken dit ook hier toegepast. Waar je bijvoorbeeld bij de Nexus 6P aan beide kanten van de kabel een type-c aansluiting zit, is hier alleen een type-c poort te vinden voor de telefoon, terwijl aan de andere kant nog een gewone usb poort. Ik neem aan dat ze dit hebben gedaan aangezien het voor de gemiddelde consument nog niet een gemeengoed is om een type-c poort op een laptop of computer te hebben.

Vanwege het feit dat er gebruikt word gemaakt van USB 3.1 laad de telefoon super snel op, en duurt het ongeveer 1 uur en 15 minuten om van 0% naar 100% te gaan. Hier heb ik niks anders over te zeggen dat dit echt een uitkomst is wanneer je maar kort de mogelijkheid hebt om je telefoon op te laden.

Meer statistieken / screenshots komen snel wanneer de batterij wat langer in gebruik is / goed getest is.

De Xiaomi Mi5 komt met een nieuwe, 16 megapixel camera die gemaakt word door Sony en is het IMX 298 model dat is voorzien van een dual-led flitser. De camera word ondersteund met een 4-assige optical image stabilisation, welke stabieler beeld zou moeten geven tijdens het filmen. Om eerlijk te zijn ben ik verdeeld over de kwaliteit van de camera. De foto's die zijn genomen zijn erg scherp, duidelijk van kleur en ook is het schieten super snel. Als je gaat kijken naar de video, dan is er duidelijk plaats voor een software update die de video naar een hoger niveau kan tillen.

De instellingen zijn minimaal om te noemen, en had ik liever uitgebreider gezien, al helemaal voor een flagship model en na het reviewen van de Mi4s. Helaas ben je beperkt tot de standaard instellingen waar je met de wit balans, focus, exposure time en ISO kan spelen, naast de voorgeprogrammeerde instellingen.

CAMERA SAMPLES en VERGELIJKING

Zelf niet een pro op het gebied van vergelijken etc, maar onderstaande samples spreken voor zichzelf en kunnen jullie zelf de kwaliteit bepalen. Zelf ben ik zeer tevreden met de camera, aangezien deze erg snel scherp stelt, snel foto;s kan nemen achter elkaar en daarbij ook nog eens een goede kwaliteit neerzet. Ik heb de foto's vergeleken met een Xperia Z2, Nexus 6P en een Canon spiegel reflex camera in verschillende situaties.

Originele file: https://img.martijnwester...i5-photo-sample-grass.jpg

LOW LIGHT FOTOS
Links Mi 5, Midden Nexus 6P, rechts Canon spiegel reflex

Links Mi 5, Midden Nexus 6P, rechts Canon spiegel reflex

Mi5 links, Spiegel reflex rechts:

Laat met weten wat jij er van vind in de reacties, of wat voor samples je nog meer zou willen zien en dan kunnen we samen tot een goede conclusie komen. :)
VIDEO
Om gelijk maar met de deur in huis te vallen, na 1 sample video gemaakt te hebben ben ik niet echt onder de indruk. Het lijkt alsof de 4-assige OIS iets te veel wilt over-compenseren en daarnaast continue aan het scherpstellen / focus punten aan het zoeken is. Deze video is gemaakt onder normale omstandigheden, gefilmd in 720P en zijn de standaard instellingen gebruikt.

Ik ga nog een paar andere videos maken om te onderzoeken wat er nu echt aan de hand is

Update 2:
Nog steeds niet helemaal tevreden met de video kwaliteit van de camera. Hieronder 4 videos, waarvan de eerste drie in 720p, 1080p en 4K zijn gefilmd achter elkaar. Daarna nog een video sample in 4K, waar je kan zien dat de ook de wit balans en verzadiging van de kleuren totaal verschillende word wanneer er op een andere plek gefocust word. Ook had ik verwacht dat het beeld nog iets stabieler zou zijn. Kijk en oordeel zelf. Wat vinden jullie?

Video in 720p:

Video in 1080p:

Video in 4k (60fps, ge-upload naar mijn eigen site vanwege het feit dat youtube max 30fps ondersteund):

Andere 4k (60fps, ge-upload naar mijn eigen site vanwege het feit dat youtube max 30fps ondersteund):

P.s. laad de videos eerst eventjes, mijn privé hosting is niet super snel :+

Mijn eindbeoordeling voor deze fantastische telefoon is dan ook een 8.5/10 vanwege het feit dat het toestel aantrekkelijk is geprijsd, gemaakt van premium materialen en over veel mogelijkheden beschikt zoals NFC. Ook is het toestel erg licht en is het geen vingerafdruk magneet bij de witte variant.

Over de fysieke homeknop kunnen we lang en breed discussiėren wat mooier, beter of anders werkt, persoonlijk moest ik 5 minuten wennen, waarna ik er eigenlijk achter kwam dat het best wel goed doordacht is, al had ik zoals eerder beschreven, wel de mogelijkheid willen zien dat mensen zelf konden kiezen. Met de dunne bezels die de telefoon heeft, zijn de onder en bovenkant dat niet. Misschien had Xiaomi de vingerafdrukscanner net als bij de Sony Z5 of Vivo deze in de zijkant kunnen verwerken, en hierdoor het 'Screen to Body ratio' van ~73% iets op kunnen hogen naar tenminste +80%

Met de lage prijs komt ook een klein ongemak, out of the box zijn er geen Google Apps geļnstalleerd. Wil je deze toch op je Mi5 installeren, dan moet dat handmatig gebeuren en in de juiste volgorde: https://drive.google.com/...pw9x6bWN5VjNuMzRvMU0/view. Niet heel lastig, maar toch eventjes 5 a 10 minuten werk.

De Xiaomi Mi5 zijn camera is wisselvallig. De foto's zijn zeer goed te noemen, in zowel normale omstandigheden en low light. Daarnaast word er zeer snel scherp gesteld en kunnen de foto's ook rap genomen worden. De camera laat helaas de video kwaliteit op zijn loop gaan, waar ik toch hoge verwachtingen van had. Ondanks dat lijkt het meer een software issue dan een hardware issue, waardoor dit in een van de komende patches hopelijk gefixed word.

Als ik zelf erachter kom wat de video kwaliteit zo benedenmaats maakt of dat er een patch/update hiervoor komt zal de score een 9/10 worden, en daarmee ipv een 4 sterren rating een 5 sterren rating krijgen.
VOORDELEN
+ Zeer scherpe prijs
+ Android 6.0 out of the box
+ Top-notch specs
+ Snel en kwalitatief goede foto's
+ OIS
+ Grote batterij
+ Goede aluminium behuizing
+ Chinese apps te verwijderen
NADELEN
- Playstore via een kleine omweg
- Video kwaliteit nog ondermaats
- Schil te kleurrijk (persoonlijk) / wijkt erg af van stock android
- Beperkte 4G

De laatste tijd krijg ik heel veel PMs en comments met de vraag welk apparatuur ik gebruik om een review te maken, alsook welke gadgets ik in mijn dagelijks leven gebruik, hierbij mijn gear lijstje.

Wil je weten wat ik in het dagelijks leven doe of een heads-up wil hebben van de aankomende reviews, volg mij op: YouTube, Facebook, Instagram, plaats een reactie, stuur een PM of mail naar mij voor al je vragen over het product: info@martijnwester.com

Zoals altijd, mocht je een vraag hebben, commentaar of vond je de review gewoon top, een reactie word zeer gewaardeerd! Daarnaast ben ik ook benieuwd wat jij van de Xiaomi Mi 5 vindt en/of wat jouw ervaringen zijn. Meer van mij zien op t.net of een review aanvraag willen doen? Breng dan je stem uit. Het is 2 seconde werk, maar daar maak je mij heel erg blij mee:

In bovenstaande stukken zijn Google Links gebruikt, zodat ik wat statistieken bij kan houden. Lees meer hierover in mijn 'about' rechts op mijn Tweakblogs pagina

Thanks,

Martijn

Heb jij ook een Xiaomi Mi 5 32GB Zwart?

Hij is op de Chinese website Mi.com (http://item.mi.com/buyphone/mi5) te koop vanaf 2000 Yuan (¤270) voor de 32 gb versie 2300 Yuan (¤310) voor de 64gb versie en 2700 Yuan (¤365) voor de 128 gb versie. De euro prijzen zijn natuurlijk afhankelijk van de koers.

Ik heb zelf ook even gekeken wat nu de meest voordelige manier is om de telefoon te bestellen, maar kom er niet echt uit. Misschien kan iemand een paar vragen beantwoorden :)

Is www.ibuygou.com de enige Chinese website site waar je een import verzekering kan afsluiten en dekt deze dan alle douane en importkosten kosten?

Zijn er ook zogenaamde Chinese warehouses met de import verzekering?

Heeft iemand ervaring met warehouses en welke kun je aanbevelen als goede? Ik heb het forum online shoppen in China doorgenomen maar heb er niet echt wat bruikbaars gevonden.
Je hebt meerdere manieren om te zorgen dat je geen douane en importkosten hoeft te betalen:
1. Je kan bij een Chinese site een mobiel bestellen die een warehouse in Europa heeft, er zijn dan geen douane en importkusten + je mobiel is binnen een week geleverd.
2. Je kan een mobiel vanuit China bestellen en dan gewoon een garantie kopen bij die webshop dat de douane en importkosten worden vergoed (Let op:soms maar tot een bepaald bedrag).

Ik bestel altijd dingen bij Geekbuying en Coolicool. Coolicool is m'n favoriet :)
Thanx voor de reactie
Banggood.com heeft ook shipping insurance. Ik heb ook alleen geen idee of hier ook een importverzekering bij zit.
Goede review; hetgeen ik het meest interessant is een vergelijking met de Samsung Galaxy S6, met de importeerkosten van de MI5, hebben deze toestellen ongeveer dezelfde prijs. Ik vind het dan ook zeer jammer dat iedereen de Mi5 met de S7 loopt te vergelijken.
Yes, klopt. Ik heb zitten twijfelen tussen beide toestellen, aangezien de prijs vergelijkbaar is met de S6 en qua specs met de S7. Ik zal het eens op het lijstje erbij zetten om wat extra vergelijkingen toe te voegen :)
Mooie review en ik kan je nu al wat voordelen geven:
Xiaomi:
Dualsim
Meer dan 3,5 jaar wekelijkse updates.
Minder/geen bloatware
Veel goedkope accessoires
Het OS verbruikt veel minder geheugen
Het verschil tussen 64 of 128GB opslag is niet erg prijzig.

Samsung:
Draadloos laden
Volledige EU garantie
Binnen 1 uur leverbaar vs 40-96 uur via DHL.
Snellere Android upgrade i.t.t. Miui.
Ik was meer geinteresseerd in kwalitatieve verschillen tussen de toestellen; hoe het er nu voor staat heb ik deze verschillen, namelijk zo ingedeeld (zoals ik ook al in eerder in het forum heb gepost):

S6: scherm (2K + OLED), garantie, camera (hoogstwaarschijnlijk)
MI5: SOC, batterij (3000 vs 2550), design (bouwkwaliteit lijkt een probleem?), software support
Gelijk: RAM (3 GB LPPDR4), NAND (UFS 2.0)

Vooral het scherm, de camera en garantie zijn dus in het voordeel van de Galaxy S6 (tenzij ik nog iets ben vergeten?).

Maar met het toestel in bezit, kan kanem0chi waarschijnlijk een betere vergelijking geven tussen deze eigenschappen. Zeker in termen van de camera en het scherm. Dan moet hij uiteraard wel in het bezit van een S6 zijn...
Ik heb de S6 gehad, maar nog geen Mi5 :)
Ik verwacht dat Amoled superieur is aan lcd. Tevens is de camera zeer waarschijnlijk beter tegenover de camera van de Mi5. Over een maand hoop ik de Mi5 Pro 128GB te hebben voor een eigen vergelijking
Omdat ik reacties op mijn eigen reactie niet kan modereren, doe ik het maar zo; dank je wel op je reactie (+1) :) . Ik wacht je review/vergelijking met smart af. In het forum heb je bovendien vermeldt ditmaal je toestel niet te hebben gekocht bij ibuygou, omdat je daar in dit geval niet het budget voor hebt. Zou ik daarom mogen vragen waar je je toestel wel hebt besteld, en zo ja, kan je dan ook vertellen hoeveel deze je uiteindelijk heeft gekost?
De S6 heb ik nu niet meer tot mijn beschikking, maar ik kan er vast wel 1 lenen van een vriend. De S6+ had ik vorige maand enkele dagen in bezit ivm een reisje naar Barcelona en ik merkte toen weer hoe goed die camera is.

De Mi5 zal ik van een webshop krijgen. Dat zal ik dan wel kort aanstippen in mijn review. De eventuele importkosten zullen ook aan bod komen in die review.

Maar terug naar deze review, het ziet er naaruit dat kanem0chi een aantal leuke vergelijkingen kan toevoegen met zijn voorgaande telefoons.
Zou je toe kunnen lichten welke webshop? Thanks!
Ik zal eens kijken wat ik hierin voor je kan betekenen, ik heb inderdaad geen Galaxy S6 tot mijn beschikking, wel een Nexus 5 & 6P, OPO 1 & 2, Letv 1S en een Xperia Z2.
Dank je wel, een vergelijking met de camera en het scherm van de Nexus 6P zou bijvoorbeeld al heel handig zijn. Zeer het scherm, sinds dat ook een AMOLED van dezelfde generatie is als de S6-schermen.

Ik vind het dan ook heel jammer dat iedereen de Galaxy S7 met de MI5 vergelijkt, aangezien een geinteresseerde koper voor de MI5 de S7 niet als alternatief ziet; veel te duur, maar de S6 wel.

Voor veel andere Tweakers lijkt een vergelijking met de Nexus 5 en OPO mij wel interessant, aangezien dat relatief populaire toestellen onder Tweakers zijn.
Snap ik, en ik wil hier wel een vergelijking voor je maken, al ben ik woensdag en donderdag heel druk, dus ik hoop vrijdag of zaterdag je alle informatie te kunnen geven. :)
Bedankt en goede punten/voordelen,ik ga eens kijken wat ik er aan kan toevoegen na mijn kop koffie :Y)
Oh ja, leuk YouTube filmpje, hierdoor werd ik benieuwd wie erachter zat :). Ik ben (denk ik) erg slecht in unboxing video's, maar het gaat jou wel goed af. Ga zo door!
Thnx! Als je het leuk vind kunnen we dat ook een keer samen doen, ik zit er aan te denken om toch de Mi5 te verkopen en de Pro versie te halen, aangezien ik toch graag het beste van het beste wil hebben.. :+ :X

Misschien dat daar dan een volledige / grote video review van maken, eventjes kijken of dat bevalt en of het leuk is / gevonden word. :)
Mooie review, fijn om ook eens in het Nederlands een review te lezen over de telefoon :)
Aleen kan ik je review van de Mi4S niet vinden waarnaar verwezen wordt. Zou je daar misschien een link van kunnen sturen?
Ah, ik zie het. Ik had mijn Mi4s eerst onder de Mi5 geplaatst, aangezien Tweakers het product nog niet in hun database hadden. Eenmaal de Mi5 review geplaatst heeft de Mi4s review verwijderd. Ik ga er achteraan en deze weer online zetten, tegelijkertijd ook onder het juiste artikel.
Zoals beloofd: productreview: Xiaomi Mi4s Wit review door kanem0chi

De review is iets sneller in elkaar gezet dan de Mi5, hopelijk heb je wel wat aan de informatie die er in staat. :)
Dankje! Zal hem straks doorlezen, als hij de helft zo goed is als de review van de Mi5 ben ik alsnog hartstikke tevreden haha!

Edit: Ook een prima review, had nog weinig kunnen vinden over de Mi4s, maar heb nu een goede vergelijking kunnen maken tussen de Mi5 en de Mi4s, erg handig dat je beide toestellen hebt gereviewd!

[Reactie gewijzigd door tomdg op 20 maart 2016 22:10]

Graag gedaan! Ik heb net nog een kleine update aan het batterij hoofdstuk gegeven, ik denk dat aardig wat mensen nu wel een goede inschatting kunnen maken hoe de batterij presteert. Ik zal aan het eind van deze week nog 2 samples neerzetten, zodat de batterij onder verschillende omstandigheden word getest.
Hey!
Antenne strepen
Infrarood sensor/li]
Microfoon
3.5MM headphone jacket
Camera (4 MP, f/2.0, 1/3" sensor size, 2µm pixel size, 1080p@30fps)
Luidspreker voor bellen
Lichtsensor
Notificatie LED
Mi Logo
er zit een camera in de rand?! of is de camera 4MP die aan de voorkant zit? :P

[Reactie gewijzigd door mimang op 21 maart 2016 16:04]

Haha, dan kunnen we ook gelijk het Mi logo, Notificatie Led en luidspreker ook aan het lijstje van de Camera toevoegen :9

Ik bedoel niet echt de rand, maar de 'bovenkant' :)
Mooie review, +3 en mijn nominatie heb je :)
Ophouden nou met van die goede reviews schrijven man. De vorige keer trok je me al over de streep met het kopen van een Mi Pad 2 en nu verwacht ik volgende week mijn Mi 5. :+ :)

Ben heel benieuwd! Werk nu met een Lumia 550 en deze Mi 5 gaat hopelijk ook op een dag W10M draaien. Nu snel op zoek naar een leuk hoesje want dit is de eerste keer dat ik een telefoon heb met een glazen achterkant... Als ik mijn iPhone vrienden soms zie dan krijg ik al koude rillingen.
Top review! Zat nog te twijfelen tussen de S6 en de Xiaomi Mi5, maar je hebt me overtuigd :)

Klein puntje, op alle youtube reviews spreken ze Xiaomi uit als een soort "sjaalmi", bijv https://www.youtube.com/watch?v=AUA9MJeKwOk, 0:12
Dat is leuk om te horen! Welke versie/kleur heb je besteld en waar?

Haha, ja ik moet mijzelf nog eventjes pushen om het op die manier uit te spreken, aangezien ik eerst altijd "ksi-a-omie" zei. :+
De witte, ook bij ibuygou :P
Er zit helaas wel 3 weken levertijd op, maar ze zijn echt spotgoedkoop!
Gaaf! Ik hoop dat het toestel snel binnenkomt. Veel plezier met je toestel alvast :)