Xiaomi Mi 4s Wit Review

kanem0chi 20 maart 2016, laatste update op 14 november 2017, 4.192 views

Xiaomi Mi 4s Wit (Product gekocht)

Pluspunten

• Zeer scherpe prijs
  • Goede specs in mooi formaat
  • Erg licht toestel
  • Grote batterij
  • Chinese apps te verwijderen
  • Harde speaker
  • Goede aluminium behuizing

Minpunten

• Achterkant voelt fragiel aan
  • Beperkte 4G
  • Erg licht toestel
  • Playstore via kleine omweg
  • Alleen te koop via importeren
  • Geen OIS
  • (persoonlijk) schil te kleurrijk / verre van stock android

Opnieuw geplaatst, nu gelinkt aan de correcte database / toestel

XIAOMI MI4S 64GB REVIEW

Door: Kanem0chi

There are no truly borderless displays
Hugo Barra, 24 februari 2016

De Xiaomi MI4s is de opvolger van de bekende Mi4, Mi4i en Mi4c. Zoals we gewend zijn is het een unieke combinatie van design en specificaties met een aantrekkelijke prijs van Xiaomi in het 5.0 inch segment. Waar word er dan op bespaard en hoe verhoud de telefoon zich tot zijn eigen concurrentie, de Mi5 en Mi5 Pro lees je in deze review.

Tijdens het World Mobile Congress (WMC) in Barcelona op 24 februari 2016 heeft Xiaomi twee toestellen ge´ntroduceerd om daarmee de aanval te openen op Samsung en Apple. Het eerste toestel is de Xiaomi Mi5, welke verschijnt in drie varianten welke respectievelijk 3 GB + 32GB, 3 GB + 64GB en een 4 GB + 128GB model met keramische achterkant zal zijn. Het tweede toestel, de Mi4s, werd niet op het WMC aangekondigd maar in China. Dit nieuwe toestel van Xiaomi is een update van de originele Mi4, Mi4i en Mi4c en behoud dezelfde 5-inch FHD scherm maar komt met een nieuwe behuizing gemaakt van een legering met glasplaat aanzwel de voorkant als achterkant.
1.1 TELEFOON INTRODUCTIE
Het ontwerp van de Xiaomi Mi4s leent vrijelijk van Apple's iPhone, maar bezit ook tal van elementen die eigen zijn, waarvan een groot deel intern als hardware zit.

De Mi4s is zoals we gewend zijn van Xiaomi met een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Het sim-lock vrije toestel word in China verkocht voor 1.699 RMB voor het 64-GB model. Dit komt neer op ongeveer 235,- euro de prijs voor het 16-GB model evenals de levertijd is helaas nog niet beschikbaar.

Op dit moment is de Mi4s alleen te verkrijgen/te koop in China, maar omringende landen en markten zoals Hong Kong, India, Singapore, MaleisiŰ etc. kunnen de telefoon snel verwachten. De kans is erg klein dat de telefoon naar Europa komt, omdat de Vice President van Xiaomi, Hugo Barra, al heeft aangeven dat door de vele regels het erg moeilijk is om de Europese markt te betreden. Daarom zal je voor nu de telefoon moeten importeren, wat tegenwoordig door velen al als normaal word gezien.

In tegenstelling tot eerdere berichten, is er 4G met verschillende banden aanwezig die buiten China ondersteund word. Meer hierover en in hoeverre de Nederlandse banden worden ondersteund word behandeld in het stuk connectiviteit.
1.2 ANDERE MODELLEN
Zoals eerder vermeld heeft Xiaomi de Mi5 (pro) als eerste ge´ntroduceerd. Deze beschikt over een 5,15-inch scherm, een vingerafdruklezer die ingebouwd is in de home-knop, en een achterkant die gemaakt is van "3D keramiek". De telefoon weegt slechts 129 gram en heeft maximaal 4-GB RAM en 128-GB ROM.

2.0 BESTELLEN EN DE LEVERING

Op 24 februari 2016 introduceerde Xiaomi de twee toestellen, de prijs en ook vanaf wanneer ze besteld konden worden. Aangezien er al veel informatie gelekt was voordat de telefoons officieel uitgebracht werden, was ik al heel erg nieuwsgierig naar beide toestellen. Zelfs zo nieuwsgierig, dat ik beide toestellen wilde hebben om te kunnen zien welke mijn oude Sony Xperia het beste kan vervangen.

Doordat Xiaomi veel informatie en duidelijkheid ten tijde van de introductie, konden verschillende webshops al snel een prijs geven en pre-orders aannemen. Aangezien ik mijn Mi Pad 2 (Mijn Mi Pad 2 review: http://tweakers.net/produ...-mi-pad-2-64gb-grijs.html) het goedkoopst en snelst geleverd kon worden door http://www.ibuygou.com en mij hun snelle communicatie erg goed beviel, ben ik weer voor ibuygou gegaan. Ook nu waren ze weer een van de, of goedkoopste webshops die voor een nette prijs DHL en import belasting verzekering aanbieden. Vooral de import verzekering is fijn vind ik persoonlijk, anders worden de telefoons een stuk duurder.

(Update: Coupon volgens mij nog geldig tot eind Maart en geeft je 26,50$ korting en gelijk 2 jaar garantie)

3.0 UNBOXING

Video: https://youtu.be/EboZFCgy1V8
Net zoals bij mijn vorige aankoop (Mi Pad 2) werd ook deze keer weer het toestel geleverd zonder enige extra bescherming. Persoonlijk vind ik dit niet heel erg, het scheelt namelijk ook weer in de prijs. Mocht het toch onverhoopt fout gaan, dan is er gelukkig altijd nog de kopersbescherming van Paypal etc. Ibuygou.com verzend daarnaast altijd de pakketjes in cadeau verpakking en met een (neppe) invoice van rond de $20,- waardoor de kans ietsjes kleiner word op belasting. Zoals te zien in de video is het doosje niet spectaculair, heeft het wat branding van de webshop en is het eigenlijk net zoals elk ander doosje, lekker minimaal en functioneel zoals bij veel Xiaomi producten. De telefoon is direct zichtbaar bij het openmaken en hieronder bevinden zich alle overige benodigdheden zoals een Type C oplader, boekje, Sim pinnetje, oordopjes en gratis een adapter aangepast op welk continent je woont.

4.0 DESIGN

Het design is een grote mix van allerlei telefoons, waardoor iedereen voor zichzelf moet bepalen of het nu gemixed, doordacht of goed gejat is. Persoonlijk vind ik het design goed gemixed in combinatie met een redelijk tot goede bouwkwaliteit. De Mi4s met glazen panelen zijn verkrijgbaar in wit, zwart, roze of goud met de CNC aluminium chassis welke is aangepast aan de kleur van de glazen panelen. Het gebruik van deze ‘premium’ materialen is een upgrade ten opzichte van de Mi4 en Mi4c evenals een ronde vingerafdrukscanner op de achterkant, wat vergelijkbaar is met de Redmi Note 3.

4.1 BOUWKWALITEIT
Ik heb zelf de Xperia Z2, welke ook over een aluminium chassis en glazen panelen beschikt. De aluminium chassis op beide toestellen voelt goed aan, en er is nauwelijks verschil in op te maken. Waar wel het verschil heel erg opvalt is de glazen voor en achterkant. De voorkant van de Mi4s is super glad, waardoor je vinger er gemakkelijk overheen glijd. Zelfs zo glad, dat het eerst indrukken van homescreen apps om ze te verplaatsen zelfs wat lastiger is in vergelijking tot het stroevere scherm als wat ik gewend ben op mijn Xperia Z2. Het andere verschil zit in de glazen achterkant. Ik gok en neem aan doordat er een soort ronde ‘opening’ in het glas is gemaakt voor de vinger afruk scanner, dat hierdoor de achterkant minder ‘solide’ aanvoelt dan mijn Xperia Z2. Ook met het bekende tikken van de knokkels of nagels op de achterkant is een duidelijk geluidsverschil waarneembaar. Hierdoor voelt de achterkant van de Mi4s fragieler aan dan mijn Xperia Z2.

4.1.1 KLIKKEND GELUID (opgelost)
Daarnaast merkte ik bij de unboxing dat de glazen achterkant van de Mi4s niet helemaal goed was vast geklikt / gelijmd waardoor je bij het indrukken van de achterkant soms een klikkend geluid hoorde. Na een paar keer wat harder gedrukt te hebben, heb ik het idee dat het paneel nu wel goed bevestigd zit. Daarnaast gaat het hier om een platte zowel voor als achterkant en is het dus niet voorzien van gebogen scherm of achterkant (2.5D) zoals bij de Mi5.

Video: https://youtu.be/ykOK-8keSBs
4.2 UITERLIJK
Zoals eerder gezegd heeft de telefoon een goede premium look en ook de kwaliteit is goed te noemen (op het opgeloste puntje na). In tegenstelling tot veel van de voorgaande generaties van de Xiaomi toestellen die met plastic behuizingen en shells, worden de laatste tijd veel meer modellen uitgebracht met een meer premium look en feeling, waaronder dus de Mi4s.

Er zijn vele verbeteringen gedaan aan het ontwerp van het toetel. Niet alleen in termen van het material, maar ook het ontwerp is nu ‘cleaner’ meer minimalistisch en zoals bij Samsung’s en Apple’s, steekt de camera hier niet uit de behuizing. Gesproken over de behuizing, deze is ook minimaal en meet 139,26 x 70,76 x 7,80 mm en weegt slechts 133 gram. Het geringe gewicht is dan ook iets waar je wel of niet van houdt. Voor mij persoonlijk vind ik de telefoon te licht vergeleken met mijn Xperia Z2. Hierdoor heb ik het idee dat de telefoon gemakkelijk tussen mijn vingers kan wegglippen.

Daarnaast is er in het minimalistische design, zoals al eerder aangehaald een vingerafdruk scanner. Ook dit is weer een kwestie van meningen, maar zowel op de achterkant als voorkant heeft niet mijn voorkeur. Mijn voorkeur gaat uit naar de zijkant de behuizing, waarbij Sony en Vivo dit goed hebben ge´ntegreerd.

Aan de voorkant vinden we behalve het logo ook 3 capacitieve knoppen en natuurlijk de front camera voor selfies. Er word veel gediscussieerd over wel of geen bezels, en het standpunt van Xiaomi is hierin heel duidelijk naar voren gebracht door hun Vice President, “There are no true truly borderless phones”. Desalniettemin heeft Xiaomi het wel voor mekaar gekregen om de bezels tot een minimum van 2-2.2 millimeter te maken (zwarte + witte rand).

Aan de zijkanten vinden we links de SIM tray welke geopend word op de bekende iPhone manier en is het mogelijk om of 2 simkaarten of 1 simkaart en een Micro-SD kaart te plaatsen, welke tot 128-GB ondersteunt.

De rechterkant zien we de volume knoppen en power button, welke zeer goed, stabiel en strak in de behuizing zitten.

Als laatste overgebleven zijn de type-C usb en speaker die aan de onderkant te vinden zijn en heeft de speaker een luidheid score van 91.6 decibel weten te behalen, terwijl aan de bovenkant de 3.5mm headphone opening en infrarood sensor zit.

5.0 HARDWARE EN BENCHMARKS

De vorige generatie Mi4 modellen waren uitgerust met de Snapdragon 801 en Mediatek Octa-core chips en is het nieuwe model van een Snapdragon 808 voorzien. De Snapdragon 808 kenmerkt zich door de 2 * Cortex-A57 + 4 * Cortex-A53 ARM chip welke word ondersteund door de 3-GB RAM. Het vorige model heeft dan misschien wel meer ‘cores’, maar de prestaties van de Hexa-core processor is veel verder en meer ontwikkeld dan de Octa-core.

Ook de GPU heeft een update gehad welke nu de Adreno 418 is en geeft hierdoor een veel betere game ervaring, waar ik alter nog op terug zal komen. Het was leuk geweest als de Mi4s werd aangedreven door de Snapdragon 820, al zou dit wel ten koste gaan van de prijs en zou het te veel in conflict komen met de Mi5 waardoor het zichzelf zou kunnen kannibaliseren.
5.1 ANTUTU
De telefoon vind zich wat mij betreft aan de bovenkant van de mid-range modellen, en heeft naast goede specs en premium materialen ook een uitstekende score op benchmark applicatie Antutu, met een score van 60.003, wat uitstekend is voor een mid-range telefoon.

Zelf hecht ik niet heel veel waarde aan deze tests, omdat ze toch geen goed beeld geven van hoe de telefoon echt presteert. Dit vanwege het feit dat bij eerste tests de score 20k lager uitviel, wat toch wel opmerkelijk is.
5.2 NOTIFICATIE (LED)
De notification led bevind zich aan de bovenkant van het scherm en is de standaard RGB led. Hierdoor kan je zelf niet heel veel instellen, maar genoeg om het verschil bijvoorbeeld te maken tussen Gmail, WhatsApp en Facebook.

Ook in de software zelf hebben hebben ze notificaties toegevoegd, al lijkt het sprekend op Apple:

6.0 DISPLAY

Ook het scherm van de 5-inch telefoon is onder handen genomen. Het toestel is nog steeds voorzien van een FHD scherm (1920x1080 pixels) net zoals de vorige modellen, maar heeft daarentegen nu een hoger contrast, een zeer hoge helderheid van 500nits en meer vivid/levendige kleuren.

Tegenwoordig worden steeds meer telefoons met een QHD scherm uitgerust, al ben ik blij dat Xiaomi het niet heeft ge´mplementeerd. Hierdoor zou ten eerste de prijs aardig om hoog gaan, kan ik persoonlijk het verschil ook niet zien/ervaren en als laatste is dit ook beter naar mijn idee voor de batterij.

7.0 SPEAKERS

De speakers zijn voor een toestel in deze prijsklasse goed te noemen. Ten eerste vanwege het feit dat de speaker ontzettend hard kan, de plaatsing van de speaker beter is dan de vorige modellen waar deze nog op de achterkant zat (Mi4c) en het geluid word goed geproduceerd, ook wanneer het geluid verhoogd word. Niet super spetterend, maar beter dan de gemiddelde telefoon in deze prijsklasse.

Foto: pcexpert-blog
7.1 HEADPHONES
Helaas zijn er geen oordopjes meegeleverd, wat misschien ook wel weer met de prijs te maken heeft. Met originele iPhone oordopjes is de output sterk en ‘clean’ te noemen en is het voor de gemiddelde gebruiker en luisteraar meer dan goed. Ik ben geen audiofiel of verevende muziek luisteraar waardoor het dit erg persoonlijk opgevat moet worden. Al met al heb ik het wel als zeer prettig ervaren en ook bellen via de 3.5mm aansluiting ging goed.

8.0 BATTERIJ

8.1 QUICKCHARGE 2.0
Met een batterij van 3260 mAh krijg ik vooral wisselende prestaties. Op zich moet de batterij goed genoeg zijn om makkelijk de dag door te komen, waar ik dat met mijn 3200 mAh batterij in de Xperia Z2 dat makkelijk kon, maar in praktijk heb ik al verschillende dagen een verschillende prestaties. Dit kan natuurlijk komen doordat de batterij nog niet goed gekalibreerd of ‘opgewarmd’ is, maar een onscreen tijd van max 4 uur is het redelijk/normaal te noemen.

Ook al is er de Snapdragon 2.0 quickcharge aanwezig wat de batterij binnen 1 uur met 60% oplaad via de usb type-c poort, heb ik ervaren dat de dag wel goed door te komen is. Helaas hebben ze niet gekozen voor de 3.0 quickcharge van Snapdragon, welke nog sneller de telefoon zou op kunnen laden.

Betere uitleg over de batterij capaciteit komt snel + foto's aangezien de telefoon nu heel onregelmatig gebruikt is.
8.2 TYPE C
Aangezien steeds meer telefoons en andere devices usb type-c ondersteunen, heeft Xiaomi zoals eerder besproken dit ook hier toegepast. Waar je bijvoorbeeld bij de Nexus 6P aan beide kanten van de kabel een type-c aansluiting zit, is hier alleen een type-c poort te vinden voor de telefoon, terwijl aan de andere kant nog een gewone usb poort. Ik neem aan dat ze dit hebben gedaan aangezien het voor de gemiddelde consument nog niet een gemeengoed is om een type-c poort op een laptop of computer te hebben.

9.0 VINGERPRINTSCANNER

Over de vingerprintscanner kan ik niet super veel vertellen. Het werkt goed met het 'unlocken' van de telefoon, maar verdere toevoegingen of implementaties heb ik nog niet gevonden of uitgevogeld. Daarom is het voor nu een leuke gimmick, maar zie ik er wel veel potentie in.

Het instellen van de vingerprint scanner:

Video: https://youtu.be/vNJasH06jfw

10.0 SOFTWARE

Waar mijn Xperia bijna op een stock android draait, is dat totaal anders op Xiaomi toestellen en is het toch eventjes wennen. MIUI is de ROM/schil die op de Xioami toestellen draait en is een erg gepersonaliseerd en kleurrijke schol die bovenop het Android OS ligt.

10.1 SOFTWARE UPDATE
Direct bij het eerste keer opstarten van het toestel kreeg ik gelijk al een melding dat er een Over-The-Air (OTA) update beschikbaar was welke de MIUI schil naar 7.2 update. Er gingen geruchten dat de Mi4s direct Marshmallow 6.0 ‘out of the box’ zou draaien, maar helaas is dat niet het geval. Xiaomi heeft dit enkele weken uitgesteld, maar wel al bevestigd dat het er snel aan zit te komen.

Daarnaast is er nog iets anders opmerkelijks aan de schil, namelijk dat er verschillende versies van elke schil/ROM is. Zo is er een Global Rom en een China Rom. Op mijn toestel is de Chinese Rom te vinden, welke alleen de talen Chinees en Engels ondersteund. De Chinese Rom is ook de enige Rom die OTA updates kan ontvangen via de updater applicatie welke al voor is ge´nstalleerd is.

Mocht je willen sleutelen aan de Rom om er bijv. Nederlands op te installeren, dan is het niet meer mogelijk om via de updater applicatie nieuwe versies binnen te halen, tenzij je weer terug gaat naar de officiŰle en stable Rom. Ook kan de bootloader niet zomaar worden unlocked, dit moet gedaan worden op Xiaomi’s website via een formulier, waarna je een personalized-key ontvangt waarmee je alleen jouw device kan unlocked.
10.2 TOETSENBORD & TAAL
Zoals hierboven aangehaald is Chinees en Engels de enige taal beschikbaar op het toestel. Op het toestel zelf zijn 2 toetsenbord instellingen, je kan kiezen uit het Chinese toetsenbord of een Latijns toetsenbord, welke nog steeds veel Chinese karakters er tussendoor heeft. Nadat ik de Playstore had ge´nstalleerd het de Mi4s, heb ik direct Googles Keyboard (elk ander toetsenbord uit de Playstore is ook gewoon mogelijk) ge´nstalleerd en alle Chinese keyboard instellingen stop gezet en vervangen door het Nederlandse en Engelse toetsenbord.
10.3 GOOGLE APPS
Net als vele andere toestellen van Xiaomi en andere Smartphone-makers worden de toestellen geleverd zonder Google Applicaties. Geen Playstore, Gmail, Youtube etc. Xiaomi heeft wel zijn eigen Appstore (Mi store), welke hier de reddende engel is om toch alle Google apps op de Mi4s te krijgen.

Om hier toch gebruik van te maken is het niet nodig om Root of een Unlocked boatloader te hebben, maar alleen een internetverbinding. Eenmaal in de Mi Store zoek je gewoon op ‘Google’ waarna deze de belangrijkste Google applicaties voor jou installeert, zoals de Playstore, Google framework, account en dergelijke. Hierna moet je zelf handmatig nog andere apps downloaden zoals Youtube of de Google Keyboard.

De reden om dit via deze weg te doen is dat de Playstore niet zomaar ge´nstalleerd kan worden. Ik had namelijk eerst alleen de Playstore APK ge´nstalleerd, waarna de Playstore maar bleef crashen. Na het een en ander te onderzoeken kwam ik er achter dat bijv. het Google framework mist waardoor je niet zomaar Google Apps kan installeren. Eenmaal uitgevonden dat er een kleine omweg gemaakt moet worden om alles te installeren is het klusje zo geklaard binnen 10 minuten.

Als laatste hebben ze in MUI ingebouwd dat overal eerst om toestemming gevraagd word. Bij de volgende Android versie zal dit er standaard inzitten, maar nu toch al fijn dat ze dit hebben verwerkt, waardoor je toch met een iets beter gevoel bepaalde applicaties kan openen.
10.5 MUI 7
Een van de kenmerken van de MUI 7 schil is dat er geen Appdrawer aanwezig is zoals bij elke Android versie. Aangezien veel Xiaomi toestellen en software deels ge´nspireerd worden door Apple, is dit waarschijnlijk ook overgenomen, aangezien alle apps direct op je homescreen staan. Er gaan geruchten dat in de nieuwe Android versie ’N’ de appdrawer zal gaan verdwijnen en is dit alvast een voorproefje hoe het ongeveer zal gaan werken (als je geen iPhone gewent bent).

Met een interne opslag van 64-GB kunnen we ook gelijk zien hoeveel de MUI schil en android voor hun rekening nemen. Bij de eerste keer opstarten zien we dat er namelijk maar ongeveer 55,5-GB beschikbaar is voor de gebruiker. Ook zijn er veel Chinese Apps meegeleverd zoals de lokale variant van Google Maps. Gelukkig voor ons zijn dit allemaal ‘stand alone’ apps, waardoor deze allemaal verwijderd kunnen worden behalve de essentiŰle apps van Xiaomi. Hierdoor heb ik bijna 1-GB aan extra ruimte kunnen vrijmaken.

De essentiŰle applicaties volgens Xiaomi zijn onder andere de Mi Store, rekenmachine, Notities, Games, Weer, Calendar, Email, IR remote, Gallery, Music, Video, Reader, Security, Mi Video, Mi Wallet en nog ongeveer 10 andere.

Ook was ik positief verrast over de vele mogelijkheden die MUI je geeft. Dit is onder andere de Double Tap om het toestel wakker te maken, lettertypes, themas en andere instellingen zoals een applicatie 'locken' met een 'veeg-code' waardoor alleen jij bijv. in de galerij kan komen, en zorgen ervoor dat de gemiddelde gebruiker lekker met zijn telefoon kan instellen/spelen.

Desalniettemin moet ik zeggen dat ik de schil goed vind draaien op de Snapdragon 808, zijn er geen vertragingen en is er nagedacht over de implementatie om de telefoon te personaliseren. Ik kijk er erg naar uit om Android 6.0 Marshmallow te zien draaien en welke verbeteringen dit met zich meebrengt. Aangezien Xiaomi van origine een software ontwikkelaar was, geven ze vaak vroege builds vrij van nieuwe / instabiele Roms zodat ook andere modders, developers, hobbyisten er alvast mee kunnen spelen. Ook is het het vermelden waard dat Xiaomi vaak de broncode vrijgeeft, wat het ondertussen ook al heeft gedaan voor de Mi4s.

Mocht je benieuwd zijn hoeveel Chinees je nu tegenkomt bij de eerste keer opstarten of hoe de instellingen er precies uitzien, bekijk dan mijn volgende filmpje:

Video: https://youtu.be/wP1KPtU3gtE
10.6 SECURITY APP
Meer informatie volgt snel

11.0 CONNECTIVITEIT

11.1 WI-FI
Qua Wifi/GPS en Bluetooth heb ik op deze telefoon gewoonweg niets aan te merken. Alles werkt zoals ik dat van een top toestel verwacht zonder problemen. Net als alle andere telefoons, ondersteund de Mi4s een breed scala aan Wi-Fi standaarden. Zo ondersteund het Wi-Fi 802.11 a / b / g / n / ac, dual-band, hotspot en WiFi direct.

Met de applicatie speedtest.net, waar de router op de eerste verdieping (twee onder een kap woning) staat en ik in de woonkamer zit is bij 3x testen de volgende gemiddelde snelheid tot stand gekomen:

Wij hebben hier een Asus RT-AC66U (pricewatch: Asus RT-AC66U Zwart) router en is gemeten op het 5Ghz band ter informatie.
11.2 4G
Mocht je puur een telefoon kopen voor de 4G functie dan raad ik je aan om deze telefoon niet te kiezen. Dit komt doordat de telefoon wel de 1,800MHz en 2,600MHz 4G LTE banden ondersteund in Nederland, alleen niet de (veel) gebruikte 800MHz band. Mocht je in de randstad wonen is dit dan weer geen probleem, aangezien ik hier wel 4G heb, maar buiten de grote steden / randstad ben je aangewezen op de HSPA + / 3G verbinding.
11.3 GPS
De eerste keer heeft de GPS eventjes tijd nodig om de juiste positie te bepalen. Na de eerste keer kan de GPS sneller de locatie oppakken en werkt snel en accuraat.
11.4 BLUETOOTH / IR
Zelf ben ik een persoon die nauwelijks bluetooth gebruikt, heel sporadisch in de auto om naar muziek te luisteren maar daar blijft het ook bij. Hierdoor heb ik dit niet uitvoerig getest, maar kan ik wel zeggen dat het de nieuwste versie van Bluetooth ondersteund (v4.1, A2DP).

Bovendien heeft de Mi4s een eigen IR-poort. Via de applicatie Mi-home is het gemakkelijk om de telefoon als bijvoorbeeld de afstandsbediening in te stellenn en hierbij is ook nog de mogelijkheid om de traditionele afstandsbediening of moderen layout van een afstandsbediening te kiezen. Het is even wennen om naar je telefoon te pakken in plaats van de afstandsbediening te zoeken en kan je dus heel snel van kanaal wisselen of de tv in of uitschakelen. Niet heel veel spannends, werkt precies zoals hoe het moet en is een leuke gimmick.
11.5 BELLEN
Zoals al eerder aangehaald in de het speaker hoofdstuk, heeft ook Xiaomi hier aan de luidheid gedacht. De speaker voor het bellen kan goed hard, waarbij het geluid wel helder blijft en niet vervormd. Ook op dit punt ben ik een gebruiker die zijn telefoon voor alles behalve bellen gebruikt. Tot zo ver ben ik zeer tevreden over de kwaliteit en vooral luidheid, wat nogal handig is als je je vaak luidruchtige omgevingen bevindt. De interface is simpel, straight to the point zonder poespas.
11.6 NFC / FM RADIO
De telefoon beschikt niet over deze functies.

12.0 CAMERA

Wat als eerste opvalt met het nemen van foto's is dat foto's heel snel worden genomen. Doordat er zo snel foto's genomen kunnen worden, is de lens soms net de laat met het beeld goed scherp te stellen. Naast snel foto's nemen in de camera app zelf, hebben ze ook een handige gimmick ingebouwd die je de mogelijkheid geeft wanneer de telefoon vergrendeld is om de volume knop-down een tijdje in te drukken en neemt de camera direct een foto, zonder dat je wat ziet gebeuren.

Al met al was ik zeer nieuwsgierig naar de resultaten van de camera, aangezien ik een Sony Xperia Z2 toestel heb en Sony toch bekend staat om zijn goede camera's. Wat meteen opvalt is dat er duidelijk een kleurverschil in foto's zitten. Zo lijk het op de een dat de Xperia meer blauw weergeeft, terwijl op de andere foto de Xperia weer de kleuren te vivid maakt.

De eerste foto is altijd de Xiaomi Mi4s, terwijl de tweede foto is genomen met de Xperia Z2.

Mi4s

Xperia Z2

Mi4s

Xperia Z2

Later zal ik nog wat foto's toevoegen van low-light situaties, die de vergelijking compleet maken.

Video van de zwanen:

Video: https://youtu.be/uwaGgtlCY9A
12.1 FEATURES
De camera heeft een simpele interface en is kan je naar links en rechts swipen om instellingen of filters te openen. Leuk om mee te spelen voor de gemiddelde consument, maar verder dan de ISO waardes is er niet in te stellen.

12.2 FRONT CAMERA
Dat Chinezen gek zijn op selfies weten we nu onderhand. Ook Xiaomi gaat mee met deze hype en voegt zelfs wat extra's toe aan de selfies. Of je het nu leuk vindt of niet.. maar ze geven je gelijk een leeftijdsschatting mee. En nee, ik ben geen 27 haha.

Nu weten jullie ook gelijk wie de Tweaker achter Kanem0chi is :+

Met normale licht omstandigheden neemt de front camera goede selfies en zoals je kan zien doen ze er een soort van 'beautifier' overheen waardoor ze je proberen er wat jonger uit te laten zien.

13.0 SPECIFICATIES

13.1 VERGELEKEN MET DE MI4 en Mi5
13.2 UITGEBREIDE SPECIFICATIES

14.0CONCLUSIE

Ondanks dat Xiaomi veel heel gekopieerd of gemixed heeft, vind ik persoonlijk wel dat de Mi4s een waardige opvolger is van de Mi4, Mi4c en Mi4i. Vanwege de mooie aluminium chassis, glazen panelen aan zowel voor als achterkant en goede specificaties vind ik dat de telefoon zich in het mid-hoge segment bevind, ondanks zijn redelijk lage prijs van 1.699 RMB / 235 euro wat hemáin het midden segment plaatst.

Door de CPU en GPU upgrade is het nu ook mogelijk om zwaardere games te spelen en/of intensiever met de telefoon om te gaan. De toevoeging van een USB-poort type C met 2.0 Quickcharging is een goede verbetering ten opzichte van het vorige model, al zou ik graag de 3.0 Quickcharge willen zien om de grote batterij van 3260 mAh in de dunne behuizing op te laden.

Mijn ervaring is dan ook dat Xiaomi echt een mooi en goed werkende smartphone heeft neergezet in de markt met een ontzettendeaantrekkelijke prijs. Ook de uitbreidingsmogelijkheden zal voor vele een pluspunt zijn, laat staan voor het gemakkelijk over te zetten van de bestanden. Ook al heeft het toestel niet overal 4G, is het vanwege de 3G + mogelijkheid snel en gemakkelijk te internetten.

Als je kijkt naar goede specificaties en een lage prijs kom je al snel gauw uit op een toestel van groot formaat. Daarom vind ik dat dit toestel zich goed leent voor mensen die een mooie en goede telefoon willen hebben tegen een goede prijs terwijl de telefoon lekker compact is met 5".

De Mi4s is daarom ÚÚn van de weinige telefoons die ik echt zou aanraden aan andere personen die op zoek naar een goedkope, tegelijkertijd krachtige met premium look telefoon uit China. In Nederland is het toestel niet te koop in een webwinkel, maar zal je het toestel moeten importeren via een Chinese webwinkel of internationale reseller. Mijn Mi4s komt bij iBuyGou vandaan vanwege eerdere positieve ervaringen, hun grotere focus op Xiaomi producten, snelle levering en de best wel hoge korting van $26,50 met de coupon “Marmi4s64gb” (welke volgens mij nog geldig is tot eind Maart).

Mocht je vragen hebben, meer foto's of puntjes graag besproken zien worden laat het dan eventjes weten.
14.1 VOORDELEN
+ Zeer scherpe prijs
+ Goede specs in mooi formaat
+ Grote batterij
+ Goede aluminium behuizing
-+ Erg licht toestel
+ Chinese apps te verwijderen
+ Harde speaker
14.2 NADELEN
- Achterkant voelt iets fragile aan
+- Erg licht toestel
- Geen OIS
- Alleen te verkrijgen via importeren
- Playstore via een kleine omweg
- Schil te kleurrijk (persoonlijk) / wijkt erg af van stock android
- Beperkte 4G
14.3 1-5 STERREN BEOORDELING
Mijn eindbeoordeling voor deze telefoon is 4 van de 5 sterren vanwege het feit dat het toestel aantrekkelijk is geprijsd met premium materialen is gemaakt en over veel mogelijkheden beschikt zoals een Micro-SD slot. Ook is het toestel erg licht, wat ik zowel positief als negatief vind en eerder heb beschreven in mijn review. Ook de camera stelt niet teleur, al had ik wel graag gezien dat ze ook de nieuwe OIS hadden toegevoegd die in de Mi5 is te vinden.

Al met hebben ze de prijs laag kunnen houden door geen Google Apps mee te leveren, is er geen OIS toegepast en zijn er een aantal (door de gemiddelde consument) minder gebruikte mogelijkheden zoals NFC niet toegepast.

Vanwege het feit dat ik persoonlijk het scherm net te klein vind, er net iets meer opties op de Mi5 zitten en ik mijzelf al een soort van 'power user' zie die graag de nieuwste tech ervaart en beoordeeld, ga ik voor de Mi5. De review van de Mi5 kan je hier lezen: productreview: Xiaomi Mi5 Zwart review door kanem0chi
14.4 FAQ
Vragen die gesteld zijn met bijbehorende antwoorden

De laatste tijd krijg ik heel veel PMs en comments met de vraag welk apparatuur ik gebruik om een review te maken, alsook welke gadgets ik in mijn dagelijks leven gebruik, hierbij mijn gear lijstje.

Wil je weten wat ik in het dagelijks leven doe of een heads-up wil hebben van de aankomende reviews, volg mij op: YouTube, Facebook, Instagram, plaats een reactie, stuur een PM of mail naar mij voor al je vragen over het product: info@martijnwester.com

Zoals altijd, mocht je een vraag hebben, commentaar of vond je de review gewoon top, een reactie word zeer gewaardeerd! Daarnaast ben ik ook benieuwd wat jij van de RedMi Mi4s vindt en/of wat jouw ervaringen zijn. Meer van mij zien op t.net of een review aanvraag willen doen? Breng dan je stem uit. Het is 2 seconde werk, maar daar maak je mij heel erg blij mee:

In bovenstaande stukken zijn Google Links gebruikt, zodat ik wat statistieken bij kan houden. Lees meer hierover in mijn 'about' rechts op mijn Tweakblogs pagina

Thanks,

Martijn

Heb jij ook een Xiaomi Mi 4s Wit?

Puike review! Heb dit toestel intussen ook. En heb een aanvulling: om je Google Apps erop te krijgen heb ik deze tutorial gevolgd (die ook werkende downloadlinks bevatte, wat op de forums van miui helaas lang niet altijd het geval is): https://www.youtube.com/watch?v=UgdsvrtFji0
Hoi Jonassis, hoe bevalt jou de telefoon? lekker compact en degelijk en snel?
Prima telefoon larsdijkstra, inderdaad snel, compact (zÚÚr dun), helaas ook vrij glad, zodat hij makkelijk van een hellend vlak schuift. Verder twee apps die niet op de Chinese ROM draaien: TomTom GO (die installeert zelfs niet) en RunKeeper verliest zijn satelliet als de telefoon in standby gaat. Binnenkort zal ik er eens een internationale ROM op zetten (zodra ik m'n unlock code van Xiaomi heb ontvangen, procedure is nogal omslachtig), eens zien of dit iets helpt.

En anders opteer ik er wschl toch voor om er Cyanogen op te zetten... ;)
hoi! heb hem inmiddels ook voor het werk (zwart met slim case erom) en doet het super. soms blijft hij wel eens " hangen" en moet je hem helemaal opnieuw opstarten. Heb er wel Apex launcher op, met Miui iconen ;-) hoe kan ik zonder te rooten de chinese apps eraf krijgen?
Vraagje, ik heb deze telefoon net besteld en ik ben gaan zoeken naar Cyanogen maar die kan ik niet vinden voor dit toestel.... Heb jij hem wel gevonden? Zo ja waar?
@Getto - Nope, nooit gevonden, ook niet naar gezocht, apps draaien intussen op de Intl ROM prima, mijn behoefte aan Cyanogen is dan ook niet zo heel acuut meer...
Je merkt op dat de telefoon anders presteert in Antutu 6.0.4 dan in 6.0.1. Byzonder..
Maar misschien kan je even nagaan of dit te maken heeft met het opladen v.s. testen op batterij. Een vriend van mij heeft een S6 die op de batterij veel beter presteert in Antutu dan aan de lader. We snappen niet hoe dat kan.
Zou het kunnen dat die telefoon automatisch wat lager gaat clocken om hitteproductie te voorkomen tijdens het opladen? Buiten dat past Antutu de scoreverdeling en benchmarks regelmatig aanpast. Al weet ik niet juist of dat tussen v6.0.1 en v6.0.4 is gebeurd.
Top review ;) . Alleen nog ff een vraagje hoe is het mobiel bereik, ondersteund hij genoeg om zonder al te veel problemen overal 3G the hebben?
Dank je wel. :)

Je heb inderdaad overal een goed 3G bereik, alleen 4G zal je in de grote steden hebben.
Mooi review! veel bruikbare informatie. thanks! :)
Topreview!
Jammer dat die nog niet uit was toen ik mijn Mi4c bestelde.. |:( :'(
Top review

vraag heb er ook 1 maar krijg steeds melding
contacten en toetsenblok is gestop miui versie 7.2
iemand oplossing
beste Kanemouchi,

Voor het installeren van het google framework vraag ik me af welke versie je gebruikt.
jij verwijst bij de REDMI 3 naar deze review waar je dat uitlegt.
Maar als ik een google framework download dan krijg ik steeds een " parse error"
Dus vandaar de vraag....welke versie heb jij er op gezet.

Paul
First off wat een geweldige review, lekker uitgebreid en leest lekker weg.

Mijn vraag is: Is het mogelijk om compleet stock android op dit toestel te installeren?