Specificaties 9,7" (2048x1536), Android 5.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Tab S2 9,7" WiFi (2015) Goud Review

bazs2000 18 maart 2016, laatste update op 18 maart 2016, 469 views

Samsung Galaxy Tab S2 9,7" WiFi (2015) Goud

Zeer goede tablet maar als je nog een S1 hebt dan wil je deze misschien overslaan.

Pluspunten

• Zeer snel
  • AMOLED
  • Goede gewichtsverdeling
  • Accuduur

Minpunten

• Ergonomie (scherpe metalen rand)
  • Geluidskwaliteit
  • Minder degelijk
  • Geen IR
  • 9,7"
  • Geluidskwaliteit

Mijn vriendin was op zoek naar een tablet en heeft haar oog op de Tab S1 laten vallen, om precies te zijn, die van mij. :+

Eerst had ze bedacht deze nieuw te kopen maar omdat de Tab S1 al vrij snel uit de verkoop werd gehaald vroeg zij of ze die van mij mocht hebben. Prima, ik kon dus een andere tablet kopen en het kostte geen moeite om op de Tab S2 uit te komen. Vele reviews had ik al gelezen en dus naar de winkel gehaald om de gouden variant te kopen.

Om een beeld te geven waarop ik mijn positieve en negatieve punten baseer is het handig om te melden wat ik met een tablet doe.

- Streamen van TV (Horizon app)
- Youtube
- Wat spellen
- Een beetje surfen (met de nadruk op een beetje)

Zoals ik een tablet gebruik is dus weinig spannend en zal aardig overeenkomen met de gemiddelde gebruiker.

Unboxing:

De doos is simpel en eenmaal open tref je de tablet, beknopte handleiding, oplader en USB-kabel aan.

Uiterlijk:

Eenmaal uitgepakt, maar nog niet aangezet, blijkt dat het een mooie tablet is waarbij Samsung er duidelijk voor heeft gekozen om het allemaal wat luxer te laten ogen. Een metalen rand wat net dat beetje luxe extra uitstraalt en de gouden kleur oogt vele malen minder "goud" dan je zou verwachten. Het maakt de uitstraling net wat neutraler ten opzichte van de Tab S1 Bronze die ik hiervoor had. Verderop kom ik nog terug op het uiterlijk want die metalen rand komt met een keerzijde.

Het eerste gebruik:

En dan komt natuuurlijk het grote moment, de laadkabel erin prikken en aanzetten die handel. Nadat je de accounts van Samsung en Google hebt ingevoerd begint de synchronisatie. Als je veel apps hebt dan kan het, afhankelijk van jouw internetverbinding, even duren. Bij mij duurde het ongeveer 3 kwartier dus had ik even de tijd om het startscherm onder handen te nemen en alle overbodige iconen en widgets eraf te gooien. Vervolgens in het menu alle apps netjes in mapjes gezet en de boel was weer helemaal geordend.

In totaal ben je ongeveer 2 uurtjes bezig maar dan is de tablet helemaal naar smaak ingericht en ingesteld.

Het scherm:

Het scherm is natuurlijk één van de grootste USP's van deze tablet, net zoals zijn voorganger betreft het een AMOLED en ziet er weer prachtig uit. Zwart is zwart en de kleuren spatten er vanaf en uiteraard zit het met het contrast wel snor (ik zal nooit meer een tablet kopen zonder dit type scherm).

Toch vallen hier de eerste nadelen op. De Tab S1 gaf onderdak aan een 10,5" scherm en de Tab S2 9,7 wat een behoorlijk verschil is. In totale afmetingen, als je beide tablets naast elkaar legt, valt het wel mee maar de grootte van het scherm zelf is, in landscape gezien, minder breed.

Samsung heeft bedacht dat het een goed idee zou zijn om de Tab S2 niet in landscape maar portrait-modus uit te voeren. Dat is prettig voor wie vooral leest maar voor de streamers en de kijkers (zoals ik) levert dit balken op. Dit komt doordat de beeldverhouding tegenwoordig 4:3 is t.o.v. de 16:9 van de Tab S1. Dat verschil komt heel duidelijk naar voren wanneer je TV of een Youtube-filmpje kijkt en de zwarte balken ziet.

Het scherm is al wat kleiner maar doordat video een andere beeldverhouding kent dan de tablet wordt het dus nog een stukje kleiner. Heel erg stoor ik mij er niet aan al zul je er als toekomstig koper wel rekening mee moeten houden. Kijk je veel TV of andere dingen op een tablet dan kun je misschien beter een tablet overwegen met een 16:9 verhouding.

Dit gezegd hebbende heeft de nieuwe schermverhouding natuurlijk ook een groot voordeel. Het browsen van websites is prettiger. Bovendien zitten de knoppen aan de onderkant waardoor je niet meer per ongeluk een pagina terug gaat wanneer je de tablet met de rechterhand vasthoudt (maakte ik met de Tab S1 regelmatig mee).

Bovendien heb ik gemerkt dat de spellen die ik speel goed schalen op de 4:3 verhouding. Scherm wordt goed opgevuld dus geen problemen op dat vlak.

De resolutie is t.o.v. de Tab S1 wat lager, het verschil is niet merkbaar omdat het scherm ook wat kleiner is. Het scherm is prachtig en deze hoge resolutie maakt dat alles er goed uitziet. Ik kan niet zeggen dat ik pixels kan tellen want die zie ik niet.

Ergonomie:

En hier ben ik niet zo over te spreken. Als je kinderen hebt, stuur ze dan nu de kamer uit en als je zelf teergevoelig bent dan kun je maar beter doorscrollen. :P

Oké, Samsung heeft form over function toegepast bij deze tablet. De Tab S1 had afgeronde kanten, was van kunststof gemaakt en hield zeer prettig vast. Na een heftige Hay Day-sessie van twee uur had je een verkrampte duim maar dat was het ook wel.

Samsung heeft een nieuw gevoel geïntroduceerd tijdens het gebruik van deze tablet, pijn. Nog steeds heb je die verkrampte duim maar doordat de metalen rand van het scherm zo scherp is krijg je een pijnlijke streep op jouw duim en je hoeft er lang voor mee in je handen te zitten, na 3 kwartier is het al zover.

Als gevolg daarvan ga je ook andere middelen inzetten om hem te gebruiken, je legt hem op een kussen bijvoorbeeld maar omdat dit niet lekker speelt pak je hem toch weer vast. De masorchisten onder ons kunnen deze nieuwe sensatie zeker waarderen.

Mijn tip is dan ook dat een bumpercase echt een must is voor deze tablet, het is een hele verademing want hij houdt weer lekker vast en als voordeel heb je ook geen verkrampte duim meer. Maargoed, een bumpercase komt niet echt ten goede van de looks.

Bouwkwaliteit en robuustheid:

Tja, ook hier heeft Samsung een stapje teruggedaan. De homeknop bijvoorbeeld. De Tab S1 liet een zachte beschaafde klik horen als je deze indrukte, de Tab S2 brengt een geluid voort als een schelle klik, niet zo heel fraai. Heb je geen ervaring met de Tab S1 dan zal dit echter nooit opvallen.

En dan de achterkant van de tablet, als je daar op klopt dan klinkt het wat "hol" daar waar de Tab S1 dit "holle" geluid totaal niet voortbracht, ik ben nog naar mijn vriendin gegaan om het verschil te horen en het is echt hoorbaar. De Tab S2 is zeer degelijk hoor maar het doet toch wat afbreuk aan het premium-gevoel want voor een tablet waar veel moeite is gestoken in het ontwerp (metalen rand, de kleur) is dit slordig.

Accuduur:

In één woord. uitstekend. Opladen duurt eventjes, logisch want het is een grote accu maar daarna kun je de hele dag met het apparaat op pad om in het openbaar vervoer te doen waar je zin in hebt. Ik heb het nog niet meegemaakt dat de tablet mij in de steek liet en ik heb hem vaak mee maar kom de dagen goed door.

Bovendien is het mooi om te weten dat de schermhelderheid weer zo fel kan dat je zonder moeite het scherm kan aflezen in het volle zonlicht ondanks het reflecterende scherm. Dat is mooi want ik zit ook graag met een kop koffie op het balkon in de zon en dus zit je met de Tab S2 gebakken.

Presaties:

Voor benchmarks raad ik je aan om de review van tweakers te lezen, beter dan dat kan ik het niet doen. Dit is een gebruikerservaring en zoals je weet hebben gebruikers de neiging om dit liever op een onderbuik te baseren dan op harde getallen. :P

Hardware t.o.v. de Tab S1. Wat je met regelmaat kunt lezen is dat mensen het jammer vinden dat de hardware niet van de laatste generatie is. Deze geluiden hoorde je bij de Tab S1 en nu ook bij de Tab S2. Gebaseerd op de harde getallen uit de benchmarks dan klopt dit, je betaalt veel geld voor een tablet en dan zit daar niet het nieuwste van het nieuwste in. Maarja, als Samsung dit zou doen dan valt de nieuwprijs ook meteen hoger uit.

Touchwiz is lichter geworden. Ja, er wordt nog veel meegeleverd aan software waar je niet heel warm van zult worden en Samsung schiet nog steeds met hagel om maar zoveel mogelijk functies mee te geven of te laten zien. De hagelpatronen zijn tegenwoordig kleiner waardoor het menu alleen al overzichtelijk is en de boel stukken lichter draait.

De Tab S1 was al snel met hier en daar een hapering, de Tab S2 is nog sneller en het aantal haperingen die je tegenwoordig in de interface terug ziet komen zijn minimaal. Sterker nog, ik heb Touchwiz nog nooit zo vloeiend gezien. :)

De algehele ervaring met de tablet valt dus als vloeiend te omschrijven en de hardware is krachtig genoeg om nog een paar jaar mee te kunnen (dat zei ik over de Tab S1 ook totdat mijn vriendin ermee aan de haal ging :+ ).

Geluidskwaliteit:

Hier heeft Samsung ook een steekje laten vallen. Ja, de speakers zitten tegenwoordig beide aan één kant en ja, stereo is geen stereo als je hem in landscape houdt terwijl de speakers dan beide aan één kant zitten.

De kwaliteit is nog eens beroerd ook. Er zit een soort van vervorming in die op alle volumes naar voren komt. Heel vreemd, het lijkt op overspraak maar is het niet. Ik heb de vinger er nog niet op kunnen leggen waardoor dit wordt veroorzaakt maar het lijkt wel vanuit de software te komen aangezien de vervorming optreedt bij alle volumeniveau's.

Verder is het ook jammer dat de speakers aan de onderkant zitten. De enige manier om van stereo geluid te genieten is in portrait maar de ervaring wordt teniet gedaan omdat ze aan de onderkant zitten. Iedereen laat weleens de tablet op zijn schoot rusten en dan wordt er al snel een speaker bedekt. Deze hadden ze beter aan de zijkanten kunnen plaatsen.

Prijs:

Op het moment van schrijven kost de tablet ¤417,-- voor de gouden versie (Alleen WiFi). Dat is een hele goede prijs voor wat je ervoor krijgt.

Het apparaat ziet er goed uit, is snel en het scherm maakt het echt tot een plaatje. Een wat recentere SOC zou de prijs alleen maar hebben opgedreven en uiteindelijk voegt het niets toe.

Maar toch blijf ik bij mijn standpunt. Als je nu een Tab S1 hebt en je bent op zoek naar een nieuwe tablet, de Tab S2 kan behoorlijk tegenvallen. De Tab S2 is eerder een op zichzelfstaand ontwerp en uitvoering en ik kan het niet echt een opvolger van de Tab S1 noemen. Er zitten te weinig overeenkomsten tussen beide apparaten. De naamgeving komt overeen maar daar is alles mee gezegd.

Voor de mensen die de Tab S1 nooit in de handen hebben gehad zou ik de Tab S2 wel aanraden. Klinkt misschien dubbel dat ik dat doe omdat ik de tablet op vele punten heb afgebrand. Ja, de ergonomie had beter gekund maar het is een goed apparaat waar je nog lang plezier van zult hebben. :)

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab S2 9,7" WiFi (2015) Goud?