Specificaties 128GB USB 3.0-stick (§0,298 per GB) - Bekijk alle specificaties

Sandisk Ultra Fit 128GB Zwart Review

Anonnymous! 18 maart 2016, laatste update op 21 maart 2016, 4.864 views

Sandisk Ultra Fit 128GB Zwart

De SanDisk Cruzer Ultra Fit is een USB 3.0 stick van klein formaat, uitstekend voor het gebruik met een laptop, de lees snelheid is prima, de schrijf snelheid tijdens het kopiŽren van een collectie kleine bestanden valt tegen.

Pluspunten

• Klein van formaat, ideaal voor in een laptop
  • Goede lees snelheid
  • Bijgeleverde software simpel te gebruiken

Minpunten

• Slechte schrijf snelheid (kleine bestanden)

Introductie

De SanDisk Cruzer Ultra Fit USB 3.0 flash drive is een USB stick van klein formaat en beschikbaar in een 128, 64, 32 of 16GB formaat, ideaal voor in een laptop, router of NAS.
Deze USB stick is niet de goedkoopste uit zijn klasse, maar wel de kleinste, en zou ook volgens de specificaties goede lees- en schrijf snelheden neer moeten zetten.
In deze review behandelen we de 128GB variant en kijken we of de fabrikant zijn beloftes waar maakt.

Het is belangrijk dat een product aan je verwachtingen voldoet, laten we dus kijken wat SanDisk ons belooft wat deze USB stick kan doen, hieronder alles op een rijtje:
  • Lees snelheden tot 130MB/s
  • Schrijf snelheden tot wel 10 keer sneller dan standaard USB 2.0 sticks
  • Capaciteit tot 128GB
  • Bescherm je bestanden met SanDisk SecureAcces™ software
  • USB 3.0-enabled, USB 2.0 compatible
Het vreemde is dat SanDisk hier hogere snelheden claimt dan de normale Ultra welke groter van formaat is, je zou dus verwachten dat de Ultra betere snelheden zou moeten behalen.
In deze review gaan we kijken of de prestaties zijn zoals geadverteerd en hoe deze zich verhouden tot een USB 2.0 stick en de normale Ultra USB 3.0 flash drive.
USB 3.0
Voordat we verder gaan kijken naar dit product wil ik eerst behandelen wat USB 3.0 precies inhoud.
USB (Universal Serial Bus) is een interface welke electronische apparaten verbind met de computer.
3.0 is de vervanger van 2.0 welke stamt uit het jaar 2000 en had een maximum snelheid van 35MB/s.
De nieuwere 3.0 standaard heeft een data transfer snelheid van 625MB/s en met een nieuwere revisie zelfs 1.25GB/s, er zijn talloze van deze revisies geweest maar die zullen hier niet behandelt worden.
Wat belangrijk is om te begrijpen dat het hier om de maximaal theoretisch haalbare data transfer snelheid van de USB standaard gaat, dit zegt dus niks over de daadwerkelijke snelheid van het apparaat.
Vrijwel elk USB apparaat is backwards compatible, dat wil zeggen dat een USB 3.0 apparaat prima te gebruiken is in een USB 2.0 aansluiting, enkel de snelheid zal lager liggen.
Doorgaans is een USB 3.0 aansluiting blauw gekleurd, de USB 2.0 aansluiting zijn vaak zwart.
Alternatieven
SanDisk heft een hele scala aan verschillende USB sticks in hun assortiment maar lang niet allemaal beschikken die over de USB 3.0 standaard, enkel de 3.0 versies kan je zien als waardige alternatieven.
Je heb dan keuze uit 5 verschillende types namelijk:
  • SanDisk Ultra + Cloud USB flash drive (128Gb)
  • SanDisk Ultra USB 3.0 Flash Drive (256, 128, 64, 32 en 16GB)
  • SanDisk Extreme PRO USB 3.0 Flash Drive (128GB)
  • SanDisk Extreme USB 3.0 Flash Drive (64, 32 en 16GB)
Al deze alternatieve sticks zijn groter van formaat, de Ultra fit is de enigste welke zo klein mogelijk is uitgevoerd, zoek je een kleine USB stick dan kom je dus automatisch bij deze uit.
Het lijkt er op dat de ultra fit dus voornamelijk bedoeld is om als permanente opslag te gebruiken in bijvoorbeeld een laptop, router nas of back-up device, maar natuurlijk kan iedereen zelf bepalen hoe diegene met dit product om gaat.
Het kleine formaat heeft als grootste voordeel dat het product niet in de weg zit, waar een USB stick van normale formaat makkelijk afbreekt, de aansluiting verbuigt of op andere manier kapot gaat.
Dit is een non-issue als je een USB stick gebruikt icm. een desktop computer, plug je hem in een laptop dan gaat een grote USB wel snel in de weg zitten.
Het grote nadeel is natuurlijk dat bij veel mobiel gebruik je de stick onheroepelijk een keer gaat kwijtraken.

De review

De Verpakking
Het is een hele simpele maar effectieve verpakking bestaande uit een kartonnetje en plastic waar de stick in zit, het is een pluspunt dat er geen gebruik gemaakt wordt van een grote doos en een heleboel plastic.
Op het kartonnetje zijn natuurlijk alle eigenschappen en verkoop punten te lezen, er staat dat een “full lenght movie” 40 seconden duurt om te kopiŽren, op de achterkant staat beschreven wat dat inhoud.
Op de achterkant valt te lezen dat een “full lenght movie” volgens SanDisk een 1,2GB MPEG-4 is.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is goed, doordat de stick zo klein is is deze zeer stevig en robuust en zal waarschijnlijk niet zomaar kapot gaan, in tegenstelling tot een USB stick van groot formaat.
Er zit een dopje bij welke je in de praktijk waarschijnlijk na het open maken van de verpakking al kwijt bent, dit dopje zou de USB stick moeten beschermen.
Er is ook een opening aangebracht zodat je een flyer, een sleutelhanger of iets dergelijks aan de USB stick kan bevestigen, makkelijk voor degene die deze stick ondanks zijn kleine formaat toch willen gebruiken als mobiele opslag.
De tweaker Iceblink heeft in de reacties op deze review verteld dat hij zijn Ultra Fit heeft mee gewassen, hij was vergeten deze uit zijn broekzak te halen, de Ultra Fit heeft dit zonder problemen overleefd.
Met het bovenstaande suggereer ik niet dat de Ultra Fit waterdicht is, maar het is wel een aanwijzing dat dit product prima tegen een stootje kan, ik raad het je niet aan de Ultra Fit expres mee te wassen.
Eerste gebruik
Na de eerste keer inpluggen heb ik als eerste gekeken wat de daadwerkelijke capaciteit is, dat is 115GB.
Dit is te verklaren aan de hand van hoe fabrikanten de capaciteit adverteren, zij geven jouw een rond decimaal getal (1GB = 1000 megabytes) dus dan kom je altijd op de bekende getallen uit: 16, 32, 64, 128GB enz, maar eigenlijk is 1GB 1024 megabyte.
Een vuistregel is dat je ongeveer 10% mag missen en dan kom je uit op 115GB, de juiste berekening is: Geadverteerde capaciteit x 0,9313, dus 128x 0,9313 = 119,2GB, een capaciteit van 115GB is dus prima.

Wat opvalt is dat deze stick fabrieks-af geformatteerd is in het FAT32 bestandssysteem.
Een grote beperking van dit FAT bestandssysteem is dat de maximum bestandsgrootte 4GB is.
Nu zijn USB sticks doorgaans in het FAT formaat geformatteerd maar elke moderne Windows sinds Windows VISTA SP1 kan overweg met het exFAT formaat welke de limieten van een bestandssysteem uit 1977 niet heeft, hogere performance heeft en waarvan de max. bestandsgrootte praktisch onbeperkt is.
De gemiddelde tweaker zal dit wel weten en de stick zo nodig naar een ander bestand systeem formatteren, de vraag is of de gemiddelde gebruiker hier achter komt, en de kennis heeft om dit te veranderen.

Bij deze dus een korte uitleg: in explorer (deze computer) klik je met de rechtermuisknop op de USB stick, klik dan op “formatteren” en selecteer “exFAT” en vink “snel formatteren” aan.

Bijgeleverde software
De bijgeleverde software (SanDisk SecureAcces) is heel makkelijk in gebruik, het exe bestand is meegeleverd op de USB stick welke je direct kan installeren, er wordt eerst een gratis update gedownload.
Met de software kan je door middel van drag-and-drop bestanden op de USB stick plaatsen welke door middel van 128-bit AES encrypty beveiligd worden, je krijgt tot deze bestanden alleen toegang nadat je de door jezelf ingestelde username en wachtwoord invoerd.
Aangezien de software niet meer doet dat het bovenstaande is het een zeer basic en simpel programma, wat een groot pluspunt is.

Prestaties

Benchmarks
Als benchmark heb ik gebruik gemaakt van FlashBench, een handig programa wat je kan gebruiken om de snelheid van een USB stick te testen.

De benchmarks voer ik uit op het volgende systeem:
  • Desktop PC met een i5-6600K, 8GB DDR4 en een 500GB Samsung SSD 850 EVO.
Alle tests waarin ik de overdrachtsnelheid test tussen de USB stick en een conventionele harde schijf worden uitgevoerd op het volgende systeem:
  • Asus N751J met een i7-4710, 8GB DDR3 en een 1TB conventionele HDD.
Voor een synthetische benchmark zal het verschil tussen de twee systemen niet zo belangrijk wezen, wel wanneer we daadwerkelijk bestanden gaan schrijven of lezen.
Lezen of schrijven vanaf of naar een conventionele harde schijf zal in het algemeen een stuk langzamer gaan dan vanaf of naar een SSD, het ligt er ook aan of het veel kleine of weinig grote bestanden zijn.
Een conventionele harde schijf zal er namelijk erg veel moeite mee hebben om veel kleine bestanden te lezen en deze weg te schrijven naar een USB stick, daarentegen zal bij het kopiŽren van een heel groot bestand de HDD misschien geen bottleneck zijn, ik zal dit daarom demonstreren in de tests.

In de onderstaande afbeelding zie je de uitslag van FlashBench, de hoogste lees snelheid is 135MB/s en de hoogste schrijf snelheid is 81MB/s
De lees snelheid is redelijk consistent maar begint de dalen als de bestandsgrootte kleiner word dan 512KB, dit is een normaal verschijnsel het is nu eenmaal moeilijker om veel kleine bestanden te verplaatsen.
De schrijf snelheid begint al te dalen bij een bestandsgrootte van 4MB en dat is een belangrijk verschil met de normale SanDisk ultra, waarbij deze dip pas begint bij 512KB
SanDisk adverteert met lees snelheden tot 130MB/s en schrijf snelheden tot 10x (4MB/s) sneller dan een doorsnee USB2.0 stick, zoals we zien zijn de prestaties in deze benchmark zelfs hoger dan geadverteerd

De volgende test is de SanDisk Cruzer Ultra Fit in een USB 2.0 poort, het zal duidelijk wezen dat je op deze manier maar een fractie van de potentie van dit product gebruikt:

Om te illustreren hoe deze prestaties zich verhouden tot een doorsnee USB 2.0 stick zie je hier onder dezelfde test uitgevoerd op een 2GB flash drive van Kingston.
Er zullen vast en zeker snellere USB 2.0 sticks te vinden zijn dan deze, maar ik denk dat de prestaties hiervan representatief zijn voor wat mensen over het algemeen gewend zijn.

Real World Test
Omdat een synthetische benchmark vaak niet zoveel zegt over de prestaties tijdens normaal gebruik ga ik gebruik maken van drie andere test om de "real world" prestaties te illustreren.
Waar de meeste mensen naar mijn mening USB sticks veruit het meest voor gebruiken is het verplaatsen van media bestand zoals films en muziek, en wellicht een ISO. en dergelijke bestanden.
Deze tests zijn dus niet bedoeld om te illustreren hoe dit product presteert ten opzichte van andere producten in de markt, meer als indicatie voor diegene dit product wilt aanschaffen maar niet goed weet wat te verwachten.
Als je een beeld wilt vormen van hoe de doorsnee USB 3.0 stick presteert dan wil ik je doorverwijzen naar deze test van Tomshardware.com.

Test 1
Als eerste test ga ik een collectie van MP3 en FLAC bestanden van in totaal 61GB (9,169 bestanden) verplaatsen naar en lezen vanaf de USB stick.
Dit is representatief omdat het hier over veel relatief kleine bestanden kleine bestanden gaat met een grote van 2,5 tot 30MB per stuk.
In onderstaande tabel zie je hoe lang deze lees of schrijf acties duren, Ik heb de prestaties van de normale Ultra bijgevoegd om een vergelijking te kunnen maken.

HDDUSB3 uur 30 minuten68 Minuten
USBHDD22 minuten15 minuten
SSDUSB3 uur 24 minuten61 minuten
USBSSD10,5 minuten10 minuten

Uit deze test blijkt onmiddellijk dat de schrijf prestaties van de Ultra Fit behoorlijk tegenvallen als het aankomt op een groot aantal relatief kleine bestanden, dit duurt tot ruim meer dan drie uur.
De normale SanDisk Ultra maakt dezelfde schrijf bewerking in nog minder dan een derde van de tijd die de Ultra fit nodig heeft, en vertoon bovendien veel consistentere schrijf snelheden.
Ik heb deze test uitgevoerd met en zonder write caching en dat maakte geen verschil, de benodigde tijd verschilt ook maar amper tussen de twee verschillende systemen wat een driver probleem uitsluit.
Wat wel blijkt is dat de lees snelheid van de Ultra Fit tijdens deze bewerking een stuk beter is dan de schrijf snelheid, wanneer de HDD geen bottleneck vormt is hij zelfs maar marginaal trager dan de Ultra.
Wat ook uit deze test blijkt is dat met deze bewerking de conventionele harde schijf een bottleneck vormt, dit is vooral duidelijk als we lezen vanaf de USB stick en de schrijfsnelheid van een HDD niet meer voldoende is, hier heb je echt een SSD nodig om de volle potentie te benutten.
in deze test maakt dat een verschil uit van 7 minuten, maar USB sticks worden alleen maar sneller en er zijn ook snellere USB stick beschikbaar op de markt en dan wordt dat verschil alleen maar groter.
Daarentegen zal zelfs in combinatie met een harde schijf een USB 3.0 stick altijd nog een stuk sneller zijn dan welke USB 2.0 stick dan ook.

Test 2
Als tweede test schrijf of lezen we ťťn enkel groot bestand van of naar de USB stick, ik heb gekozen voor een mediabestand van 10GB groot, een film van redelijke kwaliteit.

HDDUSB6 minuten 12 seconden5 minuten 25 seconden
USBHDD1 minuut 36 seconden1 minuut 33 seconden
SSDUSB5 minuten 57 seconden5 minuten 21 seconden
USBSSD1 minuut 30 seconden1 minuut 28 seconden

In deze test zie je heel duidelijk dat voor het kopiŽren van hele grote bestanden een conventionele harde schijf geen bottleneck hoeft te zijn, de prestaties van de Ultra Fit zijn prima wat deze test betreft.
Dit is logisch aangezien de lees en schrijfsnelheid van de gemiddelde harde schijf hoger liggen dan de lees en schrijf snelheid van een doorsnee USB 3.0 flash drive.
Deze test is representatief voor de zogenaamde sequentiŽle transfer snelheid, dat wil zeggen het kopiŽren van ťťn aaneengesloten bestand, doorgaans een bestand van groot formaat.
De harde schijf hoeft in dit geval niet elke keer een andere locatie op te zoeken op de draaiende platter wat vertragingen oplevert, dat verklaar ook waarom het kopiŽren van veel kleine bestanden zo moeilijk is.
Je ziet dan ook dat het kopiŽren slechts marginaal sneller is op een systeem die uitgerust is met een SSD.
De verschillen tussen de Ultra Fit en de normale Ultra zijn hier ook een stuk kleiner, de Ultra Fit benaderd hier dan ook de prestaties die vertoont werden in de synthetische benchmark, grote bestanden zijn dus geen probleem, het is pas bij meerdere kleinere bestanden dat de prestaties instorten.

Test 3
En als derde en laatste test gaan we kijken of de fabrikant waar kan maken wat er op de verpakking staat, namelijk het verplaatsen van een 1,2GB MPEG4 videobestand binnen 40 seconden.
Het is niet duidelijk of het om een lees of schrijf actie gaat dus heb ik deze test beide gedaan, zie in de tabel hier onder de resultaten

HDDUSB36 seconden30 seconden
USBHDD10 seconden14 seconden
SSDUSB26 seconden33 seconden
USBSSD6 seconden10 seconden

In deze test zijn de prestaties van de Ultra Fit zeer goed te noemen, zelfs beter dan de normale Ultra, behalve als we schrijven vanaf een HDD, in dat geval is de Ultra sneller.

Uit deze test blijkt ook dat SanDisk zijn beloftes kan waarmaken, in een tijd waarin veel producenten adverteren met half-waarheden en zelfs leugens zou dat een pluspunt moeten wezen.
En toch geef ik dit niet aan een pluspunt aangezien de inzakkende prestatie bij kleine bestanden noemenswaardig is, dus hiermee verliest de Ultra Fit een ster.

Mijn conclusie heeft twee kanten, aan de ene kant zijn de prestaties uiterst acceptabel als het aankomt op grote bestanden en sequentiŽle data transfer snelheid.
Aan de andere kant storten de prestaties in tijdens het kopiŽren van veel kleine bestanden, iets wat al in de synthetische benchmark doorschemerde, daarnaast is in dit geval de schrijf snelheid zeer inconsistent.
het moge duidelijk zijn dat de SanDisk Cruzer Ultra Fit hier een ster minder door verdient, aangezien de SanDisk Ultra totaal geen moeite heeft met dezelfde bewerking.
Als je dit product wilt aanschaffen dan weet je nu van te voren wat je kan verwachten, en moet je vaak een grote muziek collectie of iets dergelijks verplaatsen dan is dit product geen aanrader.
In het geval je vaak grote bestanden moet overzetten dan heb je hier een prima product aan, zelf vindt ik dit product ideaal als back-up device welke niet in de weg zit.

Opmerking:
Als je graag ziet dat ik een bepaalde test uitvoer en deze toevoeg aan de review laat dat weten in de reacties, dan wil ik dat graag achter af nog toevoegen, meld het ook als je graag iets anders ziet of als er iets onduidelijk is.

Heb jij ook een Sandisk Ultra Fit 128GB Zwart?

Ik zie dat je windows 10 gebruikt. zit er nog een verschil in schrijf snelheden als je externe differentiŽle compressie uitzet? Ik herinner mij dat dit in windows 7 een wereld van verschil maakte. Ik weet alleen niet of dit in windows 10 nog uit te schakelen valt.
Ik heb het uitgezet, wat nog steeds mogelijk is in Windows 10, ik merk geen verschil in kopieer snelheden.

In dit artikel wordt uitgelegd waarom RDC uitschakelen niet de transfer snelheden zou kunnen verhogen.
Ja dat is voor netwerk kopieen. Dan is de compressie niet zo'n probleem. Het wordt echter ook toegepast bij externe usb apparaten. Met usb sticks is dit dus vervelend want de controllers hebben hun eigen compressie algoritme. Ik heb in mijn windows 7 "tijdperk" (zit al jaren op OS X) meerdere malen grote verschillen gezien tussen met of zonder. Vooral bij grote bestanden die makkelijk comprimeerbaar zijn.
Hmm, dat is inderdaad een wezenlijk verschil, maar ik kan met windows 10 er egt niks over vinden, ik denk dus dat het geen probleem vormt hier.
Misschien dat iemand anders er wat meer over weet en er iets over kan zeggen.
Het kan best dat het in 10 zo uitgewerkt is dat het geen effect meer heeft op prestaties hoor. Maar in vista en 7 was het verschil vaak aanzienlijk. Vooral sequentiele doorvoer was een stuk hoger.
Ik ga eens voor je zoeken, hier kom ik op terug!
Tijdens het wegschrijven van zo'n 40.000 kleine files werd de mijne behoorlijk heet, bij jou ook?
Hij wordt wel warm ja, maar niet egt noemenswaardig, waarschijnlijk kan hij niet zo goed zijn warmte kwijt vanwege het kleine formaat.
Dat klopt niet; een klein formaat heeft een gunstiger oppervlakte:inhoud verhouding dan grotere USB-sticks tenzij er trucs worden gebruikt als koelribben &c :) "consider revision"
Bedankt voor de correctie, dan heb ik geen verklaring ;)
Je zou gelijk hebben als de warmteproductie (net als bij dieren) af zou hangen van het volume. Bij usb sticks is de warmteprodcutie afhankelijk van het stroomverbruik en de belasting. Hoe groter de stick hoe groter het koeloppervlak en hoe lager de temperatuur.
Aan de andere kant, deze Sandisk zit bij mij voor bijna 80/90 procent 'in mijn laptop' waar het lekker warm is en er is bijna geen oppervlak aan de buitenkant waar hij kan afkoelen.
Ik heb toch het idee dat een conventionele usb stick dat met 60/80 procent buiten de laptop leeft bij kamertemperaturen beter afkoelt.
Misschien is het een idee om deze stick ver weg van warme kant te houden en/of dicht bij de koeler.
Goede review! En wat zijn die USB stick tegenwoordig klein. :X
Bedankt :), dit formaat USB sticks is niet bepaald nieuw hoor, die lopen al wat jaren mee, maar dat er 128GB of meer in gepropt kan worden is wel nieuw.
Grappig, onlangs twee van deze sticks (32GB formaat) via ibood gekocht. De leessnelheid is prima, maar de schrijfsnelheid is zelfs bij grote bestanden (dus sequentieel schrijven) nog errug langzaam voor mijn gevoel. Een film van een gig of 5 ging niet harder dan 11 MB/s, maar uitlezen deed hij met 110; factor 10 verschil!

Ook heb ik er last van dat hij wel heel erg warm wordt na het uitlezen van grote bestanden, ik vrees voor de levensduur.
Heb je hem al geformateerd naar exfat?

Mijn SanDisk Ultra (de normale) had ook enorm slechte performance, nadat ik hem een keer getest had met H2TestW deed hij het weer naar verwachting, mischien eens proberen?
Ook leuk om te weten: de mijne is al een keer meegewassen (zo'n klein ding vergeet je al snel uit je broekzak te halen) en heeft dit zonder problemen overleefd! :Y)
Lekkere review! Zo gek doet ie het nog niet. Ik was hem al eens tegen gekomen en het wekte interesse op.
Ik nam aan dat je met jouw reactie suggereerde dat ik een spelvout gemaakt had, ik heb alles even snel over gekeken en heb twee fouten kunnen vinden, format moest formaat zijn en heb ťťn keer als naar dan veranderd.

Je had de fout ook even aan kunnen wijzen.........toch bedankt.
Hier nog eentje:
De leessnelheid is redelijk consistent maar begint de dalen als de bestandsgrootte kleiner wordt dan 512KB.

Ik vind het jammer als er zo'n goede uitgebreidde review wordt geschreven en er spelfouten in zitten.
Gefixed, samen met wat andere fouten, soms zie je die gewoon niet meer, ik niet iig. :P
Ik heb gezocht op de lettercombinatie "egt" en heb dat veranderd in het woord "echt" ;)
Er staat ook nog een 'zecht' ergens in het verhaal. :)
Zelfs twee keer, beide gefixed, thx!

blijkbaar toch nog last van dyslexie :9