Specificaties Mono Bluetoothspeaker met oplaadbare accu - Bekijk alle specificaties

Ultimate Ears UE Roll Zwart Review

Herjan 15 maart 2016, laatste update op 15 maart 2016, 315 views

Ultimate Ears UE Roll Zwart

Robuuste speaker met uniek design. Omdat hij waterdicht is kan ik hem met zeilen gebruiken. Bij hoger volume vervormt het geluid iets. Het Bluetooth-bereik is matig bij obstakels. Door het elastiek makkelijk aan van alles te bevestigen, maar als je hem los wilt gebruiken ligt hij plat op tafel.

Pluspunten

• Robuust
  • Waterdicht
  • Uniek ontwerp
  • Flink volume (maar kan ook heel zacht)

Minpunten

• Ermee bellen kan niet
  • Bluetooth-bereik kan beter
  • Weinig bediening op speaker zelf

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4

Bouw en vormgeving

Als je de speaker voor het eerst in je handen hebt, merk je meteen dat het om een degelijk apparaat gaat. Er zit geen speling in de behuizing en er zijn robuuste materialen gebruikt: een grove, textielachtige voorkant met daaronder hard kunststof, en een rubberachtige achterkant. De vorm is niet alleen mooi, maar ook functioneel: het geheel ligt lekker in de hand en het heeft geen hoekjes die beschadigen bij vallen.

Met het elastiek aan de achterkant kun je hem makkelijk ergens aan vast maken, bijvoorbeeld aan een tas, op je fiets of ergens op een zeilboot. Ook in de regen is het geen probleem: hij is waterdicht. Hij zou zelfs moeten kunnen zwemmen (niet drijven), maar dat heb ik nog maar niet geprobeerd...

Functionaliteit

Je kunt de speaker eenvoudig koppelen via Bluetooth. Als je vervolgens de app installeert op je telefoon kun je de equalizer aanpassen of eventueel een tweede speaker koppelen voor stereo-geluid. Er is ook alarmfunctie, maar die werkt alleen met muziek van je toestel. Hij pakt geen nummers van Spotify en hij je kunt ook de standaard alarmen van je telefoon niet gebruiken. Ik heb deze functie dus verder ook niet getest.

Op de speaker zelf zitten maar vier knoppen: aan de achterkant de aan/uitknop en Bluetooth-pair-knop, en aan de voorkant de plus en min voor het volume. Je kunt de muziek niet pauzeren/hervatten of een nummer overslaan met deze knoppen. Je kunt het volume er dus wel mee instellen, in kleine stapjes en met een groot genoeg bereik.

Bij obstakels (muren) merk je vrij snel dat de muziek begint te haperen of zelfs helemaal stopt. Als ik mijn telefoon op mijn kamer laat liggen en de speaker meeneem naar de badkamer (ong. 5m afstand met een deur erin), stopt de muziek helaas.

Geluidskwaliteit

Het geluid is voor dit formaat speaker goed, maar niet geheel in verhouding met de prijs naar mijn mening. Ik denk dat je voor dit geld of een paar tientjes meer speaker kunt vinden die beter geluid produceren. Zoals bij veel speakers is het geluid bij matig volume dik prima, maar richting het maximumvolume is er wat vervorming hoorbaar. Wat mij betreft is het niet storend, maar als je denkt een high-end speaker binnen te halen wat geluidskwaliteit betreft, kom je denk ik bedrogen uit.

Het verhaal over de geluidskwaliteit lijkt negatief, omdat deze niet in verhouding is met de prijs. De relatief hoge prijs is echter wat mij betreft wel terecht, omdat je er een bijzonder degelijke speaker voor krijgt. Hierop heb ik hem zelf ook uitgezocht: als het water over het dek van de boot spat of er valt een goede bui, hoef ik me niet druk te maken om mijn speaker. Als je dus op zoek bent naar een robuuste speaker voor suboptimale omstandigheden, met goede (niet uitstekende) geluidskwaliteit, is dit een goede koop.

Als je vooral de geluidskwaliteit belangrijk vindt, is de UE Boom misschien een betere optie, maar die is ook een stuk groter en een slag duurder.

Heb jij ook een Ultimate Ears UE Roll Zwart?

Door the Wirecutter bestempeld als beste draagbare Bluetooth speaker: http://thewirecutter.com/reviews/best-bluetooth-speaker/

Leuke mini review trouwens.