Sony SmartWatch 3 (rubberen band) Zwart (Zwart) Review

draismatic 15 maart 2016, laatste update op 15 maart 2016, 1.749 views

Sony SmartWatch 3 (rubberen band) Zwart (Zwart)

Ideale smartwatch/sportwatch combinatie voor de lichte tot gemiddelde sporter. Minder geschikt voor triathleten en marathonlopers.

Pluspunten

• standalone tracker
  • automatische upload naar Strava via Ghostracer
  • koppeling met o.a. hartslagmeters

Minpunten

• batterijduur
  • stoffig bandje

Ik ben zelf een review aan de Sony Smartwatch 3 gaan wijden, want het is met de SW3 heel goed mogelijk om standalone (dus zonder telefoon) te tracken. Ik ben een fanatiek Strava-gebruiker vanwege het fietsen, sinds een half jaar is daar actief hardlopen bij gekomen.
Hieronder beschrijf ik de voornaamste plus- en minpunten aan de hand van mijn dagelijks gebruik, gevolgd door een algemeen oordeel.

Voornaamste punten voor mij:
  • standalone tracker
  • automatische upload naar Strava (nog wel even bevestigen op de telefoon)
  • koppeling met hartslagmeter
  • batterijduur
Standalone tracker en Strava upload
Ghostracer is een ideale app voor deze watch, zelfs al in de gratis versie. Hiermee kun je zelf aanpassen wat je op je horloge wilt zien tijdens het sporten, tot op absurd niveau, ook nog gesplitst tussen fietsen en rennen. Als hij in de buurt is van mijn gekoppelde telefoon en ik rond mijn sportsessie af, dan wordt er automatisch een push richting Strava gedaan. Lukt dit niet, dan kan ik vanaf mijn telefoon, via de Ghostracer-app nogmaals de laatst opgeslagen training ophalen. Tot op heden werkt dit feilloos.

Koppeling hartslagmeter
Ik heb recent een hartslagmeter gekocht bij de Lidl, eigenlijk meer voor de lol dan voor het serieus trainen. Via zowel de Strava-app als de Ghostracer-app was deze direct te koppelen. In Ghostracer wordt op het horloge, zelfs in standalone modus, weergegeven of de hartslagmeter gevonden en gekoppeld is. Strava is alleen zo sneaky dat je hartslaggegevens pas kunt zien als je een Premium account hebt. In Ghostracer zou het wel moeten werken, maar die app gebruik ik niet voor het bijhouden van mijn trainingen.

Batterijduur
Hier kan ik kort over zijn, dat is niet al te best. Als je GPS gebruikt, dan vreet hij de accu op. Ik ben aan het trainen voor een marathon en het is maar de vraag of hij dat gaat redden (4,5-5 uur). Tijdens mijn laatste run (3,5 uur) had ik 70% van de accu verbruikt. Voor echte duursporten is dit horloge dus ongeschikt. Vooral omdat het irritatie opwekt: redt ie het of redt ie het niet?

Algemeen
Ik ben heel blij met het horloge en tegelijkertijd kent het apparaat ook zeker zijn manco's.
Naast bovenstaande items is het bandje niet echt chique (de rubberen variant althans) en trekt zeer veel stof aan. Ik betrap mezelf erop dat ik regelmatig zit te poetsen. Daarbij vind ik het horloge-element vrij dik: hij past net niet onder de bulk van mijn overhemden. Het is niet bepaald een style-item, maar daar heb ik hem dan ook niet voor.
De GPS is daarnaast accurater dan van mijn Huawei P6, waardoor ik zelfs kan zien aan welke kant van de straat ik heb gelopen.
Je moet verder wel een recente versie van Android gebruiken, wil je kunnen koppelen via Bluetooth. Zo kan ik met één van mijn telefoons koppelen, wat toevallig mijn werktelefoon is. Ik vind dat ideaal, want alle meldingen op mijn werk komen direct zichtbaar binnen op het horloge (oproepen, agenda-items, Whatsapp-berichten etc.)
Met de diverse watchfaces kun je bijvoorbeeld ook je hoeveelheid gelopen stappen inzichtelijk maken.
Al met al kan ik deze watch van harte aanbevelen.

Heb jij ook een Sony SmartWatch 3 (rubberen band) Zwart (Zwart)?

Ik heb net even gezocht, maar ik kan de ghostracer app niet vinden.. Heb je misschien een linkje voor me? :)
Kun je hiermee ook tijdens het sporten ook standalone muziek afspelen via BT koptelefoon setje?
Dus strava / runkeeper aan en daarnaast muziek afspelen?