Specificaties Actie, Avontuur, Free Roaming, MMO, Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Tom Clancy's The Division, PC (Windows) Review

DieEneGozer 15 maart 2016, laatste update op 16 maart 2016, 1.028 views

Tom Clancy's The Division, PC (Windows)

The division is een prima game als je het aan mij vraagt. Mooie setting een het speelt heel rustig, maar ik denk dat deze game niet voor iedereen geschikt is.

Pluspunten

• Geweldige omgeving
  • Co-op
  • Rustgevend
  • PvP Darkzone
  • Draait goed op mijn PC

Minpunten

• Herhaling in missies
  • Kleine bugs

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 5
Geluid Score: 4
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 5
Inhoud

The Division speelt zich af in New York nadat een virus los is gelaten op black friday. Het virus zorgt voor veel geÔnfecteerde en doden. Tijdens het virus zijn er verschillende groepen gevormd zoals de Cleaners, Rioters en nog een aantal meer. Het doel voor de speler(s) is om deze groepen te stoppen en orde te herstellen in de stad. Een ander deel van het spel is de Dark Zone. Dit is een deel van de stad die het ergste is getroffen door het virus. In dit deel van de stad kun je de beste loot vinden, maar het is ook mogelijk om tegen spelers te vechten.
WAARSCHUWING! Mogelijk kleine spoilers in de video´s

Specificaties

Gameplay

Persoonlijk vind ik de gameplay heel rustgevend. Ik ben al maanden op zoek naar een spel dat ik kan spelen zonder ook maar al te veel te doen. Gewoon iets leuks om samen met vrienden te doen zonder K/D of stats waar ik me druk over moet maken. Gewoon lekker schieten, looten en free-roamen.

In het begin van de game wist ik al snel wat de bedoeling was aangezien ik de beta heb gespeeld maar voor een nieuwe speler zou het spel niet al te lastig moeten zijn. De eerste paar missies waren redelijk makkelijk en er zat weinig uitdaging in. Ik heb samen met een paar vrienden er voor gekozen om het een stapje moeilijker te maken na level 10. Op level 10 zijn we missies gaan doen voor ongeveer level 15-20. Hiermee waren wij wel een tijdje zoet. Ik beveel iedereen aan om dit te doen. Het is een goede uitdaging voor de mensen die zeggen dat het spel te makkelijk is.
Wapens
De wapens vind ik enorm gaaf. Lekkere wapens met goede geluiden. Over het algemeen is het niet moeilijk om te gaan met de wapens in The Division. Het is lekker sprayen en niet te veel nadenken, zolang je maar iets raakt. Persoonlijk vind ik dit wel leuk. Ik heb geen zin om alle wapeneigenschappen uit mijn hoofd te leren zoals bij FPS games. Ik ben liever bezig met de actie, waardoor ik gelijk kan beginnen met gamen zonder eerst uren te oefenen om beter te worden. Dit is en blijft het beste aspect van de game voor mij.
Items
In The Division kun je een aantal items oppakken. Voor alle items heb je een aantal categorieŽn. Hieronder staat een overzicht op volgorde van goed naar slecht.
  • Wit: Worn
  • Groen: Standard
  • Blauw: Specialized
  • Purple: Superior
  • Yellow: High-end
Hoe beter een item is hoe meer armor je krijgt bij bijvoorbeeld een vest en hoe meer damage je doet met een wapen.
Je kunt ook kledingstukken vinden tussen de loot. Hieraan zit geen kwaliteit gekoppeld, dus alleen voor de looks. Naast de kleding in-game kun je ook nog kleding kopen met uplay punten kopen of met geld als DLC. Dit vind ik wel een goede zaak. Geen overpowerde wapens verkopen maar een kledingstuk of camo, maar dit kan in de toekomst nog veranderen (hopelijk niet).
Skills, talents en perks
Tijdens het spelen heb je je eigen Base of operations. Hierin kun je verschillende afdelingen upgraden om skills, talents en perks te unlocken. De volgende afdelingen zijn beschikbaar.
  • Security: Voor sticky boms en smart cover
  • Medical: De naam zegt het al
  • Technologie: Voor riot shields en turrets
Op de skills kun je verschillende upgrades zetten door afdelingen van je base te upgraden. Hierin heb je veel mogelijkheden met veel content om uit te proberen.
Darkzone (PvP)
De Darkzone is een mooi onderdeel van de game. Je krijgt hierdoor een uitdaging om betere loot te verkrijgen, maar hiervoor moet je wel een zone ingaan waar er spelers rondlopen die je kunnen killen. Dit geeft wel een soort van spanning.

De missies in de Darkzone zijn gemarkt als Landmarks. Hier kun je dus de AI van de Darkzone aanvallen en hier loot van krijgen. Je kunt in de Darkzone, net zoals in de normale zone, loot vinden. Deze loot is alleen bestemt met het virus waardoor je de loot niet zomaar door de poorten van de Darkzone kan krijgen. De loot die je vindt moet je eerst extracten. Dit doe je door een helikopter te laten komen naar een van de extraction zones. Dit laat wel iedereen in de buurt weten dat je dit doet. Aangezien het even duurt voordat de heli er is moet je de loot nog bij je houden. Hierdoor ben je dus een doelwit voor de andere op de map. Ze weten dat je loot bij hebt en dat je deze wil extracten. Af en toe komen er dan mensen achter je loot aan. Uit mijn eigen ervaring merk ik dat dit zelden gebeurd.

De Darkzone geeft mij een beetje het DayZ gevoel. AI die je kan aanvallen, maar ook echte mensen waarvan je niet altijd zeker weet of je ze kan vertrouwen. Als Mensen Rogue gaan krijgen ze een logo met een timer boven hun hoofd. Hierdoor kun je zien of ze een de laatste tijd iemand hebben aangevallen. Dit zorgt er voor dat mensen minder vaak Rogue gaan. Als je Rogue stage 5 hebt krijgt je een Manhunt op je. Hierdoor heb je voor 5 minuten deze markt op je. Om hier van af te komen moet je 5 minuten lang uit combat zijn. Als je toch in combat komt gaat de timer op pauze. Het doel voor de andere spelers is om de manhunt te voltooien door de mensen te killen.

Omgeving en sfeer

De omgeving van The Division is echt geweldig! Ik vind de sfeer de ze gekozen hebben goed passen bij het spel en het genre. Verlaten straten, overal auto’s, teksten op muren en plekken die er echt uit zien alsof het net echt is. Bij het spelen krijg ik een gevoel van de omgeving die ik niet zo goed kan beschrijven. Het is ook niet te vergelijken met andere games wat dat betreft.
Cutescenes
Tijdens het spelen van een van de missies (zou de naam zo niet weten) kreeg ik wel een beetje een angstig gevoel. Een aantal barbaren hebben verschillende mensen op brute manieren vermoord. Dit krijg je mee uit de echo’s. De echo’s geven echt iets mee met de ervaring en ik zou het aanbevelen om deze zeker niet over te slaan aangezien je dan echt iets mist uit het verhaal en de ervaring.

Ook krijg je verschillende intel die wel indruk gemaakt hebben op mij, zoals de gene met de dashcam video van een politiewagen die aangevallen word door een groep (zie video).

Ook zit er een andere video in met beelden van een telefoon die aan het filmen is terwijl Cleaners het huis binnenkomen om mensen uit te roeien die mogelijk besmet zijn met het virus (zie video).

Als je de volledige inhoud van het spel wil hebben moet je zeker ook dingen doen zoals echo’s en video’s bekijken die je tijdens de verhaallijn krijgt.
De stad
De stad ziet er echt uniek uit. Ik heb zelf nog nooit een post-apocalyptic game gespeeld die op deze manier de stedelijke omgeving na en ramp weergeeft. Op dit niveau spelen de kleine details zeker mee in The Division. Alle graffiti over de hele map met verschillende teksten zoals HEADSHOT M#THERF#CKER en plaatjes van doodshoofden die stiekem toch wel iets toevoegen aan het realisme van de game.
De map is groter dan het lijkt. Dit kan af en toe wel eens een nadeel zijn als je niet direct kan fast travelen. Meestal is er wel een objective dicht bij waar je dan toch naartoe kan waardoor de tijden waarin je aan het lopen bent veel korter zijn. Als je toch besluit te gaan lopen verveel je je zeker niet. Tijdens de reis naar je main objective kom je hier en daar groepen tegen waarmee je kan vechten.

Kritiek en conclusie

Veel mensen hebben kritiek op de missies. Het klopt dat de missies vaak het zelfde zijn. Dit is vaak het geval bij side missies en encounters. Dit was te verwachten bij een loot game. Je moet het niet gaan vergelijken met een campaign game zoals GTA want dan zal je waarschijnlijk teleurgesteld zijn.

Ik heb zelf vroeger alleen FPS games gespeeld dus ik zou niet weten met welke game The Division vergelijkbaar is. De main missies zijn wel uniek vind ik. Door een nieuwe omgeving op de map te pakken met verschillende objectives geeft elke main missie een nieuw gevoel bij mij.

Ik moet wel toegeven dat de kritiek terecht is. Voor mensen die echt een game willen met verschillende missies en inhoud is het geen interessante game. Ja, er is eentonigheid. Maar als je het leuk vindt om een beetje te run en gunnen en looten is dit echt een geweldige game. Als je de setting van de game interessant vindt is het ook zeker een aanrader.
Ik zou adviseren om op twitch te gaan kijken naar de gameplay en kijken of het je interesseert. Daarna kun je altijd nog de keuze maken om het spel te kopen of niet, maar als je het aan mij vraagt zou ik zeggen dat het je geld meer dan waard is!

Edit: Mijn specs!
CPU: FX8350
GPU: GTX770 2GB
RAM: 16GB DDR3
MB: Gigabyte 990FXA-UD3
Settings: Medium 1080p op 60FPS (redelijk steady)
(Thx to KevinT en Zionrage)

Heb jij ook een Tom Clancy's The Division, PC (Windows)?

Je zegt wel dat het leuk draait op je PC enz. Maar dat zegt niks als je niks zegt over de specs. Verder wel een leuke review!
Bedankt voor je reactie! Gelijk aangepast :)
Tijdens de rijs naar je main objective kom je hier en daar groepen tegen waarmee je kan vechten. (rijs=reis)

Verder een prima review! Misschien nog wat vertellen over de graphics? Ik speel op normal settings met 60 fps (high settings geeft mij 45 fps). Ik merk dat de zon je kan verblinden en dat je door sneeuw ook minder gaat ziet, wat ik een leuk toevoeging geeft en wat eventueel ook leuk is om te vermelden in je review?
Bedankt voor je reactie, stomme fout ook :P

Ik wil met de graphics wel een goed onderbouwde mening geven over dit onderwerp. In het kort alvast, Ik heb alles op medium en heb geen last van problemen (60 FPS met heel af en toe drops). Zelf ben ik niet een persoon die er erg op gaat zitten letten of alles er wel goed uit ziet dus ik zal me hier eerst goed in moeten verdiepen voordat ik hier meer info over geef.
Ik heb een gtx 960 4g, maar merk dat de game op medium settings op 60 fps loopt. Nu merk ik zo nu en dan eens een framedrop, waardoor het beeld kort stil staat (ervaring mee?)
Op high settings loopt de game op 45 fps, wat zeker te weinig is voor deze game.
Wel ervaring met framedrops (van 60 55 ofzo) maar geen ervaring met het stilvallen van het beeld.