MSI Radeon X700 Pro 128MB (PCI-e, DVI), RX700PRO-TD128E Review

Martijn13 14 december 2006, 2.019 views

MSI Radeon X700 Pro 128MB (PCI-e, DVI), RX700PRO-TD128E

Pluspunten

• Goedkoop
  • Goede uitrusting (cd's, etc)
  • Stil
  • Goed over te klokken
  • Redelijke prestaties

Minpunten

• Koeler is slecht te verwijderen
  • Geen unlockable pipelines
  • Wordt heet met fan-speed op 'auto'
  • Imago?

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Een tijdje geleden heb ik een nieuw systeem gekocht. Omdat ik nogal een beperkt budget had, wilde ik oorspronkelijk de geintegreerde grafische chip op mijn moederbord gebruiken. Dit was een Intel 950GMA, voldoende voor wat ik met mijn games wilde doen.

Omdat ik toch in de toekomst nog een fatsoenlijke grafische kaart wilde hebben, keek ik hier in de pricewatch. Daar zag ik deze X700Pro staan voor 89 euro. Bij Alternate. Het leuke van Alternate was dat ik mijn hele systeem daar had besteld, en dat het maar 2 km fietsen was. Ik dus mijn bestelling aangepast.

Nadat ik mijn spullen had opgehaald bij Alternate, ging ik ze thuis uitpakken. Eerst maar eens de videokaart dus. Wat direct opviel aan het pakket was dat er ontzettend veel cd's bij zaten, 14 om precies te zijn. Ook zat daar netjes een driver-cd bij, een DVI naar VGA-converter, wat kabeltjes, een sticker voor op de pc en natuurlijk de oude vertrouwde handleiding. Deze was erg duidelijk en bevatte informatie over alle Ati-kaarten van MSI, zodat ik ze mooi kon vergelijken.

Na wat lichte problemen met mijn systeem heb ik uiteindelijk Windows werkend gekregen en de drivers geďnstalleerd. Dit ging allemaal prima. Ik heb nog wat kleine tweaks gedaan aan de software instellingen, hier heb ik later nog wat extra performance uit kunnen krijgen.

Het eerste wat ik toen deed was 3DMark draaien. Mijn systeemspecs zijn niet super, maar het was voldoende om redelijke scores te halen:

3DMark 2001: 17534
3DMark 03: 7465
3DMark 05: 2368

Deze tests heb ik allemaal gedraaid met de standaard instellingen.

In games heeft mijn kaart tot nu toe geen enkele problemen gegeven. Het enige spel waar deze kaart tot nu toe moeite mee heeft gehad was Battlefield 2. Dit was dan ook alleen maar op maximum detail @ 1024x768. Omdat ik dit spel toch alleen ter orientatie heb geinstalleerd heeft dat verder voor mij geen problemen opgeleverd. Colin McRae 2004 en 2005, Age of Empires 3 demo en the Lord of the Rings: the Battle for Middle Earth hebben geen problemen opgeleverd. Deze deden het allemaal prima op high-detail.

Over hoge resoluties kan ik nog weinig zeggen. De enige monitor in ons huis die 1600x1200 ondersteunt zit ver ingebouwd in het computermeubel. Had ik hem eruit kunnen krijgen had het nog meer problemen gehad om hem mee te nemen naar boven. Dit heb ik dus maar niet gedaan. Logisch is natuurlijk dat je geen X700Pro koopt als je een monitor hebt die 1600x1200 kan draaien.

De modbaarheid van de kaart is wat minder. De koeler zit zeer vast geschroefd op de kaart, met metalen schroeven. Er zit alleen een rubbertje tussen. Mocht je dus echt kracht gaan zetten en uitschieten, is je kaart kapot. Niet aan te raden. Ook heeft de X700Pro maar 8 pipelines, hier valt niks te unlocken.

Als het gaat om overklokken staat deze kaart altijd paraat. Er zit een grote koperen koeler op die ook over het geheugen zit. Dit is mooi, je kan het geheugen dus met minder stress overklokken. Dit is natuurlijk ook wat ik heb geprobeerd. De standaard snelheden van deze kaart waren 425Mhz voor de core en 864Mhz voor het geheugen. Het overklokken ging prima, hij draait nu super stabiel op 474Mhz voor de core en 1,11Ghz voor het geheugen. Impressive, is it? Dit is allemaal met de standaard koeler. Met een Ati Silencer of waterkoeling moet je nog veel verder kunnen komen, aangezien ik met AtiTool zag dat de artifacts pas kwamen na het opwarmen van de kaart. Dit waren de 3DMark scores na het overklokken:

3DMark 2001: 21687
3DMark 03: 9676
3DMark 05: 3725

Lekkere scores, zeker als je weet dat een overgeklokte 9800XT maar zo'n 3000 punten haalt bij 3DMark 05.

Mits je deze kaart niet overklokt is hij lekker stil. Je hoort hem bijna niet. Ook de warmteproductie valt reuze mee, de kaart voelt niet "heet" aan na een uur intensief gamen. Met 100% fan (redelijk stil, valt weg in de boxed Intel-cooler) is de temperatuur max. 62 graden. In idle is dat maar 37 graden. Nog even opgesomd:

(100% fan)

(auto 20~50% fan)
Idle, zonder overclock: 38
Load, zonder overclock: 71
Idle, overclock: 46
Load, overclock: nb (instabiel, temperatuur over 80 graden voordat het systeem zichzelf uitschakelde)

Ik ga nu lekker genieten van deze mooie kaart. Dit is een goede kaart voor iedereen die niet te veel eist voor zijn games. Hij is lekker stil, en in mijn geval nog spotgoedkoop ook. Een aanrader!

Update: kaart heeft een nieuwe eigenaar.

• Intel Pentium D820 @ 3,13Ghz
  • Asus P5LD2-VM
  • Corsair XMS DDR2, 1GB
  • OCZ Modstream 450Watt
  • Maxtor Diamond Max8 40GB x2 (raid0)
  • Windows XP

Heb jij ook een MSI Radeon X700 Pro 128MB (PCI-e, DVI), RX700PRO-TD128E?

Mooie review en een heel leuk kaartje voor dat geld.
Ik gebruik hem met plezier :)
prima review ;) En voor dat geld had je niks beters kunnen kopen denk ik.

Over dat Battlefield 2: als je alles op medium of gedeeltelijk op high zet zal ie prima draaien @1280x960, spel is nogal veeleisend voor je videokaart.
Dat klopt, daarom probeerde ik ook eerst alles op high te zetten...
Heb 't zelfde kaartje daar ook gekocht voor 89 (!) euro. Als je nu in de PW kijkt is de goedkoopste nog steeds 130 euro, dat doet me wel goed :)
Ik vind 't een prima kaartje, niet té, maar dat hoeft ook niet, ik speel toch alleen maar Unreal Tournament '99 en Red Alert 2 :)