Rapoo Bluetooth Foldable Headset H6080 (Grijs) Review

Echt niet. 14 maart 2016, laatste update op 15 maart 2016, 992 views

Rapoo Bluetooth Foldable Headset H6080 (Grijs)

Een handig, compact, goedkoop koptelefoontje met een lange batterijduur. Klein genoeg om gewoon altijd in je jaszak of tas te laten zitten.

Pluspunten

• Compact
  • Batterijduur
  • Goedkoop
  • Best degelijk
  • Hoesje

Minpunten

• Kwaliteit van hoesje niet geweldig
  • Onhandig op de fiets
  • Meegeleverde USB kabel werkt niet voor data

Als student die veel met de trein reist vind ik het wel lekker om onderweg af en toe wat muziek te luisteren of met Duolingo een vreemde taal te leren. Omdat oordopjes ook wel hun irritante kanten hebben (het draadje dat langs je jas beweegt, slecht geluid uit 1 van de oortjes...) besloot ik dat ik een draadloze koptelefoon wilde.
Mijn eisen waren:
1: draadloos dus
2: compact
3: goedkoop
4: goede batterijduur

Geluidskwaliteit was niet echt van belang, maar het mocht niet storend zijn.

Volgens de Pricewatch was dit het apparaat dat ik wilde hebben en na hem een half jaar gebruikt te hebben kan ik concluderen dat ik het daar wel mee eens ben.

Eerste gebruik

Bij het uitpakken van de koptelefoon bleek het dat er een hoesje bij zat. Altijd leuk.

Koptelefoon in het hoesje

Hoesje

Bij de eerste keer testen kwam ik tot een vervelende conclusie: hij paste niet op mijn hoofd; de pootjes leken te kort zodat de oorstukken half boven mijn oor zaten. Na het wat beter bekijken van de verpakking bleek dat de pootjes uitgeschoven konden worden, zodat de koptelefoon toch bleek te passen.

Koptelefoon met ingeschoven pootjes (aan de lader)

Koptelefoon met uitgeschoven pootjes

Bevindingen

Nu ik de koptelefoon al zo'n half jaar in gebruik heb ben ik er nog steeds erg tevreden mee. Voor zo'n klein dun ding voelt de koptelefoon vrij degelijk aan. Ook de batterij gaat erg lang mee; ik gebruik hem dan niet elke dag en ook vaak niet de hele reis, maar na een half jaar is de batterij eindelijk leeg en ik heb het idee dat ik hem wel langer dan 16 uur gebruikt heb.

Het viel me wel op dat de koptelefoon niet goed bruikbaar is voor op de fiets, omdat je dan de wind tussen je oren en de koptelefoon hoort suizen. Je zal dat met alle koptelefoons van dit formaat hebben, maar dat maakt het niet minder irritant.

Het hoesje dat er bij zit is best stevig, maar de rits is van matige kwaliteit en loopt bij mij niet meer erg soepel.

Geluidskwaliteit

Ik ben zeker geen audiofiel, maar het geluid van deze koptelefoon is over het algeheel heel redelijk te noemen. Bij nummers met zware bass klinkt hij een klein beetje blikkerig en met instrumentale nummers klinkt het een beetje oppervlakkig.

Het maximale volume heb ik niet gemeten, maar als ik mijn telefoon (Lumia 640 XL) op vol zet en de koptelefoon ook dan is het volume harder dan aangenaam.

Als je een goedkope draadloze koptelefoon zoekt is dit ding prima aan te bevelen. Wil je echter vaak muziek luisteren op de fiets dan raad ik je aan een koptelefoon te zoeken die over je oren valt of oordopjes te gebruiken.

(mocht je iets op te merken hebben over de review, laat het gerust weten in de reacties)

Heb jij ook een Rapoo Bluetooth Foldable Headset H6080 (Grijs)?

Je geeft aan dat het nadeel van oortjes is dat één daarvan minder goed geluid geeft. Vervolgens geef je aan dat geluidskwaliteit er niet toe doet.

Het zou toch leuk zijn dat je iets over de geluidskwaliteit vertelt. Is deze overdreven "basserig", is het geluid nog goed op maximaal volume, gaat de hoofdtelefoon hard.. Ik noem maar wat dingen.
Bedankt, heb het zojuist aangepast.