Specificaties (HT)PC barebone met Intel Core i5-4250U - Bekijk alle specificaties

Intel NUC D54250WYK Review

Brutuss 14 maart 2016, laatste update op 14 maart 2016, 916 views

Intel NUC D54250WYK

Deze compacte IntelŽ NUC heeft twee Raspberry Pi's vervangen en dient nu als Domotica / HTPC.

Pluspunten

• Zuinig energieverbruik
  • Snel
  • Zeer klein
  • Zeer degelijk en stevig gebouwd
  • Voldoende aansluiting
  • Alle drivers in een keer te downloaden als "Driver Bundle"

Minpunten

• Adapter vereist voor video aansluitingen
  • In sommige situaties wellicht te weinig USB aansluiting

Ik heb deze IntelŽ NUC D54250WYK nu vanaf September 2014 draaien in de meterkast als Domotica / HTPC. Daarvoor had ik voor zowel de HTPC als Domotica een Raspberry Pi B+ draaien. Dit zijn leuke kleine computertjes maar ik vond ze toch aan de trage kant en ben dus overgestapt naar de IntelŽ NUC (Er waren toen nog geen opvolgers van de Pi).

Voor de Domotica maak ik gebruik van het software pakket "Domoticz" dit is een gratis en open source pakket wat bijna dagelijks wordt bijgewerkt door de community en eenmaal ingesteld naar behoren functioneert. Het kan op diverse besturingssystemen en apparaten draaien. (Windows, Linux, PC, Raspberry Pi, Synology NAS enz.).

Voor het HTPC gedeelte gebruik ik Kodi als software pakket. Dit is een gratis en open source media center voor het afspelen van zo goed als al je content.

Aangezien de IntelŽ NUC een klein computertje is hoeft de verpakking uiteraard niet groot te zijn. De verpakking is stevig en mooi gemaakt. De opdrukken zijn kwalitatief goed en het karton voelt glad aan. Bij ontvangst zit er nog een plastic seal laag om heen. Na het verwijderen hiervan kun je de doos aan de rechterkant openschuiven alwaar de IntelŽ NUC met accessoires tevoorschijn komen. Binnenin zit een kartonnen inleg waar netjes alles in opgeborgen zit.

Zodra je de doos 1 cm open geschoven hebt wordt je verwelkomt met een Intel deuntje. Dit vond ik wel een leuke feature maar na een paar keer gehoord te hebben gaat de lol er snel vanaf ;)

In de doos vind je buiten de IntelŽ NUC nog de volgende accessoires.
  • 19V, 65Watt Voedingsblok met adapter plug voor in de IntelŽ NUC
  • Euro stekker voor in het voedingsblok
  • VESA adapter plaat zodat je de IntelŽ NUC kan plaatsen achter op een monitor
  • Schroeven voor het vast zetten van de IntelŽ NUC op de VESA beugel en de monitor.
  • IntelŽ Inside I5 sticker
De VESA beugel is uiteraard ook op andere manieren te gebruiken. Ik heb deze bijvoorbeeld tegen de achterwant dan de meterkast geschroefd en hier vervolgens de IntelŽ NUC tegen aan.

Hieronder een uitgebreide specificatie lijst van de IntelŽ NUC

• 15W TDP
  • Geďntegreerde Koeling
Geheugen:
  • Twee SO-DIMM slots
  • Tot maximaal 16GB 1600/1333 Mhz 1,35V DDR3L (GEEN 1,5V DDR3 Gebruiken!)
Onboard Video:
  • IntelŽ High Definition Audio
  • 8-channel (7.1) door de HDMI en DP poort
  • Intel HD Audio Stereo door analoge audio jack
Netwerk:
  • IntelŽ Gigabit Ethernet Controller V218-V (10/100/1000 Mbps)
  • Ingebouwde Wifi antenne (zelf los wifi kaartje kopen voor Mini PCI Express slot)
Opslag:
  • 1 x mini PCI Express slot met mSATA ondersteuning
  • 1 x SATA poort (Interne Header)
USB:
  • 4 x USB 3.0 (5 Gbps)
  • 2 x USB 2.0 (via interne aansluiting)
Voeding:
  • 1x 19Volt, 65Watt DC Stroom Adapter
Overige:
  • Nuvotron infrarood sensor
Het eerste wat uiteraard opvalt als je de IntelŽ NUC in de handen hebt is het formaat. Het zijn echt kleine computertjes. De afmetingen zijn: 11,6 x 11,2 x 3,5 CM (L x B x H).

De behuizing is van stevig en dik aluminium gemaakt. De bovenkant is gemaakt van glossy plastic. Ik zelf vind dit altijd minder materiaal omdat het erg gevoelig is voor vlekken en krassen. Het ziet er verder wel goed uit.

De voorkant van de IntelŽ NUC bevat de volgende aansluitingen:
  • 2 x USB 3.0
  • 1 x Stereo Analoge Audio Jack (Speaker / Koptelefoon Uitgang, Microfoon Ingang)
  • 1 x Infrarood sensor

De achterkant van de IntelŽ NUC bevat de volgende aansluitingen:
  • 2 x USB 3.0
  • 1 x RJ45 Netwerkpoort (10/100/1000Mbps)
  • 1 x Mini DisplayPort 1.2 met audio support
  • 1 x Mini HDMI 1.4a met audio support
  • 1 x Voeding aansluiting
  • 2 x Rooster voor ventilatie van CPU fan.
Aan de zijkant van de IntelŽ NUC bevind zich nog een gat in de behuizing voor het aansluiten van een Kensington slot. Het zijn handzame computertjes dus ook makkelijk mee te nemen. Door middel van een Kensington slot kan dit bemoeilijkt / voorkomen worden.

De onderkant zit met 4 schroeven vast. Deze schroeven zitten meteen in de rubberen voetjes verwerkt die ervoor zorgen dat de onderkant van de NUC niet op de ondergrond terecht komt en deze gecreëerde ruimte zorgt voor voldoende aanzuiging van koele lucht door de onderkant heen. Zodra deze losgedraaid zijn kun je de onderkant verwijderen en komt het moederbordje tevoorschijn. De onderkant van de NUC is wederom van stevig aluminium gemaakt. Op de onderkant bevinden zich normaliter ook nog enkele stickers met gegevens zoals serienummer enz van de betreffende NUC.

Op het moederbordje vinden we de onderstaande dingen terug:
  • 2 x SO-DIMM DDR3-L slot 1,35V (GEEN 1,5V DDR3 Gebruiken!)
  • 1 x Mini PCI-Express slot halve lengte
  • 1 x Mini PCI-Express slot volledige lengte met mSATA support
  • 1 x SATA poort
  • 1 x SATA power aansluiting
  • 1 x USB2.0 header voor het aansluiten van 2 USB poorten.
  • 2 x Antenne connector voor op een Wifi kaartje (apart te verkrijgen).

De IntelŽ NUC presteert prima. Wat ik fijn vind is dat de CPU in een soort idle gegooid word als er niks gedaan wordt op de computer. Je hebt dan een CPU met een snelheid van 800Mhz. Dit resulteert uiteraard in minder energie verbruik en minder warmte. Als het systeem moet knallen dan wordt alles vol open gegooid en heb je volle performance. In dit geval 2,6 Ghz.

Opslag:
Als opslag heb ik een Samsung 840 EVO mSATA 250GB SSD gebruikt. Deze is lekker zuinig in energie en werkt uiteraard als een speer in deze NUC. Hieronder de benchmarks met AS SSD. Zoals te zien is verstookt de NUC bijna 500MB/s!

Netwerk:
De netwerk performace is prima te noemen. De gigabit verbinding wordt bijna helemaal benut met gemiddeld 965Mbit/s wat resulteert in kopieer snelheden van rond de 100MB/s

Energie:
Als deze IntelŽ NUC uitgerust is met een SSD en low power memory heb je een energie zuinige computer draaien. Dit maakt de NUC dan ook geschikt om bijvoorbeeld 24/7 te laten draaien mocht dat nodig zijn.

Aangezien deze NUC bij mij veel Idle draaid verbruikt hij gemiddeld 10Watt. (Gemeten met een Fibaro Wall Plug)
Ter vergelijk een Raspberry Pi gebruikte bij mij gemiddeld 3 a 4 Watt. Aangezien ik er twee gebruikte komt dat uit op ongeveer 8 Watt gemiddeld. Tel hier twee watt bij en je komt aan het Idle verbruik van de NUC uit.

Gezien de TDP van de IntelŽ Core™ i5 4250U Processor 15 Watt is verbruikt de gehele NUC bij volle belasting ongeveer tussen de 20 en 30 watt maximaal. Wederom gemeten met de Fibaro Wall Plug.

De IntelŽ NUC... Wat een klein mooi computertje. Je kunt het zo gek niet verzinnen maar ze zijn op heel veel plekken te gebruiken voor de meest uiteenlopende doelen. Momenteel installeer ik ze op het werk ook bij verschillende klanten voor meerdere doelen. Leukste is als je de NUC uitpakt en zegt aan de klant dat dit hun nieuwe computer is... Vele geloven je niet of verklaren je voor gek ;)

Bij mij wordt hij dus met succes gebruikt als Domotica / HTPC. Als basis draaid er Windows 10 Pro met Domoticz en Kodi. Verder heb ik er ook wel eens een Hyper-V sessie op gedraaid met een Linux of Windows versie zonder problemen.

Momenteel is het assortiment van de IntelŽ NUC's ook al aardig uitgebreid zelfs met IntelŽ Core™ i7 processoren.

De prestaties zijn bijna te vergelijken met die van een normale computer met gelijke specificaties. Verschil is dan wel dat dit met heel wat minder energie verbruik kan en de NUC een stuk kleiner is.

Enige minpunten vind ik dat je voor de video aansluitingen altijd een adapter of adapter kabel moet kopen zodat je deze op een monitor of TV kan aansluiten. Het is begrijpelijk gezien het formaat maar toch moet je altijd even nadenken bij het bestellen dat je de kabels niet vergeet. Ik kan me voorstellen dat je in sommige situaties te weinig zult hebben aan 4 USB poorten.

Hieronder de NUC in bedrijf bij mij in de meterkast. Zoals te zien is zitten de USB poorten al redelijk gevuld.
  • Linksboven: Aeonlabs Zwave USB stick
  • Middenboven: UTP kabel voor Internet en een mini HDMI welke onderin naar een HDMI to UTP omvormer gaat die op zijn beurt weer richting de TV in de woonkamer gaat.
  • Rechtsboven: Voedingskabel die van de voeding onderin komt.
  • Linksonder: Logitech Bluetooth receiver voor toetsenbord / muis
  • Rechtsonder: P1 kabel naar de energie meter voor het uitlezen van de energie meter.

Heb jij ook een Intel NUC D54250WYK?