Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Plantronics BACKBEAT PRO (Paars, Zwart) Review

Whols 12 maart 2016, laatste update op 22 december 2016, 1.122 views

Plantronics BACKBEAT PRO (Paars, Zwart)

Erg fijne koptelefoon met zeer goede geluidskwaliteit. Voor een koptelefoon met (redelijk goede) noise cancelling een goede prijs kwaliteit verhouding. Zie mijn uitgebreide review over deze koptelefoon hieronder.

Pluspunten

• Enorme geluidskwaliteit
  • Noise cancelling acceptabel
  • Enorme batterijduur
  • Zeer comfortabel

Minpunten

• Kunststof opbouw heeft nadelen (zie uitgebreide review)
  • Bluetooth verbinding heeft soms ruzie met m'n laptop. Overige apparaten echter geen probleem

Zeer fijne koptelefoon, absoluut een aanrader. Bijna 1 jaar geleden gekocht (toen 199 euro), veel geld maar hij is het waard. Ik gebruik de koptelefoon zeer regelmatig (in de trein en op het werk) en hij werkt iedere dag nog naar behoren.

Pluspunten:

- Als eerste natuurlijk - enorme geluidskwaliteit, weergave lage tonen perfect, hoge tonen en stemgeluid lekker helder (is natuurlijk ook afhankelijk van je audiospeler en resolutie). Heb zelf niet echt een referentiekader maar iedereen die hem eventjes op wilt hebben is diep onder de indruk!

- Noise cancelling - Werkt acceptabel. Voldoende voor in de trein of in het vliegtuig dus super handig. Bose doet het beter maar is ook duurder. In 2011 onder de indruk geraakt van deze functie tijdens een vlucht in een klein Cessna-vliegtuigje, uitgerust met Bose hoofdtelefoons met noise cancelling en intercom. Het doel van deze functie is duidelijk: ook op de backbeat pro hoeft de muziek minder hard te staan om van het omgevingsgeluid afgesloten te worden. Beter voor je gehoor, een fijne gedachte. Verschil in geluidskwaliteit tussen NC aan of uit is nauwelijks te merken. Mijn voorkeur staat wel voor 'aan', dus moet je verplicht de bluetooth verbinding gebuiken. Op de 3,5mm plug werkt het niet.

- Enorme batterijduur - 20 uur haal ik wel op een single charge. Ik heb hem een paar uurtjes per dag op, zodoende gaat ie gewoon een hele werkweek mee. Opladen is trouwens ook zo gepiept, met een uurtje aan de USB kabel kom je al een heel end. En mocht de batterij eerder leeg zijn, dan hang je hem gewoon aan je 3,5mm plug.

- Eenvoudig te pairen met laptop, smartphone of tablet (1 druk op de knop of NFC of het gouwe ouwe kabeltje)

- Audio pauzeert bij het afzetten en gaat verder na het terug opzetten - erg handig. Ook wel fijn dat hier een automatische fade-in van toepassing is, zodat je even aan het volume kan wennen. Deze functie is (uiteraard) alleen van toepassing bij een bluetooth verbinding. In eerste instantie lijkt het het ideale voorbeeld van feature-inflatie, maar achteraf blijkt het serieus handig. Het bespaart batterij en men hoort je muziek niet (zie daarvoor het punt hieronder).

- Tijdens het dragen kan niemand in je omgeving horen wat je luistert, dat vind ik erg prettig. Kan me storen aan mensen in het openbaar waarvan de oordopjes zo goed hoorbaar zijn dat ze net zo goed geen oordopjes in hadden kunnen doen. De vraag is dan: Staat je muziek zo hard of heb je gewoon brakke oordopjes? Deze koptelefoon heeft hier gelukkig niks geen last van. Het geluid van de koptelefoon is wel goed hoorbaar wanneer je hem afzet en de muziek verder speelt (dus wanneer ie aan de 3,5mm hangt). Vooral daarom vind ik bovenstaande functie ook erg handig.

- Earpads zijn kantelbaar en past zodoende handig in mijn rugtas (klein Eastpak model). De meegeleverde hoes laat ik vanaf dag 1 al thuis overigens. Scheelt flink ruimte in de tas, kan er mooi nog een appel of banaan bij in gepropt worden.

- Comfortabele zit op je hoofd en om je oren (echt een lekkere over-ear).

- Hij is vrij zwaar, maar gezien het punt hierboven kan ik hem de hele dag op hebben zonder last te krijgen van vervelend drukkende plekken.

- Draaiknoppen voor volume en track switch zijn echt tof bedacht. Helaas hoef ik ze niet zo vaak te gebruiken.

- Voelt echt degelijk aan, al hadden sommige knoppen (met name de draaiknoppen) iets minder plastic fantastic kunnen zijn. Ik zie echter na een jaar nergens beschadigingen - geen krassen op het kunststof en geen barstjes/scheurtjes in de pads. Dit is dus waarom goedkoop duurkoop is en waarom sommige duurdere modellen pas na verloop van tijd gaan uitblinken. Top!

- Niet de eerste de beste keuze van koptelefoon dragend Nederland omdat hij bijvoorbeeld niet heel breed wordt aangeboden. Maar dit heeft als voordeel dat het eens wat anders is als een Bose/Sony/Sennheiser/elk ander mediamarkt merk in dezelfde prijsklasse. Je raakt er soms over in gesprek met mensen, dat is leuk. Doe een goed onderzoek (bedankt Tweakers daarvoor) en je komt echter bij deze koptelefoon uit.

Minpunten:

- De koptelefoon is bijna volledig uit kunststof opgebouwd, wanneer je tijdens het luisteren de bedieningsknoppen gebruikt dan valt dit duidelijk te horen.

- De koptelefoon is fors van formaat en steekt voor m'n gevoel aan beide kanten nogal uit. Zo wilt het wel eens voorkomen dat je iets raakt bij het draaien van je hoofd of bij het knikkebollen in de treincoupe. Nogmaals, hij is uit kunststof, dus dit klinkt wel erg hard door. En gelijk weer wakker. Is dit eigenlijk een voordeel of een nadeel? :)

- Zoals eerder vermeld pauzeert de audio bij het afzetten en speelt hij verder na het opzetten. Wanneer gepaird met mijn laptop weet ie er soms alleen geen raad mee. Met m'n smartphone werkt deze functie echter gewoon vlekkeloos.

- Het geluid hapert soms. Dit gebeurt als de koptelefoon al een uur ongemerkt op m'n hoofd zit zonder muziek af te spelen (kun je nagaan). Bij het spontaan/ongewenst starten van een advertorial in een verdwaald tabblad oid hapert het geluid dan. Koptelefoon uit en opnieuw aanzetten en het probleem is opgelost. Maar zou eigenlijk niet mogen vind ik.

- Ik vind zwart paars geen mooie kleurcombinatie maar gelukkig zijn alleen de kabeltjes paars en de rest van de koptelefoon gewoon mooi zwart. En de kabeltjes zijn eenvoudig uit te wisselen natuurlijk. Als je dit ook geen mooie combi vindt, kan ik me voorstellen dat de header van het product op deze site je nogal laat schrikken. Maar in feite is er weinig aan de hand.

Update 22-12-2016

Op het op één na laatste pluspuntje zal ik toch even moeten terugkomen. Afgelopen september zat er opeens een klein scheurtje in de rechter earpad ter hoogte van de naad. Balen!!!
Een blik van dichtbij wees uit dat de naden in elk geval niet gestikt zijn, waarschijnlijk gelijmd oid. Dat zou betekenen dat de kans groot was dat de scheur snel groter zou worden. En helaas, zo geschiedde. Tot een week geleden was de rechter earpad 4cm open gescheurd, inmiddels begon de linker ook. Het gele schuim erachter werd goed zichtbaar. Inmiddels deed het ook afbreuk aan het draagcomfort. De koptelefoon was nog te nieuw om het erbij te laten zitten. Bovendien zit er 2 jaar garantie op.

Ik heb per mail de situatie uitgelegd bij Plantronics. Dit ging super makkelijk en ik wist binnen een dag waar ik aan toe was. De koptelefoon kon opgestuurd worden ter inspectie - samen met een kopie van de factuur. Geen probleem! Afgelopen maandag is de oude door DHL aan huis opgehaald, 3 dagen later alweer een nieuwe (!) in ontvangst mogen nemen. U zult begrijpen dat ik hier goed over te spreken ben!

Dus, dat probleem is opgelost. De nieuwe zit op dit moment net een uurtje op m'n hoofd. Dus er valt wat te zeggen ten opzichte van de oude.

Na ruim 1,5 jaar intensief gebruik kan ik vaststellen dat de geluidskwaliteit er niet op achteruit is gegaan. Top dus! De nieuwe is weer echt nieuw - het schuim van de earpads is een stuk stijver dan dat van de oude en de verstelling laat zich weer strak bedienen. Dit geldt ook voor alle knoppen. Niet dat de oude versleten was, absoluut niet. Hoogstens een beetje 'ingesleten'. Precies gevormd naar gebruik. Ik zal dus met deze nieuwe weer opnieuw moeten beginnen, maar daar heb ik geen probleem mee. Het is alleen hopen dat deze earpads niet zullen scheuren. Daar zal ik maar iets beter op moeten letten dan.

Tot zover!

Heb jij ook een Plantronics BACKBEAT PRO (Paars, Zwart)?

Nette review. Ik vind het een mooie koptelefoon, maar de oorschelpen steken idd wel erg ver uit. Ik ben benieuwd naar de geluidskwaliteit.
Leuk dat je reageert!
Zoals omschreven ben ik erg tevreden over de geluidskwaliteit.
Maar je moet het natuurlijk zelf horen om overtuigd te raken.
En dat is het probleem, want ik ben hem nog in geen enkele winkel tegen gekomen helaas.
Ik moest het puur doen met de reviews op YouTube, dat wekte mijn nieuwsgierigheid op.
Gelukkig heb ik goed gegokt, wat bleek na mijn bestelling bij CoolBlue. Ik vond het de moeite
waard om de gok te wagen, gezien de nette leverings- en retourvoorwaarden die zij hanteren.