Specificaties 27" @ 2560x1440 (IPS, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Acer XB270HU (IPS) Zwart Review

Noord27 11 maart 2016, laatste update op 11 maart 2016, 526 views

Acer XB270HU (IPS) Zwart

Magnifiek!

Pluspunten

• G-Sync
  • IPS + 4ms
  • 144Hz

Minpunten

• Glossy bezel en voet

De laatste tijd investeerde ik behoorlijk in de PC zelf en mijn scherm was steeds meer en meer de limiterende factor aan het worden. Dat was een 1440p, 25", IPS DELL. Prachtig scherm overigens.

Voor gaming wilde ik niet meer terug naar TN als je eenmaal IPS gewend bent. Na lang overwegen kwam ik er eentje tegen op de 2e hands markt met geen enkel pixel defect en verwaarloosbare IPS glow. Daarop de knoop door gehakt om hem te kopen.

Wat een openbaring is 144Hz icm G-Sync! Echt ongelofelijk zo smooth als een FPS shooter nu aan voelt tov mijn vorige scherm (60Hz, ook 1440p en IPS). Voor dagelijks werk is wellicht mijn oude scherm de net iets fijnere keuze. Maar telkens wanneer ik een game speel, 40-50% van de tijd, ben ik dat meteen vergeten door de geweldig game ervaring op dit scherm.

Ook vergeet je meteen de behuizing, die van mij niet meer als middelmatig bestempeld kan worden. De stevigheid is prima overigens. Hoor veel mensen/reviews hierover klagen. Maar doet zeker niet onder voor een DELL. Is ook dezelfde constructie met bevestigen. Het glimmende is echter enorm kras en stof gevoelig. Je hoeft maar te moeten niezen en er zit al een haarkrasje op je bezel of voet. Dat doet afbreuk aan het scherm zelf.

Kortom: het is een scherm met goede all-round kwaliteiten. Voor dagelijks gebruik is het de investering niet waard. Maar als je ook vaak games speelt is dit eigenlijk een must-have als je ook een redelijke gaming setup hebt staan. Voor dagelijks gebruik zou ik het met een 8 beoordelen. Neem je de prijs daarbij in gedachten, dan een 2.. Speel je ook games dan krijgt het een 10. Maar met de hoge prijs in het achterhoofd een.. ook een 10!

Gemiddeld? Dan een 9. Doet eigenlijk alles perfect. De prijs is een struikelblok, maar voor de laatste technieken betaal je altijd. En waarom net zoveel in grafische kaarten investeren en vervolgens besparen op een scherm? Wat eigenlijk nog belangrijker is als je GPU. De ene punt aftrek is puur gebaseerd op de behuizing. Die kan kwalitatief gewoon beter.

Heb jij ook een Acer XB270HU (IPS) Zwart?

Ik ben het grotendeels met je eens. Alleen vind ik het feit dat jij noemt over het dagelijks gebruik reuze meevallen. Ok, ik kom dan van een veel minder scherm als jij (Samsung Syncmaster 2693HM, 26", TN, 1080@60hz.) maar voor dagelijks gebruik volstaat de monitor zeer zeker. Natuurlijk is de prijs hoog, dat is een groot nadeel.

Ik heb gelukkig ook geen enkele dode pixel en IPS glow is verwaarloosbaar.

Voor gamen is het zo'n fijne monitor. Ik heb nog geen enkele betere ervaring gehad dan met deze monitor. Games als Overwatch op medium lopen met een GTX 1070 strak op 144hz en dat is gewoon genieten geblazen.
Een oud TN scherm is een groot verschil met een modern IPS scherm. Denk dat daarin het verschil in dagelijkse praktijk zeker in terug te merken is.