Specificaties 15,4" (1440x900), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Pro 15": 2.66GHz (mid 2009) Review

jj71 14 juli 2009, 2.343 views

Apple MacBook Pro 15": 2.66GHz (mid 2009)

Pluspunten

• Perfect design
  • Zeer goede batterijduur

Minpunten

• Relatief lage schermresolutie (1440 x 900)
  • DisplayPort in plaats van VGA / DVI / HDMI aansluiting
  • Extra garantie (AppleCare) is duur: § 349 voor drie jaar garantie
  • Wennen aan OS X als je overstapt, niet alles werkt heel gebruikersvriendelijk

Ik heb mijn 2,66 GHz MacBook Pro (mid-2009 model) nu een paar dagen. Dit is mijn eerste Apple computer.

De buitenkant: Het unibody design van de MacBook Pro is bijna perfect - de laptop ziet er zeer strak en gelikt uit. Er is ook heel veel zorg aan details besteed, de afwerking van de laptop is perfect - alles sluit precies op elkaar aan, er is geen enkele kleine onregelmatigheid te zien. De robuustheid is ook goed. Ik heb van anderen gehoord dat het aluminium wel gekrast kan raken, dus oppassen met harde en scherpe voorwerpen.

Het touchpad is heel groot en werkt goed, ook met multi-touch mogelijkheden. Toch vind ik een muis nog altijd handiger werken dan een touchpad. Ik heb een Logitech V470 bluetooth muis, die werkt zonder problemen met de MacBook Pro.

Het geluid uit de luidsprekers is beter dan wat ik gewend ben bij andere laptops. De batterij houdt het verbazingwekkend lang uit, hij haalt gemakkelijk een uur of 6 als je de laptop niet zwaar belast. Ook wordt de laptop nauwelijks warm.

Mac OS X werkt heel goed, maar is even wennen als je iets anders gewend bent. Ik gebruikte voorheen vooral Ubuntu en Windows, en omdat OS X een Unix-achtig systeem is, lijkt het in sommige aspecten meer op Ubuntu dan op Windows.

Mac OS X is op zich wel een gebruikersvriendelijk operating system, maar dingen werken natuurlijk anders dan op andere operating systems, en daar moet je aan wennen. Voor veel dingen waar op Windows bijvoorbeeld de Ctrl toets wordt gebruikt, moet je op Mac OS X de Command toets gebruiken (een Apple-specifieke toets). Menu's zitten niet in het window van de applicatie zelf, onder de titel van het window, maar altijd bovenaan het scherm. De Sluit / Minimaliseer / Maximaliseer knoppen zitten niet linksboven, maar rechtsbovenaan het window. De Sluit knop sluit alleen het window, maar stopt niet het programma, zoals dat met Windows het geval is. Sommige dingen werken niet erg handig, ik heb bijvoorbeeld lang zitten zoeken hoe ik de naam van een bestand kan wijzigen in Finder. Die optie blijkt helemaal niet in het menu van Finder te zitten en F2 (de Windows shortcut) of rechts klikken (of Ctrl + klik als je van het touchpad gebruik maakt) toont wel een popup-menu, maar ook daar zit geen optie in voor renamen. Renamen gaat door het bestand aan te klikken en op Enter te drukken. Ook ontbreken op het toetsenbord Page Up / Page Down / Home / End toetsen. Die functies bestaan wel, maar werken met combinaties van de pijltjestoetsen en Fn / Ctrl / Alt / Command - minder handig dan aparte toetsen.

Er zijn een paar kleine nadelen naar mijn mening: Voor het aansluiten van een extern beeldscherm heeft de MacBook Pro een mini-DisplayPort aansluiting in plaats van een standaard VGA, DVI of HDMI aansluiting. Aangezien de meeste beeldschermen geen DisplayPort aansluiting hebben, heb je dus een verloopkabeltje nodig, wat je apart moet kopen bij Apple.

Ook vind ik het jammer dat de resolutie van het LCD-scherm niet hoger is dan 1440 x 900. De manier waarop tekst wordt weergegeven (font rendering) in Mac OS X kan tekst soms een beetje wazig maken. Bij een hogere resolutie, bijvoorbeeld 1680 x 1050, zou je hier minder last van hebben.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 15": 2.66GHz (mid 2009)?

"- DisplayPort in plaats van VGA / DVI / HDMI aansluiting"

Hou er wel rekening mee dat hierdoor er ook veel meer functionaliteit is. Hierdoor is er minder hardware nodig in de Macbook Pro waarbij er beter op het design kan worden gelet. En omdat de DisplayPort veel extensies heeft kunnen er verschillende aansluitingen worden gemaakt.
Er zit echter helemaal geen DisplayPort op wat voor Mac product dan ook en dat is echt heel heel erg jammer. Apple heeft namelijk weer haar eigen variant daarop bedacht: mini DisplayPort. Deze versie moet het doen met minder bandbreedte en kent ook geen audio mogelijkheden. Er zijn dan ook niet erg veel producten met mini DisplayPort maar gelukkig is het nu wel onderdeel geworden van de DisplayPort standaard dus er kunnen al wel producten met dit type worden gemaakt. Zo rond deze tijd zullen er ook een aantal kabeltjes zijn die van mini DisplayPort naar Display Port gaan waardoor je bijv. een Dell 3008WFP scherm (deze ondersteunt DisplayPort naast DVI, VGA, etc.) aan kunt sluiten. Deze kabeltjes zijn rond de 10 a 20 dollar. Zo'n 30" scherm kun je ook op een andere wijze op een Mac met mini Display Port aansluiten, middels een veel te dure mini DisplayPort - dual link DVI adapter van 99 euro (dat had wel even gehalveerd mogen worden !) waarbij er helaas ook nog een aantal mensen de nodige problemen hebben (beeld dat wegvalt, dubbel beeld, etc.). De mini DisplayPort - DVI kabel is een stuk goedkoper (29 euro ofzo) maar is helaas single link waardoor je niet meer dan een resolutie van 1920x1200 (gangbaar voor 24" schermen) eroverheen kunt sturen.

Het verschil DisplayPort - mini DisplayPort is in ieder geval erg groot en dien je dan ook absoluut niet op dezelfde hoop te gooien. Er ontbreken wat dingen in de mini versie en het stekkertje is kleiner. Als je naar de winkel gaat en je koopt een kabel met DisplayPort stekker dan kun je deze dus NIET op je Mac gebruiken! Gebruik deze termen niet door elkaar maar pas de juiste toe anders roep je namelijk iets compleet anders dan je bedoeld en zet je een ander op het verkeerde been (en dat geldt dus ook voor de reviewer)!

[Reactie gewijzigd door ppl op 14 juli 2009 16:06]

display port is techisch gezien superieur aan VGA/DVI en HDMI.

het gemis aan displayport schermen is van tijdelijke aard. bovendien zijn er tal van adaptertjes te verkijgen om bovengenoemde legacy interfaces te ondersteunen. andersom is niet mogelijk.
Ja maar dat vind hij dus een nadeel omdat hij dan weer zon adaptertje moet kopen.
Plus daar komt bij dat je inlevert op gebruiksvriendelijkheid zodat ze de laptop kleiner konden maken. Noem me een leek, maar was Apple nu juist niet andersom? Alles voor gebruiksvriendelijkheid, dacht ik zo.
Mini DisplayPort waar Apple gebruik van maakt is echter niet technisch superieur aan HDMI. Het audio kanaal welke wel in de DisplayPort standaard is opgenomen ontbreekt in de mini variant. Als je een mini DisplayPort - HDMI kabel wil hebben dan zul je de audio elders vandaan moeten halen. Het aantal schermen en videokaarten die DisplayPort ondersteunen stijgen vrij langzaam, het aantal apparaten wat mini DisplayPort tot dusver ondersteund zit op het nulpunt en is beperkt tot de Apple Macs en het Apple 24" LED Cinema Display. Er zijn eigenlijk geen niet-Apple apparaten met mini DisplayPort, wel met de gewone DisplayPort. Dat krijg je als je graag het wiel opnieuw uitvindt :X
Je zegt dat 1440x900 pixels weinig is voor een scherm van 15".... Dat is meer dan de gemiddelde laptop heeft met een 15" scherm.
Ik vind dat er een vrij groot gat zit tussen de 1440 x 900 van de 15" MBP en de 1920 x 1200 van de 17" MBP. De 15" MBP heeft een relatief lage resolutie en de 17" MBP heeft juist weer een hoge resolutie, op een scherm dat niet heel veel groter is.

Font rendering op Mac OS X werkt volgens mij beter op schermen met een hogere resolutie; op schermen met een lagere resolutie kan tekst er wazig uit zien. Ik vind de font rendering op Windows (ClearType) en ook op Ubuntu er een stuk beter uitzien dan op Mac OS X. Ik denk dat tekst er op de 15" MBP een stuk beter uit zou zien als 'ie een 1680 x 1050 scherm zou hebben.
Het rare is dat oudere 17" modellen wel de beschikking hadden over 1680x1050 of 1920x1200. Kennelijk is dit met de introductie van het unibody model weggegaan. Ander voordeel van de 17" t.o.v. de rest is dat dit het enige model is waarbij je de optie hebt voor een mat scherm.

Dat font rendering van OS X probeert zo trouw mogelijk aan het gebruikte font te blijven. Hierdoor is het bij kleine lettertypen niet altijd even geweldig. Voor die lettertypen kun je in de system preferences de font smoothing uitzetten (je kunt aangeven vanaf welke grootte het toegepast moet worden). In Snow Leopard hebben ze wat opties voor font smoothing weggehaald, ik weet niet of dit ook eerder genoemde instelling betreft. Wellicht dat je met wat zoekwerk hier wat over kunt terugvinden.
Windows doet trouwens een wat andere manier van font smoothing, die willen er voor zorgen dat het zo goed leesbaar is en wijken daarom nog wel eens af van het lettertype. Werkt heel mooi op wat kleinere schermen, op grotere wordt het een vrij groot probleem.
In Linux is het weer anders omdat zowel Microsoft als Apple hun systemen hebben gepatenteerd. Welke van de 3 font smoothing manieren het beste is, is iets wat ongelooflijk persoonlijk is. Die van Linux vind ik erg prettig, die van OS X ook maar die van Windows bezorgt mij letterlijk hoofdpijn en zere ogen. Voor anderen is het weer de OS X versie die ze hoofdpijn en zere ogen bezorgd. Dit zal met een groter scherm en/of hogere resolutie niet erg anders zijn.
wow, inderdaad dure garantie, ik had voor ruim €100 bij Acer 3 jaar + accidentele schade, als ik een glas cola over het toetsenbord leeg giet, krijg ik nog gratis een nieuwe, enige eigen risico is als het scherm barst, dan moet je max 100 betalen.
Dure garantie inderdaad omdat de wet hier al lang in voorziet. AppleCare is echter iets meer dan alleen garantie, het is namelijk een support contract. Je hebt nu 3 jaar lang support op je Mac. Dat betekent dat je bij problemen Apple kunt bellen/mailen en dat ze niet moeilijk doen als er hardware stuk is en dingen vervangen moeten worden. Volgens de wet is het echter zo geregeld dat de winkelier waar je het ding koopt de initiŽle garantieafhandeling doet (waarbij de wet wel uit gaat van redelijkheid van zowel de winkelier als de klant), bij die persoon moet je dan ook je garantie claimen. Dat AppleCare is dus leuk voor er naast en moet je zien als extra garantie (fabrieksgarantie in de volksmond). Ditzelfde verhaal geldt ook voor Acer en ieder ander product/merk. De wettelijke garantie is overigens in Nederland gelijk aan de levensduur van het product (bij laptops zou dat een jaar of 3 zijn dus).
Home, End : cmd+pijltje links en rechts
Pgup, Pgdown: Fn+pijltje up en down

alle shortcuts: http://guides.macrumors.com/Keyboard_shortcuts

of een complexere oplossing:
je kan ook vi of een andere teksteditor gebruiken natuurlijk
Voor wie veel met de commandline werkt of voor wie dat cmd-pijltje, etc. niet erg lekker werkt zijn de vi/emacs keys een erg fijn alternatief. Ctrl-a is dan home, ctrl-e is dan end. Het overgrote voordeel van deze manier van werken kun je terugvinden op sommige websites. Als je daar een reactie tikt dan wil cmd-pijltje nog wel eens pagina vooruit/terug zijn en dan ben je daarna alle inhoud van wat je aan het tikken was kwijt. Met ctrl-a/e heb je dat probleem juist niet.
Wel kort? Vertel wat meer over je echte ervaring met de Macbook...dit is een opsomming van wat ik eigenlijk al lang wist en echt voor de hand ligt...dus...afwerking van de review komt nog?
Je review komt eigenlijk net na een geweldige review over hetzelfde product, Misschien kun je er nog meer aan toe voegen ( op jou eigen manier ) na het lezen van onderstaande. ;)

productreview: Apple MacBook Pro 15": 2.66GHz (mid 2009) review door Niekiodjdj
Het is een beter idee om een applecare te kopen bij ebay of marktplaats, ik keek net even snel en 3 jaar applecare voor een macbook pro kostte 130 euro op ebay.
Kan je wat meer vertellen over de muis die je er bij gebruikt?
Gebruik je die over de interne bluetooth? Als ik mijn Logitech DiNovo muis verbind via de interne bluetoothmodule van mijn Powerbook, holt de cursor als een dronken voetballer achter de daadwerkelijke plek van mijn muis aan. Ook werken de 4e en verdere muisknoppen niet standaard.
Hernoemen van een bestand is eigenlijk heel simpel. Klik tweemaal op de bestandsnaam, maar dan trager. Geen gedoe met rechtsklikken of F-toetsen. Het werkt ook in windows trouwens.

Wat ook kan is: bestand selecteren en op de Return-toest drukken. Om het bestand te openen gebruik je cmd-O.
"- Wennen aan OS X als je overstapt, niet alles werkt heel gebruikersvriendelijk"

zoiets kan je niet echt zeggen na een paar dagen. Ik vind de mac-logica veel beter dan de windows-logica. Zeggen dat een mac niet gebruikersvriendelijk is komt niet omdat je je windows gewent bent.

Iemand die jaren met mac heeft gewerkt en dan op windows overstapt maakt pas een ramp mee. Waarom denk je dat het altijd is "ik heb een windows en ik denk eraan over te stappen naar mac" en nooit "ik heb een mac en ik denk eraan over te stappen naar windows". Niet omdat mac onlogisch en niet gebruikersvriendelijk is. Mac os X vind ik het meest gebruiksvriendelijke OS dat ik ken.

1440x900 vind ik niet echt een lage resolutie voor een 15". Dat vind ik netjes. Veel groter wil ik het niet hebben.

Garantie van apple is duur omdat het gewoon erg goed is. Apple is kwaliteit van top tot teen en daar betaal je voor.

Tot slot zou ik me echt geen apple fanboy noemen. Ik heb niet eens een apple. Ik heb een tijdje een apple gebruikt en het werkt super. Bovendien heb ik wel mac os X gedraait op mn HP laptop via de osx86 hack.

Apple is gewoon erg goed en zodra ik wat geld over heb zal ik zeker een apple nemen.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 14 juli 2009 16:26]