Specificaties 13,3" (1920x1080 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Dell XPS 13 9350 (CNX9302) Review

n4m3l355 10 maart 2016, laatste update op 10 maart 2016, 448 views

Dell XPS 13 9350 (CNX9302)

Mooie laptop qua afwerking maar ook de specificaties. Helaas door de service helpdesk komt dit niet geheel tot zijn recht en leverder het de nodige frustraties op alvorens ik fatsoenlijk gebruik kon maken van de laptop. Het is dan ook wel te hopen dat Dell iets aan zijn helpdesk doet.

Pluspunten

• Mooie behuizing
  • Snelle spec

Minpunten

• Zeer slechte service
  • Kleine fouten in de hardware

Achtergrond
De ervaringen met Dell en/of laptop die ik heb opgedaan zijn misschien niet representatief Dell Nederland. Ik woon namelijk in China al vermoed ik dat de hardware niet zal afwijken qua kwaliteit ten opzichte van Nederland. Ik heb voor de laptop 9000 Rmb (omgerekend 1.250 euro) betaald.
Verpakking
Na de laptop via Dell online besteld te hebben ontving ik vrij snel de laptop. Een standaard bruin kanrtonne doos met daarin schuim en een zwarte doos. Hierin bevind zich de laptop volledig in folie en daaronder een paar boekjes incl. een licentie voor Office 360 voor 1 jaar.

De lader zit apart in de bruine doos. Een standaard kleine lader met een losse stekker voor het netwerk.
Specs
Windows 10 Single Language license
Intel I7-6560@ 2.20 GHz
8 GB Hinex Ram
256 GB SDD (Samsung 950 serie)
1920x1080 pixel scherm (59 Hz.)
Intel Iris 540 met 1 GB Ram
Details
Ik kijk graag naar een product om te zien of er vreemde optische keuzes zijn en/of afwijkingen.
  • Zo ook deze laptop lekt bv langs de stekker van de voeding licht langs het witte PVC.
  • De verlichting onder het toetsenbord is nagenoeg egaal met uitzondering van de F8 die is "half" verlicht.
  • De behuizing is zeer gaaf afgewerkt echter de schroeven (beetje muggen zifterij) zijn niet centrisch. Wat voor mij een beetje raar is want met conische schroeven was dit nooit gebeurd.
Ervaring
In de eerste instantie niet denderend doordat de laptop met een Single Language License komt. Dat wilt zeggen voor China specifiek maken ze een enkele taal uitvoering. Het omschakelen zorgt ervoor dat de systeem-taal nog steeds Chinees blijft. Uiteindelijk heb ik dan ook een nieuwe licentie gekocht en deze schoon overnieuw geinstalleerd. De bestaande key voor de SLL werkte namelijk niet voor andere uitvoeringen ook niet wanneer je een SLL Engelse editie probeert uit te rollen.

Qua gebruik zelf is het wel een fijne laptop. Prettig toetsenbord, mooi scherm, snel qua gebruik alleen qua opmerking misschien de touchpad die ietwat onhandig is. Deze is in het midden gedeeld voor linker/rechter muisknop waardoor ik vaak rechts klik.
Service
Door de taal problematiek heb ik veelvuldig met Dell China, Dell Nederland en Dell Amerika contact gehad. Helaas was de ervaring bedroevend. De Chinese versie ondanks de "Engelse" afdeling was hoewel behulpzaam niet effectief. De diverse technicians kwamen met allerlei oplossingen waarvan geen enkele werkte. Ze probeerde de taal aan te passen, een nieuwe uitrol te doen helaas niets werkte. Uiteindelijk stelde een manager voor om een nieuwe USB key te sturen met een Engelse licentie helaas belde de dag erop zijn meerdere om dit te stoppen onder het mom dat "dit niet werkt". Na 4 dagen met hem de meerdere gebeld te hebben stelde ik voor om de laptop te retourneren helaas werd dit geweigerd omdat inmiddels de 7 dagen gebruikers termijn verlopen was dankzij het langzame reageren van Dell.

Dell NL was behulpzaam in die zin dat ze wel de oplossing wisten (nieuwe licentie) maar konden zelf niets.

Dell US stelde voor na talloze berichten om maar te zoeken op de "help afdeling" van de website die via mijn serie nummer automatisch naar het Chinees wijzigt en dus ook nutteloos was.
Qua hardware is het een mooie laptop helaas qua service wel een gigantische domper wanneer je bijna 2 weken aan de lijn wordt gehouden en uiteindelijk wordt afgewimpeld voor de verkeerde redenen. Beetje typerend voor een helpdesk maar dit zou toch wel juist de meerwaarde van een XPS moeten zijn dat ze juist wel goede service proberen te leveren. Helaas niet dus wat wel ironisch is gezien dat ik via de XPS key te horen kreeg dat ik de "premium helpdesk" aan de lijn kreeg.

Heb jij ook een Dell XPS 13 9350 (CNX9302)?