Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Nikon) Review

Harribo 8 maart 2016, laatste update op 8 maart 2016, 579 views

Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Nikon)

Scherp, snel, robuust. Misschien klein heel soms autofocus probleempje.

Pluspunten

• Scherp
  • Snel
  • Robuust

Minpunten

• Autofocus hoor ik heel soms niet
  • Niet weather sealed

AF-snelheid Score: 5
Deze keuze:
---------------
Ik heb zitten zoeken naar een vervanger voor mijn Tamron 17-50 2.8 xr ld dii
omdat ik os/vc miste.
Ik kwam uit bij deze Sigma 17-50 2.8 os hsm. Na veel reviews te hebben gelezen heb ik deze gekocht itt de Sigma 17-70 2.8-4 os hsm. Nikon ligt boven mijn budget.

Waarom ik niet heb gekozen voor de Sigma 17-70?:
De Sigma 17-70 bleek bij de mft resoluties test (lenstip etc) boven de 28mm zeer matig te presteren op het minimaal diafragma waardoor je dan eigenlijk extra moet diafragmeren en daardoor imo het hele nut van de lichtsterke lens kwijt bent.
Dit betreft trouwens de versie zónder C (contemporary). De versie Sigma C 17-70
2.8-4 , dus mét de C(ontemporrary) heeft dit probleem niet. Net als deze 17-50 versie dus.
Ook springt de 17-70 bij vanaf 50mm al naar f4. Dus je bent 1 van de 2 stops lichtsterkte al snel kwijt.

Ervaring:
---------------
Heb deze Sigma 17-50 nu een weekje maar ik heb er tot nu toe weinig op te merken. Scherp, snel etc.

Enige wat mij opvalt, is dat hij héél soms niet focust op mijn D7000. Daar bedoel ik mee dat ik het scherpstel-piepje niet hoor. Ik vermoed dat deze sigma alleen focust als dat nodig heb en dat ik daarom dat piepje niet hoor als hij als scherp staat.
Even de focus verplaatsen en ik hoor het piepje weer.
Dit is echt het enige minpunt icm mijn D7000 wat tot nu toe ik kan bedenken en is bijna verwaarloosbaar imo.
Schijnt ook geen weather sealing te hebben geloof ik? Das dan puntje 2 maar ook niet om wakker van te liggen vind ik.

Aangezien 5 sterren de 100% score is en dit om deze redenen geen 100% score kan zijn, moet ik 4 sterren geven (maar zou hem liever minimaal 4,5 ster geven).

Heb jij ook een Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Nikon)?

Even de focus verplaatsen en ik hoor het piepje weer.
Misschien kan je testen hoe de D7000 met een originele Nikon-lens zich in zo'n geval zich gedraagt?
Als dat een eigenschap van de D7000 is en niet van de lens, dan kan die ontbrekende AF-piep uit de lijst minpunten ;)
Dat gaat goed anders had ik het hier ook niet vermeld
Wat is de reden dat je de Tamron 17-50 f2.8 met VC niet hebt meegenomen in je keuze?

Ik gebruik zelf de Tamron 17-50 f2.8 VC op een Nikon D5100 en herken hierbij je " probleem" dat niet altijd wordt gefocust. Ik heb gemerkt dat dit bij mij 3 redenen kan hebben, of het object is te dichtbij of er is onvoldoende licht of het gefotografeerde is te egaal waardoor de lens geen punt kan vinden om op de focussen, bijvoorbeeld een strakblauwe lucht. Ik heb wel het idee dat mijn Nikon lenzen hier minder last van hebben.

Voor een lens van 300-400 euro kan je geen weather sealing verwachten.
De tamron 17 50 met vc heeft de naam minder scherp te zijn dan zijn voorganger zonder vc.
De redenen waarom een af wel of niet goed werkt, ben ik mee bekend. Die redenen die jij noemt waren niet de redenen voor het af probleempje die ik noemde.

Volgens mij heeft weather sealing niet altijd zoveel te maken met de prijs. De tamron 90 macro heeft dat bijvoorbeeld wel itt de sigma 105 macro