Raspberry Pi 3 Model B 1GB Review

blanka 7 maart 2016, laatste update op 2 juli 2017, 17.199 views

Raspberry Pi 3 Model B 1GB (Product gekocht)

Mooie update, niet zo'n grote stap als de 2B vorig jaar. Eindelijk kan de Pi goed moderne MAME (anders dan Mame4All) en N64 emulatie draaien. Betrouwbaarheid blijkt toch weer groot probleem.

Pluspunten

• 50% sneller
  • AdvMame draait nu lekker
  • Beter micro SD slot
  • Made in UK
  • Zelfde buitenmaten als Pi 2B
  • Uitstekende software-support
  • Actieve community: veel hulp bij gebruik
  • Geschikt als simpele desktop voor kinderen of om TV om te toveren tot PC en sneller dan die EEE-pc's een paar jaar terug..

Minpunten

• Audio-uit waardeloos (100khz PWM)
  • Gigabit was leuk geweest.
  • Betrouwbaarheid serieus probleem

Layout Score: 4
De Raspberry Pi zou gelijke prijs moeten hebben als de 2B, maar dat is op dit moment niet het geval. Het kan zijn dat de prijs nu even iets hoger is door de grote vraag/beperkte beschikbaarheid, maar hier bij SOS-Solutions kon ik er zo een afhalen. Al daags na presentatie, prima voorradig dus in Eindhoven.

Uitstekende update. Niet zo'n enorme stap als vorig jaar met de 2B, maar dat hoeft ook niet, toen zat er veel meer tijd tussen. Prijs is tikje hoger, maar acceptabel.
Grootste voordeel is dat ik de snelheid voor mijn doeleinden: Mame en consoleemulatie nu perfect is, terwijl ik bij de 2B nog net iets te vaak haperingen bemerkte.

Heb jij ook een Raspberry Pi 3 Model B 1GB?

Fijne review! :)

Vraagje: heb zelf een Raspberry Pi 2B + ge´nstalleerde SOS solutions Nintendo SD-kaart + usb controller opstelling, waarvan de SD-kaart helaas is gecrashed..

Nu heb ik zelf op het kaartje Retropie 3.6 gezet en alles werkend gekregen, alleen zie ik dat er standaard veel emulators en functies op zitten. De games lijken alleen te ontbreken, Weet jij toevallig methodes om gamepacks erop zetten?

Ben zelf nog hierop uitgekomen: http://mardell.me/blog/ho...-a-usb-drive-on-retropie/

Alvast bedankt ;)

[Reactie gewijzigd door GlennPeters op 9 maart 2016 22:03]

Op een Mac krijg je gewoon automatisch de ROMS folder in de Findernavigatiekolom dankzij de standaard Samba-share. Spul erinslepen, Emulationstation herstarten en ze staan ertussen.

Wil je emulators onzichtbaar maken, maak dan juist de folder leeg. Standaard zit er hier en daar een phytonscript of een open source game in (onder Amiga, Mac, Dos, Apple II, Ports, Infogames). Als je die eruitsleept wordt de emulator onzichtbaar.

[Reactie gewijzigd door blanka op 10 maart 2016 14:06]

Top, thanks voor je antwoord.

Laatste vraag: waar haal je de ROMs vandaan?

Ik las op de Retropie-pagina dat vanwege copyright ROMs een vaag gebied zijn omtrent het downloaden..
Volgens mij valt dat ook buiten forum-mores. Officieel kun je Taito legends op ebay kopen, daar zit map met 40 mame-compatible roms in.
Daarnaast kun je je oude cartridges rippen, ook daarvoor zijn usb-adapters te koop. Dan bestaan er gewoon sites met ROM's, niet eens schimmig zoals die mega.nz meuk, gewoon http spul met keurig te contacteren webhost die al 10+ jaren bestaan en alle oude sega/nintendo/mame/msx/gb etc roms aanbieden...... Maar echt legaal lijkt het me niet.
Fijne review!

Ik ben inderdaad ook erg benieuwd naar de prestaties van de WIFI, zeker in combinatie met multi-media doel einden. Zeker met dit formaat zou je het bijna vlekkeloos kunnen wegwerken achter een TV, zonder externe Dongles.
Gezien het formaat van huidige tv's kan je een heel cluster van raspberries wegwerken achter een TV :+
Ja precies echt zo ideaal!
Ik heb mijn Pi3 met Kodi nu achter de TV liggen, met wifi werkt YouTube kijken prima. Als je me richting wat benchmark-progjes kan sturen, kan ik 'echte' tests uitvoeren :P
Deze met 3A, want 2A is wat karig voor de Pi3. Ik had m ooit voor een BananaPi R1 gekocht met SATA SSD, maar ze hebben m nog steeds.
gbit is useless aangezien die cpu al moeite heeft met 100mbit te bridgen/routeren in een single-connectie. Je moet helaas meerdere connecties opzetten (zodat ze ieder een op eigen cpu core eindigen) om wat bandbreedte te creŰren.
Vreemd, op die BananaPi had het echt wel toegevoegde waarde. Daar kon ik de SSD op de satapoort op bijna volle snelheid vanaf externe computer beschrijven. Allwinner A20 lijkt me in dat bord niet veel beter dan Broadcom Pi.
De ethernetpoort zit via USB aangesloten op de CPU van de Rpi. Dus dat is niet zo snel en creert een hoop overhead. De sata poort zit direct op de CPU van de allwinner.
Zou mooi zijn als ze in de volgende versie van de Rpi USB 3.0 gebruiken of dingen direct op de CPU aansluiten.
Mooie en duidelijke review! Om de review nog beter te maken, kan je er nog een aantal leuke plaatjes aan toevoegen.

Je kan er ook nog voor kiezen om ook HDMI te gebruiken voor de audio en die dan te splitten met een HDMI /audio splitter.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 9 maart 2016 10:11]

Hoe werkt dat ding? Er zal ook een DA + AD omzetter in moeten zitten, wat zijn de specs?
Het was een voorbeeld 'ding'. Ik heb geen idee of die kabel gaat werken. Maar een HDMI/Audio splitter moet wel werken.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 9 maart 2016 12:57]

Wat betreft SD slot kan ik het alleen maar met je eens zijn: ik heb afgelopen weekend ook onbedoeld de veer gesloopt van mijn Pi2 :(
Ik heb de basic casing meebesteld bij SOS, en vind inderdaad ook de oplossing prima
Wel heb ik op 2 van mijn sdkaartjes een "lipje' gemaakt, omdat het goed verstopt zit in het slot ;)
heb je al geprobeerd om in de emulator de render resolutie aan te passen (anders dan de display resolutie), heb je ook al de experimentele grafishe drivers geprobeerd?
De emulatoren draaien standaard al op een lagere resolutie. Ik zocht juist een manier om het opschalen naar beeldschermresolutie "nearest neighbour" te doen: lekker blokkerig voor de retro-graphics. Dit kan door in de boot/config.txt de zin kernel_scaling=0 toe te voegen. Standaard schaalt de Broadcom anti-aliased.
Draai op mijn Pi 3's Lubuntu en Ubuntu Mate, 24/7 en met 100% CPU belasting (BOINC), geen enkel probleem met betrouwbaarheid.
Een belangrijk ding om je te realiseren met de Raspberry Pi, is dat je werkt met een bestandsstructuur (EXT4) waar je buiten een Pi nagenoeg niks mee kunt. En het probleem is met Pi/Linux en de manier waarop het ding is gemaakt zonder goede aan/uit schakelaar of shutdownknop dat je bestandssysteem nogal makkelijk corrupt raakt.
EXT4 is een journaling fs, dat juist goed bestand is tegen uitval. Ik weet wel dat wanneer je problemen krijgt met bestandscorruptie door uitval, dan had je dit al 10x eerder gehad bij ander filesystemen/OS combinaties...