Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Shure SE215 (Zwart) Review

Luctia 23 maart 2016, laatste update op 27 augustus 2016, 445 views

Shure SE215 (Zwart)

Wat een geweldig product is dit zeg. Ik ben zelf geen audiophile, maar dit is toch echt wel een heerlijk setje doppies. Zit geweldig, geluid is geweldig, en je hoort helemaal niks meer van de geluiden om je heen.

Pluspunten

• Geluidsisolatie
  • Geluid
  • Vervangbare onderdelen

Minpunten

• Prijs(voor iemand die net de hogere audiowereld in stapt)
  • Geen in-line volumeregelaar

Ik heb een lange tijd gebruik gemaakt van oordopjes die onder de 50,- zaten of bijgeleverd waren. Ik kreeg na een tijdje wel het idee dat het misschien tijd was om over te stappen op iets beters, omdat ik toch zeker wel meer dan 6 uur per dag mijn oortjes in heb. Ik moet zeggen dat ik, nadat ik op "bevestigen" had geklikt, toch wel mijn twijfels had. Is het wel zo veel geld waard? Na hem ongeveer 5 maanden te hebben gebruik kan ik met zekerheid zeggen; jazeker.

In de doos
In de doos zitten de oordopjes zelf, de kabel, zes setjes opzetstukjes, het hoesje en het gebruikelijke papierwerk. Ook zit er een tool bij die je kan gebruiken voor het schoonmaken van de oordopjes, maar zelf zie ik niet echt in hoe je deze een beetje nuttig kan gebruiken, maar misschien ligt dat aan mij.

Eerste indruk
De grootte van de doos was voor mij best een verassing. Ze hebben alle onderdelen in een klein doosje gepropt, van ongeveer 5x5x20 cm. Meer iets dat je zou zien in een winkel met oordopjes van 5,- dacht ik. Toen ik ze in deed werden mijn twijfels nog erger. Het was een ware nachtmerrie om ze in te krijgen. De oordopjes sloten niet goed af, ze zaten niet goed vast en gewoon niet lekker. Na een paar YouTube filmpjes te hebben gekeken over de dopjes wist ik ongeveer wat ik moest doen om het een beetje aan te passen op mijn oren. En toen ze uiteindelijk inzaten, goed vast en afgesloten was ik meteen onder de indruk. De oordopjes zaten perfect, ik hoorde geen drol meer van wat er om me heen gebeurde, en ik had nog niet eens muziek aangezet.

Muziekweergave
De muziek die uit deze oortjes is fenomenaal. Zoals ik eerder zei hoor je helemaal niks meer van wat er om je heen gebeurt, en al helemaal niet als er muziek aan staat. Ik hoorde alleen mijn muziek, en niets anders. Voor iemand die niet buitengewoon dure oordopjes gewend was waren deze oortjes echt iets nieuws. Als ze heldere, strakke geluiden weer moeten geven, krijg je heldere strakke geluiden. Als er veel bas in een nummer zit, krijg je genoeg bas om ervan te genieten, maar zonder compromis tegenover mid's en high's. Ik heb geen idee wat ik er nog meer over moet zeggen. De bas is niet te veel aanwezig zoals bij Beats, maar ook niet zo weinig als bij goedkope oordopjes. En omdat ze in je oor zitten wordt deze bas goed doorgegeven. De high's zijn niet oncomfortabel of iets dergelijks, in ieder geval niet in de muziek die ik luister(EDM, dus op zich met best veel high's).

Draagcomfort
De oortjes passen bij mij precies in mijn oor qua vorm. Het grootste gedeelte van het dopje zal precies in je oorschelp vallen, wat zorgt voor stabiliteit van het gedeelte wat in je oor gaat. Dit gedeelte kan je trouwens ook aanpassen aan wat je zelf wilt met behulp van de opzet stukjes die bijgeleverd zijn. Er zijn twee soorten, foam en plastic. Zelf heb ik de kleinste foam, omdat dat in mijn ervaring het meest comfortabel is en het zorgt voor geweldige sound isolation. De buigbare beugel die om je oorschelp moet is natuurlijk ook naar je eigen wensen aanpasbaar(duh).

Als je bereid bent om 100,- te geven voor een minstens 2 jaar lange(garantieperiode) periode van heerlijke muziek, dan zijn dit jouw oortjes. Alleen moet je wel rekening houden met het feit dat al je familie en vrienden je gaan uitmaken voor een idioot omdat je oortjes van 100,- hebt gekocht. Mocht ik wat zijn vergeten, laat het me alsjeblieft weten. Ik schrijf deze review om half elf 's avonds, dus ik ben niet meer compleet energiek.

EDIT: Ze zijn een paar weken geleden (ik schrijf dit op 27 augustus) kapot gegaan. Een kabelbreuk bij het AUX plugje. Heb hem terug gestuurd via Coolblue en heb na ongeveer twee weken weer een werkend setje. Ik vermoed dat ze gewoon de kabel hebben vervangen want de oordoppen zelf zijn hetzelfde gebleven.

Heb jij ook een Shure SE215 (Zwart)?

Shure maakt echt fantastische dopjes. Ik heb meerdere E2c's gehad en die waren subliem. Toen daarvan de kabel stuk ging kreeg ik van Shure een reparatie optie voor upgrade naar een SE215 (met bijbetaling) en dat was prrrrima!
Later een setje SE535 gekocht en dat is nog iets beter, maar het verschil tussen 95 en 100 hoor je meestal niet.

SE215 is top.