HP Pavilion dv5-1050ed (FM575EA) Review

natasdiamon 10 juli 2009, laatste update op 10 juli 2009, 1.249 views

HP Pavilion dv5-1050ed (FM575EA)

Pluspunten

• prestaties
  • mobiliteit
  • scherm
  • prijs kwaliteit verhouding

Minpunten

• brander
  • standaard programma's niet handig
  • te veel warmte bij langdurig zwaar gebruik

uit de verpakking

De laptop is in een gemiddelde kleinere doos gehuisvest, flink stevig, en veel bubbeltjes, hieromheen zat ook nog een doos, ook van hp, met nog meer bubbeltjes, dit is echt heel oke!
uit de doos ook geen beschadigingen gevonden, en de laptop aangezet, de accu was voor ongeveer 50 procent vol, dus eventueel zou je zonder stroom deze laptop gelijk kunnen gebruiken.
na 25 minuten kon ik er al meewerken, maar ik ben weer 25 minuten bezig geweest om alle shareware eraf te halen, office, nero, etc. hp leverde geen herstel-cd's maar een crappy programma wat tips geeft, tamelijk nutteloos. er zit wel backupsoftware en recovery software bij, maar je kunt alleen dvd's als backup gebruiken.

uiterlijk
persoonlijk vond ik deze laptop prachtig, zwart met zilver, alles is stevig, en zit degelijk in elkaar, er zitten amper randen en gleuven, ik ben er 1 tegengekomen, en dat was die van de dvd-drive.
op de achterkant van het scherm zit een oplichtend hp logo a-la apple, erg leuk gedaan, evenals de oplichtende tough-strip aan de voorkant, die werkte eerst totaal niet, maar na een update werkt dit geweldig, de strip heeft 8 functies: een knopje dat naar een mediaspeler linkt, een muteknop (enorm handig) een volumestreep, deze viel tegen, erg onnauwkeurig, pauze-volgend numer-vorig nummer knopjes, en een draadloos knop, waarmee je blauwtand en wlan uitzet of aanzet.
alles is afgewerkt met witte ledjes, en niet met groene ofzo, alles past bij elkaar, hier is over nagedacht!

scherm
het scherm was ook een van de redenen om deze laptop aan te schaffen, de kwaliteit is voor een hedendaagse laptop superieur, de kleurechtijd is ietsiepietsie minder, er is veel contrast.
een effen belichting, geen dode pixels na een half jaar. de maximale resolutie is 1280-800, het is fijn kijken op dit beeldschermpje.
het scharnier is echt degelijk, groot, en stevig.

speakers
tjsa, in verhouding best goed geluid, aardig hard, geen kraak/ruis, erg mooi afgesteld, voor een laptop voldoende

toetsenbord en muispad
het toetsenbord tikt fijn, halfzwaar. in verhouding wat kleine toetsen, en geen apart cijferblok.
het mousepad is verschrikkelijk, op zich wel nauwkeurig, maar erg stroef, en sloom, ik gebruik een normale muis, dit werkt net iets lekkerder.

geluid en warmte
Als ik zware spellen speel, zoals GTAIV, word de laptop onacceptabel heet het is niet fijn werken, maar dit is pas na een uur of 3.
bij gewone dingen, zoals photoshop, mozilla firefox en itunes, word de laptop totaal niet heet, waarschijnlijk word de videokaart vrij heet.
ik ben weinig stillere laptops dan deze laptop gezien, de harde schijf is amper hoorbaar, als de computer heter word ga je die wel horen, maar niet zo erg dat je het bijvoorbeeld door een gesloten deur heen hoort.
Er is 1 keer sprake geweest van overhitting, dat het beeld strepen gaf, maar na een reboot gaf de laptop nog precies dezelfde prestaties.

mobiliteit
de accu is niet alles, een uur is er op te werken, met zuinige modus bijna 2 uur, de accucapiciteit is niet afgenomen sinds een half jaar.

ik heb de laptop voor 700 ex aangeschaft, ik heb deze aangeschaft op 20 oktober 2008, er zijn 2 keer problemen voorgekomen, een keer overhitting, zoals hierboven omschreven, en dat de brander het niet deed, maar dit bleek een driverprobleem te zijn, ik gebruik deze laptop minstens 4 uur per dag, en 2 uur per week 2 uur met de accu.
kortom, een laptop die zijn geld waard is, weinig slijtage vertoont, een aanrader!

de 1e afbeelding is een foto van de webcam.

Heb jij ook een HP Pavilion dv5-1050ed (FM575EA)?

Hoe heb je het probleem gefixed met de brander? Hun website gevolgd? Ik heb namelijk een soortgelijk probleem.
als je dezelfde laptop hebt, er zijn zat updates voor geweest, en nu kan ik wel schijfjes bakken.
hoi ik heb een dv5-1160ed maar vroeg mij af hoe warm hij werd bij de oververhitting en hoe hoog de temp moet wezen in normaal internet gebruik?

mvg nick
hoe warm word jouw laptop dan? mijn laptop word bij normaal gebruik niet erg warm, en bij overhitting vond ik het toetsenbord te warm om op te typen, dat het echt pijn deed zeg maar.

bij normaal internetten, word het toetsenbord (daar zit je het meeste aan) echt niet zo warm dat je daar last van krijgt.
de review prima met uitzondering ergonomie. de ventilator maakt veel geluid en draait altijd, zeer irritant..
goede review.
bij mij word die inderdaad ook erg warm, al zit ik met mijn laptop op mijn schoot een veeleisend spel te spelen. dan voel ik het door mijn broek echt heet worden. ik probeer nu mezelf aan te wennen om hem ergens op te laten leunen zodat de onderkant vrij komt.
maar verder een prima laptop. lekker om mee te werken.