Specificaties DLNA en Miracast-support, WiFi, 16GB - Bekijk alle specificaties

VENZ KIII 16GB Review

mission 7 maart 2016, laatste update op 14 augustus 2017, 1.277 views

VENZ KIII 16GB (Product volledig gesponsord)

De box verraste mij op zowel positive als negative manier maar over het algemeen ben ik erg tevreden met de box en voor het geld heb je een erg leuk product.

Pluspunten

• Erg snel
  • Lekker strak design
  • 4 usb poorten

Minpunten

• 2e antenne is nep
  • 1e antenne kwam gebroken uit de verpakking
  • Android schil niet optimaal
  • erg gevoelig voor vinger afdrukken

Geluidskwaliteit Score: 5
Geekbuying vroeg of ik voor deze tv box wilde testen, en dit wilde ik graag doen want ik was wel benieuwd hoe goed de gemiddelde tv box tegenwoordig is want jaren geleden heb ik een van de eerste tv sticks gehad maar dat ding was extreem traag, liep vast en allerlij andere kuren maakten het een behoorlijke miskoop.

De verpakkingen en het uiterlijk van de box

Ik heb dit inmidels drie keer eerder geschreven, maar ik blijf aangenaam verrast worden door de verpakkingen die de chinezen de laatste tijd maken. Ik ben de kale kartonnen dozen gewend maar ook Deze tv box kwam in een strak wit doosje met hierop de high lights van het product.

De tvbox word bedekt met een doorzicht klevend folie, en de randen worden beschermd door een klein foam bumpertje.

Onder de tv box zit een vak met daarin de accessoires. Deze zijn een handleiding, een remote, een hdmi kabel en de voeding.

Hoewel de verpakking stevig is had het wel iets beter gekunt want een van de antennes kwam gebroken uit de verpakking.

De box zelf ziet er overgens goed uit.

Gebruik, Beeld en geluid

Aansluiten was erg simpel, stroom en hdmi kabel erin en je bent praktisch klaar. Ik had de box al aangezet en toen viel me iets op. Er worden geen batterijen meegeleverd voor de remote. Nu heb ik natuurlijk zelf ook wel batterijen, maar hoeveel werk is het nu om gewoon 2 batterijen erbij te leveren?

Na een korte controle of alles werk, wat het geval was, heb ik de box opengeschroeft om eens te kijken wat er aan de binnenkant zit.

Overgens is de box erg stevig inelkaar gezet, het koste aardig wat kracht en moeite om het ding los te maken. De box is helaas wel erg gevoelig voor vingerafdrukken, welke lastig eraf gaan.

Op de printplaat niks aan te merken, alles ziet er keurig uit en er zit zelfs een heatsink op de cpu. Maar zoals je ziet is de tweede antenne niet aangesloten, sterker nog er is niet eens een draad aanwezig. Dit geeft mij het gevoel dat de antenne niet per ongeluk vergeten is, maar gewoon geplaatst is voor de sier. Dit vind ik wel een zwaar minpunt en geeft mij een voorgevoel, Wat is nog meer "vergeten"?

Daarna vond ik het tijd om maar eens te gaan spelen met Android. De tv box boot vrij vlot, en daarna kom je op het zwaar aangepaste homescreen.

Dit scherm is matig aanpasbaar en ik vind het ding wat kil ogen, dus ik heb er Nova laucher opgezet.

De box heeft Kodi voorgeinstalleerd en tevens is de box ook al geroot. Er staat weinig bloatware op, een paar chinese apps die ik meteen verwijderd heb maar meer niet. Ik heb zelf Spotify, Youtube, VLC en Chrome erop gezet. Aan de hadn van enkele van deze apps test ik de werking van de box.

Netwerken

Maar eerst even spelen met de instellingen. Er vallen twee dingen op; Ik zie mijn 5ghz netwerk niet. De box heeft ondersteuning voor 5ghz maar ik zie dit niet terug. Mijn huis is 18m2 dus de afstand tussen box en router is klein dus dat is het probleem niet. Mischien dat iets stoort op de antenne van de box maar ik heb het er voor nu bij gelaten en heb verbonden met het 2.4ghz netwerk.

En de tv box heeft miracast maar tot op heden krijg ik dit niet werkende. Ik heb meerdere apps geprobeert maar steeds ziet de app mijn laptop maar ik kan nergens op Ok klikken, of accepteren waarna mijn laptop dan de verbinding afkapt.

Prestaties

Dan maar kijken hoe Kodi werkt. Kodi werkt erg fijn op de box, alles speelt soepel af, en de bediening is eenvoudig. Kodi is al voorzien van wat plug-ins waaronder 1Changel en Phoenix, dit zijn tevens de enige twee plu-ins die ik gebruikt heb. Met deze plug-ins kun je films en series kijken. Af en toe haperd Kodi even, Op zo'n moment laden de lijsten niet en moet ik even een paar tellen wachten voor er reactie komt. Maar dit kan ook komen doordat de plug-in via internet loopt en ik momenteel een kleine storing in mijn netwerk heb.

Dan Spotify. Over geluid niks te klagen, zowel hdmi als optisch als analoog geven uitstekend geluid. Maar de bediening laat het hier wel afweten, Het is in de app niet duidelijk wat wel en wat niet met de remote wil, zo is bijvoorbeeld de linkerkollom niet te benaderen via de remote, Nummers selecteren wil soms, maar meestal niet en meer van dit soort problemen. Spotify vereist eigenlijk gebruik van een toetsenbord en vooral een muis. Ik gebruik een Microsoft toetsenbord met touchpad erop en dit werkt zonder problemen. Maar ik vind het wel opvallend dat de app niet met remote werkt.

Ik heb een externe schijf gebruikt om wat films af te spelen en dit werkt zowel via Kodi als VLC zonder problemen.

Dan Chrome. An sich werkt browsen prima alleen voelt de app zich overduidelijk niet thuis op grote schermen. De app is dezelfde als voor mobiele telefoons terwijl de desktop versie eigenlijk veel beter zou werken hier. Nu weet ik wel dat dit niet kan maar in de ideale wereld zou er een app bedoeld voor tv boxen zijn. Het zelfde geld voor Youtube, ook deze app werkt wat onhandig op een dermate groot scherm.

Maar de box kan het allemaal wel prima aan, nergens haperd de box of is er sprake van enige storing.

De box liet tijdens het draaien van antutu 3d wel een clippend signaal uitsturen over de audiokanalen. Hoe dit komt weet ik niet. Wel een prima score overgens. De box blijft wel verassend koel tijdens de zware testen.

Remote

De remote is relatief klein maar ligt lekker in de hand en geeft duidelijke maar redelijk luidruchtige klikken. Leuk is dat de remote ook geprogrameerd kan worden om te werken met je tv. ik kan via de remote de tv aan of uitzetten, het volume bedienen en de sourceknop gebruiken.

De box is tekoop voor rond de 70 euro en dit is een prima prijs, alleen hoop ik wel dat de 2e antenne een exemplarische fout is.

Heb jij ook een VENZ KIII 16GB?

Weet iemand of DTS HD Master af te spelen is. Ik krijg het in combinatie met een Denon AVR-X6200W niet voor elkaar?!? ;(
Goeie vraag, ik weet het helaas ook niet. (gebruik zelf ook geen dts dus tsja)
Nette review hoor! Ik ben opzoek naar een simpele Android tv player met X265 ondersteuning. Ik ben wel benieuwd of deze player CEC ondersteund. Ik kan dat nergens terug vinden...
Dankjewel!

hele goeie vraag, ik kan dit eerlijk gezegt ook nergens vinden, en ik heb geen apparatuur om mee te testen.

Kennis van mij is expert op gebied van tv boxes, ik zal hem eens vragen
Ik heb de box ook, en is volgensmij prima met CEC te gebruiken.
We kunnen niet vinden of er cec support is,

deze schijnt het wel te hebben en staat erg goed aangeschreven
Hoe kan je de afstandsbediening instellen om het te laten werken met een tv?
Iemand enig idee hoe je deze box kan updaten? Zowel Andriod als Kodi.
Ik heb hem geleverd gekregen met Kodi 15.

Alvast bedankt.
Iemand enig idee hoe je deze box kan updaten? Zowel Andriod als Kodi.
Ik heb hem geleverd gekregen met Kodi 15.

Alvast bedankt.
Geen ota update beschikbaar? Ik heb de box inmiddels niet meer dus das lastig testen.