Specificaties 27" @ 2560x1440 (IPS, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Acer Predator XB271HU (IPS) Rood, Zwart Review

kaelthai 6 maart 2016, laatste update op 22 april 2016, 1.982 views

Acer Predator XB271HU (IPS) Rood, Zwart

Een mooi scherm! Echter moeilijk om een scherm te krijgen zonder defecten. Veel exemplaren hebben last van BLB, dode pixels en problemen met uniformiteit. Een van de betere gaming monitoren in deze schermgrootte en met een IPS paneel voor goede kleurweergave. Alleen helaas een loterij om een goede te krijgen.

Pluspunten

• G-SYNC
  • Goede kleuren
  • Dunne Bezel
  • OSD is functioneel, makkelijk wisselen tussen 3 profielen
  • 144Hz met 165Hz Overclock

Minpunten

• Het is een loterij
  • Backlight bleeding
  • Uniformiteit van kleuren
  • Veel dode pixels/stof en olievlekken op sommige panelen
  • Gamer look
  • Erg grote stand (rode voeten steken uit)
  • Prijzig!

Introductie

Er met de bovenstaande eisen slechts drie monitoren die voldoen hieraan: de Acer XB270HU en XB271HU en de ASUS PG279Q. Deze schermen beschikken allemaal over de bovenstaande eisen en helaas hetzelfde paneel. Er zijn over beide monitoren gigantische forum threads te vinden en dit komt voornamelijk door de fabrikant van de panelen: AU Optronics. De Quality Assurance van AU is beneden pijl waardoor veel panelen opgeleverd worden met backlight bleeding, stof en vlekken.

Ik heb zowel de PG279Q als de XB271 geprobeerd. De problemen die ik ondervond met de PG waren veel vlekken en stof onder het paneel plus uit alle vier de hoeken backlight bleeding. Alle vier de PG279Q’s die ik heb ontvangen heb ik terug gestuurd aangezien de backlight bleeding zo ernstig was dat het in alledaags gebruik te observeren was. Hierna drie XB271’s besteld uit Duitsland via Amazon.de en een andere Duitse retailer.

Defecten

Eerste exemplaar (gemaakt in November) had op 5 plaatsen stof onder het paneel en twee (olie)vlekken in het midden van het scherm en behoorlijke backlight bleeding.

Tweede exemplaar (Oktober) had een paarse dode (sub)pixel links bovenin ruim 7 stukken stof en nogmaals vlekken op het paneel.

Derde exemplaar (November) heeft een enkele dode pixel (geen kleur/uit) links onderin op een plek die niet opvalt en backlight bleed die niet heel erg in het oog springt. De BLB is niet te zien in dagelijks gebruik maar wel als donkere games als Metro 2033 worden gespeeld met een hoge brightness. Overigens hebben vrijwel al deze panelen problemen met kleuruniformiteit meestal manifesteert dit zich door beneden aan de pagina een goed wit plaatje te hebben en bovenaan een stuk bruiner. Dit is helaas een probleem van dit type paneel aangezien dit zowel in de Acer als Asus schermen voorkomt en deze schermen vrijwel hetzelfde paneel gebruiken van AU Optronics.

Ik heb het derde exemplaar uiteindelijk gehouden in ruil voor een 15% korting van de retailer wat voor mij een redelijke deal was aangezien de overige monitoren die ik ontvangen heb allemaal een stuk slechter waren. Vind het nog steeds een hoge prijs (690 euro na de korting) voor een monitor die niet perfect is maar na zoveel verschillende monitors geprobeerd te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat een perfecte monitor met deze specificaties nog niet bestaat en dat dit voorlopig goed genoeg is.

Heb het scherm getest met Counter Strike Global Offensive met G-SYNC aan en uit en het scherm presteert goed. Gameplay is een stuk vloeiender dan met een 60Hz scherm en voelt vloeiend aan. De defecten waar de monitor in desktop modus last van heeft zijn tijdens het gamen niet te zien (behalve bleed tijdens laadschermen).
Ik heb helaas de 165Hz overclock mogelijkheden van het scherm niet kunnen testen doordat ik niet over een 9xx series nvidia kaart beschik.
G-SYNC is wel getest met enkele behoorlijk grafisch intensieve games (Witcher 3, metro last light, metro 2033 redux) en het werkt geweldig! De games zijn vloeiend te spelen zelfs met framedrops doordat het scherm zich aanpast aan de framerate van de game. G-SYNC in combinatie met de 1440p resolutie is een uitkomst aangezien de grafische eisen van games behoorlijk opgekrikt worden als deze gespeeld worden op een QHD resolutie ten opzichte van Full HD.

Features

Gamer look
Dit scherm is bedoeld voor gamers. Dit is wel leuk en aardig maar de gamer look waarover dit paneel beschikt is niet helemaal mijn smaak. Het scherm heeft een groot "Predator" logo aan de voorkant in het midden en twee grote rode voeten aan de onderkant van het scherm uitsteken. Gelukkig valt het mee hoe opvallend de voeten zijn waardoor dit slechts een klein minpunt is van deze monitor.
On Screen display
De On screen display van het scherm is een belangrijk onderdeel van deze monitor. De OSD werkt naar behoren maar sommige opties in het menu vereisen een hoop invoerhandelingen om aan te passen. Waar wel goed over nagedacht is dat er drie profielen beschikbaar zijn waar makkelijk tussen gewisseld kan worden. Zo kan makkelijk tussen een game mode en desktop mode worden geschakeld.

Het is een mooi scherm maar het kan zeer frustrerend zijn om een goed exemplaar te bemachtigen. Daarnaast zijn de prijzen van de Nederlandse retailers ruim 40-100 euro hoger dan bij Amazon.de of andere Duitse retailers waardoor het verzending proces langer duurt dan binnen Nederland bestellen. Ik heb in Duitsland besteld omdat toen ik begon met bestellen het scherm zelfs helemaal niet in Nederland verkocht wordt.

Als er vraag naar is kan ik foto’s maken van het scherm en heb ook nog foto’s van de diverse exemplaren die ik geretourneerd heb.

TL;DR: Het is een prachtige monitor maar je moet wel VEEL geduld hebben om een exemplaar te krijgen dat niet een of meerdere defecten heeft.

Update: Online gelezen dat BLB in deze modellen soms weg gaat na enkele weken zal de review updaten als ik dat ook constateer met mijn exemplaar.

Update 2: Na 2 maanden opnieuw foto's gemaakt van BLB van het exemplaar van deze review. Foto's zijn genomen uit een video opname van het scherm bij 20% brightness en 80% brightness met een OnePlus One telefoon camera op 1 meter afstand van het scherm in een donkere kamer.

BLB is flink afgenomen in de afgelopen 2 maanden! Heb mij persoonlijk ook er niet aan gestoord aan de BLB. Heb afgelopen weken flink gegamed en ook in donkere spellen als dark souls 3 geen last gehad van BLB. Op de afbeelding hieronder is te zien hoe het scherm was op het moment van aankoop

En deze foto ongeveer 2 maanden na de aankoopdatum.

Echter het probleem dat ik heb ondervonden met meer van deze panelen is wel nog steeds aanwezig. Op willekeurig tijdstippen kan een verticale streep pixels uit het midden van het scherm aan de rechter of linkerkant van het scherm worden verplaatst.

Ik heb dit probleem ondervonden met 2/3 schermen die ik getest heb. Dit is een vrij zeldzame issue (1-3 keer per week) en kan opgelost worden door het scherm te herstarten. Er is geen patroon te herkennen wanneer deze desync zich voordoet maar het gebeurd vaak als counter strike global offensive wordt opgestart. Dit probleem heb ik ook voorbij zien komen in een thread over deze monitor waar een suggestie was gedaan om een andere displayport kabel te gebruiken. Ik heb dit helaas nog niet kunnen testen of dit het probleem oplost.

Heb jij ook een Acer Predator XB271HU (IPS) Rood, Zwart?

En, is de BLB minder geworden in de loop der tijd? :)
Ja goed dat je het zegt! Ik was het vergeten, ik geloof het wel maar ik zal vanavond even kijken ernaar.
Hallo Kaelthai,

Mooie, maar korte review. Ik hecht erg veel waarde aan reviews. Ik vind deze monitor tot nu toe erg mooi. Hij heeft alles wat je zou willen. G-sync, 144hz (heerlijk!), IPS voor prachtige kleuren. Echter, wat ik eigenlijk overal lees is de afzichtelijke BLB en dode pixels. Kun je hier ajb iets meer over vertellen? Wat voor soort games speel je overwegend? Ben je over het algemeen tevreden met de monitor? Zou je deze monitor aanraden?

Ik zou heel erg blij zijn met je reactie. Ik hoor graag van je!

Tostie1987
Hey Tostie1987

Ik ben een hele maand bezig geweest om een monitor met deze specificaties te krijgen die niet last had van olie, vuil, BLB, kleuruniformiteit of dode pixels. Het is simpelweg niet gelukt en ik heb helaas weinig vertrouwen in dat de Quality control proces van Acer inmiddels verbeterd is. Het exemplaar wat ik heb gehouden heeft een enkele dode pixel (zwart geen stuck pixel) en BLB. Wat helaas niet verbeterd is is het Desync probleem dat mijn monitor heeft. Dit probleem doet zich voornamelijk voor bij alt tabben van en naar games. Het is op te lossen door de monitor opnieuw op te starten wat overigens binnen een seconde kan dus het valt mee.

Ik gebruik de monitor voornamelijk met CS:GO waarbij ik gebruik maak van hoge brightness en een klein beetje saturation. Naast CS:GO speel ik games als metro 2033 en wat meer kleurrijke fantasy games als Witcher 3 en dark souls 3 (oke dark souls 3 is niet heel kleurrijk ;))

Ik ben tevreden over de monitor maar ik ben nog steeds van mening dat het product te duur is voor wat je krijgt (en de problemen van een (bijna) perfect exemplaar krijgen). Echter aangezien ik 15% korting heb gehad was het voor mij een acceptabele prijs.

Ik zou de monitor aanraden als je NVIDIA hardware hebt (en wilt blijven kopen want je zit vast aan een vendor lock-in als je gebruik wilt blijven maken van G-SYNC) want G-SYNC is geweldig! Echter verwacht niet dat je snel beschikt over een degelijk exemplaar want er zijn helaas een hoop slechte panelen in omloop.

Als je nog vragen hebt hoor ik het graag!

Kaelthai
Hallo. Hartstikke bedankt voor je snelle reactie. Jammer genoeg lees ik de verhalen waar jij het over heb overal. Blb problemen, dode pixels en ga zo maar door. Wat ik graag wil is een scherm van 27 inch, 1440p, ips, 144hz (120 minimaal), g-sync. Helaas zijn er maar een paar schermen in de omloop en al deze schermen hebben problemen. Tenzij je wellicht 1300 uit wilt geven aan een monitor maar dat wordt me te gek.
Als de monitor perfect is en dus precies doet wat het belooft, dan ben ik zeker niet te gierig om 700 uit te geven, maar nu nog niet. Voor 700 wil ik gewoon een perfect product hebben en hem niet telkens teug te moeten sturen.

Hoe deed je dat trouwens, dat terugsturen. Kost dat elke keer weer verzendkosten? Ik heb wel eens gehoord dat je bij Alternate voor een meerbedrag pixel garantie kunt kopen.

Alsnog, bedankt voor je snelle reactie.

Groeten Tostie1987
Die pixel garanties zijn pure oplichting aangezien ze per wet kopen op afstand verplicht zijn om je product te ruilen als het niet aan je eisen voldoet. Daarnaast worden bij pixelgaranties geen BLB of kleuruniformiteit bekeken waardoor je waarschijnlijk je geld kwijt bent als er inderdaad geen dode pixels zijn aangetroffen maar wel andere "issues" aangezien in de voorwaarden van deze services staat dat ze non-refundable zijn. Had dit uitgezocht bij een enkele kleinere webshop waar ze zeggen dat ze de monitor niet eens testen maar dat je hem wel gratis mag omruilen tot 3 keer voor 75 euro. Misschien is dit niet zo bij Alternate maar wat ik zover van pixel garanties heb gelezen werd ik niet heel enthousiast van.

Ik heb niets betaald voor het terugsturen van al deze monitoren bij 3 verschillende winkels (coolblue, amazon en computeruniverse.net). Zelfs winkels waar ik betaald had voor verzending hebben dit compleet vergoed. In februari toen ik deze monitoren aan het bestellen was werden ze uitsluitend in Duitsland verkocht door amazon.de en via de amazon marketplace maar ook daarvoor heb ik al mijn geld terug gehad. Dit zijn wel allemaal gigantische bedrijven dus misschien makkelijker met het vergoeden van verzendingskosten.

Met vriendelijke groet,

Kaelthai