Specificaties Bedraad Qwerty met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty) Review

john milton 25 juni 2012, laatste update op 17 november 2015, 21.477 views

Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)

Pluspunten

• Geen standaard ramplank
  • Mooi strak design
  • een fijne aanslag
  • functieknoppen, maar geen berg onnodige toetsen
  • duurzaam
  • goed merk met goede service
  • verlichte toetsen

Minpunten

• Misschien wat prijzig
  • meest populaire versie met grotere linkershift niet verkrijgbaar
  • verder tot nu toe geen

Review: Logitech Illuminated keyboard

Deze review wordt mijn eerste en dan tevens gelijk een over al een al veelbesproken toetsenbord. Ik zal proberen er mijn eigen ding van te maken en niet teveel te letten op de andere reviews. Ik zit middenin het proces van mijn eerste eigen computer (Ik kreeg als altijd als student de afdankertjes van ouders die net niet rijp waren voor de sloop) en pak dat zo serieus mogelijk aan. Mijn vorige toetsenbord was een Logitech Corded Deluxe Acces Keyboard, wat mooier klinkt dat het is. :) Ook wat toetsenbord betreft heb ik me zoveel mogelijk ingelezen in reviews en voor mezelf op een rijtje gezet wat ik nu precies zocht in mijn toetsenbord:

-Geen standaard ramplank
-Mooi strak design
-een fijne aanslag hebben
-functieknoppen, maar geen berg onnodige toetsen
-verlicht
-duurzaam
-goed merk met goede service
-verlichte toetsen

Uiteraard zijn de Logitech gamingboards even langsgekomen, maar die vond ik toch te schreeuwerig en plastic ogen. De razer modellen waren niet overal evengoed getest en dus ben ik uiteindelijk op deze Logitech Illuminated uitgekomen. En daar heb ik tot nog toe geen spijt van gekregen. Ik zal deze review up-to-date houden om een beter beeld te kunnen geven van de duurzaamheid en dergelijke zaken.

Prijs/Levering:

Ik had het toetsenbord in de eerste plaats bij Azerty besteld voor 63,53 excl, maar dit toetsenbord met SKU: 920-001166 bleek een azerty indeling te hebben, hoewel deze volgens zowel de pricewatch als de foto van Azerty een qwerty indeling had. Hij was dus snel geanulleerd en uiteindelijk bij Komplett de US versie gekocht voor enkele euro’s meer. Zondagavond besteld en dinsdag morgen binnen, keurig verpakt en goed volgbaar geweest via track and trace.

Ergonomie:

Persoonlijk ben ik erg over de ergonomie van het toetsenbord te spreken. Hij is uitgerust met een niet-afneembare polssteun die echter niet te prominent aanwezig is. Mijn vorige Logitech had dit niet en ik heb me er geen moment aan gestoord, vond het zelfs al snel een toegevoegde waarde. Het materiaal van de polssteun is van een aparte soort zachte kunststof (Soft Touch) en plakt niet. Het toetsenbord kan uiteraard plat liggen en de pootjes kunnen omhoog voor een iets schuinere hoek. Er is nogal wat te doen over de versie die hier van dit toetsenbord geleverd wordt want deze heeft een kleinere linkershift toets en een verticale enter-toets. Ik bleek hiervoor ook zo'n toetsenbord te hebben maar heb dit nooit gemerkt, terwijl ik vaak op andere ‘normale’ borden tik. De heisa hierover vind ik dan ook lichtelijk overdreven. Zoals in andere reviews staat went het enorm snel en anders valt de \ toets altijd nog als linkershift te programmeren. De rest van de knoppen die ikzelf gebruik zitten op de normale plaatsen. Verder is het toetsenbord zwaar genoeg om niet te verschuiven.

Functionaliteit:

Het toetsenbord heeft standaard de F-toetsen een tweede functie toebedeeld die via de bijgeleverde Setpoint software eenvoudig aan te passen valt. De logo’s van deze functies lichten oranje op op de bovenkant van de f-toetsen terwijl het f1, f2 etc op een kort schuin vlak aan de voorkant van de toets staat. Je kunt zelf instellen of je de f-toetsen als hoofdfunctie ingesteld wilt hebben, waarbij je de Fn toets indrukt en de f-toets voor de tweede functie. Ik heb dit echter niet. Heerlijk om met een druk op de knop IE te openen op je startpagina, je mail te openen, MSN, iTunes of je cd lade open te doen. Het kan allemaal. Wellicht is dit met de G-serie vergeleken kinderspel, maar meer kan ik me niet wensen.

Precisie:

Het toetsenbord is ultra-flat (tussen 9,3 mm en ongeveer 1,5 tot hoogste toets) en heeft zodoende natuurlijk iets weg van een laptop toetsenbord. Niet iedereen vindt dit even fijn tikken en Logitech heeft hier het PerfectStroke toetsysteem voor bedacht. Je hebt toch een iets langere weg tijdens het indrukken wat naar mijn mening de aanslag inderdaad bevorderd. Bovendien zijn de toetsen niet compleet stil, je hoort toch iets van een zacht klikje, wat ik persoonlijk wel erg prettig vind. Het is een bedraad toetsenbord dus van vertragingen is uiteraard geen sprake. Alle ingedrukte toetsen verschijnen gewoon keurig zoals je mag verwachten op het scherm, dus het komt niet voor dat te zacht indrukken geen effect heeft.

Design:

Design is uiteraard het meest persoonlijke onderdeel van een review. Ik was praktisch in n keer verliefd zodra ik dit toetsenbord zag. Het is een strak en minimalistisch design. Zoals vermeld is het toetsenbord zr plat en dit effect wordt nog versterkt door de pootjes niet uit te zetten, dan ligt hij echt enorm plat op je bureau. Zoals op de foto’s te zien is, is het een zwart toetsenbord met een transparante kunststof rand eromheen die het geheel een stijlvol en tijdloos design geeft. Zeker bij een strakke kast en monitor is dit een toetsenbord dat niet misstaat. Belangrijk voor mij waren de verlichte toetsen, en ik moet zeggen dat behalve de esthetische wowfactor ik het ook gewoon een stuk zachter voor mijn ogen vind. Zeker zonder typediploma zie je een stuk sneller welke toets je zoekt. De eerste keer dat ik hem aansloot was echt een zuchtmoment. Werkelijk Prachtig. De sterkte van de toetsverlichting is in te stellen in uit, zacht, middel en fel. Ik switch af en toe tussen middel en fel.

Bouwkwaliteit:

Voor een echt goed beeld van de bouwkwaliteit zal ik het toetsenbord natuurlijk iets langer in gebruik moeten hebben en met dat doel zal deze review ook te zijner tijd worden gepdate. Echter, meteen uit de doos voel je dat het toetsenbord van een zware kwaliteit is, ondanks zijn geringe dikte. De toetsen zijn met laser getst en zullen dus niet slijten. Alle toetsen lijken stevig vast te zitten al heb ik ook al reviews gelezen van mensen die er al wel knoppen af hadden. Natuurlijk is niet iedereen even zuinig op zijn spullen dus de tijd zal het moeten leren. Bovendien is de service van Logitech uitmuntend en krijg je in de veel gevallen vrij snel een nieuw toetsenbord. De bouwkwaliteit komt mij tot nu toe uitstekend over, maar ik schijn hard te drukken. Als ik bij een vriend game zie ik hem wel eens verschrikt kijken hoe hard ik ‘zijn arme toetsjes indruk ‘in the heat of the moment’, dus ik ben benieuwd…. DonJunior geeft in zijn review en het ervaringentopic (voor link zie onderaan) aan dat het toetsenbord na een half jaar intensief gebruik nog steeds 'rock-solid' is.

Edit: volgende week heb het toetsenbord 3 jaar in gebruik en het werkt nog steeds als een trein. Sterker nog, het ziet er nog steeds perfect uit en ik heb in drie jaar dagelijks gebruik inclusief fanatiek drukken op toetsen geen enkel probleempje of wat dan ook voor ergernis gehad. De bouwkwaliteit is daarmee uitstekend te noemen

Drivers en ondersteuning:

Het toetsenbord deed het direct uit de box via aansluiting op de usb poort al, daar waren geen drivers voor nodig (momenteel XP). Toch heb ik van de site de nieuwste drivers maar gedownload, in plaats van die van de bijgeleverde cd-rom, zodat ik via het Setpoint programma de functietoetsen in kon stellen. Dit duurde wel eventjes voordat het geinstalleerd was, maar daarna is het ook kinderspel en ben je als het goed is klaar. Ook hier scoort Logitech goed.

Prijs:

Hier valt over te debatteren. Voor onder de tien euro heb je al een leuk ramplankje. Toegegeven. Voor 20-30 kun je al iets leukers kopen, zelfs verlicht als je goed zoekt. Dan lijkt 60-70 euro misschien veel voor een toetsenbord en dat is misschien ook wel. Als je echter een strak designbord wil waarvan de toetsopdruk er niet afslijt van een bedrijf met goede service, dan valt het allemaal wel mee. Er zijn een hoop mensen die zo 120 euro betalen voor hun gaming bordje. Dat vind ik weer veel (want lelijk). Voor mij krijgt de prijs/kwaliteit verhouding een 8. Ik heb het er graag voor over, maar dat hangt natuurlijk af van de toegevoegde waarde die de verlichting en het design voor jou persoonlijk hebben. Daar betaal je namelijk wel voor.

Verdere informatie:

Review Ubergizmo: link
Review ExtremeTech: link
Logitech Illuminated ervaringentopic: link

ps Voor er koddige sneren komen over die pruts trust speakers en de monitor: die waren een paar maanden na schrijven van de review ook al vervangen maar ik ben te lui om de foto's te upgraden :*)

Heb jij ook een Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)?

Leuke eerste review, dat beloofd wat voor de toekomst. Als kleine tip wil ik je nog meegeven om de foto's in de tekst te plaatsen, maakt het geheel net wat luchtiger. Voor de rest ziet het er prima uit, logische indeling, mooie kopjes en een leuk verhaal met een goed evenwicht tussen objectieve zaken en meningen.

Zowel in de tekst als bij de positieve punten geef je "verlicht" en nog een keer "verlichte toetsen" aan. Is dit per ongeluk, of bedoel je echt twee verschillende dingen?

Ik heb zelf de LX700 en ik moet je gelijk geven. De overvloed aan toetsen die ik er op heb zit gebruik ik maar zeer gedeeltelijk. Een aantal toetsen zijn handig, maar andere (zoals scroll, van window wisselen, bepaalde programma's starten, enz.) gebruik ik nooit. Ook al omdat ik veel gebruikte programma's in het snel menu heb staan en daar automatisch naar toe navigeer. Doordat alle toetsen er los op zitten gebruik ik eigenlijk ook geen aparte functietoetsen, dus jouw bord met programmeerbare functietoetsen zou absoluut toereikend voor mij zijn, met als gevolg een veel rustiger design.

De verlichte toetsen lijkt mij het einde. Als slechte typist, kijk ik nog geregeld naar mijn toetsenbord, hetgeen in het "donker" nog wel eens problemen oplevert natuurlijk.

Je zegt dat er een transparante kunststof rand rondom het toetsenbord zit. Ik ben wel benieuwd hoe die rand zich in de toekomst houdt, die randen hebben nog wel eens de neiging geel te verkleuren, waardoor het er niet mooier op wordt. Die rand lijkt helemaal door te lopen langs te polssteun. Die polssteun is er af te halen, hoe moet ik me dat dan voorstellen met die rand?

Ook vind ik altijd interessant hoe "stofgevoelig" een toetsenbord is; zitten er veel naden e.d. in die stof en andere ongeregeldheden makkelijk vast houden, of is het een toesenbord dat erg makkelijk schoon te maken is.

Nogmaals bedankt voor je review, ik kijk met belangstelling uit naar je up-date waarin de duurzaamheid besproken zal worden. Erg veel succes met je toetsenbord.
Beste Pjerry,

bedankt voor het compliment. Ik zal mijn best blijven doen! Wat betreft het plaatsen van foto's in de tekst, ik weet nog niet hoe dat moet. . Een quote doen lukt nog net, maar ik zal er eens achteraan gaan. Edit: nu wel en gedaan. Nadeel is wel dat de pixelbreedte daarvoor van 1024 terugmoet naar 533. Ik had haarscherpe foto's die goed ingezoomd konden worden. Dat wil nu niet meer. Maar de review zelf ziet er inderdaad wat fleuriger uit! _/-\o_ Gezien het geen 17e eeuws frans toetsenbord is, heb ik inderdaad de 2e 'verlicht' maar even weggehaald ;)

Ik denk dat een hoop mensen gewoon een bord willen dat 'alles kan' terwijl ze de helft niet gebruiken. Het type dat zijn versterker uitzoekt op de hoeveelheid knopjes wellicht :-)
Uiteraard zijn er diegenen die er echt baat bij hebben. Ik weet niet eens wat insert en scroll lock doen. Makkelijk achter te komen uiteraard, maar ik gebruik ze nooit.
Daar ben ik ook benieuwd naar, ik verwacht eerlijk gezegd van niet, maar dat is niet op mijn verregaande kennis van transparant kunststof gebaseerd. Misschien is dat ook wel iets wat zo gradueel gaat dat je het zelf niet eens opmerkt, zoals de muur van een roker.... Je ziet het pas echt als je het schilderij even opzij duwt.
Die polssteun is er af te halen
Dat heb je niet goed gelezen, het is een niet-
afneembare polssteun. Hij zit echter totaal niet in de weg en voelt prettig aan op je huid.
Daar durf ik niet zoveel over te zeggen. De ruimte tussen de toetsen is minimaal en van echte naden val niet echt te spreken. Met lucht schoonblazen of een heeeeeel klein zuigertje moet wel doable zijn.

[Reactie gewijzigd door john milton op 8 juli 2009 14:09]

Hey John! Leuke review! :) Als dit je eerste is beloof dat inderdaad heel wat voor je komende reviews! Erg leuk dat je er zo veel tijd en moeite in steekt.

Ik heb zelf ook een nieuw systeem samengesteld. Tevens ook mijn eerste en net als jij ook heel kritisch gekeken naar elk los onderdeel. Als toetsenbord heb ik verschillende modellen bekeken (en geprobeerd) maar deze zat er om een of andere reden niet bij. :) Blijkbaar zonde... Ik heb zelf de Logitech G11, G15 en G19, de Razer Lycosa, Microsoft Reclusa en nog een hele stapel van die krengen getest. Uitendelijk is het, raar maar waar, de Logitech G11 geworden. :) Snelste toetsaanslag, erg veel macro-mogelijkheden en minder schreeuwerig dan de anderen.

[Reactie gewijzigd door Negakinu op 9 juli 2009 13:48]

Prima review!
Toen ik aan een nieuw (lees: mijn eerste USB) keyboard toe was, heb ik getwijfeld tussen deze, de G11, of de G15v1.
Ben voor de G11 gegaan, en ben er erg over te spreken. Alleen de multimediaknopjes zijn niet echt stevig. (maar ten tijde van de aanschaf was de illuminated ook nog een stuk duurder volgens mij).

Ik vind de zelf-programmeerbare toetsen echt een geweldige uitvinding, en zou er niet meer zonder kunnen.
Wel grappig dat jij dan weer SetPoint nodig hebt voor je programmeerbare meuk, terwijl ik iets anders heb (G-Profiler ofzo).
Zeer nette review! Daar kan de mijne nog een puntje aan zuigen :)
Verder ben ik het met je eens, over dat gedoe van de plaatsing van de knoppen en de vorm ervan. Het was mij ook niet echt opgevallen, en het gaf bij mij geen tikproblemen. Echter ik kan me voorstellen dat als je de gehele dag achter n en het zelfde toetsenbord zit, je het dan wel merkt wanneer je de logitech gebruikt. Maar ik denk dat de gemiddelde gebruiker er zich totaal niet aan stoort in ieder geval.
Bedankt allemaal!

De G11 lijkt me een superbord hoor overigens. En bijzonder functioneel.... Maar als je ze naast elkaar zet, zijn ze qua uiterlijk totaal andere borden. De G11 is niet minimalistisch.... Maar goed dat zijn mijn muis en muismat ook niet. Ook hier zal een review van volgen te zijner tijd.
Mooi keyboard hoor, maar die monitor kan echt niet meer
Haha! I KNOW!!!!! voor de zomer eindigt zal hier een review geplaatst worden van een nieuwe monitor. Afgesproken?

@ Frank_B: Ik heb jou review meerdere keren gelezen in de aanloopfase naar dit toetsenbord toe hoor. Prima review (je hebt ook 4 sterren!). Ik zou ook de tip gebruiken die ik kreeg om de foto's in de tekst te plaatsen door gewoon [afbeelding1] in de tekst te zetten de afbeelding daar en ook zo voor 2, 3 en 4. Dat scheelt voor 'flair' echt enorm :-)

QUESTION: Ik zie in andere reviews dat sommigen meer dan vier plaatjes in hun review hebben. ik heb geprobeerd te vinden hoe dit moet maar dat is niet gelukt... Iemand?

[Reactie gewijzigd door john milton op 10 juli 2009 10:25]

Ja, bij mijn nieuwste review heb ik ook de afbeelding in de tekst geplaatst. Hoe meer reviews je maakt, hoe meer je leert hoe je goed een review kan schrijven. Althands, zo werkte het bij mij :)

En natuurlijk de FAQ lezen, daar staat alles goed in vermeld _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Frank__B op 10 juli 2009 18:58]

Prima review John, leest wel lekker weg. Heeft me toch weer wat duidelijkheid gegeven over dit toetsenbord ondanks dat ik er al een heleboel over gelezen heb. Ik overweg dit toetsenbord al vrij lang maar ben steeds op zoek geweest naar de US versie. Deze is helaas nergens te vinden in Nederland dus waarschijnlijk ook om voor deze versie te gaan. Mede gezien het feit dat ook jij hier vermeld dat het goed te doen is met de kleine linker shift. Het blijft toch een kwestie van wennen.. Aan de kleine rechter shift op mijn laptop, MSI GX600, ben ik ook vrij snel gewend. Ook geef je aan dat de 920-001166 een azerty keyboard is, dit kon ik op het net niet zo snel vinden en ook tweakers geeft dit zoals je zegt verkeerd aan. Deze gaat het dus in ieder geval ook niet worden. Binnenkort zal ik waarschijnlijk in het bezit zijn van een keyboard als de jouwe, ben ook best benieuwd naar de duurzaamheid maar hierover heb ik tot nu toe alleen maar goeds gelezen!
Ook geef je aan dat de 920-001166 een azerty keyboard is
Ja ik ging ook uit van de productinformatie van tweakers en Azerty zelf, Toe ik echter googlelde op toetsenbord belgie kwam ik uit op 'dit betreft vaak azerty' dus ik had er er in de opmerkingen toch maar bijgezet dat ik in dat geval wilde annuleren. Gelukkig nam Azerty heel correct contact met me op en de order was snel geannuleerd en geld retour.
Het blijft toch een kwestie van wennen..
Dat is inderdaad het hele verhaal.... Bij de een gaat dit uiteraard wat sneller dan bij de ander, maar volgens mij is het echt larie dat je hier last van zou blijven houden. De meesten van ons zullen binnen een week niet beter weten verwacht ik.

Tenzij je zeker weet dat je bij de 920-001166 een qwerty krijgt zou ik deze zelf dus niet bestellen, ook al is hij een paar euro goedkoper in de pricewatch.... Straks zit je met zo'n nasty bord met andere toetsen |:(
Mooie review hoor! Ik zelf gebruik de logitech G15 (ook met verlichting) en heb er wel veel voorbaat bij. Ikzelf heb eerst ook een tijdje van de ultra platte toetsenborden gebruikt maar vind de grote toetsen toch echt fijner werken, wellicht komt dit om dat ik 10 jaar grote toetsen heb gebruikt terwijl ik 2 jaar kleine toetsen heb gebruikt :X . Heb trouwens zelf ook nog tot voor kort 7 jaar een CRT monitor gebruikt die in totaal 12 jaar oud was. Maar hij is pas dood gegaan dus heb een een 19'' lcd monitor gekocht O+ .
@ Ajedi Hmmm dat is vreemd, ik game er zelf ook op (al jaren nu inmiddels) en ik heb daar nooit last van gehad moet ik zeggen, ook niet bij Battlefield of welke game dan ook. Meer toetsen tegelijk kan zeker wel, dat moet aan je exemplaar hebben gelegen (of de drivers?)

Ook je W-toets probleem ken ik (gelukkig) niet. Nu schijnt Logitech inderdaad goede service te hebben, dus daar ben ik blij om voor je. Ik vermoed alleen toch dat het aan je toetsenbord lag.... Toegegeven, het IS niet echt een gaming tobo, maar ik gebruik hem wel als zodanig hoor...... Zonder problemen :)