Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 1TB (sshd) - Bekijk alle specificaties

Dell Inspiron 15-7559 (CN95701, Qwerty toetsenbord) Review

p3pijn 1 maart 2016, laatste update op 25 maart 2016, 522 views

Dell Inspiron 15-7559 (CN95701, Qwerty toetsenbord)

Er is al vrij veel geschreven over deze vrij all-round laptop, maar ik zou graag nog een duit in het zakje doen, gezien mijn laptop terug naar de fabrikant moest.

Pluspunten

• Goede specificaties
  • Stevig gebouwd
  • Makkelijk te upgraden

Minpunten

• Vingerafdrukken
  • Touchpad
  • Customer Care

Bouwkwaliteit

Deze laptop is zeer stevig gebouwd, en dat zowel in positieve als negatieve zin. Als je hem optilt voel je dat alles goed vast zit, er rammelt niets en het voel zeer degelijk aan, maar je merkt ook meteen dat dit niet de lichtste laptop is. Nu zijn laptops met deze specificaties vaak niet de lichtste, deze beschikt ook nog eens over zeer adequate koeling, en een flinke batterij, en dat weegt allemaal nogal wat.

Het voordeel van die goede koeling is wel dat het met de warmte ontwikkeling goed zit, het nadeel is dat de ventilatoren slechts drie standen hebben: uit, fluister, en toch een behoorlijk luide stand. Wat wel fijn is, is dat ze geen irritant hoog geluid maken, waardoor je het eigenlijk alleen echt hoort als ze naar de hoogste stand schakelen.

Verder is het upgraden van deze laptop een peulenschil, dankzij de achterkant die met slechts een enkele schoef, welke in de klep vast blijft zitten, los komt. Daar vind je een m.2 sata slot, de 5400 rpm sshd met 8gb cache, 2 sodimm slots voor lddr3 geheugen waarvan er in een al 8 gb zit, en een flinke batterij.

Prestaties

De prestaties zijn wat je mag verwachten van een i7 6700HQ gecombineerd met een GTX 960m, namelijk zeer goed. Er zal geen game zijn die je niet kan draaien, hoewel je ook geen wonderen moet verwachten. Als je op FHD resolutie in de buurt van de 60fps wilt komen zal je toch vaak naar medium of lage settings moeten terugschakelen.

De harde schijf is geen wonder. Hoewel een sshd een stuk sneller is dan een normale hd, vond ik het toch nodig om er een ssd van 250 gb bij te prikken om dat snelle gevoel te krijgen. Hoewel ik het fijn vind dat een upgrade naar 16gb ram mogelijk is in de toekomst, ben ik dat voorlopig niet van plan.

Toetsenbord, touchpad en geluid

Het toetsenbord wil ik kort over zijn, het is vrij stug, maar ik vind dat erg fijn. Ik snap dat dat een persoonlijke voorkeur is. Als ik eerlijk ben heb ik nog nooit een prettig laptop toetsenbord gezien, maar dat is vooral om de gebochelde houding die je aan moet nemen omdat je scherm veel te laag zit. Thuis staat de laptop dus altijd in een hoekje, met een monitor, muis en toetsenbord aangesloten.

Het touchpad is niet fantastisch. Nou heb ik het sowieso niet echt op touchpads, en ik gebruik dus ook bijna altijd een muis. Dat sluit echter niet uit dat deze wel echt onder gemiddeld is, vooral fijne en precieze bewegingen registreren moeizaam.

Het geluid is vele malen beter dan ik verwacht had. Maar ook hier geldt dat als je echt goed geluid wilt, je beter een hoofdtelefoon op kan zetten, want verwacht geen wonderen. Maar de speakers zijn goed gepositioneerd, het geluid is helder, en vervormd nauwelijks op hoge volumes.

Scherm

& Customer Support

Hier kan ik momenteel nog weinig over zeggen, daar mijn unit een defect scherm had. Hij is teruggestuurd naar Dell. Ik heb voorlopig goede ervaringen met de customer support. Er flitsten regelmatig vreemde banden over het scherm, wat niet verdween bij het updaten van de drivers. De volgende stap was kijken of het ook in de bios gebeurde, en jawel, ook daar flitsen er vreemde banden door het scherm.

Laptop werd direct de volgende dag opgehaald, en hoewel de site van Dell een ramp is om te navigeren, zijn ze aan de telefoon zeer behulpzaam, hielpen ze me naar een duidelijke pagina waar je precies kan zien waar in het reparatie process je laptop is.
Update 1
Nou de computer is nog altijd in reparatie, iets wat mij ernstig stoort. Vandaag een mail aan de klachten balie gestuurd. Ik vind dat een laptop die defect wordt gelevert beter afgehandeld dient te worden.
Update 2
Op 7 Februari heb ik de laptop besteld, op 18 februari heb ik de laptop ontvangen, na een weekend met drivers in de weer geweest te zijn, is de laptop op de 21e (zat een weekend tussen) aangemeld ter reparatie, en is de 22e opgehaald. Vandaag kreeg ik te horen dat de laptop gerepareerd is, en teruggestuurd. Laten we hopen dat hij werkt, want het gaat nog 4 werkdagen duren aleer hij afgeleverd wordt.

Laten we hopen dat het dan goed is, want de customer care van Dell is uitermate belabberd. Deze laptop had mijns inziens direct vervangen moeten worden, daar hij defect geleverd is, en hadden ze me niet op een reparatie traject van 20 dagen mogen laten wachten.
update 3
Inmiddels de laptop weer in bezit, en het is een fijn apparaat. Als je hem alleen hoeft te kopen en daarna niets meer met Dell te maken hebt, is het een prima keuze. Ik zou kijken of ik hem bij een andere retailer kon krijgen.

Voor een echte conclusie is het wachten op de afhandeling van het defect. Natuurlijk is het vervelend dat je een nieuwe laptop binnen een week moet opsturen, maar productie fouten gebeuren nu eenmaal, dus we gaan het zien. Ik zal hier updates plaatsen zo gauw ik 'm terug heb, en dan zal ik ook wat meer over mijn ervaring met het, aldus de reviewers, middelmatige scherm (hoewel ik dat in eerste instantie wel mee vond vallen).

tldr; Mooie laptop, jammer dat het een Dell is.

Heb jij ook een Dell Inspiron 15-7559 (CN95701, Qwerty toetsenbord)?