Tweakers zegt: 8,5

Microsoft Lumia 950 Zwart Review

nono_einstein 1 maart 2016, laatste update op 2 maart 2016, 826 views

Microsoft Lumia 950 Zwart

Aangeschaft vanwege dual sim mogelijkheid, werkt perfect. Dual stanby dual G4 alle banden voor EU. Opvallend is het bereik en de geluidskwaliteit, komende van XperiaZ3 en iPhone5s, HEEL VEEL beter. Verder zijn er veel MS apps gericht op productivity zonder reclame. Minpuntje is wifi en barkit, werkt maar kan beter.

Pluspunten

• Scherm
  • Geluid
  • grootte
  • Dual Sim
  • Apps (ja ja)
  • Bereik
  • camera

Minpunten

• prijs
  • sw soms nog beetje vreemd
  • incompatibiliteit sommige wifi netwerken

Hoi,
ik denk ik neem even de tijd om met jullie mijn bevindingen met mijn nieuwe luim 950 zwart DS (duo sim) te delen.

Reden van aanschaf:
klaar met het rondzeulen van twee telefoons (privť & werk)

Kom van een xperia z3 en een iPhone 5s, beide goede apparaten waarbij een duo sim opvolger het lastig gaat krijgen...

Beoogde gebruik van het toestel/pakket van eisen:
Telefoon, dus gesprekskwaliteit en bereikbaarheid zeer belangrijk
Agenda en mail
Bekijken office docjes en voldoende opslag om een te bewaren/terug te zoeken.

Af en toe een spelletje voor de kinderen,
foto's
surfen
muziek
navigatie (offline)

Randvoorwaarden:
snel, updates, duo sim (dual stand-by dual 4G), sd-card, compatibel met mdm beleid werkgever (hierdoor vallen china phones af naar zeggen medewerkers smartphone support)

Aankoop:
In NL diverse zaken bezocht/webshops bekeken maar nergens iets te vinden wat aan bovenstaande voorwaarden voldeed. In Duitsland echter verkoopt men de Lumia 950 DS, zowel bij Amazon als ook bij de Mediamarkt.
Omdat er diverse negatieve geluiden te horen zijn met de laatste luima's besloot ik er eerst een te kunnen testen alvorens tot aanschaf over te gaan en dat kan natuurlijk niet bij Amazon, dus tripje over de grens gemaakt.

De lumia 950 DS wordt bij Amazon geleverd met een docking station, bij MM helaas niet, dat is de prijs die je er voor moet betalen.

Gebruikt met:
T-Mobile nano sim in slot 1
Vodafone nano sim in slot 2
micro sd 32 GB (kaarten en muziek)

Eerste indruk:

Dun, plastic en licht.
Voelt echter wel stevig aan. De knoppen zijn goed te voelen en logisch geplaatst aan de rechterkant, inclusief een 2 trap camera knop. De uitstekende camera aan de achterkant is, ook als de telefoon op tafel licht, niet echt een hindernis maar wellicht wel een kwetsbaar punt qua krassen.

Bij het plaatsen van de 1e sim moet het apparaat 2 keer opnieuw opstarten om de sim te kunnen activeren, omdat ik de andere sim nodig had voor hotspot moet ie na de initiŽle setup nog twee keer opstarten voor de tweede sim.
Bij het detecteren van de sd card vraagt het OS vriendelijk wat je op de SD en wat op het interne (32 GB waarvan 24 GB beschikbaar) wilt zetten. Je kan kaarten, apps, muziek, foto's en filmpjes afzonderlijk kiezen. Ik heb niet geprobeerd om dit na de setup te veranderen om te testen of grote apps bijvoorbeeld selectief op de card te zetten zijn.

Het plaatsen van de sd card uit mijn Z3 ging overigens perfect, het apparaat begon na het opstarten (je moet de batterij uitnemen om sim cards of sd cards te verwisselen) direct te indexeren, de muziek kan dus handmatig op een card gezet worden zonder lastige software.

Het scherm is mooi, goed af telezen en niet te verzadigd.
Indien je developer options aanzet krijg je 3 sliders om de tint/temperatuur en gamma te regelen naar eigen inzicht.

Een verrassing was het geluid. Ik ben erg kritisch voor wat betreft geluid en heb regelmatig ruzie met mijn xperia die weliswaar goed geluid heeft maar door de waterdichte constructie toch wel wat decibellen mist. Dit apparaat wil je niet harder zetten als 50%. Geweldig, is er tenminste eens wat volume over voor als het echt rumoerig is. Dit was een van de punten van kritiek in veel van de reviews, ik heb er echter alleen lof over. Ook het geluid bij YT filmpjes of het afspelen van muziek is geweldig.

De haptiek van het scherm laat wat te wensen over. Het is zeer bruikbaar, echter mijn twee vorige telefoons deden het beter. Bij het scrollen is er altijd een kleine hapering te bemerken, echter niet storend. Zal wel te maken hebben met de idioot hoge resolutie (het is alles of niets bij Lumia helaas)

De batterijduur is voldoende, haalt het echter niet bij mijn Z3, bijlange na niet zelfs, maar ik kan gerust een dag doorkomen met bellen, wifi+bt+data aan en alles pushen.
Zit in mijn beleving tussen de iPhone 5s en de xperia z3, in het midden.

De camera is zeer goed, voor voorbeeld foto's (zwaar verkleind) zie mijn xperia advertentie ;). Een eigenaardigheid is het standaard bewaren van enkele seconden video voor /bij ? elke foto, wat het scrollen ernstig vertraagd(wellicht vanwege de sd card?). Ik heb dit dan ook uitgezet en zie het als een nutteloze gimmick.

De iris herkenning werkt buiten verwachting (ik had hier niet een hele hoge pet van op) toch goed. Waar ik op mijn iPhone 5s de vingerafdrukherkenning nooit gebruikt heb (moest het meerdere keren proberen) werkt de iris scanner wel naarbehoren. Ik moet er echter bij zeggen dat je niet kan volstaan met een leer cyclus, je moet het apparaat onder verschillende licht situaties je ogen laten scannen, wat een lastig trucje is (je moet zonder te knipperen 30 seconden naar het scherm kijkenen bent snel met je ogen aan het kijken naar de status balk of het al klaar is, waarna het proces opnieuw begint ;( Als je echter door de zure appel heen bijt werkt het best goed.

De apps

mijn z3 en iPhone stonden afgeladen met apps die je eigenlijk nooit gebruikt. Dat was een reden dat ik aan het Lumia avontuur kon beginnen, ik zou immers toch niet veel missen.
Noodzakelijk zijn de synology apps, flitsmeister en netflix.
Het enige wat ik echt mis is:
het casten naar de chromecast, al zou daar wel een betaalde app voor moeten zijn.
het kunnen gebruiken van ad killers wat ik op de xperia had.
Positief in app land is de controle die MS je geeft; je kunt (net zoals dat overigens voor de iPhone kan) van alle apps aangeven of ze offline data mogen gebruiken. Ik heb tot nu toe nog alles standaard laten staan, ook om een beetje een idee te krijgen van de batterij capaciteit. Nog geen reden gehad om een en ander uit te zetten.
Verder heeft MS, net zoals het oude Nokia dat had, een soort skunk works waar allerhande, vooral op productivity gerichte apps worden gemaakt.
Daar zitten best wel een paar juweeltjes tussen die ik nog niet eerder tegengekomen ben. Eentje die eruit springt is het standaard kunnen opnemen van een telefoongesprek, een app die je de mogelijkheid geeft de laatste 30 seconden an een meeting op te nemen en eentje die instaat is een (whiteboard) foto om te zetten naar een OCR'ed ppt. Briljant!

Het laden met de bijgeleverde lader gaat lekker snel, 50% (tot 80%) binnen 40 minuten. Laden met de bijgeleverde USB C stekker en een standaard USB lader of een laptop is daarentegen zo traag dat je je afvraagt of het niet puur bijladen/trickle charging is.

Ik had nog een oude draadloze lader liggen van een Lumia 820, die werkt echter wel en ook redelijk snel, en dat is dan ook de enige manier om de telefoon warm te krijgen, video's, race spelletjes of de verplichte updates zorgen, in tegen stelling tot wat in meerdere reviews wordt beweerd, bij mij niet voor een warme, laat staan hete telefoon. In dat opzicht doet de Lumia het beter dan de Z3.

Connectivity
Het bereik is beter als zowel de Z3 als ook de iPhone 5s, gebaseerd op het simpele feit dat de Z3 binnen de kooi van faraday die mijn kantoor is geen bereik had en deze telefoon ongehinderd G4 blijft ontvangen voor data verkeer,
Dat gezegd hebbende, dat is maar goed ook want de wifi verbinding is helaas minder fijn. De verbinding wordt wel gemaakt, thuis geen probleem, op het werk echter krijg ik geen DNS en geen standaard gateway door via het wifi netwerk. Dus geen verbinding... Ik neem aan een bug die nog plat geslagen gaat worden.

Bluetooth gebruik ik in de auto voor handsfree en dat werk goed, ook de caller ID's komen binnen op mijn dashboard. Eigenlijk net zo als de iPhone.

Al met al ben ik best tevreden met deze lumia.

p.s. ik ik ga geen foto's plaatsen van verpakkingsmateriaal en telefoons die je overal kan vinden. Wel ga ik misschien deze review uitbreiden met een meting van de geluidproductie en geluidsreproductie als ik een paar uurtjes over heb, temeer ook daar ik van mening ben dat Tweakers dat zou moeten doen bij iedere telefoon review ipv kleurechtheidsmetingen van 5 inch schermpjes.

Heb jij ook een Microsoft Lumia 950 Zwart?

Super review! Paar puntjes die ik bij vlug lezen tegenkwam:

- '3 slippers' - moet dit niet 3 sliders zijn?
- 'de OS' - het OS
- 'Bijzet scholen' - :?
- 'het luim avontuur' - het Lumia-avontuur
- 'USB 3 stekker' - USB-C stekker
- 'G4' - 4G
- 'maller ID's' = caller ID' s denk ik?

Verder toppie ;)
bedankt, heb de domme fouten direct gecorrigeerd.
Goede review. Heb je er wellicht ook wat foto's bij, dat zou de review compleet maken. :)
waar ben je naar op zoek?

foto's van het apparaat zelf lijkt me redelijk onzinnig, die zijn er genoeg te vinden op het web.

als je op zoek bent naar foto's genomen door de telefoonl kijk dan eens naar de details van de krasjes op mijn xperia z3 advertentie;)
Kun je wellicht ook iets zeggen over de dual sim mogelijkheden, werkt dat een beetje prettig? Hoe kun je bijvoorbeeld aangeven welke sim gebruikt wordt voor bellen?

Tnx!
Ik heb 2 telefoon tegels op mijn homescreen dus ik kan direct kiezen waarmee ik bel. Verder heeft de lumia 950 dual standby dual call en alle banden (incl. G4) voor beide sims. Ik kan dus ook kiezen welke sim data gebruikt zonder ze om te wisselen.
Ik heb nog niet gezocht naar een instelling of je per contactpersoon een default sim kan instellen.