Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

AKG K 701 (Zilver) Review

tonnie63Newbie 26 februari 2016, laatste update op 26 februari 2016, 184 views

AKG K 701 (Zilver)

dit is een prima koptelefoon waar een geweldig geluid uit komt. mooi vol geluid en ook de lagere tonen worden strak en zuiver ten gehore gebracht. een echte topper

Pluspunten

• zuivere tonen
  • draagcomfort
  • vormgeving

Minpunten

• ziet er breekbaar uit

na een lange zoektocht en vele recensies gekozen voor de AKG701.
en normaal als ik onderdelen of wat dan ook voor m,n stereo koop wil ik er met m,n vingertjes aan kunnen zitten, bekijken en testen.
dat viel met deze koptelefoon ff tegen, want iedereen kon hem bestellen maar niemand had dit ding in huis.
uiteindelijk de gok genomen en deze jongen besteld.
nu heb ik deze al wat jaartjes en toen was deze niet goedkoop met z,n dikke 300 euro destijds.
en dus waren mijn verwachtingen hoog.

bij binnenkomst meteen de verpakking open gerukt om mijn nieuwe aanwinst te bekijken, betasten en te besnuffelen om maar eens wat te zeggen.

eerste indruk was dat de AKG er breekbaar uit zag.
hoofdbandverstelling waarbij enkele elastiekjes voor spanning zorgen komt wat bedenkelijk over.
en hij is wel heeel erg wit. niet mijn kleur maar er was toen niets anders.
de vormgeving op zich vindt ik verder wel geslaagd. bijna artistiek te noemen.
het snoer is net niet te dun en net lang genoeg om te voldoen waardoor het goed aanvoelt en iets vrijheid geeft. ook de vergulde pluggen zijn prima van kwaliteit.
de standaard heb ik drie keer uit geprobeerd waarbij alle drie de keren het snoertje niet lekker zat. dus die heb ik meteen weg gekwakt. doeiiiiii....
hier zijn betere alternatieven voor. de nieuwere versie heeft hier overigens een afkoppelbaar snoer.

en dan het geluid,
aangesloten aan m,n trouwe AU-D9 versterker en rustig beginnen.
na de eerste tonen die er uit kwamen werd ik even stil. midden en hoog is goed, maar waar zit die bastoon dan? nou ergens heeeel ver weg. de eerste schrik zakt af en ik realiseer mij dat dit kan kloppen.
er bestaat iets dat inbranden heet. doe dit goed en er komt een muzikaal engeltje door je oren naar binnen. ik heb de AKG weken lang op een laag niveau ingespeeld en ben na ongeveer 100 uur voorzichtig in wekelijkse stapjes het volume pas gaan verhogen. gaandeweg hoor je dat de muziek wat warmer gaat klinken en dat de lage tonen steeds sterker worden. het resultaat heeft mij zelfs weer verbaast. hoog, midden en laag worden duidelijk en zuiver in harmonie weer gegeven.
met name die lage tonen blijven bijzonder strak en vervormingsvrij.

op muzikaal gebied is deze 701 een regelrechte topper die heel wat te bieden heeft voor de gevoelige oortjes.

door dit inbranden heb ik natuurlijk ook het comfort kunnen testen.
in eerste instantie zat de AKG niet echt lekker en gaf irritatie op het niet langer zijnde gestoffeerde dak. ehhmm hoofd dus.
na een paar keer opnieuw opzetten de juiste plek gevonden en heb geen problemen meer. de gestoffeerde oorschelpen voelen prettig aan en ook hier scoort de 701 hoge ogen. hij zit nu lekker en ik kan er urenlang probleemloos naar luisteren.

Heb jij ook een AKG K 701 (Zilver)?

inbranden? Ik denk dat je inspelen bedoelt.
Bij bijna elke hoofdtelefoon: 1 a 2 dagen stevig laten afspelen (terwijl hij naast de versterker ligt).
Verschil met 'brandnieuwe' is enorm, vooral in het laag.

[Reactie gewijzigd door sjonie100 op 26 februari 2016 20:33]

Het word ook wel inbranden genoemd. Letterlijke vertaling vanuit de term die ze in het Engels ervoor gebruiken, burning in.
Jammer, het is vooral het membraan dat in moet spelen om optimaal te kunnen presteren. Komt enkel beweging bij kijken.
sjonie 100, het gaat niet alleen om beweging. dit inbranden of inspelen heeft wel een belangrijke functie. niet alleen het membraam maar ook de spoelen en andere zaken moeten goed settelen.het geld ook niet alleen voor deze koptelefoon. dit geld voor elke speaker die nieuw is.
ongeacht de grootte van de speaker.
alleen weinig mensen weten dit.