Samsung 850 EVO 250GB (incl. installatiekit) Review

Ilex 25 februari 2016, laatste update op 27 maart 2016, 666 views

Samsung 850 EVO 250GB (incl. installatiekit)

De beste upgrade die je kunt doen.

Pluspunten

• 5 to 10x sneller dan standaard HDD
  • installatiekit maakt vervanging simpel
  • Opstarttijd computer veel sneller

Minpunten

• Geen

Gekocht bij MediaMarkt voor 99 euro. De 'installatiekit' bestaat uit een SATA naar USB3 kabel en een spacer, zodat je de 7mm dikke drive ook in een 9 mm diepe bay van een notebook kunt installeren. Als je maar 1 drivebay in je notebook hebt is de versie met installatiekit de beste oplossing. Er zit een CD met Disk Migration software bij. Verbind simpelweg de SSD via de USB3 kabel met je notebook en met de Migration software kopieer je de harde schijf 1 op 1 naar de SSD. Verwissel daarna de harddive voor de SSD en klaar is Kees. Tip: Als de harddrive nog goed is, koop dan een externe behuizing, en je hebt er een portable harddisk bij,
Mijn Asus notebook met Core I7 3xxx, 8 GB RAM, 500 GB Seagate harddisk en Windows 10 64 bit had een opstarttijd van 5 tot 8 minuten, met de SSD is het nu 45 seconden. De tijden van beide drives zijn gemeten tot het diskactivity lampje niet meer knippert. De desktop verschijnt met de SSD al na 12 seconden.
De lees- en schrijfsnelheid, getest met ATTO DiskBenchmark, zijn resp. 540 en 520 MB..
Ik gebruik geen games, maar bijv. ITunes duurde eerst meer dan een halve minuut om op te starten, nu is dit nog maar enkele seconden. Hetzelfde geldt voor Chrome browser 64 bit.
Op de CD staat ook nog het programma Samsung Magician, hiermee kun je de drive testen en diverse instellingen veranderen.
Je kunt er o.a. Rapid Mode mee instellen. De software maakt dan een soort Virtual RAM disk aan van in mijn geval 2 GB. De lees - en schrijfsnelheid wordt hiermee vervijf- tot achtvoudigd, maar de opstarttijd verbetert niet. Als je voldoende RAM hebt kun je het eens proberen, in het dagelijks gebruik merk ik niet veel verschil met en zonder Rapid Mode.

Heb jij ook een Samsung 850 EVO 250GB (incl. installatiekit)?

Meer advertenties