Specificaties 24,6dB, bij maximaal 1.500rpm - Bekijk alle specificaties

Thermaltake Riing 12 RGB, 120mm Review

JayJay 24 februari 2016, laatste update op 24 februari 2016, 1.481 views

Thermaltake Riing 12 RGB, 120mm

Schitterende fans !

Pluspunten

• RGB Led
  • Geluid / prestatie
  • Rubberen mountings
  • PWM

Minpunten

• 5 pins niet verlengbaar
  • 3 fans per 1 controller
  • De controller
  • Duur

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Intro

Gezien ik een nieuwe custom build ben begonnen en toch de wat oudere GT's ap15 de deur uit wou doen, omdat deze gewoon een aantal opties mist ben ik voor deze mooie fans gegaan.

Nadelen van de GT's ap15

- Geen PWM
- Geen LED
- Geen sleeving
- Geen Rubberen hoeken tegen vibraties
- Kleur van de fanbladen (grijs)

Alle bovenstaande opties bezit de Thermaltake Riing RGB wel !

Ik weet dat er vorig jaar ook Darkside Gentle typhoons zijn uitgekomen waarbij de fanbladen zwart zijn en er een PWM functie inzit echter zijn deze ongeveer dezelfde prijs als de Thermaltake Riing RGB en dan heeft de ringg toch meer pluspunten.

De officiŽle specificaties

P/N CL-F042-PL12SW-B
Fan Dimension 120 x 120 x 25 mm
Started Voltage 9.0 V
Rated Voltage 12 V
Rated Current 0.21 A
Power Input 2.52 W
Fan Speed 800 ~ 1500 R.P.M
400~1000 R.P.M (Low Noise Mode)
Max. Air Pressure 0.57 ~ 2.01 mm-H2O
Max. Air Flow 22.14 ~ 40.6 CFM
Noise Level 18.5 ~ 26.4 dB-A
Bearing Type Hydraulic Bearing
Life expectation 40,000 hrs,25℃
Connector 4-pin PWM (Controller To M/B)
2510-5P ( Fan To Controller )
Weight 161.1 g
LED Light Red -> Blue -> White -> Green -> LED off -> 256 Color 3 Packs

De RGB Riing

Ziet er gewone weg prachtig uit en je kan kiezen uit 4 vaste kleuren of 1 van de 256 kleuren die gegenereerd kunnen worden met de controller.

Wel is de riing niet zo fel , maar of dat een nadeel is , nee vind ik persoonlijk niet want zit ook niet te wachten op een kermis pc.

Geluid

Het is absoluut niet ter vergelijken met de GT's, want de GT's hebben gewoon een andere frequentie / toon hoogte welke prettiger is dan de Thermaltake riing RGB.

Is daarmee het geluid van de riing dan slecht?

Nee , zeker niet want het is mede dankzij de controller mode slow en performance toch redelijk acceptabel , tevens natuurlijk PWM gestuurd wat ze dan weer een voordeel geeft , omdat je de fans nu kan aansturen op de temperatuur van je cpu.

Sleeving / rubberen hoeken

De sleeving is zwart en ze zijn niet netjes gesleeved en ook niet per draadje maar wel gewoon goed.

De rubberen hoeken zijn grijs , vind ik persoonlijk gemiste kans , zwart had beter geweest, ze doen echter de fan trillingen goed dempen , zeker op een rad.
Alleen oppassen met aandraaien van je schroeven , je draait zo door het rubber heen , oftewel vast is vast !

Wel moet ik het hebben over de prijs , namelijk deze is niet mals !
Volgens de pricewatch welgeteld 60 euro per 3 pack.
Laat ik er nou 13 nodig hebben :(.

Dat is dan eventjes §265 zijn aan fans :( . (4x§60+1x §25)

Controller
Het is een kastje met 3 fan aansluitingen (5pins) en 1x 4pin pwm aansluiting naar het moederbord toe.

De controller is voorzien van 3 knoppen waarbij de snelheid geregeld kan worden en de kleur van de riing.

Vervolgens zit er nog een nadeel aan deze controller want als ik naar mijn build kijk met 13 fans houdt dus in dat ik 5 controllers heb hangen , de 5 pins vanaf de fan naar de controller zijn relatief vrij kort waardoor de controller eigenlijk op de meest rare plekken gehangen moet worden.

Gelukkig kon ik de 4pin PWM wel verlengen anders was het een ramp geweest.

De koelvermogen is gewoon goed daar is niks op aan te merken.
Tevens ook niks op geluid aan te merken , zoals ik al aangaf het zijn geen GT's maar ze zijn stil.

De reden waarom ik de prijs 2 sterren heb gegeven lijkt mij duidelijk , ze zijn gewone weg erg duur , krijg je waar voor je geld , zo als ik nu kan beoordelen wel , maar dat neemt niet weg dat dit niet voor iedereen is weggelegd en zeker niet als je zoveel radiatoren gebruikt als ik (3x480).

De modbaarheid geef ik dan 3 sterren dit vanwege het wel kunnen verlengen van de 4 pins pwm connector, maar niet kunnen verlengen van de 5 pins connector.

Installatiegemak geef ik 3 sterren , dit komt dan door dat de controller gewoon niet goed weg kan werken en je er maar 3 fans op kan aansluiten.

Kortom kan ik ze iedere tweaker zeker aanraden

Heb jij ook een Thermaltake Riing 12 RGB, 120mm?

Ik snap niet goed waarom de prijs maar twee sterren krijgt, gezien de review het idee geeft dat de prijs-kwaliteitverhouding goed in balans is.
Ik snap wat jij bedoeld, echter is de prijs gewoon heel erg hoog voor 3 fans , los kosten ze 25 euro per stuk.

Dat is de reden dat ik 2 sterren gegeven heb.

Kwaliteit oogt goed , of dat naarmate de tijd verstrekt nog zo is is even afwachten.
Wat bedoel je precies met per draadje gesleeved?
Nou hij is 5 pins , en 4 pins naar moederbord ,

dat houdt dus in dat er 1 sleef om alle draadjes heen zit ipv dat elk draadje apart is gesleeved

kijk anders even op de foto dan zie je wat ik bedoel :)

[Reactie gewijzigd door JayJay op 24 februari 2016 14:34]

5 pins is wel verlengbaar :) :P