Sharkoon Silvation Basic (ATX, Geen PSU, Zwart/Zilver) Review

Shuriken 19 april 2005, laatste update op 17 november 2015, 1.775 views

Sharkoon Silvation Basic (ATX, Geen PSU, Zwart/Zilver)

Pluspunten

• Goede koeling voor CPU
  • Ruime inbouwmogelijkheden
  • Lage prijs

Minpunten

• De gebruikte materialen hadden iets dikker gekund
  • Weinig koeling voor GPU

Ik heb deze kast onlangs aangekocht. Intern is ie gelijk aan de Silverstone TJ-06. Bij het uitpakken valt al gelijk op dat Silverstone er de nodige aandacht aan besteed. Naast de normale zaken als schroefjes, rails en dergelijke. vinden we voor de verandering weer eens een ouderwetse handleiding terug. Nu zal de gemiddelde tweaker afvragen waarom je in godsnaam een handleiding nodig hebt voor een kast? Ik heb hem zelf echter nog verscheidene keren bekeken.

Het eerste wat mij opviel was een bakje. Ik vroeg me meteen af waar dat nu voor is. Na raadplegen van de handleiding (jawel!) blijkt deze voor het afdekken van de binnenkant van het deurtje te zijn. Het deurtje is namelijk gedeeltelijk voorzien van een metalen raster. Daar doorheen heb je uitzicht op de drives. Voor de minder gefortuneerden onder ons, die nog de vertrouwde beige drives hebben, verzorgd sharkoon dus het bakje. Zo blijft het geheel in elk geval in stijl. Bij de basic uitvoering van deze kast zitten verder geen additionele zaken als fans of voeding. Vandaar ook de lage prijs.

De Sharkoon kast heeft geen standaard layout, maar een die een knipoog is naar het BTX-formaat. Vandaar ook dat het moederbord omgekeerd zit. De CPU bevind zich dus geheel beneden in de kast. Aan beide zijden van de cpu (resp. achter- en voorkant kast) bevinden zich openingen voor 120 mm ventilatoren. Daar overheen komt een grote plastic tunnel. Dit stelt je in staat om de CPU passief te koelen. Ik heb dit zelf gedaan door een Arctic Cooling Freezer 64 te plaatsen. Hier heb ik de standaard ventilator van verwijderd. Deze blijft aangenaam koel dankzij de door mij geplaatste Nexes 120mm fans (stil!).

De Silvation bied plaats aan vijf 5,25 inch openingen. Dus genoeg plaats voor een CD-ROM en DVD-drive. Daarnaast zijn er nog twee 3,5 inch plaatsen over voor een floppy of kaartlezer. Intern is er dan nog een HDD rack net onder de voeding met plaats voor zes harde schijven. Als je een voeding hebt met 120mm fan kan deze hem koel houden. Zorg er echter wel voor dat je een 120mm fan voeding kiest met een fan guard aan de binnenkant. Anders past deze niet in de kast zonder het verwijderen van de fan guard.

De kast bied goede mogelijkheden om kabels weg te werken. Dit kun je doen door kabels achter de moederbord plaat langs te voeren. Zorg er wel voor dat je kabels gebruikt van voldoende lengte. Een IDE kabel van +/- 45 cm (standaard) is een beetje aan de krappe kant. Daarnaast was bijvoorbeeld de 4-pins 12 volt aansluiting ook niet lang genoeg en moest een alternatieve route vinden. Misschien dat het met een voeding van Sharkoon wel allemaal een goed plekje vind.

De afwerking ziet er stijlvol uit. Het frontje is afgewerkt met aluminium. En is voorzien van koptelefoon en microfoon aansluiting. Aan de bovenkant van het frontje vind je een USB en een Firewire aansluiting terug. De bouwkwaliteiten heb ik als voldoende beoordeeld. Dit omdat ik liever zie dat kasten met wat dikker materiaal (zijplaten e.d.)worden afgewerkt. Helaas scoren recente Chieftec-kasten even slecht. Het laatste positieve punt is het stoffilter aan de voorkant. Deze kun je verwijderen zodat je het filter schoon kunt maken.

Heb jij ook een Sharkoon Silvation Basic (ATX, Geen PSU, Zwart/Zilver)?

Let op. Bij Alternate NL is deze kast voor 65 euro te verkrijgen!