Samsung Syncmaster 730MW (17", wide, 25ms, D-sub/DVI-D, Tuner) Review

Sleepie 12 september 2005, 1.806 views

Samsung Syncmaster 730MW (17", wide, 25ms, D-sub/DVI-D, Tuner)

Pluspunten

• Breedbeeld
  • TV/FM Tuner
  • Aansluitmogelijkheden
  • Goede beeldkwaliteit
  • Picture-in-Picture

Minpunten

• Voet niet draaibaar
  • Responsetijd

Waarom aangeschaft ?
Op mijn bureau stonden 2 19" TFT schermen, een TV en een 16" TFT die aan mijn server/download/dvd-brand machine hing. Aangezien de 16" monitor heel weinig en de TV best veel wordt gebruikt, leek deze combi van TV en monitor de ideale oplossing om de 16" Eizo en de TV te vervangen.

Features
Eigenlijk de reden dat ik de Samsung SyncMaster 730MW heb gekocht. Een monitor met ingebouwde TV/FM tuner en ook nog breedbeeld, wat wil je nog meer? Nou, het ding aan kunnen sluiten natuurlijk. Geen probleem, aan aansluitingen geen gebrek: VGA (15 D-sub) / DVI-D, S-Video / SCART,
composiet / RF, component. En ook nog een Audio ingang.
Verder is er de mogelijkheid voor Picture-in-Picture, het TV-beeld in een hoekje over je PC beeld heen is erg lekker om bv tijdens de matige wedstrijden van het Nederlands 11-tal tussendoor nog iets 'nuttigs' te doen op mn server en toch niks te missen van de (wan)vertoning ;) .

Beeldkwaliteit
Helaas heb ik te weinig LCD-TV's bekeken om een vergelijking te kunnen maken. Zoals ik bovenaan deze review al heb gezegd, veruit het grootste deel van de tijd is de SyncMaster 730MW hier als TV in gebruik en dan voldoet hij gewoon prima. Helderheid en contrast (450 cd/m² / 500:1) zijn goed te noemen, de kijkhoek (150°/120°) is prima.

De TV-tuner lijkt wel een goed signaal nodig te hebben, de beeldkwaliteit was slechter dan op mijn oude Sony TV in ieder geval. Met wat nieuwe kabel werd het al stukken beter, maar intussen kijk ik digitaal via TVHome en hoewel een top LCD-TV vast wel een beter beeld zal hebben, is het TV beeld nu gewoon goed.

In monitor mode is de resolutie van 1280x768 wel even wennen, maar goed werkbaar. Mijn server heeft geen videokaart met DVI aansluiting, maar zelfs met de VGA aansluiting geeft een DVD-tje op de PC afspelen gewoon superstrak beeld.

Ik heb geen score voor ghosting gegeven, ik heb de monitor nog niet lang genoeg om daar echt een goed idee over te kunnen vormen. Voor een 25ms scherm lijkt het echter beter dan je zou verwachten.

Geluidskwaliteit
Van twee 5 Watt speakertjes kun je niet al te veel verwachten. Het geluid voldoet gewoon voor de toepassing van deze TV/Monitor. Er is ook een Virtual Dolby-setting aan boord voor degenen die diet zouden willen. Niks speciaals hier dus, maar ook niks verkeerds.

The looks and feel
Uiterlijk blijft een kwestie van smaak natuurlijk. Ik vind het zelf een strak design met de combinatie van zwart en zilver. De bedieningsknopjes lijken in eerste instantie nogal priegelig, maar het werkt wel gewoon prima (hoewel je natuurlijk meestal de AB zult gebruiken). De afwerking van het geheel is gewoon van Samsung kwaliteit, wat in mijn ogen staat voor erg netjes.
Wel jammer is de keuze van de monitorvoet. De monitor is wel te kantelen, maar niet draaibaar. De voet komt ook nogal lomp over. Hier had ik liever een andere (draaibare) oplossing gezien. Hij staat wel heel stevig zo en dat is uiteraard het belangrijkste.

Samsung heeft met de SyncMaster 730MW een goed en vooral handig product op de markt gezet. De combinatie van TV en monitor werkt prima en bespaart je ook nog eens ruimte. Eenmaal gewend aan de wat 'vreemde' resolutie, is de monitor voor alledaags PC-gebruik gewoon goed te noemen. Ook als LCD breedbeeld TV staat hij zijn mannetje. Voor de die-hard gamer zal het scherm minder geschikt zijn door de responsetijd van 25ms, maar voor die doelgroep is de 730MW dan ook niet bedoeld. Kortom, iedereen die een TV/Monitor combi zoekt, zou ik willen aanraden om zeker eens naar de SyncMaster 730MW te gaan kijken.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 730MW (17", wide, 25ms, D-sub/DVI-D, Tuner)?