Linksys AC2600 MU-MIMO Router w/ Gigabit Review

MrGangstaINC 19 februari 2016, laatste update op 19 februari 2016, 351 views

Linksys AC2600 MU-MIMO Router w/ Gigabit

Dit is een degelijke router voor wie net dat ietsjemeer zoekt. Niet voor gewone internetverbruiker met zijn Router-laptop opstellingen. Deze zou hier de bomen in het bos niet meer terugvinden. De app werkt ook perfect en is zeker handig voor snelle aanpassingen.

Pluspunten

• Dubbele frequentie qua Wifi
  • Cloud-systeem om je router vanop afstand te beheren
  • Prioriteitsinstellingen voor apparaten in te stellen

Minpunten

• instellingen zijn soms wel wat zoeken. Soms zou less more zijn

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Het eerste apparaat dat ik ontving had hier en daar problemen. Dankzij de correcte service van CoolBlue: nieuw toestel in retour.

De website van het apparaat is identiek hetzelfde als die van linksyssmartwifi.com. Alleen heb je lokaal ook de optie om niet in te loggen via het cloud-systeem. Je bent trouwens niet verplicht van deze "cloud" te gebruiken, als je nooit een login aanmaakt. Het is wel handig natuurlijk, je kan er altijd vanop afstand aan geraken.

Eenmaal ingelogged zie je de onderverdelingen links, en rechts zie je de widgets. Welke widgets er toonbaar zijn, kan je zelf instellen.
De onderverdelingen zijn als volgt
- Handig is bvb het overzicht van alle apparaten die momenteel aangelogged zijn. En dit in een mooi overzichtje bij "Netwerktoewijzing".
- Parental Control(ouderlijk toezicht): hiermee heb ik nog niet geŽxperimenteerd gezien dit bij mijn setup niet van toepassing is.
- Gasttoegang: Je kan een apart Wifi-setup creŽren om je gasten tijdens een avondje te laten meegenieten van je internet
- Prioriteitsinstellingen: Indien ik bvb aan het game'n ben wil ik geen snelheidsverlies terwijl men vriendin filmpjes bekijkt. Hierbij geef ik men playstation dus voorrang
- Snelheidstest: Je kan een ping-test laten uitvoeren
- USB-aansluiting: Je kan hier een External HDD aan hangen, waardoor je een netwerk-schijf creŽert. Deze is dan ook beschikbaar via FTP indien je dit wenst, alsook Extern bereikbaar als je dit instelt
- Connectiviteit: Hier stel je je Wifi-netwerk in, Internetinstellingen, DHCP-server alsook je DHCP-Reserveringen(handig voor je IP-camera BVB), Je kan zelf routeringen aanmaken(voor de netwerkbeheerders onder ons), Vlans zijn ook in te stellen, En via Beheer kan je ervoor zorgen dat de router niet bereikbaar is van buitenuit.
- Problemen oplossen: Je moet de logboek zelf manueel inschakelen, wat op zich niet zo erg is als je het weet. Alhoewel dat ik het logboek nog liever iets meer gedetailleerd had met de tijdstippen bvb
- Draadloos: Hier kan je de Wifi-instellingen aanpassen terug, maar je kan ook bvb instellen van hoelaat tot hoelaat de wifi bereikbaar is. (Indien je niet wenst dat je kinderen na 22u nog via hun smartphone op de wifi zitten)
- Via beveiliging kan je portforwarding activeren bvb zowel op basis van 1 als op meerdere poorten. Ook DDNS is hier een optie, maar opgelet: hij zend naar je DDNS-provider het IP-adress van de internetpoort uit. Dus indien je achter een TElenet-router zit is dit nutteloos.

Heb jij ook een Linksys AC2600 MU-MIMO Router w/ Gigabit?

Ik ben het volledig eens met de review, ik heb hem zelf namelijk ook.

Ik gebruik hem op mijn KPN Glasvezelaansluiting, maar dan met een managed switch tussen de NT en de EA8500). Belangrijk om te weten: hij kan in deze situatie alleen VLAN6 (Internet) aan. Zodra je hem rechtstreeks aan de NT hangt (of in de switch VLAN4 voor TV er bij zet) dan zal hij hij geen verbinding meer maken met het Internet. Linksys heeft dat ook aan mij bevestigd. Dus de door Linksys opgegeven 'VLAN ondersteuning' is zeer beperkt tot niet bruikbaar.

Dus voor KPN (glasvezel) gebruikers: Deze router kan de Experiabox niet volwaardig vervangen als je meer wilt dan alleen Internet. Maak je gebruik van iTV en/of Voice, dan moet je aan de slag met een managed switch OF (simpelste oplossing) je hangt hem achter de Experiabox.