Specificaties On-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Samsung Level On Wireless (Wit) Review

matroosoft 19 februari 2016, laatste update op 13 juni 2017, 1.249 views

Samsung Level On Wireless (Wit) (Product gekocht)

Een uitstekende draadloze koptelefoon voor een zacht prijsje. Veel verschillende functies, met een toch eenvoudige bediening. Alles wat hij kan, doet hij uitstekend. Design en bouwkwaliteit zijn veel beter dan gewend van andere Samsung producten. Active Noise Cancelling werkt prima. Aanrader!

Pluspunten

• Design
  • Bouwkwaliteit
  • Accuduur
  • Active Noise Cancelling
  • Gebruiksgemak

Minpunten

• Geen hardcase meegeleverd

De ¤7 oordopjes van de HEMA hielden het slechts een paar maanden met mij uit, waarna ik nog maar geluid via één oor binnenkreeg. Dat was de start van een zoektocht naar een andere product om muziek te kunnen luisteren. Primair doel van dit muziek luisteren is voor mij overigens dat ik niet door omgevingsgeluid wordt afgeleid tijdens mijn werk. De oordopjes van de HEMA slaagden er slechts deels in om dit omgevingsgeluid buiten te sluiten. Vereiste van een nieuw product was dan ook dat deze met name goed moest zijn in het buitensluiten van omgevingsgeluid.

Active Noise Cancelling, ofwel het (gedeeltelijk) uitdoven van omgevingsgeluid met tegengeluid, leek een oplossing te zijn voor dit probleem. Daarom ging ik op zoek naar producten die hiervan voorzien waren. Naast ANC wilde ik graag iets wat draadloos was. Deze twee eisen samen zorgden ervoor dat ik al snel naar koptelefoons aan het kijken was in plaats van oordopjes.

Naast deze twee eisen had ik nog een aantal eisen zoals een goede accuduur, een leuk design, een goede bouwkwaliteit en een prijs rond de honderd euro. NFC leek me daarbij een handige feature om makkelijk te kunnen koppelen, maar was niet verplicht.

Bij het zoeken vielen veel modellen af vanwege de formfactor of de slechte reviews. Uiteindelijk bleef de Samsung Level On Wireless als enige kandidaat over. Nu moet ik toegeven dat Samsung bij mij niet zo'n hoogstaande reputatie heeft, dus ik was niet zomaar overgehaald. Na vele reviews lezen (en kijken) was ik uiteindelijk toch overtuigd van het product en heb ik hem bij Afuture besteld.

Voor ik aan de eigenlijke review begin, eerst even een toelichting waarom ik de review schrijf en vanuit welk oogpunt. Ik schrijf de review vooral omdat ik vind dat dit product meer aandacht mag krijgen, maar moet daarbij aantekenen dat ik op het gebied van geluidskwaliteit geen expert ben. Verwacht dus met name een review vanuit praktisch oogpunt.

Als laatste wil ik opmerken dat ik de koptelefoon heb gebruikt in combinatie met een Nokia Lumia 1520 en dat ik hem af en toe vergelijk met de TDK ST700 koptelefoon die ik ook in bezit heb. De foto's in de review zijn daarnaast niet helemaal representatief qua kleur omdat ze gemaakt zijn bij kunstlicht.

Specificaties

Om te beginnen de specificaties, die overigens ook hier te vinden zijn.

Koptelefoon type:Koptelefoon (on ear)
Noise-cancelling:Actief
Aantal drivers:1x
Diameter speaker (mm):40mm
ConnectiviteitBluetooth 3.0, Near Field Communication (NFC)
Aansluitingen:Jackplug 3.5mm, Micro USB-B
Afneembare kabel:Ja
Platte kabel:Nee
Type plug:Recht
Batterijduur (uren):11u
Kleuren:Wit, Blauw, Rood, Zwart
Bijzonderheden:23 uur maximale batterijtijd als ruisonderdrukking wordt uitgeschakeld, Touch Control voor bediening

Uitpakken

De koptelefoon wordt geleverd in een vrij eenvoudige doos zonder bijzondere vormen of materialen, wat voor deze prijs te verwachten is. In de doos bevindt zich een plastic tray met de koptelefoon en de accessoires. De inhoud is als volgt:
  • Koptelefoon
  • 3.5 mm Audiokabel
  • Micro-USB-B laadkabel
  • Draagzakje
  • Quick Start Guide
Het eerste wat opvalt bij het openen van de doos is dat de koptelefoon ongevouwen in de doos zit, wat ik gezien het formaat van de doos niet verwacht had. De koptelefoon is dus uitgevouwen relatief klein. Op de hoofdband en de oorschelpen zijn een aantal beschermstickers aangebracht.

Iets anders wat opvalt is het draagzakje. Deze ziet er netjes door het ingedrukte 'level' en 'Samsung' logo in een zakje wat gemaakt is uit een stevige stof. Ook de stiksels zijn netjes, zonder losse draadjes. Het draad voor het sluiten van het zakje is helaas niet voorzien van een clip, zodat het zakje moet worden dichtgeknoopt. Hoewel het draagzakje er mooi uitziet, had ik liever een hardcase met ritsafsluiting gehad. Daarmee zou de koptelefoon beter beschermd zijn tijdens vervoer en was het opbergen makkelijker geweest.

De meegeleverde 3.5 mm en Micro-USB-B kabel zien er netjes uit. De audiokabel is voorzien van een klittenbandje om hem te kunnen ordenen bij het opbergen. Als laatste bevat de verpakking een Quick Start Guide met informatie over het product en een aantal aanwijzingen voor gebruik.

Bouwkwaliteit en design

Bij het bestellen heb ik bewust gekozen voor de kleur wit. De overige kleuren hebben een finish die de koptelefoon er erg goedkoop uit laat zien. Een aandachtspuntje hierbij is de zwarte variant. Die is in feite niet echt zwart en wordt door Samsung 'Black Sapphire' genoemd. De daadwerkelijke kleur hiervan nadert meer naar donkerblauw.

De witte variant ziet er echter goed uit. Het kunststof bevat een iets gekleurde matte finish. Samen met een dunne chromen rand rond en op de oorschelpen geeft dit de koptelefoon een premium look. Wat hierbij meehelpt is dat er weinig knoppen aanwezig zijn, waardoor de koptelefoon een minimalistisch uiterlijk heeft. Op beide oorschelpen is met grote letters het Level logo aangebracht en net onder het scharnierpunt in kleine letters het Samsung logo. De finish en de chromen rand zijn overigens zo goed als ongevoelig voor vingerafdrukken.

Aan de buitenzijde van de linker oorschelp bevindt zich de NFC chip. Dit staat enkel vermeld op de beschermsticker die aanwezig is bij levering, maar staat niet op de koptelefoon zelf. Onderaan deze oorschelp bevindt zich de 3,5mm jack aansluiting. Aan de buitenzijde van de rechter oorschelp is een aanraakgevoelige laag voor bediening van de koptelefoon. De onderzijde van deze oorschelp bevat de Micro-USB-B poort om op te laden en aan de achterzijde bevinden zich de knoppen om respectievelijk de koptelefoon en de Active Noise Cancelling in te schakelen. Boven de knop om in te schakelen bevindt zich een indicatieledje. Op beide oorschelpen zit aan de onderzijde een microfoon voor stemcommando's en telefoongesprekken.

Naast een mooi design is de bouwkwaliteit goed. De koptelefoon bezit weinig stijfheid, zodat hij vrij flexibel is. In diverse reviews wordt geklaagd over het gebrek aan stijfheid, maar persoonlijk verwacht ik dat dit er juist voor zorgt dat hij minder snel stuk gaat. Ook vormt de koptelefoon zich daardoor beter, maar daarover later meer. De oorschelpen zijn voorzien van zachte kussens met een leerstructuur. Ook de hoofdband is voorzien van een leer-achtig kussen. Deze is geperforeerd. Beide kussens zijn van prima kwaliteit en zien er goed uit.

Verbinding en bediening

Het uitklappen van de oorschelpen vergt weinig kracht en de oorschelp klikt netjes vast in zijn uiterste positie. Eenmaal uitgeklapt kan de hoofdband verlengt worden door deze uit te schuiven. Tijdens het uitschuiven zijn duidelijke klikjes hoorbaar. Het uitschuifmechanisme voelt erg stevig aan. Ingeklapt is de koptelefoon relatief compact.

Voor gebruik moet de koptelefoon ingeschakeld worden met de bovenste knop op de rechter oorschelp. Bij de eerste keer gebruiken heb ik NFC gebruikt om te koppelen. Een tik met de telefoon tegen de linker oorschelp geeft daarna een melding met de vraag of je wilt koppelen. Klik je op ja, dan wordt Bluetooth ingeschakeld en is het pairen binnen een paar seconden afgerond.

Op de Windows Phone die ik gebruik, start na het pairen een app genaamd Gadgets. Deze app geeft een aantal mogelijkheden, zoals het starten van een app wanneer er verbinding wordt gemaakt en het weergeven van een melding als de accu van de koptelefoon bijna leeg is. Ook kan de app laten zien op welke locatie en tijdstip je telefoon het laatst met de koptelefoon verbonden was, voor het geval je hem kwijt bent.

Samsung heeft speciaal voor deze serie koptelefoons een app ontwikkeld. Hiermee kan de Active Noise Cancelling in- of uitgeschakeld worden en er kan een equalizer ingesteld worden. Deze app is alleen beschikbaar op Android. (link naar Play Store)

Voor het inschakelen van de Active Noise Cancelling moet de onderste knop op de rechteroorschelp omhoog geschoven worden, waarna de ANC inschakeld. Beide knoppen zijn op de oorschelp zijn goed op de tast te vinden en geven een duidelijke feedback bij het verschuiven.

De bluetoothverbinding is tot nu toe in alle situaties stabiel gebleven. Het bereik heb ik niet uitvoerig getest, maar ongeveer 25 meter afstand in een open ruimte veroorzaakte nog geen hoorbaar verschil in geluidskwaliteit. Bij het inschakelen van de koptelefoon is deze binnen een paar seconden gekoppeld. In het geval van mijn telefoon start dan de muziek app en kan met een double tap op de rechter oorschelp de muziek gestart worden. Naar voren en naar achteren vegen schakelt naar een vorig of een volgend nummer en omhoog of omlaag vegen verhoogt of verlaagt het volume. Deze vorm van bediening werkt prima en voelt natuurlijk aan.

Bij een binnenkomend telefoongesprek dimt het muziekvolume en kan een double tap gebruikt worden om het gesprek aan te nemen. De gesprekspartner is tijdens een telefoongesprek prima te verstaan en ook de andere kant kan je stem goed volgen. Een tweede double tap is genoeg om het gesprek weer te verbreken, waarna de muziek weer start.

Een feature waarvan ik van tevoren niet op de hoogte was, was het bedienen van Cortana via de koptelefoon. De eerste keer dat ik muziek luisterde kreeg ik een smsje. De muziek stopte, waarna Cortana vroeg of ze hem voor moest lezen. Ik was enigszins verbaasd, want ik wist niet dat Cortana deze functie ook had. Toen ik bevestigend antwoordde, las ze het bericht voor en vroeg of ik wilde reageren. Toen ik aangaf dat niet te willen, startte de muziek weer. Al met al een prettige functie die goed werkt.

Cortana is overigens ook op te roepen door je vinger lang op de rechter oorschelp te houden. Na ongeveer 3 seconden onderbreekt de muziek en start Cortana. Stemcommando's worden dankzij de dubbele microfoon prima verstaan, naar mijn idee zelfs beter dan via de microfoon van de telefoon. De functie is erg handig om tussendoor even iemand te bellen, een andere playlist te kiezen of iets in de agenda te zetten zonder dat je je telefoon hoeft te pakken. Overigens heb ik geen informatie kunnen vinden over of er ook integratie is met Google Now en Siri en hoe deze eventueel verloopt.

Draagcomfort

Tijdens een IBOOD Hunt heb ik eens een IBOOD BOX gewonnen. In deze box zat onder andere een TDK ST700 koptelefoon. Deze bedrade koptelefoon, die er overigens prima uit ziet, heb ik weinig gebruikt omdat deze na een tijdje pijn ging doen aan mijn oren. Het was dus voor mij belangrijk dat dit bij een nieuwe koptelefoon anders zou zijn. Nu heb ik vrij wijd staande oren waardoor een koptelefoon al snel pijn gaat doen, dus er zal altijd een compromis moeten zijn. Enerzijds moet de koptelefoon niet te strak zitten om geen pijn te gaan doen en anderzijds moet hij strak genoeg zitten om niet van je hoofd te vallen als je hoofd achterover buigt. Mijns inziens is deze compromis bij de Level On juist gekozen. Hij zit precies strak genoeg. Wat hierbij helpt is de flexibele hoofband, waardoor de koptelefoon zich kan vormen.

De kussens op de oorschelpen zijn zacht genoeg om comfortabel te zitten. Wat nog wel eens een probleem vormt is het opwarmen van de oren bij langdurig dragen van een koptelefoon. Bij de Level On valt dit effect gelukkig mee. Ook het kussen wat op de hoofdband zit draag bij aan het draagcomfort van deze koptelefoon. Al met al is de Level On prettig om te dragen, ook bij langdurig gebruik.

Accuduur

Over de accuduur kan ik vrij kort zijn: op dit moment heb ik nog steeds het idee dat ik een bedrade koptelefoon heb. Op het moment van schrijven gebruik ik de koptelefoon voor de derde dag achtereen heb ik hem nog niet opgeladen. Het is lastig om te schatten hoeveel uur ik hem tot nu toe heb gebruikt. Soms heb ik Active Noise Cancelling uitstaan, wat ook invloed heeft op de batterijduur. Maar al met al ben ik onder de indruk van hoe lang deze koptelefoon het uithoudt op één acculading. En het eind is nog niet in zicht: de telefoon heeft nog geen melding gegeven dat de accu bijna leeg is. Overigens kan je als de batterij leeg is uiteraard gewoon nog bedraad luisteren met de meegeleverde audiokabel.

Een ander aspect van gebruik van een draadloze accessoire is de accugebruik van de telefoon. Omdat ik nog geen ervaring had met langdurig gebruik van een Bluetooth accessoire was ik hier wel benieuwd naar. In de praktijk is er echter nauwelijks wat van te merken dat de telefoon continue muziek streamt via Bluetooth.

Geluidskwaliteit

Zoals gezegd aan het begin van de review, ben ik geen expert op het gebied van geluidskwaliteit. Om de audiofielen onder ons niet geheel teleurgesteld achter te laten heb ik maar wat onderzoek gedaan naar wat andere reviews hierover zeggen:

The Sound Guys:
Lows
Lows are clear and clean without any noticeable distortion. The bass is well represented without going over the top. Most people will find these provide enough bass for their liking, though if you’re into mega-bass, you might want to look elsewhere.

It seems that bass has slightly increased over last year’s model, but it has been a while and we didn’t have the older pair on hand for testing to confirm.

Mids
When ANC is turned on, it seems to help with the somewhat “woofy” sounding midrange that last year’s Level Ons occasionally suffered from. Detail in the high mids is nice, and luckily these didn’t inherit the Level Over’s hollow midrange.

Highs
Detail in the highs is good, but we still found these to be lacking a certain shimmer or sparkle in the high end. This can’t all be blamed on the Level Ons, as this seems to be a trend in consumer-focused headphones lately.

Soundstage is still very good, especially considering we’re talking about closed back on-ears that also happen to be wireless.

The adaptive noise cancellation works well for blocking out voices, even with music at fairly low volumes. When music isn’t playing, you’ll hear a soft ocean-style noise, but this doesn’t do much to block out your surroundings.

Overall, the Level On Wireless sound similar to last year’s model, with a little bit of the Samsung Level Overs mixed in. All things considered, the sound is a little better thanks to the ANC, but hasn’t changed all that much.

Techhive:
Sound on the Level On Wireless headphones is nicely balanced, though not quite as clearly layered as the sound on Sennheiser’s Urbanite XL Wireless headphones. Bass is clean and very present, but I wouldn’t describe these headphones as bass-heavy. Mid-range tones are detailed and highs are a little muted—which I prefer over highs that are too peppy.

Engadget:
Like I said before, I thought the original Level On was the best-sounding of the original bunch, and I really like the sound of the wireless model, too. Everything is crisp and clear, and the headphones are tuned well by default. When testing cans, I usually run through a gamut of genres to properly put the accessory through its paces. Rock, metal, bluegrass and jazz all sound great, but when it comes to styles that demand a little more thumping bass, the Level On is lacking. There is a Level Audio app for making tweaks, and while it does offer some improvement, it doesn't add enough kick for my liking. What can I say, I favor a solid dose of bass when it comes to hip hop, especially while listening to tracks like Ace Hood's "Bugatti." Just like the regular version, these can get painfully loud, too. I kept that level about halfway on my MacBook Air and it was plenty, but there's a bit more gas in the tank for those who prefer to listen at a deafening volume.

Zelf ben ik overigens tevreden met de geluidskwaliteit. Daarnaast, zoals de laatste review al aangaf, kan het volume erg hard. Zo hard zelfs dat je de muziek ook kunt beluisteren wanneer je de koptelefoon op je bureau legt. Ik kan overigens aanraden de koptelefoon niet zo hard te zetten als je hem op hebt. :)

Noise cancelling

De Active Noise Cancelling functie was een van de redenen waarom ik deze koptelefoon gekocht heb. In een aantal videoreviews werd gezegd dat ze een ander niet meer konden verstaan met de ANC aan. Dat leek me wat overdreven, maar er zit wel een kern van waarheid in. In een rumoerige omgeving dempt de ANC het geluid voldoende om je gesprekspartner nog maar moeilijk verstaanbaar te maken. Over het algemeen doet de ANC functionaliteit wat ik ervan verwacht. Als je de knop omzet hoor je even een klik waarna het omgevingsgeluid redelijk ver dempt. Waar andere koptelefoons nog wel eens het probleem hebben dat de geluidskwaliteit verminderd als ANC aanstaat, heb ik dat bij de Level On niet kunnen merken. Overigens kun je ANC ook inschakelen als je geen muziek afspeelt. Op de achtergrond hoor je dan een hele zachte ruis. Deze is wat mij betreft niet storend.

Een aandachtspuntje is dat de ANC bij schokken soms heel even een steekje laat vallen, bijvoorbeeld wanneer je in de auto zit en over een hobbel gaat. De ANC valt dan voor een fractie van een seconde weg. Ik heb zelf nog nooit gevlogen, dus weet niet hoe turbulentie is qua schokken. Mogelijk zou dit kunnen irriteren op een lange vlucht of autorit.

Al heb ik de koptelefoon nog maar een aantal dagen, toch kan ik wel zeggen dat deze koptelefoon een apparaat is waar ik erg tevreden ben. Kleine dingetjes als een niet goed werkende Bluetooth verbinding of een slechte accuduur kunnen de pret soms al wegnemen, maar van dat alles is bij deze koptelefoon geen sprake. De koptelefoon is dan ook erg prettig om te gebruiken.

Voor het bedrag wat je betaald, op het moment van schrijven zo'n ¤110, krijg je een stevige draadloze koptelefoon met een prima geluidskwaliteit. Daarbij werken alle functies van de koptelefoon naadloos samen. De prima werkende aanraakbediening maakt het product ten slotte helemaal af.

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een Samsung Level On Wireless (Wit)?