Specificaties 15,4" (1440x900), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Pro 15": 2.66GHz (mid 2009) Review

pruimenpit 12 juli 2009, laatste update op 21 juli 2009, 8.781 views

Apple MacBook Pro 15": 2.66GHz (mid 2009)

Pluspunten

• Lichtsensor werkt erg goed en is handig in gebruik
  • Super handige batterij lampjes
  • Trackpad heeft inventieve multi-touch functies
  • Alle aansluitingen aan n kant
  • iPhoto gezichtsherkenning
  • iPhoto 'plaatsen'
  • Accuduur is gemiddeld tot goed
  • Games zijn speelbaar (iig op vista)
  • Gebruiksgemak laptop en besturingssysteem
  • Beeldscherm en design is prachtig

Minpunten

• Multi-touch niet in ieder programma te gebruiken
  • Glossy laag minder goed te gebruiken buiten in de zon
  • Geen keypad naast het toetsenbord
  • Microfoon kwaliteit bagger
  • Verloopstekker minidisplayport zijn erg duur
  • Games werken niet goed in Mac OSX en een klein assortiment.
  • Duur, maar heb je het geld er voor over?

• Introductie
  • Mac OS X Leopard
  • MacBook
  • Games
  • Conclusie

Motivatie

Onlangs heb ik mij aangemeld voor een studie in groningen, en het werd tijd om een laptop aan te schaffen die ik dan kan gaan gebruiken. Mijn oog viel direct op de nieuwe MacBooks, allereerst omdat ik 'altijd al een mac wilde hebben', en om het feit dat er een splinternieuwe versie uit was gekomen met nieuwe features.

Ik wilde nu graag een review schrijven met daarin zowat lles wat je moet weten over het bestellen van de macbook pro tot het gebruiken ervan. Zodat iemand die helemaal nieuw is met MacOSX toch een boel dingen al kan voorzien als hij zijn MacBook aanschaft.

Ik was compleet leek op het gebied van Macs, en vooral Mac OS X.
Vandaar dat er een groot stuk over Mac OS X in de review te vinden is.

Ook vind ik dat een review niet alleen lappen tekst zijn. Als men een review heeft gelezen hoef je niet zelf te gaan fantaseren hoe dat allemaal eruit ziet en precies werkt. Door middel van de vele afbeeldingen die ik heb gebruikt in mijn review kun er een goed beeld bij krijgen hoe Mac OS X werkt en 'voelt', maar ook de MacBook zelf, welke een lust voor het oog is.

Ik zeg daarom: Die MacBook, die mag bekeken worden!

Bestelling / Verzending

De bestelling is geplaatst op apple.nl. Ik heb gebruik gemaakt van de 'back_to_school' actie, daardoor was de laptop maar 1.655,29 in plaats van 1.799,00.
Ook heb ik direct de Ipod Touch meebesteld, welke je voor 34 euro kunt kopen.

Na de bestelling geplaatst te hebben op donderdag avond, kreeg ik vrijdagmiddag al bericht dat de laptop was verstuurd. Het weekend lang tracen op de UPS website zorgde voor veel spanning bij mij thuis, maar maandag middag om 16:43 stond eindelijk de vriendelijke bode voor de deur . Even snel tekenen, en de pret kon beginnen.

De laptopdoos was goed verpakt in een stevige kartonnen doos. En ook het uitpakken was dan geen probleem. Simpelweg een schaar of een mesje gebruiken.

Eerste indruk / Uitpakken

Na het uitpakken stond er een prachtige witte MacBook doos voor mij op de grond.

In de doos zitten de volgende onderdelen:
  • Apple MacBook Pro 15"
  • Magsafe Power Adapter
  • Apple Documentatie "Alles voor de Mac"
  • Apple Documentatie "Alles voor de rest"
  • MacOSX Software Dvd's
  • Beeldscherm doekje
Na het uitpakken zie je de glimmende behuizing van de MacBook Pro voor je schitteren met een net folie er omheen, net zoals bij ieder Apple product.

Het zwarte flapje kan eenvoudig worden gebruikt op de MacBook uit de doos te 'wippen'. Ook de afwerking van de doos is netjes, en geen frutsels.
Onder de laptop bevinden zich de boekjes, documentatie en de MagSafe adapter. Naast de laptop ligt een doos met daarin de kabel voor de MagSafe adapter.

Eerste keer opstarten

Als je de Mac uit de doos hebt gehaald, zit de batterij er al in. Wat vreemd was voor mij, maar toch ook weer niet. Bij 'gewone' laptops van bijv. HP, zit de batterij er los bij, en moet je deze er nog instoppen. Maar bij Apple MacBooks uiteraard toch weer niet, want dat deden ze ook niet bij de iPhone, iPod en welk ander apparaat dan ook.

Je kunt de Mac simpelweg opstarten door op de powerknop rechts boven het toetsenbord te drukken.

Nadat de Mac is opgestart word je door een snel menu geleid, welke samen met jou snel alle instellingen doorwerkt. Dit ging verrassend snel, ik kon dan ook direct aan het werk.
De volgende dingen werden doorgenomen in de wizard om je zo snel mogelijk aan het werk te zetten.
  • Taal kiezen
  • Een snel welkomst filmpje
  • Selecteer je Land/Toetsenbord layout
  • Vraag of je al een Mac bezit, en bestanden wilt overzetten
  • Draadloos of bekabeld internet selecteren
Daarna kun je direct aan de slag!
Dit zie je als je MacOSX voor de eerste keer opstart. De finder staat open, en een programma balk (dock) met allemaal nieuwe en onbekende icoontjes staat onderin beeld.

Ik zal een aantal functies en icoontjes langsgaan.
  • De 'Finder'
  • Safari
  • iPhoto
  • Systeemvoorkeuren
  • *Het 'Dock' (met alle icoontjes)
  • **Opstartschijf
  • ***Trackpad
  • ****Netwerk
  • Spotlight
De 'Finder'

De Finder is de 'homebase' van OSX. Hiermee kun je in de computer bladeren, andere computers/macs bezoeken en snel toegang krijgen tot al je bestanden.

In de Finder heb je aan de linkerkant een balk, waarmee je snel toegang hebt tot belangrijke locaties en apparaten. Digitale camera's, iPhones, iPod's en Usb-sticks komen allemaal automatisch in de balk te staan. Ook andere computers, macs en servers komen erbij te staan. Je kunt het menu geheel naar wens aanpassen.

Met deze knoppen kun je de weergave in de Finder aanpassen. Je kunt kiezen voor:
  • Symbolen
  • Lijst
  • Kolommen
  • Cover Flow
Cover Flow ziet er net zo als op de iphone/ipod uit, en werkt heel handig met plaatjes en/of videos. Maar ook mappen worden weergegeven.

Safari

Safari is de webbrowser van Apple. Deze browser werkt over het algemeen redelijk hetzelfde als andere browsers zoals Firefox, Opera en Internet Explorer. Safari is simpel en handig ingedeeld, en bovenin is een balk te vinden met daarin handige links.

Ook met de Acid3 test komt de Safari browser goed uit de verf. Sterker nog: Perfect!

Safari ondersteunt ook het 'multi-touch' gedeelte van de MacBook. Waarbij je pagina's kunt scrollen, inzoomen en navigeren met enkele vinger bewegingen. Hier kom ik later op terug.

iPhoto

iPhoto is het door Apple bijgeleverd foto programma.
Ik werk nu een paar dagen met iPhoto, en het werkt perfect.

Je kunt je foto bibliotheek in iPhoto op meerdere manier benaderen:

Allereerst heb je gebeurtenissen.
iPhoto sorteert al je foto's automatisch op opgegeven namen van gebeurtenissen. Stel je bent op vakantie geweest, en je typt in: 'Vakantie Amerika', dan komt dit erbij te staan en kun je je hele collectie foto's bekijken. Tevens staan ze dan gesorteerd op datum.

Ten tweede heb je foto's.
Met deze optie sorteer iPhoto alle foto's op datum van opname. En kun je alle foto's in n keer bekijken.

Ten derde heb je gezichten.
Je kunt met de ingebouwde gezichtsherkenning functie van iPhoto gezichten opzoeken en later herkennen door iPhoto. Zelf selecteer je een aantal gezichten en iPhoto suggereert naarmate je meer gezichten toevoegt, ook zlf meer gezichten. Ik moet eerlijk zeggen dat dit verwonderlijk goed werkt.

Ten slotte heb je plaatsen.
Met plaatsen laad iPhoto google maps, en laat hij via 'pinpoints' (rode markers op de kaart) de locaties zien van al je foto's. Met een heleboel nieuwe telefoons kun je tegenwoordig 'geotaggen'. Hiermee plaatst hij de locatie van de genomen foto via GPS als bijlage bij de foto. iPhoto kan hier goed mee werken. En zo kun je ook via de kaart al je genomen foto's op je hele jungle safari als een route laten zien.
Werkt ook rg goed.

Systeemvoorkeuren

Het programma systeemvoorkeuren is het configuratiescherm van OSX. Hiermee kun je lles instellen dat betrekking heeft op de software en ook enkele hardware onderdelen van de MacBook.

Het makkelijke van systeemvoorkeuren is dat je alles bij de hand hebt. Dit was in mijn geval vooral handig toen ik net begon met werken met de MacBook. Een heleboel handige instellingen kun je nu snel vinden.

Om een paar te noemen:

Het dock
Het dock is de balk onderin het beeldscherm, hiermee kun je veel programma's snel openen.

De opstartschijf.
Bij de instellingen opstartschijf kunt u kiezen voor andere schijven, waar u bijvoorbeeld 'Bootcamp' op heeft geinstalleerd.
Bootcamp is een programma ontwikkeld door Apple, waarmee gebruikers Windows op hun Mac kunnen installeren, en zo gebruik maken van programma's die niet geschikt zijn voor MacOSX.

Het trackpad
Het trackpad op de MacBook pro is het meest geavanceerde trackpad ooit. Het is namelijk een multi-touch trackpad. Je kunt dus meerdere vingers gebruiken om het werken met MacOSX makkelijker te maken. De multi-touch opties zijn helaas alleen voor een aantal Apple programma's geschikt, waaronder iPhoto, Safari en de Finder.

Met het trackpad kun je:
  • Met twee vingers scrollen
  • Met twee vingers roteren
  • Met twee vingers zoomen door je vingers uit elkaar te bewegen
  • Met twee vingers de secundaire click benaderen
  • Met drie vingers door mappen of webpagina's bladeren
  • Met vier vingers programma's wisselen
  • Met vier vingers het bureaublad laten zien
  • Met vier vingers een overzicht van alle programma's laten zien

Netwerk
Bij de netwerkopties staan gemakkelijk alle verbindingsopties weergeven welke de MacBook bevat. Daaronder valt Firewire en Bluetooth. Maar u kunt ook uw draadloze netwerk instellen, of een ethernetverbinding uitschakelen of aanpassen.

Spotlight

Spotlight is het zoekprogramma wat apple gebruikt. Spotlight is handig toegankelijk door op de OptieCommand-key + Spatiebalk te drukken. De optiecommand-key zit naast de spatiebalk. Met Spotlight kun je lle programma's en bestanden openen door ze simpelweg bij naam in te tikken.
Wil je bijvoorbeeld iTunes openen, dan hoef je maar 'itun' in te typen en op enter te drukken, en het wordt geopend. Ook bestanden zoals .pdf of .doc files kun je zoeken en direct openen.

Spotlight werkt ontzettend snel en gemakkelijk in gebruik.

Leuk:
De menubalk.
Apple maakt al jaren gebruik van een 'algemene menubalk'.
Deze balk verandert naarmate welke programma op de voorgrond staat. Zo heb je altijd alle menu's van ieder programma op n gezamenlijke plek.

Hierbij wijzigt ook de 'help' zich in de help die bij het programma hoort.

Het derde knopje.
Veel mensen gebruiken tegenwoordig windows. In vista heb je een minnetje, een vierkant en een kruisje. Respectievelijk: minimaliseren, maximaliseren en afsluiten.
In MacOSX is het vierkant een plusje, en veel mensen waaronder ik dachten dat dit uiteraard maximaliseren was. Maar Apple heeft met een slimme technologie het knopje veranderd in een optie die het programma vergroot naar de grootte die het beste past bij de layout.

Bij lange teksten wordt het programma langwerpig, en bij brede websites wordt hij breder dan normaal. Maar past een programma ook in een klein scherm, dan heb je meer overzicht als dit scherm ook daadwerkelijk klein wordt weergegeven.

Om alle aspecten van de MacBook Pro te behandelen heb ik een lijst gemaakt. Per onderdeel staan soms foto's, een uitleg en een persoonlijke ervaring.

Buitenkant
  • Warmte - Geluid
  • Accu
  • Games
Beeldscherm

Het beeldscherm van de MacBook Pro is in eerste oogopslag prachtig! De helderheid van dit scherm is zo scherp dat je er direct voor valt. Met een glossy schermlaag wordt het werken achter deze laptop een waar genoegen, maar helaas is deze spiegeling buiten minder handig. De zon weerkaatst vreselijk, en het beeld is niet heel goed zichtbaar.

Het scherm van de 15" MacBook Pro ondersteunt een resolutie van 1440x900 beeldpunten, en heeft een werkelijke schermdiameter van 15.4". Samen met de miljoenen kleuren en de regelbare helderheid met knopjes op het toetsenbord is dit een scherm van ware klasse.

Lichtsensor

In de MacBook Pro zit bovenin een lichtsensor, welke automatisch de hoeveelheid licht in de kamer meet, en daar de helderheid van het beeldscherm en de toetsverlichting aanpast. Dit om bijvoorbeeld energie te besparen of een prettiger beeld te creren. Ik moet eerlijk zeggen. Dit werkt ook weer verrassend goed. Ik geloofde nooit zo in die sensors, en in de eerste iPhone werkte dat ook niet erg goed bij mij.

Iedere keer in het donker gaan de toetsen feller branden, en wordt de helderheid van het scherm minder. In de zon of fel verlichtte kamer is dit omgekeerd.

iSight

De iSight is de webcam die zich bijna onzichtbaar naast de lichtsensor bevind bovenin het beeldscherm.
Het gebruik van de iSight is goed, en werkt ook naar behoren in diverse programma's zoals MSN for Mac, en PhotoBooth. In het donker is de kwaliteit van de iSight wat minder, maar buiten of in het daglicht is het nog best goed.

Toetsenbord

Over het toetsenbord van de MacBook zijn maar een paar dingen te vertellen.
Allereerst valt je de verlichting van het toetsenbord op als je de MacBook voor het eerst aanzet. Deze verlichting is ervoor om de tekst beter te lezen als je in het donker aan het werk bent of niet goed blind kan typen.

Bovenaan het toetsenbord bevinden zich een aantal 'functie-toetsen'. De F1 tot F12 zitten er nog wel, maar kun je benaderen door de 'fn' toets in te drukken linksonder op het toetsenbord.
Onder de functietoetsen bevinden zich de knoppen voor de verlichting van het scherm en de toetsen.
Ook de muziektoetsen zoals play, pause en skippen zijn aanwezig, en uiteraard de volumetoetsen.

Helemaal rechts bevind zich een 'eject' toets voor de SuperDrive. Ik vond het vervelend dat deze toets softwarematig was ingesteld, waardoor je tijdens het booten de schijf er niet uit kon halen.
edit: dit kan toch wel, door de muisknop ingedrukt houden tijdens het opstarten. (bedankt GREENSKiN)

Trackpad

Zoals al eerder verteld is het trackpad een multi-touch trackpad, en kan er met meerdere vingers gewerkt worden. Het trackpad zelf is tevens n grote knop, waardoor je niet hoeft te tappen, maar ook kunt klikken.

Bij andere laptops zitten de kliktoetsen onder of boven het trackpad. Met deze trackpad kun je overal klikken, en kan de rechtermuisknop in worden gesteld op een hoek rechts of links onderin het trackpad.

Het trackpad werkt goed, en ook de multi-touch werkt goed. Dit is vergelijkbaar met de iPhone.

Speakers

Over de speakers durf ik niet veel te vertellen. De kwaliteit is over het algemeen goed, maar zeker niet meer dan dat. De speakers hebben een aardig volume, maar veel bas of scherpe hoge tonen zul je niet horen. De speakers bevinden zich aan de weerskanten van het toetsenbord, zijn langwerpig en er zitten kleine gaatjes in de behuizing op hun locatie.

Ik vind persoonlijk dat speakers een bijzaak zijn bij een laptop. Ik sluit hem zelf optisch aan op mijn stereo als ik muziek wil luisteren. Maar veelal in trein gebruik ik toch een koptelefoon of in-ear plugs.

Overigens bevindt de microfoon zich k op de plek van de speakers, weliswaar aan de linkerkant. Wat voor mij een reden geeft hem nooit te gebruiken, omdat een microfoon naast een speaker niet veel goeds kan betekenen. De kwaliteit van de microfoon is bagger.

Losse lampjes

De titel 'losse lampjes' zullen misschien vragen oproepen, maar bij de MacBook Pro zijn deze lampjes een moet ik zeggen 'aardige' toevoeging.

Links van de laptop bevindt zich een knopje met daarnaast 8 kleine gaatjes. Een druk op de knop doet de lampjes oplichten, en weliswaar naar de duur van de accu. Hoe meer lampjes er branden, hoe voller de accu is. Ik vind dit een geweldige feature aan de mac. Deze functie werkt altijd, als je laptop uit of aan staat. Je hoeft dus niet je laptop op te starten als je vertrekt naar werk of school om te kijken of je accu nog genoeg stroom heeft. Simpelweg een druk op het knopje.

Rechtsvoor de laptop bevind zich nog een lampje. Dit lampje is wit en staat constant aan als de accu is aangesloten, en is uit als je op de accu werkt. Het lampje knippert overigens als je MacBook in de slaapstand staat. Het lampje staat alleen aan als je macbook in slaapstand staat of als je scherm is uitgeschakeld (externe monitor) (om dus aan te geven dat de laptop wel aanstaat).

Aansluitingen

Hieronder zie je alle aansluitingen van de MacBook Pro. Huh? Niet meer?! Geen andere kanten met meer aansluitingen?! Nee, Apple heeft de Mac zo ontworpen dat alle aansluitingen aan n kant van de MacBook zitten. Geniaal toch?

• MagSafe voeding aansluiting
  • Ethernet aansluiting
  • Firewire 800
  • Mini displayport
  • 2x USB 2.0
  • SD-kaartlezer
  • Microfoon & koptelefoon aansluiting
MagSafe Voeding aansluiting

De MagSafe voeding aansluiting werkt op een magneet. Apple heeft deze aansluiting ook weer z ontworpen, dat als je over je voedingskabel struikelt, niet meteen je gloednieuwe MacBook van de tafel schuift. De aansluiting gaat namelijk snel los door de magneet waar hij mee vast zit.

Ethernet aansluiting

Dit is een gewone 10/100/1000 Mbit netwerkaansluiting. Met dus gigabit ondersteuning voor snelle netwerken.

Mini displayport

De kleine versie van de displayport aansluiting. Verloopstekkers naar hdmi of dvi zijn verkrijgbaar bij de apple store, maar zijn erg duur in aanschaf.

ETC

De rest spreekt hopelijk voor zich.

Behuizing

De nieuwe MacBook Pro's zijn gemaakt van een UniBody behuizing. Dit betekend dat de gehele behuizing uit 1 stuk aluminium is gemaakt. En dit merk je. Ik pak mijn laptop's nogal eens aan n hoek beet, en til dan de hele laptop op. Laptops van plastics en losse onderdelen hoor je dan kraken en een beetje bewegen. Maar de gehele aluminium behuizing van deze MacBook zorgt voor stevigheid en robuustheid.

Processor

Ik heb gekozen voor een 2.66GHZ Intel Duo Core Processor. Deze processor is de op n na snelste processor bij de 15" modellen. Het is de P8800. Ik moet eerlijk zeggen dat deze processor zeer snel is voor een mobiele processor. Programma's zoals Photoshop CS2 en Aperture werken hartstikke snel. Deze heb ik dan zelf aangeschaft, ik heb geen idee hoe snel Photoshop CS4 is, maar het zal niet heel veel uitmaken.

Idle is de temperatuur ongeveer 39 graden. De heatsink is dan 33 graden.
Stressed stijgen de temperaturen naar 56 graden. De heatsink respectievelijk 45 graden.
Persoonlijk vind ik dit nette temperaturen.

Aangezien ik geen verstand heb van testprogramma's voor de performance van een MacBook op Mac OS X, gebruik ik Windows Vista x86 Ultimate voor het testen. (Ik weet het, de duivel pesten, vloeken in de kerk, de spaghetti in stukjes snijden, maar ik gebruik toch vista) Misschien dat iemand goede performance test programma's heeft voor de Mac. Ik hoor het graag!

3Dmark 03 CPU Score: 1719

SuperPI 3e : 20 seconden
Beste: 19 seconden

Vista Score: 5.5

Geheugen

Ik heb gekozen voor 2x 2GB van 1066 MHZ DDR3 geheugen. Alweer geen idee hoeveel geheugen genoeg was voor een Mac, maar ik denk dat dit wel voldoet. In mijn pc heb ik 8GB vooral voor Sony Vegas & Photoshop CS4, maar 4GB was voor deze MacBook genoeg om Aperture en Photoshop CS2 goed te draaien.

Grafische kaart

Speciaal omdat ik gebruik maak van een zwaardere grafische kaart, heb ik voor een duurdere laptop gekozen met daarin de Nvidia 9600M GT met 256MB geheugen.

Hieronder de resultaten in vista.

Temperatuur idle: 42
Temperatuur stressed: 58

Counterstrike Source Stress Test Outmaxed settings 4x AA 16x AF: 142.19 fps
Counterstrike Source Stress Test Outmaxed settings 0x AA 16x AF: 199.07 fps

3Dmark 03 Total Score: 16649
3Dmark 05 Total Score: 11091
3Dmark 06 Total Score: 5980

Hardeschijf

Een hardeschijf van 320GB voldeed voor mij, hoewel ik minder blij ben met het toerental van 5400RPM. Misschien dat ik dit later nog ga upgraden. Hieronder de resultaten.

Temperatuur: 32-33 graden
Winrar: 694 KB/s
HDtune:

Superdrive

Hoewel een Superdrive van groot belang was voor mij, had ik niet verwacht dat hij zo goed zou werken.
Ik heb inmiddels al 40 dvd's moeten branden voor toevallig een vriend van mij, maar dat deed hij prima. Zelfs verrassend snel zat hij op zijn maximum van 8x. Gemiddelde tijd met 40 dvd's was: 5 minuten en 31 seconden.

Apple heeft de superdrive zeer goed afgewerkt, met een nette stofklep. De dvd schuiven gladjes naar binnen, en de lezer begint te draaien. Hoewel het in het begin aftasten was hoever ik hem erin moest drukken, lukte dat na een hartverzakking later toen de dvd op 1mm na in de sleuf bleef steken.

Warmte - Geluid

Doordat de gehele MacBook gemaakt is van aluminium, geleid ook de hele behuizing warmte. Als je de oplader een tijd hebt aangesloten kan het bij de aansluiting erg warm worden, en ook daar om heen. Het aluminium geleid de 'hitte' zo 4 5 centimeter door de behuizing.Ook tijdens het testen van 3Dmark werd de laptop erg heet.
Overigens heeft Apple het weer slim gedaan, het vlak waar je handen op liggen tijdens het typen wordt namelijk niet warm. Alleen het stuk onder het beeldscherm - wat je toch nooit aanraakt - zal redelijk heet kunnen worden.

De geluidsproductie bleef over het algemeen zeer laag. Alleen tijdens processor en grafische kaart intensieve programma's beginnen de koelers rustig te ventileren, en je hoort hem zachtjes. Niets om je zorgen over te maken.

Accu

Het grote onderdeel, en dan ook de pracht en praal van Apple. Normaal gesproken wordt een accu altijd gemaakt zoals je ze wel kent in ronde vorm. (batterijen) Maar Apple was de hersens van menig al voor en produceerde een nieuwe accu, niet rond, maar plat. Waardoor er veel meer ruimte was voor meer accu, en zo ook een langere accutijd. Er wordt gezegd dat de accu van mij MacBook Pro 15" 7 uur meegaat.

Dit is maar half waar. Mijn testresultaten:

(overal was de accu vol opgeladen)
  • Slaapstand uit, en laptop vol opgeladen en wachten : 6 uur en 43 minuten.
  • Laptop vol opgeladen en de hele tijd internetten (niets anders) : 5 uur en 12 minuten.
  • Laptop vol opgeladen en switchen tussen word, internet en mail : 4 uur en 36 minuten.
  • Laptop vol opgeladen en switchen tussen word, internet en mail + itunes : 4 uur en 2 minuten.
  • Photoshop CS2 goed gebruiken, internetten en het netwerk voor bestanden versturen : 3 uur 28 minuten.
  • Film kijken divx : 3 uur en 27 minuten.
  • Film kijken x264 : 2 uur en 18 minuten.
  • Red Alert 3 spelen: 2 uur en 22 minuten.
Al met al zijn de resultaten naar mijn idee redelijk goed. Maar de 7 uur is wel echt het maximum.
Ik hoop dat ik jullie hiermee hopelijk goed kan helpen, de accuduur is voor veel mensen een moeilijk punt bij aanschaf van een laptop.
Het ligt er helemaal aan waar de de MacBook voor gebruikt. Je kunt hier ongeveer een aantal voorbeelden zien. Ik wil er best nog meer testen voor je, dat is op aanvraag. Ik was hier al redelijk lang mee bezig.

Het laatste punt.

Allereerst heb ik voordat ik de laptop kocht geen onderzoek gedaan naar games op Mac.
Maar al snel vond ik het programma 'Bootcamp' op de Mac. Hiermee kan men dus vista naast
MacOSX installeren op n hardeschijf.

Bootcamp:
Je start Bootcamp op door simpelweg de spotlight zoekfunctie te gebruiken en bootcamp in te typen.
Hierna moet je kiezen hoe groot je de partitie voor Windows Vista wilt hebben. Ik heb gekozen voor 64GB, gewoon omdat me dat genoeg leek. Daarna vraagt hij om een authentieke Windows DVD, deze doe je in de drive, een reboot en de Vista setup start.

Nadat vista is geinstalleerd doe je de DVD van Mac OS X in je Superdrive uit het mapje: "alles voor de rest", en je installeert bootcamp. Na de installatie een reboot, en je vista is zo goed als klaar met alle drivers en software erop en eraan!

Games

Onderstaande games heb ik uitgeprobeer en lopen goed op normale/hoge settings:
  • Counterstrike: Source(max settings)
  • World of Warcraft (zowel mac als vista)(high settings)
  • Unreal Tournament 3(medium settings)
  • Grand Theft Auto 4 (medium settings)
  • Command & Conquer 3(medium settings)
  • Team Fortress 2(high settings)
  • Call Of Duty 2 (high settings)
Onderstaande games zijn gespeeld en lopen minder goed:
  • Call Of Duty World at War
  • Crysis

De MacBook Pro is een geweldige laptop, dat wil ik sowieso eerst even zeggen. Hij werkt perfect, soepel,snel en ook het design is oogverblindend. Na al mijn bevindingen hier dan mijn conclusie.

Waarom zou je de MacBook niet willen kopen?

De MacBook Pro en Mac OS X is niet geschikt voor games. De weinige games die er al beschikbaar zijn maken de gaming experience niet 'outstanding'. Hoewel, in Vista werken de games raar genoeg nog best goed. Aan mijn resultaten te zien zijn er aardig wat games te spelen als je Vista installeert op je MacBook.

Wil je een laptop met dezelfde specificaties en heb je een klein budget? Dan zal de MacBook Pro zich niet op jouw weg bevinden. Nee voor het geld moet je het niet doen.

Waarom zou je de MacBook wel willen kopen?

Ga je voor een laptop die lang op de accu moet kunnen, dan kun je een Apple overwegen. Hij zal geen uren en uren mee kunnen, maar met deze accu kun je een aardig eind op weg. De gemiddelde gebruiker zal tevreden zijn met deze accu. De hardcore gamer of intensieve beeld editor zal dit niet zijn.

Ga je voor een snelle laptop die alle programma's op Mac OS X goed kan draaien, dan hou ik de MacBook sowieso aanbevolen, ook met Vista geinstalleerd zullen een aantal games goed werken.

Ga je voor gebruiksgemak? Heb je hiervoor Windows gebruikt? Koop een MacBook Pro. Alles aan deze laptop werkt goed en makkelijk, en ook het besturingssysteem is tot in de puntjes uitgewerkt en werkt zo gebruiksvriendelijk als het maar kan.

Wil je gewoon showen en de rich boy uithangen met een prachtig apparaat en gewelde specs. Dan is ook weer de MacBook Pro een lieverdje.

Editlist:
  • Behuizing toegevoegd
  • Firewire 800 en mini DP omgedraaid (bedankt: JanHenk)
  • Eject toets werkt wel tijdens opstarten
  • Witte lampje (bedankt: potatox)
  • Optiekey moet command-key zijn (bedankt: WinningLOSER)
To do list:
  • Games uitbreiden meer uitleg
  • Wifi snelheid etc
  • Text to speech
  • Microfoon test
  • Apart kopje iLife
Fouten en typefouten voorbehouden. Als je typefouten ziet, aanvullingen weet of nog leuke programma's hebt die ik kan testen, laat het me weten!

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 15": 2.66GHz (mid 2009)?

Als je Windows op een Macbook (Pro) wilt zetten kijk dan ook eens naar Parallels for MAC. Door met 2 schermen te werken kan de switch eenvoudig gemaakt worden van Windows naar Mac OS X.
Werkt dat ook goed in games? Want als ik bootcamp start, dan is het in principe gewoon vista met apple hardware. Ik had wel van parallels gehoord, maar dat was geloof ik virtueel of heb ik dat verkeerd? :9

[Reactie gewijzigd door pruimenpit op 11 juli 2009 18:30]

Klopt en ook al wordt daar 3D ondersteunt, ik zou er niet echt veel games op gaan spelen. Het blijft emulatie.
Ik heb trackmania geprobeerd met bootcamp en parallels op een MBP 13" mid 2010 (2.4GHz)
Onder bootcamp is het gewoon prima te spelen maar met parallels is het echt een drama dus ik raad het niet aan om games via parallels te spelen
Je zou ook VMware Fusion ($) of VirtualBox (gratis) kunnen gebruiken om te virtualiseren. Kun je vele OS-en gelijktijdig draaien, ook Windows.
Geweldige review!
Er is wel uit te lezen, dat je liefde voor de Mac steeds groter is geworden, en dat heeft (uiteraard) invloed op de objectiviteit.
Ik ben geen Techno-Wizz-Kid-Freak-Tweaker, maar heb een ervaring die ik hier meld.
Zoekende naar een "goede" laptop, stapte ik vorig jaar over van een nieuwe, maar eenvoudige Compaq-HP naar een MacBook: de nieuwe generatie was eraan gekomen dus de "oude" mocht van Apple met korting weg.
Ik kocht de witte kunststof MacBok van 13,3 inch.
Na een maand ben ik op mijn schreden teruggekomen.
Prachtige laptop om te (laten) zien, maar:
-Desktop thuis: Windows en Office
-Op werk: Windows en Office
-Beeldscherm: niet overtuigend qua brillance: de 13,3 inch heeft m.i. een mindere kwaliteit TFT aan boord.
Gelukkig de Mac goed kunnen verkopen en nu gelukkig met een Sony VAIO, ook prachtig uitgevoerd en met een schitterend 15,4 inch WXGA-beeldscherm.
Dus je koopt een Macbook, terwijl je vantevoren wist dat je alleen Windows zou gebruiken? Dat is enigzins apart. Uiteraard gaat het hier om de unibody Macbooks, wat een totaal andere klasse is en waar ik nog steeds geen pc-laptop van plastic tegenover heb zien staan en mij kon overtuigen. Verder gebruik ik MS Office ook hoor, gewoon even emuleren onder OSX, werkt prachtig.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 11 juli 2009 22:40]

Emuleren? Installeren boel je zeker. MS Office is er ook voor OS X, werkt prima. Een studenten licentie is niet al te duur, voor de kosten hoef je het niet te laten.

Daarnaast zou je ook met Open Office aan de slag kunnen gaan, kan vrij aardig uit de voeten met MS Office-bestanden. Al heeft dat verder niets met OS X te maken, dit zou je ook in een Windows-omgeving kunnen gebruiken.
MS Office voor de Mac vind ik echt een draak van een programma. Het houdt zich niet aan OSX standaarden, is langzaam, soms buggy, gebruikt zelfs een ander clipboard... nee, het is dan wel compatible, ik vind MS Office voor Windows 10x beter en dat draait, bijna net zo makkelijk via emulatie, ook prima.
Welke versie van ms office heb je gebruikt? het lijkt mij alsof je de oudere had die nog via rosetta draait, die was op intel inderdaad onnoemelijk traag.
Groot gelijk! Ik heb zelf een HP pavilion gehad, super design. En ook een Sony VAIO. Dat is naar mijn mening ook een prachtige laptop! Vooral de afwerking van Sony. :D
Ejecten tijdens opstarten kan door de muisknop ingedrukt te houden. :)
Serieus? Maar ik heb geen almachtige muis :P moet ik dan het touchpad ingedrukt houden?
Yep! Of Alt ingedrukt houden voor het kiezen van een externe disk om van te booten. Op dat punt draait EFI en werkt bijvoorbeeld je Bluetooth toetsenbord al, maar ook je Eject button :)
Wat een review _/-\o_ ;)

Ik heb sinds kort ook een MacBook, en ik kan me erg goed in jouw review vinden. Wat een verschil met een normale laptop is dit zeg. (Ik kwam van een Sony Vaio af)

Ik heb zelf nog geen Windows op m´n MacBook, maar ik denk dat ik dat binnenkort maar is ga uitproberen. Al moet ik wel zeggen dat ik Windows absoluut nog niet mis (heb verder nog wel gewoon een normale PC).
Je hebt groot gelijk, ik mis het ook niet. Ik speel alleen soms counterstrike source, en dat werkt super met Bootcamp.

Ooit hulp nodig pm maar.
Nette review!

Voor games zou je ook Crossover Games kunnen gebruiken, hiermee draaien veel games (waaronder cs:s) zonder problemen in osx :

Het scheelt weer een Windows installatie en de benodigde harddiskruimte daarvoor ;)

[Reactie gewijzigd door DeNelis op 11 juli 2009 10:36]

Een dikke 10 voor de review. Vooral omdat ik ook een Macbook Pro (13.3") ben het overwegen. Morgen wanneer ik weer 100% fit ben nog een keer nalezen maar op dit moment heb je me overtuigd!

Super!
Bedankt! Daar doe ik het natuurlijk voor. Ik ben echt in een ogenblik bekeerd tot de apple saga. Ik zal er dan ook alles aan doen om een heleboel anderen mee te slepen in mijn verslaving! :P
+1 :P
Ik heb een MacBook Pro 13" gekocht, ik was al niet zo'n blije Windows/Linux gebruiker meer om verschillende redenen maar ik moet zeggen dat Apple cht goed werk afgeleverd heeft met de Alu MacBooks en de Pro's. Degelijke constructie en een geweldig besturingssysteem in mijn ogen, ook ik probeer zoveel mogelijk mensen over te halen er een te halen ;)

Overigens heb ik bewust niet gekozen voor de polycarbon MacBooks, ik wou juist van het 'plastic' idee af en iets stevigers dan wat ik had, naast dat hoorde ik dat ze vaker problemen hadden met scheurtjes en daar had ik ook helemaal geen zin in.

Al heb ik de tragere 9400GM, de games die ik speel draaien per-fect! (Live For Speed, Demigod, NetKar Pro en that's about it..) Ik draai overigens Windows XP in plaats van Vista, scheelt zo'n 12GB aan ruimte :) Binnenkort upgraden naar een 500GB hardeschijf en 4GB Ram, misschien dat ik er dan Vista op zet.

In ieder geval, ongeloofelijk nette en duidelijke revieuw :D Welcome to the club (al was ik later :P)
Mooie review.

Je merkt het volgende op:
Welke msn for mac versie gebruik jij dat je ook een cam kunt gebruiken?
Ik gebruik het programma aMSN dit kun je vinden op: klik hier! Dit programma heeft ook webcam support en werkt aardig goed. Maar heeft een - naar mijn idee - redelijk 'goedkoop' uiterlijk. Net als messenger for windows van vroeger :9

[Reactie gewijzigd door pruimenpit op 12 juli 2009 16:10]

Oke, ik hoopte eerlijk gezegd dat je een officiele MS messenger had gevonden met cam functionaliteit. Heb zowel aMSN als Mercury gebruikt, maar cam werkt niet bij alle contactpersonen, en de programma's zijn vrij onoverzichtelijk en crashgevoelig:)

maar in ieder geval bedankt voor je reactie:)
Mooie review, alleen mis ik de iLife integratie en het feit waarom de microfoon 'bagger is'.
Zeker niet onbelangrijk in deze 'Skype' tijd.
Ik kan me ook niet zo goed voorstellen waarom; de microfoon in mijn 24 inch alu iMac is werkelijk subliem.
Zal waarschijnlijk iets met terugkoppeling van de speakers te maken hebben, alleen mijn broers 350 euro HP laptop presteert meer dan voldoende dus het kan wel.
Keep up the good work!
Bedankt voor het lezen! Ik heb speciaal gekozen om heel iLife er niet in te verwerken. Omdat programma's zoals Garageband naar mijn idee niet zo interessant zijn.
Ten eerste moet je je interesseren in muziek en ten tweede heb je bij het leren piano spelen een MIDI keyboard nodig. ;)

Ik zal overigens wel een nieuw kopje aanmaken met iLife, en daarin de programma's: iMovie, iWeb, iDVD en dan toch maar Garageband.

Wel bedankt voor je input! :)

[Reactie gewijzigd door pruimenpit op 13 juli 2009 14:37]

Hierbij wil ik me dus even graag aansluiten, graag even een reden waarom de microfoon bagger is en hoe je dit gemeten hebt. Ik gebruik mijn MB regelmatig voor skype gesprekken met mensen over de hele wereld en iedereen is van mening dat de kwaliteit goed is of zelfs beter dan hun dure polygon sets die ze in de vergaderruimte hebben staan.
Mee eens. Het is erg cool te video chatten met Skype terwijl je je MBP in je handen hebt en rondloopt. De video en geluidskwaliteit is uitstekend.
Nice review, wat bedoel je met minder? lag enzo?
Inderdaad. Lag, te weinig fps. Het 'voelt' niet lekker. En is dus in mijn geval niet prettig speelbaar.

Ik vind het moeilijk om in games harde feiten weer te geven, daarom vertel ik jullie hoe ik het ervaar en of ik het aanraad.

Bedankt voor je reactie!
Erg goeie review.
Trouwens, het witte lampje aan de voorkant staat niet constant aan als de stroom is aangesloten. Het lampje staat alleen aan als je macbook in slaapstand staat of als je scherm is uitgeschakeld (externe monitor) (om dus aan te geven dat de laptop wel aanstaat).
Bedankt voor je aanvulling. Ik gebruik wel jouw woorden als aanvulling bij het lampje. Bij de editlist staat een bedankje... :)
Ik heb hetzelfde model maar met een 128GB SSD.
Erg snel en ben er dan ook erg blij mee :-)

Onder Windows XP speel ik op het moment Anno 1404.
Het geluidsniveau van de laptop valt mij echt ontzettend mee.
Vergeleken met mijn 2,5 jaar oude Macbook hoor ik slechts een lichte blaaz van de fans.
Echt super!
SSD heb ik ook overwogen! Maar ik bedacht dat ik er zelf ook later nog n in kon zetten, of misschien een 500GB 7200rpm

Bedankt voor je reactie!