Specificaties Socket 2011-3 met Intel X99 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI X99A SLI Plus Review

352791 13 februari 2016, laatste update op 13 maart 2016, 664 views

MSI X99A SLI Plus

Goed moederboard, mooi design. Prima overclockbaar (Cinebench R15 score 1280 met 5820k). Zie niet in waarom zijn "game" broer zoveel duurder moet zijn.

Pluspunten

• Mooi
  • Snel

Minpunten

• Duur
  • Slechte geluidskaart, maar externe kaart kun je wel vinden voor < 200 euro (heb ik al)

Layout Score: 5

Ik had laatst een 4k monitor gehaald waardoor een upgrade echt nodig was. Mijn oude systeem kon de nieuwe GTX970 videokaart niet genoeg aansturen. Ik heb ervoor gekozen om "all-out" te gaan op mijn nieuwe setup.

Na veel zoeken kwam ik erop uit dat de Intel i7 5820k de beste processor voor mij zou zijn. Hij was super snel in multi-threaded situaties, en zijn single-threaded nadeel was weg te overclocken.

Toen ik opzoek ging naar een goed moederboard hiervoor, schok ik van het prijsverschil in de 2011-3 socket reeks. Zeker na het invullen van mijn minimum wensen (een hoop SATA, USB 3.1 en natuurlijk X99), was de lijst kort en stond er toch echt een moederbord van 500 euro bovenaan.

Toen ik opzoek ging naar de laagste prijzen, kwam ik 2 (ook type X99A) moederborden in een iets betere prijsklasse tegen: de RAIDER en deze. Na een compare van de specs kwam ik erop uit dat het piepkleine verschil (wat ik alweer vergeten ben) in voordeel van de X99A SLI PLUS uitviel.

Nu zat ik dus in de situatie, ik wilde graag een no-compromise systeem en het voelde op een 1 of andere manier niet goed om maar het "goedkoopste" moederbord hiervoor te halen.

Na een tijdje (door moeilijke levering van het geheugen) kreeg ik de set binnen. Het inbouwen ging perfect, al moest ik een beetje wennen aan de manier hoe DDR4 geheugen wordt ge-installeert. Het board ziet er erg mooi uit, en alle aansluitingen zitten wat mij betreft prima gepositioneerd.

Na het aanzetten kwam al snel het overclocken. Ik had namelijk 3466 mhz RAM gehaald(Corsair Vengeance LPX) en ik wilde dus ook zoiets draaien, ipv de standaard 2133 mhz.

XMP werkte goed, de baseclock werd erg hoog opgeschaald (meer dan 170 mhz) maar het systeem bootte perfect. Helaas trok mijn m.2 ssd deze baseclock niet(Samsung 950 Pro), en werd niet herkend op een baseclock anders dan 100 mhz. Ik moest dus op een baseclock van 100 mhz blijven.

Nadat ik de baseclock had aangepast naar 100 mhz (terwijl XMP aanstond) heb ik het geheugen profile op 3200 mhz gezet. In deze modus bootte het systeem perfect. Na installatie van Windows ben ik begonnen met het overclocken van de processor.

Bij linus tech tips werd geadviseerd om een multiplier op 45 te zetten met een voltage van 1.3v. Toen ik dit overnam werkte het systeem perfect. Een multiplier van 46 was niet stabiel (alleen door het voltage nog hoger te zetten). Na het opstarten van de benchmarks kwam ik erachter dat het systeem al sneller was dan de vergelijkbare systemen op internet te vinden.

Cinebench score van 1280, Passmark score van 15500

Conclusie:

Ook met de testen erbij, kan ik dus niet valideren waarom het prijsverschil zo groot is vergelijken met zijn "godlike gaming" broer. Ik ben erg blij met het moederbord, en het ziet er geweldig uit!

Edit:

Ik heb een professionele externe geluidskaart die met Firewire werkt, helaas is de insteekkaart hiervoor nog niet binnen gekomen. Om de tijd te overbruggen heb ik mijn active studio speakers (KRK6) direct aangesloten op de geluidskaart. 1 advies:

Haal een externe geluidskaart! Of sluit een receiver aan via optische kabel.

Ik hoor mijn grafische kaart, cpu en volgens mij zit er een soort side-chain effect op die meedoet op de lichtjes van mijn netwerkkaart.

Er is dus echt bespaard op de geluidskaart, niet dat het een probleem is voor mij, vandaar nog steeds 5 sterren. Maar het is iets waar je wel even rekening mee moet houden.

Heb jij ook een MSI X99A SLI Plus?

welke soort games speel je met deze config?

Leuke review!
Thanks ik speel eigenlijk alleen need for speed shift 2 en modern warfare(heel soms). Met anti aliasing uit en alles op high haal ik constant 60 fps op 4k. Voor de rest simuleer ik vaak server workloads om systemen te optimaliseren (programmeren). Vandaar de extreme cpu en "budget" gpu. Wil je deze setup ook kopen? Of heb je hetzelfde?
Ik ben aan het denken om een 2011v3 systeem te gaan samenstellen.

De i7 5820k spreekt me aan. Ik wil minimaal 6 core omdat ik dit nu ook heb. Eigenlijk twijfel ik of ik moet wachten op de 6800/6850k. Ik hoop dat er binnenkort nieuws over komt. Misschien dat ik de 5820k op korte termijn neem en dan later een 6850k.

1151 socket zou ook kunnen maar ik vind die extra cores toch wel handig bij diverse toepassingen als je veel tegelijkertijd doet. Ik merk bij mijn oude beestje (5 jaar oud) dat het soepeler loopt dan bij vele mensen die 4 core hebben. VMs testen en gaming is mijn ding :)

Ikzelf heb een GTX 970.

Ik zat ook aan deze MSI te denken ivm intel nic (geen zin in driver ellende killernic) vooral niet met VMs enzo. Ik ben geen hardware man maar vind OC wel leuk. Beetje automatisch safe OC... beetje meer dan standaard. Vooral omdat ik ook wel CPU power nodig heb voor gaming (racing games DiRT Rally, Assetto Corsa, Project CARS, etc...) als voorbereiding op de Rift.
Welke processor heb je nu dan? Ik had een jaar terug een g3258 gebruikt voor een systeem voor mijn zwager, vergeleken met mijn oude amd phenom 9950 was dat systeem al veel sneller. Bij mijn huidige systeem heb ik het gevoel dat ik de processor niet genoeg load kan geven.
AMD Phenom II 1035T X6
Ik wilde ergens een punt gaan maken dat er ook goedkopere processors zijn waarmee je misschien zelfs meer fps haalt in games. (Intel Core i3-6320 / i7-4790k single core killers)

Maar als je een beetje serieuze eisen hebt over je VM's is de 5820k waarschijnlijk de beste optie voor je. Ik heb laatst onze router offline gekregen door een torrent aan te zetten, die ging even met 30 mb/sec(we hebben maar 60 mbit) en toen knalde de verbinding er een halve dag uit. Heb zo'n gevoel dat die 12 hyperthreads daar iets mee te maken hebben.
Ik wil lekker kunnen spelen. Ik kick niet op 63 FPS ipv 59 :)

Vooral met oog op VR en VMs wil ik wat extra cores power hebben. Ik merk het al bij mijn langzaam beestje. Ja, de cores zijn langzaam (zeker tov de nieuwere i7's) maar doet zijn werk goed, vooral bij meer apps tegelijkertijd in gebruik.
Zelf heb ik de Raider met gebruik van de M2 slot. (Geen Problemen)
Mijn Bios heb ik destijds wel op Uefi afgedwongen .
Misschien dat het iets uitmaakt?

[Reactie gewijzigd door Von Henkel op 13 maart 2016 23:46]

Je hebt XMP geactiveerd + Intel 950 M.2 werkend met Uefi?
Ja, dat was geen probleem, het enige vreemde van het alles was dat ik een keuze moest maken de CPU of de XMP. samen ging niet.
Een tijd lang had ik XMP gebruikt, maar de laatste maanden is alleen nog de CPU overclockt.
Daarbij heb ik geen Intel M2 maar een Samsung SM951 , weet niet of dat iets uitmaakt