Navigon 1310 (Europa) Review

et36s 3 juli 2009, 4.938 views

Navigon 1310 (Europa)

Pluspunten

• het navigeren gaat uitstekend!
  • zeer gedetailleerde kaarten
  • overzichtelijke menu's (een kind kan de was doen)
  • volop features (o.a. Lane Assist Pro, POI Click)
  • laatste map garantie
  • prijs/kwaliteit

Minpunten

• geen TMC-route-info
  • GPS fix vergeleken bij een TomTom traag.
  • geen eigen POI toevoegen?
  • Navigon Fresh PC software kan beter
  • Geen status indicator als je via USB oplaad?

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Instructies Score: 4
Kaartmateriaal Score: 5
Positiebepaling Score: 4
Features Score: 4
Navigon 1310 (Europa)

Wat wordt geleverd

• Navigon 1310 inclusief kaartmateriaal van Europa voor ge´nstalleerd
• USB kabel (opladen via USB is mogelijk alleen wordt er geen laadstatus weergegeven)
• Houder
• Auto-laadkabel

Technische gegevens

• Beeldscherm: 3,5" Touchscreen (4:3)
• GPS: SiRF Atlas III + Instant Fix II
• Besturingssysteem: Windows CE
• Geheugen: 2 GB Flash / 64 MB RAM
• MicroSD slot voor uitbreiding van het geheugen
• Processor: Atlas III (375 MHz)
• Accu: 740 mAh lithiumbatterij
• Gewicht: 122 g
• Afmetingen: 95 mm x 72 mm x 17 mm

Uiteraard kon ik niet wachten
Dus na aanschaf heb ik de Navigon 1310 direct aangesloten. Het design is schitterend en vergeleken met mijn MIO uit 2005 neemt de Navigon minder ruimte in. De beugel is stevig en straalt Duitse degelijkheid uit. Het beeld is haarscherp en dus goed afleesbaar. Het instellen van de route gaat door de overzichtelijke menu’s en het touchscreen snel en probleemloos. Iedereen zonder ervaring kan dit instellen. De verbinding met het GPS systeem was snel gevonden en ik kon dus richting huis. Het navigeren ging foutloos dus verscheen er aan het einde van de rit een glimlach op mijn gezicht. :)

Features
Uiteraard beschikt de Navigon 1310 over een 2D/3D modus, een automatische dag/nacht modus, kan je aan de hand van co÷rdinaten je bestemming opgeven en is het mogelijk een thuisbestemming op te geven. Maar ten opzichte van mijn MIO uit 2005 biedt de Navigon 1310 nogal wat extra’s o.a.

Navigon MyRoutes
adviseert de beste route toegesneden op uw persoonlijke rijstijl, de dag van de week en het tijdstip. Daarnaast laat uw NAVIGON u maximaal twee alternatieve routes zien. De keuze is aan u.

Clever Parking
helpt u bij het vinden van een parkeerplaats. Kort voordat u op uw bestemming arriveert, laat Clever Parking u de parkeerplaatsen zien die er dichtbij liggen. Zo vermijdt u lang zoeken en kunt u trefzeker naar een parkeerplaats toe rijden

POI click
Tijdens de route verschijnen er POI (Points of Interest) op de kaart hier kan je op klikken waarna je direct naar dat punt kan navigeren. Dit is o.a. mogelijk voor parkeerplaatsen, tankstations, restaurants, musea etc.

Lane Assist Pro
Vooruitkijkend en overzichtelijk toont hij of u voor uw volgende afslag van rijstrook moet veranderen.

Reality View Light
Reality View Light toont wegen niet als lijnen, maar realistisch van asfalt en met middenstrepen. Zo houdt u bij afritten van autosnelwegen gemakkelijker het overzicht.

Noodhulpdiensten
verteld u, als het erop aankomt, binnen enkele seconden belangrijke bestemmingen, zoals politie, ziekenhuizen en meer

Al die features voegen in mijn ogen ook daadwerkelijk wat toe. Als u eens een andere route wilt rijden bied ‘MyRoutes’ u alternatieven. Vooral de ‘Lane Assist Pro’ werkt overzichtelijk en verrassend goed bij het kiezen van de juiste baan. POI click werkt zoals het hoort, al hadden wat mij betreft wel wat meer POI (restaurants) in gemogen.

Navigeren
Uit de handleiding
Opgelet! Druk niet langer dan 2 seconden op de toets (Aan/Uit)! Als u de toets langer dan 10 seconden lang indrukt, wordt een reset van de hardware uitgevoerd. Na een reset van de hardware moet u het touchscreen opnieuw kalibreren. Bovendien wordt de GPS-ontvanger opnieuw ge´nitialiseerd, wat tot 20 minuten in beslag kan nemen.

Bovenstaande heb ik zelf ondervonden (door niet de handleiding te lezen) Daarna kan een GPS FIX de 1e paar keer best enkele minuten duren. Vervolgens treed de Instant FIX in werking en vanaf dat moment heeft de Navigon 1310 de GPS FIX iedere keer zo gevonden.

Hoe werkt het navigeren in de praktijk? Je voert de bestemming in evt. via een andere bestemming. Verbinding met de GPS wordt gezocht en de route wordt berekend. De stem vermeldt alleen de noodzakelijke aanwijzigen wat ik als zeer prettig ervaar. Alle afslagen, afritten, rotondes worden keurig op tijd vermeld door een vriendelijke vrouwelijke Nederlandstalige stem. Als je te hard rijdt wordt je gewaarschuwd met ‘Let op!’ (dit kan je uitschakelen) als er een flitspaal in de buurt is wordt je gewaarschuwd met ‘Let op, gevaarlijk punt!’ Mocht je onverhoopt toch niet de juiste afslag kiezen dan wordt de route meteen aagepast.

De Navigon 1310 brengt mij foutloos naar mijn eindbestemmingen. Ik heb de Navigon 1310 o.a. in de omgeving van Torrevieja (Spanje) gebruikt. En zelfs bij wegen die daar net aangelegd zijn levert dit geen probleem op. Bij een onbekende afslag, rotonde berekent de Navigon 1310 binnen enkele seconden een andere route en laat zich niet van de wijs brengen.

Navigon Fresh
Dit is software welke je op je pc installeert. De software werd niet meegeleverd en kan je downloaden van Navigon.nl Hiermee kan je de Navigon 1310 o.a. online registeren. Heb je de mogelijkheid om de laatste kaarten te downloaden en kan je een backup maken van al je gegevens en die bewaren op je pc. Een backup maken neemt behoorlijk wat tijd in beslag dus zorg dat de koffie klaar staat.

Op mijn Navigon 1310 stond versie Q1 2009 van de Europese kaarten. Je hebt binnen 30 dagen recht op de laatste kaarten en inmiddels staat Q2 2009 klaar om te downloaden. Dus ik dacht laat ik eens de kaart van Nederland downloaden en installeren. Dit ging goed. Alleen zijn vervolgens al mijn kaarten gewist op die van Nederland na! Dus de kaarten worden wel afzonderlijk aangeboden maar, je kan ze niet afzonderlijk installeren omdat, de kaarten die je niet kiest vervolgens worden gewist. Gelukkig had ik vooraf een backup gemaakt. Ook ging het downloaden behoorlijk traag. Dit kan dus beter.

Wat ik nog wil vermelden
Navigon biedt inmiddels ook MobileNavigator voor de iPhone aan. Vanaf nu dus navigatie op je iPhone. Is de Navigon 1310 niet luxe genoeg dan heeft Navigon ook nog meer uitgebreide modellen in de aanbieding. De Navigon 1310 heeft bijv.geen Bluetooth maar goed die functie gebruik ik niet en bespaarde me daarmee behoorlijk wat euro’s

Update (03/07/2009)

Ik heb de Navigon 1310 van de week vergeleken met een TomTom 3rd edition en het volgende viel mij op. De Navigon 1310 heeft een beter design, een betere resolutie, heeft kaarten die meer gedetailleerd worden weergegeven, biedt extra functionaliteit zoals 'Lane Assist Pro, POI Click, Clever Parking etc.' Het enige wat eigenlijk in het voordeel van de TomTom werkt is de zeer snelle GPS FIX die zelfs in huis werkt. Daarbij vergeleken is de Navigon 1310 toch behoorlijk traag. Daarbij werkt TomTom Home (PC software) uitstekend. Waar Navigon Fresh nog wel een steekje laat vallen

Navigeren dat kan de 1310 uitstekend. Voor een instapmodel is de Navigon 1310 zeer uitgebreid. Helaas kan je volgens mij geen eigen POI toevoegen. Features die de 1310 mist en die je misschien toch graag wilt zijn Bluetooth (bellen) en TMC-route-info. Daarvoor kan je bijv. terecht bij de Navigon 4350 (16:9).

Heb jij ook een Navigon 1310 (Europa)?

Ik heb zelf een Navigon 2110 Max. Da's ongeveer net zoiets, maar dan met breedbeeld display en TMC.

Een nadeel van de Navigon t.o.v. de TomTom vind ik dat de Navigon iets langzamer is met verversen van het scherm. Als je in een bocht zit, dan zie je de kaart op je GPS met wat vertraging meedraaien. Als je een paar kruispunten/rotondes erg dicht op elkaar hebt, dan kan het lastig zijn om in te schatten of je nu de eerste of tweede rechts moet vanaf je huidige positie. TomTom heeft dat net iets beter voor elkaar.

Verder sluit ik me aan bij dit (uitgebreide) review; Navigon biedt een mooi, redelijk robuust en prettig werkend apparaat voor een niet al te hoog bedrag.
Aardige review. Ik had zelf zekelijk een 2110 Max, maar door een andere job moeten inleveren, Groot voordeel van de Navigon t.o.v. TT is dat alles op het scherm er een stuk volwassener uit ziet qua kleuren en iconen. Het rijden in sesamstraat stijl in TT heeft mij nooit echt aangesproken, ondanks dat TT verder prima werkt.

Ik overweeg de 4350Max nu vanwege de extra's. Kan mijn Jabra BT carkit er weer uit. Ben wel benieuwd of BT goed werkt op de Navigon, de Jabra doet het nml prima.
Om pois toe te voegen moet je hier maar 'ns kijken:
Bedankt voor die tip. Ik zal er binnenkort eens naar kijken.