Specificaties Wheel voor de PC, PlayStation 2, PlayStation 3 - Bekijk alle specificaties

Logitech G27 Racing Wheel Aluminium, Grijs, Rood, Zwart Review

jopieteams 11 februari 2016, laatste update op 24 november 2016, 2.203 views

Logitech G27 Racing Wheel Aluminium, Grijs, Rood, Zwart

Review over een hoogwaardig Gaming Stuurwiel van Logitech. Incl. Vergelijking MOMO (2008) en G29! Hoge aanschafprijs, maar is zijn geld zeker waard. Waarom? Lees de hele review, ...

Pluspunten

• Hoge Kwaliteit
  • Goede Feedback
  • H-Shifter + Koppeling
  • Mogelijkheden

Minpunten

• Heeft een vaste plaats nodig

In Januari 2013 de Logitech G27 gekocht, ter vervanging van de Logitech MOMO racing. Na lang wikken en wegen toch de stap gezet en het stuurwiel aangeschaft.
G27 alleen getest via Windows

De logitech G27

Nu zijn we 3 jaar verder en ik heb nogsteeds veel plezier van het stuur, ik gebruik hem jammer genoeg niet meer wekelijks, door de ontstaande gebrek aan tijd, maar elk moment dat ik hem gebruik is het toch weer geniet. Dit heb ik de laatste tijd niet alleen meer voor mezelf gehouden, maar ook voor mijn vrienden. Zij gebruiken het stuur steeds vaker om ook even de sensatie weer te ervaren.

Het Product

Eerste dag
De Logitech G27 kwam in een verassend kleine doos. Na het uitpakken was het mij al snel duidelijk dat ik hem nooit weer zo compact kon opbergen. Dit betekend dat hij vanaf dat moment eigenlijk altijd aan een bureau hangt met daaronder de pedalen. De installatie van de software was een vereiste en zorgt ook meteen voor perfecte integratie van het product met de te spelen games. Bij het stuur kwam ook een nascar-achtige racegame, maar die heb ik al snel weer verwijderd, de graphics waren van dusdanige kwaliteit dat ik hier weinig plezier uit haalde. Wel was het mij meteen duidelijk wat voor pareltje ik had gekocht.
Onderdelen
De G27 bestaat uit de volgende delen;
Het stuurwiel
Het deel waarmee je stuurt, de flippers en 6 knoppen die per spel een andere functie hebben, of waaraan je zelf een andere functie kan toewijzen. (zie Navigatie toetsen)
Ook zitten er boven op het stuur Shift indication Lights :P .
De pedalen
3 pedalen, het koppelings-, rem- en gaspedaal.
Verschillend in feedback en met een extra dichte afstand tussen het rem en gaspedaal voor het betere heel-and-toe werk.
De H-shifter
Om handmatig te kunnen schakelen, op deze unit zijn ook de rest van de buttons geplaatst die jezelf een functie kan geven. (zie Navigatie toetsen)
En uiteraard de accesoires
  • Handleiding
  • Voeding
  • USB-Kabel
  • Try-out Game
  • Logitech-Software
Kwaliteit
Het stuurwiel dat ik hiervoor had (Logitech MOMO G27) was ook al van een zeer goede kwaliteit, echter naar mijn mening heeft Logitech zichzelf overtroffen met de G27. De pedalen hebben van elkaar een verschillende weerstand. Zo is het rempedaal zwaarder dan die van de koppeling en die weer van het gaspedaal, erg realistisch. De pedalen zijn van metaal i.p.v. kunststof. Het stuurwiel is van erg zacht en erg prettig leer en is met de hand gestikt. Alles is net dat extra puntje, dat je game-ervaring fijner maakt.
De H-shifter + Koppeling
Om te schakelen met de G27 kan je er voorkiezen om dit met de grote flippers achter het stuur te doen, maar het is natuurlijk het leukste als je de koppeling i.c.m. de H-shifter gebruikt. Het is iets waardoor je racegame een extra dimensie van krijgt, alles wordt wel een beetje lastiger, omdat je in principe een extra handeling moet verrichten, maar zo is bijvoorbeeld wel een clutchdrop mogelijk.
Plaatsen
Om lekker te kunnen racen is het aangereden om het stuur stevig te monteren. Ook de pedalen moet het liefst niet om een al te gladde ondergrond geplaatst worden. Naar mijn eigen ervaring is het teveel gedoe om telkens het stuur te monteren en weer van zijn plek te halen als je klaar bent. Je kan hem beter meteen een goede plek geven en daarna daar laten. Denk er wellicht over na of je hem bijvoorbeeld met een plint aan de onderkant van een bureau nog beter vast kan zetten. Mijn bureau is erg glad aan de onderkant en een kleine aanpassing deed wonderen.
De kabels van alle onderdelen kan je wel mooi in de holle ruimte van het stuur opbergen in de hiervoor bedoelde ruimte. Op deze manier kan je de lekker lange kabels toch mooi wegwerken wanneer je niet de gehele lengte van deze kabels nodig hebt.
De holle ruimte onder het stuur

Mocht je ruim in het geld zitten dan is het misschien leuk voor de fanatieke racer om een Playseat aan te schaffen. Voor games zoals Dirt is dit een leuke extra. Ben je meer een simulatie trucker, dan zit je waarschijnlijk net zo lief in een wat meer ontspannen houding.
De Playseat stoelen zijn echter wel van de zelfde prijs als de G27 zelf.
Een Playseat

• Euro Truck Simulator 2
  • Farming Simulator
  • Life For Speed
  • Test Drive Unlimited 2
Euro Truck Simulator 2 (ETS 2)
Ondersteuning
Tot nu toe heb ik bij elke racing game die ik heb willen spelen weinig problemen gehad met het koppelen van het stuur aan de game. Vooral met de nieuwste games zijn er vaak presets voor de G27. Af en toe kan het echter geen kwaad om toch zelf nog even wat instelling bij langs te gaan en wat te veranderen naar je eigen voorkeur.
Alleen bij Farming Simulator heb ik de G27 nog niet ondersteund gekregen, maar nu heb ik hier ook weinig prioriteit aangegeven. ;)
Navigatie toetsen
Om binnen de game niet bij je toetsenbord te hoeven heeft logitech op het stuur veel knoppen aangebracht, de meeste hiervan zijn te vinden op de unit van de H-shifter.
Vooral binnen de Dirt reeks vond ik de toetsen op het stuurwiel erg prettig en merkte ik dat ik amper de neiging had om mijn toetsenbord erbij te pakken. Let wel, dit kan erg afhankelijk zijn van de game die je speelt en in welke manier ze de game hebben vorm gegeven.
Zo merk ik wel dat als ik ETS 2 speel, ik eerder geneigd ben het toetsenbord erbij te hebben om toch specifieke toetsen en combinaties via het toetsenbord te kunnen uitvoeren.
Feedback
De Feedback die ik ervaar is echt fenomenaal, ik heb laatst met het officiŽle XBOX stuurwiel mogen sturen i.c.m. met Forza, alleen ik vond uiteindelijk toch mijn eigen stuurwiel beter in de communicatie. De feedback is heerlijk direct en behoorlijk krachtig.
LED-shiftlights
Als een extra 'bond-feature' zitten er schakel-indicatielampjes op het stuurwiel. Nu werken deze niet bij iedere game jammer genoeg. Echter er is een tool die dit wel mogelijk maakt. http://www.fanaleds.com. Met Fanaleds kan je zelf bepalen wanneer welke lampjes gaan knipperen, het kost wel meer tijd maar is zeker een leuke feature om te installeren en er af en toe even mee bezig te zijn.
De meeste nieuwe games hebben de integratie van deze lampjes al direct meegepakt in hun software, dus speel je vooral de nieuwste games, dan scheelt dit weer.

Verschil tussen de MOMO Racing (2008) en de G27

De grootste overgang van mijn oude naar de G27 was vooral de grote van het stuurwiel en het hebben van een H-shifter. Het maakt de hele ervaring allemaal zoveel realistischer. Verder is de afwerking zoals al eerder genoemd van veel betere kwaliteit. Ik besef me dat er veel jaren tussen beide stuurwielen zit, maar het is fijn om te merken dat Logitech in die jaren zeker niet stil heeft gezeten.
Ze hebben met de G27 puik werk geleverd.
Logitech MOMO Racing

Plannen om over te stappen naar de G29?

Tijdens het schrijven van deze recensie is ondertussen de opvolger van de G27 al verschenen. Ik heb de mogelijkheid gehad om in de eerste weken na de release in Berlijn deze te proberen, mijn conclusie van het stuurwiel is. Hij is beter voor de console gamers, omdat hij meer functionaliteit biedt van een normale controller. Voor de rest verschillen ze weinig. Ik zie daarom ook geen reden in waarom ik mijn G27 zou inruilen voor een G29.
Logitech G29

Ik ben erg tevreden met de G27 en ik hoop er nog lang van te genieten.

Heb jij ook een Logitech G27 Racing Wheel Aluminium, Grijs, Rood, Zwart?

Goede review! Aanstaande woensdag krijg ik als het goed is mijn tweede hands G27 binnen. Kan echt niet wachten tot ik er mee aan de slag kan!
Dankje! Alvast veel plezier met de G27, en laat even weten of hij bevalt? :*)
Zal ik zeker doen :)
Is alles naar wens verlopen? :P
Jazeker. Ik heb 'm sinds gisteren en het is echt prachtig. Assetto Corsa is op het moment mijn maingame en het bevalt me heel goed :D
Ja de combinatie van Assetto Corsa en de G27 is heerlijk. Nog een tip, wanneer je FANALEDS installeert heb je ook nog je shiftleds die werken :*)