Apple Mac Pro (najaar 2013) 3.5GHz 6-Core Review

Rimboeloper 11 februari 2016, laatste update op 15 juni 2016, 1.669 views

Apple Mac Pro (najaar 2013) 3.5GHz 6-Core

Het 2013-model van de Mac Pro start zeer snel op en voelt vlot aan. Dat komt mede doordat deze Macintosch voorzien is van een bloedsnelle PCIe SSD-hardeschijf. Door het compacte formaat behoort intern uitbreiden (nagenoeg) niet tot de mogelijkheden. Alle eventuele uitbreidingen moeten bij dit model extern gebeuren.

Pluspunten

• Zeer snelle PCIe SSD-hardeschijf
  • Twee zware professionele videokaarten
  • Snelle Xeon E5-1650 v2 processor
  • 1866-MHz DDR3 ECC geheugen
  • Muisstil, ook bij zware belasting
  • Zes Thunderbolt 2 en vier USB 3 poorten
  • Ondersteund drie 4K-monitoren
  • Ondersteund één 5K-monitor (mits Mac Pro voorzien is van D700 videokaarten)

Minpunten

• Intern, op werkgeheugen na, niet uitbreidbaar
  • Aan/uitknop zit achter op een onhandige plaats
  • Duur, vooral bij persoonlijke configuratie
  • Geen BOOTCAMPondersteuning voor Windows 7
  • Te kleine hardeschijf van 256GB, peperdure upgrade naar 1TB is noodzakelijk voor optimaal gebruik

Features Score: 3
Twee jaar in gebruik
Op moment van schrijven heb ik de Mac Pro (Hexacore 2013-model) nu twee jaar in mijn bezit. Qua performance is het de perfecte machine. Hij start zeer snel op en draait de zwaarste grafische programma's. Wel heb ik dit model op maat laten aanpassen toen ik hem via Surfspot bij de Applestore in Amsterdam bestelde. Helaas rekent Apple daar wel de hoofdprijs voor. Zo werd deze machine standaard geleverd met een PCIe SSD van slechts 256GB, veel te weinig naar mijn mening zodat je haast wel verplicht bent om bij de bestelling gelijk up te graden naar een PCIe SSD van 1TB. Mede omdat je nadien niet meer je interne hardeschijf kunt uitbreiden omdat zowel de hardeschijf als de twee videokaarten op maat voor deze Macintosch gemaakt zijn. Helaas rekent Apple voor die hardeschijfuitbreiding het astronomische bedrag van 960 euro! Alleen het werkgeheugen kan uitgebreid worden en als je heel erg handig bent, waar ik zelf helaas niet toe behoor, kun je ook nog de processor upgraden. De overige uitbreidingen zoals het werkgeheugen (van 16GB naar 32GB) en de videokaarten (van D500 naar D700) waren iets goedkoper, maar ook daarbij moest ik diep in de buidel tasten. Uiteindelijk liet ik het Hexacoremodel bij mij thuis afleveren met een 1TB PCIe SSD-hardeschijf, twee AMD FirePro D700-videokaarten en 32GB 1866MHz DDR3 ECC werkgeheugen. Bij zo’n bestelling ga je dan toch nog wel even achter je oren krabben waarom je eigenlijk een Applefanaat geworden bent i.p.v. een Windowsgebruiker. Gelukkig heb ik die computer al weer een paar jaar in mijn bezit zodat ik de totale bestelprijs inmiddels vergeten ben! Ik heb het gewoon uit mijn geheugen gewist. Want als ik daarover na ga denken verklaar ik mij toch wel een klein beetje voor gek dat ik destijds zo veel geld aan mijn hobby uitgegeven heb.

Computerkastjes chaos
De interne hardwarecomponenten van deze machine zijn echter wel perfect, mede omdat hij zeer snel aanvoelt door zijn rappe PCIe SSD en Xeon E5-1650 v2 processor uit de Ivy Bridge serie van chipfabrikant Intel. Ook Windows 8 en 10 draaien op deze Macintosch via BootCamp zeer goed waarbij je de zwaarste spellen in de hoogste settings kunt spelen. GTA 5 bijvoorbeeld, draait perfect op de hoogste settings en daarbij blijven de refreshrates ver boven de 60 beelden per seconde bij een monitorresolutie van 2560x1600! Daarbij moet ik wel vermelden dat ik de computer heb laten uitrusten met 12GB videogeheugen d.m.v. twee AMD FirePro D700 videokaarten. Helaas wordt Windows 7 door Bootcamp op deze Mac Pro niet ondersteund. Naast gamen gebruik ik deze Mac Pro voornamelijk voor mijn werk om zware professionele programma’s te draaien zoals GIS en GENSTAT. Dat neemt niet weg dat deze Macintosh in alle markten thuis is. Echter waar ik mij wel een klein beetje aan erger is dat alle uitbreidingen bij dit model extern moeten gebeuren. Dit resulteert na twee jaar in een waar computerkastjes chaos met de bijbehorende wirwar van draden, adapters en stekkerdozen. Gelukkig heb ik het een en ander wel netjes kunnen wegwerken. Dat neemt niet weg dat de vorige Mac Pro (aluminium computerkastmodel) op dit vlak gemakkelijker in gebruik was doordat je de uitbreidingen intern kon uitvoeren. Daardoor was die Mac Pro uit 2010 ondanks zijn grote lompe formaat een stuk mobieler dan de nieuwe kleine rondvormige Mac Pro. Mede omdat het een heel gedoe is om de juiste uitbreidingscomputerkastjes mee te nemen als je met je Mac Pro naar een ander adres wilt gaan zoals bij een computerclubavond.

Heb jij ook een Apple Mac Pro (najaar 2013) 3.5GHz 6-Core?

Reviews door de redactie

Door jouw review krijg ik ook wel (weer) de kriebels om eens aan een upgrade van mijn MacPro 2,1 te gaan denken. Die functioneert nog prima, maar is al maxed out qua geheugen, HD's (SSD als opstartschijf), etc.

Videokaart-upgrade e.d. is haast niet rendabel meer. En ik game weinig meer.

Nieuw aanschaffen ga ik in elk geval niet doen, voor privégebruik, dat is waanzin. :P

De 2e-handsprijzen zijn echter ook nog schrikbarend hoog. Het lijkt wel of iedereen de nieuwprijs wil terugverdienen, voor een eigen upgrade - absurd.
De prijzen die Apple hanteert ontbreken naar mijn mening van iedere logica. Sterker nog, het lijkt wel als ik naar de prijsontwikkeling van deze (alweer twee jaar oude) Mac Pro op deze site kijk dat hij ruim vijfhonderd euro duurder geworden is dan zijn introductieprijs! Het moet toch niet gekker worden! 8)7

De particulier die dan zo'n Mac Pro in hun bezit hebben gaan natuurlijk ook meedoen met die gekkigheid en gaan dan gelijk de "hoofdprijs" vragen voor hun oude model zodat ze nog maar weinig geld hoeven bij te leggen voor een upgrade.

[Reactie gewijzigd door Rimboeloper op 12 februari 2016 01:18]

Ik snap werkelijk niet waarom deze reactie van de auteur zelf wordt gedownmod.

Hij maakt een mooie korte review van een product waar verder niemand iets over wil zeggen en houd daarbij een realistisch beeld over prijs/kwaliteit.
Een twee jaar oud product die na de introductie duurder word is inderdaad bizar. Zeker in de computer wereld waar innovatie bloed snel gaat.

Dit is een mooie neutrale review die de sterke kanten weet neer te zetten maar het niet schuwt om het beestje ook bij het naampje te noemen en daar dan ook eerlijk naar kijkt.

Dat mensen vervolgens zijn reactie over de prijs niet kunnen verkroppen toont naar mijn inzien de giftigheid van de apple community.

Nu ben ik geen fanboy op welke orde dan ook, en moet ik toch zeggen dat ik dit een hele mooie setup vindt.
Alleen die prijzen van Apple t.o.v de kwaliteit in verhouding ervan, zijn hier een reden om hun spullen nooit te kopen, en dan nog de vervelende bugs achteraf die je voor deze prijsklasse niet kan verwachten doen voor mij hun hardware de das om.

Blijft een gemiste kans dat ze zo voort blijven doen.
Ben ik de enige die denkt dat dit op een prullenbak lijkt? :Y)
Het bizarre prijsbeleid van Apple is deels te verklaren door het zwakker worden van de Euro t.o.v. de Dollar. Desalniettemin blijf ik het toch vreemd vinden dat meer dan een jaar oude (!) Macintosh computers, met name de Mac Pro, duurder worden in een wereld waarin de voortschrijding van de techniek zo snel gaat. :+

Nadere toelichting hierover is te vinden in het bijgevoegde webartikel dat geschreven is door Lars Paymans. http://www.iculture.nl/ni...ijsverhoging-imac-europa/

[Reactie gewijzigd door Rimboeloper op 22 april 2016 12:43]