1 review

Apple Mac Pro (najaar 2013) 3.5GHz 6-Core

Specificaties Tower/desktop met Xeon E5-1650V2 en 16GB ram - Bekijk alle specificaties

Apple Mac Pro (najaar 2013) 3.5GHz 6-Core Review

Rimboeloper 11 februari 2016, laatste update op 24 januari 2020, 2.786 views Product gekocht

Apple Mac Pro (najaar 2013) 3.5GHz 6-Core

Het 2013-model van de Mac Pro start zeer snel op en voelt vlot aan. Dat komt mede doordat deze Macintosch voorzien is van een bloedsnelle PCIe SSD-hardeschijf. Door het compacte formaat behoort intern uitbreiden (nagenoeg) niet tot de mogelijkheden. Alle eventuele uitbreidingen moeten bij dit model extern gebeuren.

Pluspunten

• Zeer snelle PCIe SSD-hardeschijf
  • Twee zware professionele videokaarten
  • Snelle Xeon E5-1650 v2 processor
  • 1866MHz DDR3 ECC geheugen
  • Muisstil, ook bij zware belasting
  • Zes Thunderbolt 2 en vier USB 3 poorten
  • Ondersteund drie 4K-monitoren
  • Ondersteund één Apple Pro XDR 6K-Display (mits Mac Pro voorzien is van D700 videokaarten) op 30Hz

Minpunten

• Intern, op werkgeheugen na, niet of zeer moeilijk uitbreidbaar
  • Powerknop zit achter op een onhandige plaats
  • Duur, vooral bij persoonlijke configuratie
  • Geen BOOTCAMP ondersteuning voor Windows 7
  • Te kleine hardeschijf van 256GB, peperdure upgrade naar 1TB is noodzakelijk voor optimaal gebruik

Features Score: 3
Aankooproute
Omdat mijn oude computer met Windows-XP twee weken geleden na ruim twaalf jaar trouwe dienst plotseling de geest gaf, werd het tijd voor een nieuwe. Het betrof een desktop van het merk Compaq met een Intel Pentium 4 1,4GHz processor met 1GB RAM-geheugen i.c.m. een nVidia GoForce grafische kaart met 64MB videogeheugen en een 7200RPM hardeschijf van 40GB. Ondanks het verlies van mijn in december 2001 aangeschafte computer, besloot ik dat hij te oud was geworden om hem bij Duchateau in Deventer nog te laten repareren. Daarnaast begon mijn bijbehorende 15-Inch beeldbuismonitor steeds meer kuren te vertonen. Die monitor was eveneens van het merk Compaq en had een SVGA resolutie van 800x600 pixels. Het scherm kon de kleuren niet meer goed egaal weergeven en viel om de haverklap plotseling uit. Zowel de monitor als de computer waren aan het eind van hun Latijn.

De hierboven afgebeelde Compaq-setup betrof mijn eerste serieuze computer en werd in mijn huishouding in 2014 opgevolgd door een Mac Pro (2013-model) met toebehoren.

Ik ging naar de ICT-helpdesk van Alterra, het bedrijf waar ik sinds mei 2003 met veel plezier werk, om informatie in te winnen over een nieuwe computer waar ik wederom weer vele jaren mee vooruit kan. De helpdeskmedewerker raadde mij vervolgens een Mac aan, mede omdat Windows-XP vanaf dinsdag 8 april 2014 niet meer ondersteund zal gaan worden door Microsoft. Als ik dan toch een nieuw Windows-besturingssysteem moet aanleren kan ik net zo goed overstappen op een Mac met OSX 10.9 Mavericks, het besturingssysteem waarmee de Mac Pro uit 2013 van origine was uitgerust.

De verschillen tussen het 2012 en het 2013-model zijn groot. Veel professionele gebruikers konden die keuze van Apple niet waarderen waardoor ze onlangs besloten hebben om het 2019-model weer in een modulaire towervariant te assembleren. (Foto afkomstig van site: www.giga.de)

Omdat ik geen glossy scherm wilde, viel bij mij de iMac al af. Bleef over de Mac Mini en de Mac Pro. Het werd het laatste omdat ik ook een beetje op de toekomst voorbereid wil zijn. De oude Mac Pro uit 2012 viel ook gelijk af omdat het vorige model geen ondersteuning heeft voor Thunderbolt en Sata 3. Mede omdat de tweedehandsprijzen van een goed geconfigureerd 2012-model schrikbarend hoog zijn, was mijn keuze voor de nieuwe Mac Pro uit 2013 snel gemaakt. Eerst wilde ik een Mac Pro met een Quadcore 3,7GHz processor maar koos uiteindelijk toch voor het type met de Hexacore 3,5GHz chip in combinatie met een persoonlijke configuratie met extra video-, RAM- en opslaggeheugen. Omdat ik hem bij SURFspot (een ICT-Webwinkel met speciale bedrijfs- en onderwijskortingen) relatief voordelig kon bestellen, waren die extra upgrades ondanks de hoge meerprijs betaalbaar. Verder kocht ik daarbij ook nog een 30-Inch Cinema HD Display die voorzien was van een mat scherm. Nagenoeg gelijktijdig bestelde ik het softwarepakket Parallels Desktop zodat ik mijn oude besturingssysteem i.c.m. mijn oude spelletjes en programma's kan blijven gebruiken in een virtuele Windows-XP PC. De Cinema HD Display heeft bij een exclusieve audiozaak in Tilburg een aantal jaren in de doos in het magazijn gelegen waardoor ik hem aldaar met grote korting kon kopen. Ondanks dat het scherm van een vorige generatie betrof, kon ik hem samen met mijn computer in de Applecare gooien omdat de monitor gewoon nieuw en nagenoeg tegelijk (< 3 maanden) met mijn Mac Pro gekocht is. Helaas kon mijn vorige week (op donderdag 23-1-2014) bestelde computer pas eind februari of begin maart bij mij thuis afgeleverd worden, mede omdat er wat leveringsproblemen zijn. Uiteindelijk werd mijn Mac Pro na bijna acht weken (!) wachten op maandag 17-3-2014 per aangetekende post bij mij thuis aan de voordeur afgeleverd.

PCI Epress via Thunderbolt
Op de hierondestaande drie foto's die ik van het internet heb gehaald, wordt het voordeel van de ondersteuning van Thunderbolt duidelijk. De controllerchip op het moederbord moet Thunderbolt ondersteunen. Als gevolg van deze hardwarefeature is het niet mogelijk om oude moederborden die Thunderbolt van origine niet ondersteunen te voorzien van een thunderboltuitbreidingskaart. Hierdoor is de oude Mac Pro uit 2012 niet up te graden met Thunderbolt. Dat was voor mij de belangrijkste reden om voor het 2013-model te gaan.

Boven: Thunderbolt combineert PCIe en Display Poort in een kabel waarbij deze kabel veel oude aansluitingen vervangt. (Foto afkomstig van site: www.thunderbolttechnology.net) Onder: AKiTiO bracht voor de Mac Pro (2013-model) een PCIe uitbreidingsbox uit die het PCIe 2 protocol ondersteund. Tevens heeft dit merk enige tijd geleden een soortgelijk kastje uitgebracht die het huidige PCIe 3 protocol ondersteund via Thunderbolt 3 zodat de Mac Pro uit 2019 ook voorzien kan worden van een PCIe uitbreidingsbox. (Foto afkomstig van site: www.akitio.com)

Omdat Thunderbolt naast DisplayPort ook het PCIe protocol ondersteund kun je eenvoudig een extern uitbreidingkastje met één of meerdere PCI Express-sloten aansluiten. Een Thunderbolt 2 poort, waarmee de Mac Pro is uitgerust, is goed voor een datadoorvoer van maarliefst 20Gbit/s. Hierdoor is het mogelijk om je Mac Pro in de toekomst extern uit te breiden met een snelle PCIe 2 video- of geluidskaart. Omdat de Mac Pro uit 2013 over maarliefst zes Thunderbolt 2 poorten beschikt en iedere poort zes apparaten in daisychain ondersteund, zou het moederbord in theorie maarliefst 36 Thunderbolt apparaten tegelijk moeten kunnen ondersteunen!

Als 12GB videogeheugen (d.m.v. twee D700 videokaarten) niet genoeg is kun je via een Thunderbolt uitbreidingsbox het videogeheugen uitbreiden met een extra videokaart die de PCIe 2 standaard ondersteund. Je systeem uitbreiden met andere PCIe 2 kaarten, waaronder een extra geluidskaart, behoord met dit kastje ook tot de mogelijkheden. (Foto afkomstig van site: www.egpu.io)

D300 vs D500 vs D700
De Mac Pro uit 2013 heeft als enige Macintosh niet één maar twee videokaarten in de standaarduitvoering. Apple heeft gekozen voor de grafische techniek van de AMD FirePro generatie. Het instapmodel, de quadcore, wordt geleverd met twee D300 kaarten met ieder 2GB GDDR5 geheugen. Het luxemodel, de hexacore, wordt geleverd met twee D500 kaarten die voorzien zijn van 3GB GDDR5 geheugen. Tot slot worden het octacore en het dodecacore model standaard geleverd met twee D700 videokaarten met ieder 6GB GDDR5 geheugen. Omdat Apple speciaal door AMD op maat gemaakte videokaarten gebruikt, zijn deze kaarten niet door derden upgradebaar. Vandaar dat ik bij aanschaf van het hexacore model in de persoonlijke configuratie voor de D700 videokaarten heb gekozen. Dat deed ik om mijn Mac Pro meer toekomstbestendig te maken. De AMD FirePro D300 is het equivalent van de W7000 en de AMD Fire Pro D500 is gebaseerd op de W8000 uit de Pitcairn-serie. De uitgebreidste videokaart, de AMD Fire Pro D700, is het equivalent van de W9000 van de Tahiti-XT serie van AMD. Hoewel Apple dit systeem niet gemaakt heeft om mee te gamen, is het wel mogelijk ondanks de niet optimale ondersteuning van CrossFire. Met CrossFire werken de twee kaarten samen en functioneert dan als het ware als een grote videokaart. Echter onder Windows (via Bootcamp) wordt CrossFire niet (optimaal) ondersteund. Daar staat dan weer tegenover dat de grafische kaarten, met name de D700, zo krachtig zijn dat je daar niet veel van zult merken tijdens het gamen. Ook niet bij de zwaarste games zoals GTA V.

Deze tabel geeft in een oogopslag de verschillen tussen de drie videokaarten weer. Omdat bij de standaardconfiguratie altijd twee videokaarten in de Mac Pro zitten, is het werkelijke videogeheugen het dubbele wat er in de tabel beschreven staat. (Foto afkomstig van site: www.anandtech.com)

De D300 en D500 zijn zo krachtig dat ze drie 4K schermen met een resolutie van 3840x2160p kunnen aansturen. De D300 doet dat bij twee van zulke schermen op 60Hz en eentje op 30Hz. De D500 daarentegen kan alle drie de 4K schermen met een beeldfrequentie van 60Hz aansturen. Dat komt mede door de enorme geheugenbandbreedte. De D300 heeft een geheugenbandbreedte van 160GB/s en de D500 zelfs van 240GB/s. De nog krachtiger D700 met een geheugenbandbreedte van 264GB/s kan zelfs één exemplaar van Apple's nieuwste monitor ondersteunen, het 32-Inch grote Apple Pro XDR 6K-Display die een beeldresolutie heeft van maarliefst 6016x3384p bij 60Hz in 10-bits kleurdiepte. Daar staat dan wel tegenover dat je een peperdure (bidirectionele) Thunderbolt 3 naar 2 adapter nodig hebt om de betreffende monitor op de Thunderbolt 3 ingang aan te sluiten. Omdat de Mac Pro voorzien is van Thunderbolt 2 poorten met een maximale bandbreedte van 20Gbps kan het de Apple Pro XDR 6K-Display niet op 60Hz op de volle resolutie aansturen. De Mac Pro uit 2013 doet dat op 30Hz. Gezien de absurd hoge retailprijs van ruim €5000 (kale editie zonder de speciale standaard die €1000 kost en het matte nano-texture glas met eveneens een surplus van €1000) van het Apple Pro XDR 6K-Display, voel ik voorlopig nog niet de noodzaak om naar dat scherm te upgraden. Mede omdat mijn 30-Inch Apple Cinema HD Display met een beeldresolutie van 2560x1600p bij 60Hz nog prima voldoet. Maar voor de toekomst als de prijzen wat gezakt zijn, is het altijd handig om te weten dat het wel kan!

Vijf jaar in gebruik
Op moment van schrijven heb ik de Mac Pro (Hexacore 2013-model) nu vijf jaar in mijn bezit. Qua performance is het de perfecte machine en kan vandaag de dag nog steeds goed meekomen met de nieuwere desktopcomputers uit 2019. Hij start zeer snel op en draait de zwaarste grafische programma's. Dat komt mede omdat mijn vorige computer onder Windows-XP een 32 bit systeem was terwijl de Mac Pro uit 2013 zowel qua hardware als de meeste software volledig 64 bit is. Daar staat dan wel weer tegenover dat Apple vanaf besturingssysteem MacOS 10.15 Catalina de ondersteuning voor 32 bit applicaties staakt. Na vijf jaar in het Apple ecosysteem vertoeft te hebben, wil ik nooit meer wat anders! Mijn eerste indruk was vijf jaar geleden en nu vandaag de dag nog steeds supergoed! Zo bleek mijn 30-Inch Cinema HD Display niet twee maar ruim een acht keer grotere schermresolutie te hebben dan mijn Compac 15-Inch CRT-monitor. Hierdoor paste hij niet in mijn computerbureaumeubel waardoor ik maar besloten heb om hem maar op mijn bureau te plaatsen. Het grappige is wel dat de 30-Inch TFT-monitor ongeveer even zwaar is als mijn oude 15-Inch CRT-monitor. Dat komt omdat die nieuwe techniek veel lichter is en veel minder ruimte inneemt. Hierdoor hou je ondanks de immense beeldschermdoorsnede toch nog genoeg werkruimte over op je bureau. Wat de beeldschermruimte betreft; Dat is met een woord waanzinnig! Zo ging ik van een SVGA-beeldschermresolutie van 800x600 naar de indrukwekkende WQXGA-resolutie van 2560x1600 bij 60fps! Doordat de monitor ook nog over een echt IPS 8-bits (zonder dithering) CCFL verlichtingspaneel beschikt heeft de Cinema HD Display een grote inkijkhoek van 178 graden i.c.m. maarliefst (2^8 x 2^8 x 2^8) 16.777.216 kleuren! Goedkopere LCD monitoren werken slechts met 6-bit per subpixel wat een totaal oplevert van (2^6 x 2^6 x 2^6) 262.144 kleuren. Met ditheringtechnieken, waarbij een pixel snel tussen twee verschillende kleuren pulseert, weet zo'n monitor voor het oog het aantal kleuren nog behoorlijk op te krikken. Desalniettemin haalt zo'n scherm nooit de kleurdiepte van een 30-Inch Cinema HD Display. De DVI-D interface maakt het plaatje compleet waarbij de videokaart het signaal volledig digitaal en dus zonder kwaliteitsverlies doorstuurt naar het beeldscherm. Ik wist echt niet wat ik zag en bij het gamen word je echt opgezogen in het spel! Ook bij het werken in Word en Excel en zelfs bij gewoon surfen op het internet is die extra schermruimte meer dan geweldig. Ik wil echt nooit meer, maar dan ook nooit meer terug naar Windows. Sterker nog, deze monitor doet nu in combinatie met een EyeTV-stick nu ook dienst als een tweede Full HD TV!

Het werkblad van de 30-Inch Cinema HD Display is qua schermresolutie niet twee maar ruim acht keer groter dan van mijn oude 15-Inch CRT monitor! (Foto afkomstig van site: www.digitalcitizen.life)

Overstap nader gespecificeerd
Was mijn Compaq desktop met een Intel Pentium 4 1,4GHz processor een lawaaierig bakbeest. Mijn nieuwe Mac Pro is echter klein en stil. Daar staat wel tegenover dat je je oude randapparatuur niet meer kunt gebruiken omdat de computer alleen maar voorzien is van Thunderbolt 2 en USB 3-poorten. Hierdoor moest ik een groot deel van mijn randapparatuur vervangen. Zelfs mijn muis en toetsenbord kon ik niet blijven gebruiken omdat bij de Mac Pro een seriële- en een PS-poort ontbreekt. Wat het gebruiksgemak betreft; Dat is echt fantastisch! Deed mijn oude Windows-computer maarliefst 8 minuten over om op te starten. De Macintosh start amper in 16 seconden op. Dus een factor 30 sneller! Met het computerprogramma Parallels Desktop kon ik mijn oude Windows-XP spelletjes / programma’s gewoon blijven gebruiken. Mede omdat ik mijn oude Windows-XP besturingssysteem gewoon naast OSX 10.9 Mavericks kan laten draaien.

Het verschil tussen Windows-XP en MacOS was immens. Dat geldt ook voor de werkperformance. Zo deed mijn Compaq computer die voorzien was van een destijds snelle Pentium 4 1.4GHz processor er maarliefst acht minuten over om op te starten terwijl mijn Mac Pro dat klusje in amper zestien seconden klaarde. Ook de programma's werken beter samen en het besturingssysteem draait vele malen stabieler. Met mijn oude Compaq had ik zeker wekelijks een vastloper terwijl dat onder MacOS een zeldzaamheid is. Als ik dat allemaal geweten had, was ik in 2001 gelijk overgestapt en had ik het ruim dertien jaar durende Windowsexperiment gelijk overgeslagen. (Foto afkomstig van site: www.onemorething.nl)

Vermoedelijk wordt die snelheidsboost van mijn computer veroorzaakt doordat de hardwarecomponenten van mijn Macintosh van een betere kwaliteit zijn dan die van mijn oude Windows-XP Personal Computer van het merk Compaq. Daarnaast is de dreiging van virussen in Mac OSX een stuk kleiner omdat de meeste malware voor het besturingssysteem Windows geschreven is. Verder krijg je bij de aanschaf van een Macintosh veel gratis programma’s zoals Page, Numbers en Keynote. Deze programma’s zijn echt geweldig qua gebruikersgemak. Kortom deze Mac Pro kan ik dan ook iedereen aanraden! Helaas moet je daarbij wel weer diep in je buidel tasten. Maar ja, dat is dan ook het enige nadeel van Apple! De Macintosh computers zijn altijd een factor twee duurder dan een gelijkwaardige Windows PC! Bovendien kocht ik mijn Personal Computer nog in het relatief goedkope Guldentijdperk. Hoewel die opmerking van mij natuurlijk ook niet helemaal klopt omdat je een Mercedes weer niet mag vergelijken met een Trabant! Een leuke gimmick bij de Mac Pro is dat de poorten oplichten als je de computer draait om iets aan te sluiten zoals een USB-stick of een externe hardeschijf. Daar staat dan weer tegenover dat de powerknop ook op de achterkant bevind. Gelukkig staat de computer door zijn kleine omvang naast mijn monitor op het bureau zodat ik er relatief makkelijk bij kan. Design wint het bij Apple soms van gebruikersgemak.

Dure maar noodzakelijke upgrades
Om optimaal van de Mac Pro gebruikt te maken, heb ik dit model op maat laten aanpassen toen ik hem via SURFspot bij de Applestore in Amsterdam bestelde. Helaas rekent Apple daar wel de hoofdprijs voor. Zo werd deze machine standaard geleverd met een PCIe SSD van slechts 256GB, veel te weinig naar mijn mening zodat je haast wel verplicht bent om bij de bestelling gelijk up te graden naar een PCIe SSD van 1TB. Mede omdat je nadien niet meer je interne hardeschijf kunt uitbreiden omdat zowel de hardeschijf als de twee videokaarten op maat voor deze Macintosch gemaakt zijn. Helaas rekent Apple voor die hardeschijfuitbreiding het astronomische bedrag van 960 euro! Alleen het werkgeheugen kan uitgebreid worden en als je heel erg handig bent, waar ik zelf helaas niet toe behoor, kun je ook nog de processor upgraden. De overige uitbreidingen zoals het werkgeheugen (van 16GB naar 32GB) en de videokaarten (van D500 naar D700) waren iets goedkoper, maar ook daarbij moest ik diep in de buidel tasten. Uiteindelijk liet ik het Hexacoremodel bij mij thuis afleveren met een 1TB PCIe SSD-hardeschijf, twee AMD FirePro D700-videokaarten en 32GB 1866MHz DDR3 ECC werkgeheugen. Bij zo’n bestelling ga je dan toch nog wel even achter je oren krabben waarom je eigenlijk een Applefanaat geworden bent i.p.v. een Windowsgebruiker. Gelukkig heb ik die computer nu al weer vele jaren in mijn bezit zodat ik de totale bestelprijs inmiddels vergeten ben! Ik heb het gewoon uit mijn geheugen gewist. Want als ik daarover na ga denken verklaar ik mij toch wel een klein beetje voor gek dat ik destijds zo veel geld aan mijn hobby uitgegeven heb. De interne hardwarecomponenten van deze machine zijn echter wel perfect, mede omdat hij zeer snel aanvoelt door zijn rappe PCIe SSD en Xeon E5-1650 v2 processor uit de Ivy Bridge serie van chipfabrikant Intel. Ook Windows 8 en 10 draaien op deze Macintosch via BootCamp zeer goed waarbij je de zwaarste spellen in de hoogste settings kunt spelen. GTA 5 bijvoorbeeld, draait perfect op de hoogste settings en daarbij blijven de refreshrates ver boven de 60 beelden per seconde bij een monitorresolutie van 2560x1600! Daarbij moet ik wel vermelden dat ik de computer heb laten uitrusten met 12GB videogeheugen d.m.v. twee AMD FirePro D700 videokaarten. Helaas wordt Windows 7 door Bootcamp op deze Mac Pro niet ondersteund. Naast gamen gebruik ik deze Mac Pro voornamelijk voor mijn werk om zware professionele programma’s te draaien zoals GIS en Genstat. Dat neemt niet weg dat deze Macintosh in alle markten thuis is.

De originele configuratie van de Mac Pro toen ik hem op donderdag 23 januari 2014 via SURFspot bij de Applestore in Amsterdam bestelde. In de loop der tijd is wel het besturingssysteem steeds geüpgraded van OSX 10.9 Mavericks naar MacOS 10.14 Mojave.

Computerkastjeschaos
Waar ik mij bij het vernieuwde ontwerp wel een klein beetje aan erger is het feit dat alle uitbreidingen bij dit model extern moeten gebeuren. Dit resulteert na vijf jaar in een waar computerkastjeschaos met de bijbehorende wirwar van draden, adapters en stekkerdozen. De hieronderstaande foto die ik van een Duitse website gehaald heb beeldt dat perfect uit.

Het grootste nadeel van het 2013-model is dat alle uitbreidingen extern moeten gebeuren. Vandaar dat Apple besloten heeft om de Mac Pro uit 2019 te ontwerpen als een modulair towermodel dat intern goed uitbreidbaar is. (Foto afkomstig van site: www.giga.de)

Gelukkig heb ik het een en ander wel netjes kunnen wegwerken. Dat neemt niet weg dat de vorige Mac Pro (aluminium computerkastmodel) op dit vlak gemakkelijker in gebruik was doordat je de uitbreidingen intern kon uitvoeren. Daardoor was die Mac Pro uit 2012 ondanks zijn grote lompe formaat een stuk mobieler dan de nieuwe kleine rondvormige Mac Pro. Mede omdat het een heel gedoe is om de juiste uitbreidingscomputerkastjes mee te nemen als je met je Mac Pro naar een ander adres wilt gaan zoals bij een computerclubavond.

De Mac Pro uit 2013 is door z’n compacte formaat een echt sieraad voor op je bureau.

Inwendig bekeken
Omdat ik toch benieuwd was naar de inwendige componenten van de Mac Pro, waaronder het zeer unieke koelsysteem, ben ik aan het googelen geslagen. Uiteindelijk kwam ik op de internetsite van Ifixit terecht. Het betreft een site waarin visuele reparatiehandleidingen staan waaronder een uitgebreide toolkit van de Mac Pro uit 2013. Van deze site heb ik de hieronderstaande foto gedownload die keurig de belangrijkste onderdelen beschrijft waaruit de Mac Pro is opgebouwd. Omdat ik zelf een leek ben omtrent het hardwaregebeuren, ga ik hier niet al te diep op in en beperk mij tot een beknopte beschrijving.

Intern bekeken heeft de Mac Pro (2013-model) wel wat weg van de Power Mac G4 Cube uit 2000. (Foto afkomstig van site: https://nl.ifixit.com)

Het unieke koelsysteem van de Mac Pro uit 2013 is afgekeken van de Power Mac G4 Cube uit 2000. Een grote ventilator bovenop de cilinder zorgt voor de benodigde aanzuigende werking van koele lucht via de onderkant. Hierdoor functioneert het systeem als een schoorsteen waardoor een geluidsarm en efficiënt koelsysteem ontstaat. De relatief grote ventilator draagt daaraan bij omdat het door zijn omvang af kan met lage rotatiefrequenties. Op de foto is verder te zien dat de twee videokaarten van AMD op maat voor deze computer gemaakt zijn. Dat geldt ook voor het moederbord en de voeding van 450 Watt. Het processorvoetje en de vier geheugenslots zijn wel gestandaardiseerd waardoor het geheugen en de processor wel uitbreidbaar cq upgradebaar zijn. Daarbij moet wel vermeld worden dat je heel makkelijk bij de geheugenslots kunt komen terwijl voor de toegang tot het processorvoetje nagenoeg de gehele computer gedemonteerd moet worden. Hierdoor is het upgraden van de processor alleen aan te raden voor mensen die veel ervaring met hardwarereparaties hebben.

Geheugen- en processorupgrade
Na vijfenhalf jaar vond ik het tijd worden om mijn Mac Pro een upgrade te geven. Ondanks dat de hardware van de Macintosh uit 2013 stamt en nog goed kon meekomen met de laatste versies van de programma’s GIS, Genstat en ImageJ.

Een upgradesetje voor de Mac Pro uit 2013. Met dat setje kun je het intern geheugen naar 64GB en de processor naar een dodecacore uitbreiden. Omdat de processor vervangen geen sinecure is, laten veel mensen de processortransplantatie door een erkent ICT-bedrijf uitvoeren. (Foto afkomstig van site: www.onlinemacwinkel.nl)

Als gevolg van Apple’s introductie van de nieuwe Mac Pro op maandag 3 juni 2019 jongstleden, het zogenaamde modulaire 2019-model met bijbehorende Apple Pro XDR 6K-Display, zijn de 1866MHz ECC geheugenmodulus en de Xeon E5 processorchips enorm in prijs gedaald. Vandaar dat ik het niet kon laten om op een aanbieding van de webwinkel “OnlineMacWinkel” in te gaan. Ik bestelde bij hun 4 reepjes van 16GB 1866MHz DDR3 ECC-geheugen en een tweedehandse Intel Xeon E5-2697 v2 processorchip. Als klap op de vuurpijl werd het ook nog voor een klein bedrag extra geïnstalleerd. Omdat de onderdelen van OWC afkomstig zijn, weet je zeker dat je geen kat in de zak koopt omdat ze voor gebruik op een Macintosh getest zijn. Daarnaast is OnlineMacWinkel een betrouwbare webshop met een vestiging in Zaandam die de vervangende onderdelen levert met twee jaar garantie voor nieuwe en zes maanden garantie voor tweedehands (refurbished) onderdelen. Na een paar uurtjes zaten de nieuwe onderdelen erin en kon ik de Mac Pro weer ophalen.

De configuratie van mijn Mac Pro na de processor en geheugenupgrade op donderdag 23 mei 2019 door het bedrijf "OnlineMacWinkel" uit Zaandam.

Als gevolg van deze upgrade is mijn Mac Pro nu “Maximaal Geüpgraded” waardoor ik met deze computer weer vele jaren vooruit kan. Voor een relatief klein bedrag heb ik mijn 32GB RAM voor 64GB RAM-geheugen ingewisseld en mijn hexacore voor een dodecacore processor vervangen. Het is niet te beseffen dat je vijf jaar geleden voor zo’n configuratie ruim tienduizend euro moest betalen. Op deze manier kan je Mac Pro uit 2013 keurig met de stand van de techniek en je wensen meegroeien. Dat geldt zeker voor z’n opvolger uit 2019 die geheel modulair van opbouw is. In theorie is het RAM-geheugen van mijn Mac Pro uit 2013 ook nog up te graden naar 128GB m.b.v. 4 reepjes 32GB 1333MHz DDR3 ECC-geheugen. Door technische beperkingen van het moederbord daalt de kloksnelheid van dat geheugen naar 1066MHz i.c.m. een quadcore (E5-1620 v2), een hexacore (E5-1650 v2) of een octacore (E5-1680 v2) Intel Xeon processor. Indien het moederbord voorzien is van een dodecacore (E5-2697 v2) processor daalt de klokfrequentie zelfs nog verder naar 800MHz! Tezamen met de extreem hoge prijs voor de betreffende 32GB RAM-geheugenreepjes maakt dit voor mij een zeer oninteressante upgrade.

Een produktvergelijking tussen de onlangs geplaatste dodecacore en de oude hexacore processor. (Foto afkomstig van site: www.cpuboss.com)

Benchmark
Het klinkt misschien raar, maar in het dagelijks gebruik merk ik weinig van deze upgrade. Mede omdat de meeste applicaties singlethreading zijn. Je merkt vooral een groot verschil als je gebruikt maakt van programma’s die intensief gebruik maken van multithreading ondanks dat de kloksnelheid ietsjes lager is. Maar als ik voor mijn werk statistische modellen moet doorbereken met Genstat of databasebestanden wil extraheren uit digitale kaarten met het programma GIS merk je wel een enorme snelheidswinst. Daarnaast draai ik vaak via Parallels Desktop virtuele machines op mijn Mac Pro waardoor die 64GB RAM-geheugen i.c.m. extra processorkracht zeker van pas zal komen. Metname de zes extra processorkernen dragen daar een steentje aan bij, mede omdat deze programma’s wel multithreading zijn.

Vooral bij zware computertaken waarbij veel processen multithreading zijn, komt de dodecaprocessor tot zijn recht.

Ook bij videobewerking en het converteren van grote videofiles komt die 12 Core-processor heel erg goed van pas. Zoals hierboven te zien is, heb ik een gedeeltelijke schermafbeelding gemaakt van een conversieproces met het programma UniConverter van de softwaremaker Wondershare. Hier voer ik bij acht HD-videofiles van ruim vijftig minuten formaat en contrastwijzigingen door. Daarnaast worden de layout en de taal van de ondertitels aangepast. Waar mijn oude 6 Core-processor ruim drie kwartier overdeed, doet mijn nieuwe 12 Core-processor dit klusje in amper twintig minuten! Een meer dan dubbele tijdswinst. Echter gaat deze vlieger alleen op als je software toepast die optimaal van multithreading gebruik maakt zoals bij de programma's UniConverter en Final Cut Pro het geval is. In de nabije toekomst zullen steeds meer programma’s uitkomen die meerdere processorkernen ondersteunen waardoor deze upgrade nog rendabeler zal gaan uitpakken.

Bij multithreading is de dodecacore processor zo’n tien keer sneller dan bij singlethreading processen Bij de oude hexacore is dat vijf keer.

Vervolgens heb ik nog een benchmark gedraaid met het programma Geekbench 4 waaruit duidelijk naar voren komt dat de 2,7GHz dodecacore processor pas echt tot z'n recht komt bij multithreading. Ondanks de lagere kloksnelheid t.o.v. de hexacore (2,7GHz vs 3,5GHz) merk je die tien procent snelheidsverlies niet op bij gebruik van singlethreading programma’s. De Intel Xeon E5-2697 v2 2,7GHz processor heeft een singlecore score van 3379 en een multicore score van 30380! Bij programma’s die gebruik maken van multithreading verzet de processor tot tien keer meer berekeningen per tijdeenheid en tot 50% meer t.o.v. de Intel Xeon 55-1650 v2 3,5GHz processor! De processor die van origine in mijn Mac Pro zat.

Uit de Geekbench 4 score komt naar voren dat de ruim zes jaar oude dodecacore met gemak kan wedijveren met de huidige processoren die vandaag de dag gebruikt worden bij iMac’s in het topsigment. De Intel Xeon E5-2697 v2 2,7GHz is gewoon een beest van een processor.

Als je het van de singlecore prestaties moet hebben dan blinkt de dodecaprocessor niet uit. Desondanks kan de E5-2697 v2 toch zijn mannetje slaan als het op singlecore prestaties aankomt. Dat komt metname door het zeer hoge cashgeheugen van 30MB en de turboboost van 800 MHz. Dit heeft tot gevolg dat de processor op 3,5GHz kan gaan draaien als de processor maar 1 kern nodig heeft. Bij iedere gebruikte extra kern meer daalt de klokfrequentie met 100MHz tot een maximale turboklokfrequentie van 3,0GHz.

Ondanks de wat lage kloksnelheid van 2,7GHz weet de dodecacore in singlethreading processen toch een goede score neer te zetten van 3379. Metname het zeer ruime en snelle L3 cashgeheugen van maarliefst 30MB draagt daar een steentje aan bij. De benchmarkwaardes in de hier voorafgaande, deze en de volgende tabel zijn verkregen met het programma Geekbench 4. De benchmarktests zijn niet 1 op 1 te vergelijken met de benchmarkwaardes die verkregen zijn met het programma Geekbench 5 verderop in dit review. Dat programma test en leest de hardware op een andere manier uit dan het programma Geekbench 4.

Bij multithreading processen is deze processor echt een beest en kan hij wedijveren met de moderne workstations uit 2019! Een multicore score van rond de dertigduizend is extreem hoog en hoeft daarmee alleen de peperdure iMac Pro en het Mac Pro 2019-model voor zich te dulden. Ondanks de hoge multicore prestaties levert de processor ook nog goede singlecore waardes van rond de drieduizend op waardoor de E5-2967 van alle markten thuis is! Als je de benchmarkwaardes vergelijkt met andere computers eindigt mijn Mac Pro na de upgrade steevast bovenaan of in de hoogste regionen van de benchmarklijstjes!

Bij multithreading processen laat de dodecacore zijn ware gezicht zien en verslaat met gemak alle Macintosh computers uit de 2013-14 generatie. Met een score van 30380 kan de Intel Xeon E5-2697 v2 ook nog zeer goed meekomen met de hedendaagse workstations. Alleen de iMac Pro uit 2017 en de Mac Pro uit 2019 moet hij voor zich dulden.

Quadcore vs Hexacore vs Octacore vs Dodecacore
De beste overallprocessor voor de Mac Pro uit 2013 die vanuit de fabriek besteld kon worden was de Intel Xeon E5-1680 v2, een octacore die draait op 3,0GHz met een turboboost van 900MHz. Aangezien deze processor vandaag de dag niet meer voor een gunstige prijs verkrijgbaar is, koos ik voor de dodecacore die op 2,7GHz draait en een turboboost heeft van 800MHz. Uit verschillende bronnen heb ik vernomen dat mijn Mac Pro ook overweg moet kunnen met andere processoren uit de Xeon E5 v2 familie zoals de 2690, een decacore processor die op 3,0GHz draait met een turboboost van 600MHz. Omdat ik mijn Mac Pro wel in een origineel configuratieprofiel wilde houden, koos ik daar niet voor. Daarnaast weet ik niet hoe mijn Mac Pro op zo'n afwijkende processor zal gaan reageren en of die decacore goed blijft functioneren bij toekomstige firmware en software-updates. Verder was deze E5-2690 v2 processor niet afgeprijsd en veel duurder dan de dodecacore die ik in mijn Mac Pro heb laten installeren.

De vier processors waaruit je kon kiezen bij de configuratie van de Mac Pro uit 2013. Uit de tabel komt duidelijk naar voren dat de dodecacore veruit het duurst is. In 2013 was het fabriceren van een dodecacore een heel gecompliceerd proces. Mede omdat de Xeon E5-2697 v2 2,7GHz Intel’s eerste 12-coreprocessor is, betaalde je daar destijds de hoofdprijs voor. Gelukkig liggen de tweedehands prijzen in 2019 een heel stuk lager. (Foto afkomstig van site: www.anandtech.com)

De tweedehands dodecacore zijn vermoedelijk zo gunstig geprijsd omdat er meer van op de markt zijn omdat de E5-2697 v2 zeer gewild waren in workstations. Deze zijn nu anno 2019 allemaal afgeschreven en uit elkaar gehaald waardoor de onderdelen waaronder de processor goedkoop op de markt worden gedumpt. In mindere mate geldt dat ook voor de 16GB 1866MHz DDR3 ECC geheugenbankjes. Natuurlijk loop je bij zo'n processortransplantatie wel een klein risico omdat die dodecacore wel ruim vijf jaar zwaar in bedrijf is geweest in een professioneel gebruikt workstation. Vandaar dat ik besloten heb om de oude hexacore, de E5-1650 v2 3,5GHz, voorlopig achter de hand te houden. Bij eventuele gebreken aan de vervangende processor, zou ik in de toekomst altijd nog die hexacore terug kunnen laten plaatsen. Zoals eerder vermeld is de betreffende dodecacore processor afkomstig van OWC en door OnlineMacWinkel uitgebreid getest zodat ik de eerste jaren geen problemen hoef te verwachten. Hieronder zie je in een grafiekje hoe de vier processoren zich tot elkaar verhouden waaruit je bij de aankoopconfiguratie bij Apple kon kiezen.

De maximale turbofrequentie van de vier processoren uitgezet tegen het aantal actieve cores. Uit deze grafiek komt naar voren dat de maximale turbofrequentie van de quad-, hexa- en de octacore redelijk dicht bij elkaar liggen. De dodecacore moet het doen met een veel lagere frequentie om oververhitting van de processor te voorkomen. (Foto afkomstig van site: www.anandtech.com)

128GB RAM geheugenupgrade
Ondanks mijn eerdere beweringen in dit review, heb ik mij er toch maar aan gewaagd. Namelijk mijn Mac Pro upgraden naar de abnormale hoeveelheid van 128GB aan RAM geheugen! Ik besloot daar midden januari 2020 toe vanwege de enorme prijsdalingen die momenteel gaande zijn m.b.t. de oude DDR 3 1866MHz & 1333MHz EEC geheugenbankjes.

OWC is het merk als het om computeronderdelen voor de Macintosh gaat. Mede omdat OWC de betreffende hardware zoals de 128GB geheugenkit uitgebreid voor gebruik op de Mac Pro heeft getest. Daarnaast geven ze ook nog (beperkte) levenslange garantie op het aangekochte werkgeheugen. (Foto afkomstig van site: www.owcshop.eu)

Kosten vier bankjes van 32GB 1333MHz DDR 3 ECC geheugen een aantal jaar geleden nog ruim tweeduizend euro, tegenwoordig is dat geheugen voor minder dan vijfhonderd euro in nieuwstaat te koop. Vandaar dat ik na het zien van een leuke aanbieding de proef op de som genomen heb en vervolgens zo’n 128GB kitje van het merk OWC bestelde.

In tegenstelling tot MacOS 10.14 Mojave, weet MacOS 10.15 Catalina beter met de beperkte busbreedte van het moederbord om te gaan. Het gevolg hiervan is dat de 32GB geheugenbankjes i.c.m. mijn dodecacore processor gewoon werken op 1066MHz.

Vanwege technische beperkingen van het moederbord draait een 32GB geheugenmodule niet op 1333MHz maar op 1066MHz. Indien het moederbord aangedreven wordt door een 12-Core processor draait het geheugen zelfs op 800MHz. Echter in MacOS 10.15 Catalina draait het werkgeheugen ook gewoon op 1066MHz terwijl er op mijn moederbord een Xeon E5-2697 v2 dodecacore processor geïnstalleerd zit! Hoe dat kan?, dat weet ik niet. Waarschijnlijk heeft het te maken met het fijt dat het nieuwste besturingssysteem van Apple efficiënter met de beperkte bandbreedte om kan gaan.

Virtuele machines zijn echte geheugensluipers. Vooral als je meerdere virtuele machines met een 64-bits besturingsysteem tegelijk draait verbruik je zo tientallen Gigabytes aan RAM. Dan is het wel zo mooi als je dan het RAM geheugen van de Mac Pro kunt uitbreiden naar 128GB. Bij 64GB aan werkgeheugen liep ik, zoals op bovenstaande afbeelding te zien is, vaak tegen de grenzen van de geheugenruimte aan.

De module bandbreedte van de 32GB geheugenbankjes is slechts 10,6GB/s terwijl de bandbreedte van de 16GB, 8GB en de 4GB geheugenbankjes 14,9GB/s is. Omdat het om quad-channelgeheugen gaat, is de totale bandbreedte van de 64GB geheugenkit (4x 14,9) 59,6GB/s en van de 128GB geheugenkit (4x 10,6) 42,4GB/s. Gelukkig maskeert het enorme cashgeheugen van maarliefst 30MB van de in de Mac Pro aanwezige processor het verlies aan bandbreedte. Wat ook speelt is het feit dat de hogere kloksnelheid van het werkgeheugen vaak gepaard gaat met een hogere CAS (Column Address Strobe) latency. In de ideale situatie heeft het werkgeheugen een hoge kloksnelheid en een lage CAS latency.

Het verschil tussen snel en langzaam werkgeheugen is kleiner dan op het eerste gezicht lijkt. Uit een geheugenbenchmarktest kwam naar voren dat DDR3 1866MHz geheugen niet 50% maar slechts 5% sneller is dan DDR3 1333MHz geheugen. In de praktijk is het verschil nog kleiner omdat het cashgeheugen van de processor latentieverschillen goed weet op te vangen. (Foto afkomstig van site www.techspot.com)

De praktijk is echter anders. Bij DDR3 SDRAM is de kloksnelheid omgekeerd evenredig met de wachttijd, of te wel de latency. De wachttijd is de tijd die nodig is voordat de informatie gevonden wordt in het geheugen. De kloksnelheid daarentegen is de (data)doorvoersnelheid van het geheugen. Kortom hoe lager de kloksnelheid des te hoger is de wachttijd. Dat is hoogstwaarschijnlijk ook een van de redenen waarom in de praktijk de 1866MHz geheugenbankjes niet zo veel sneller zijn dan de 1333MHz geheugenbankjes. Het gevolg van de hiervoor genoemde eigenschappen, is dat het verlies aan performance vrijwel nihil is gebleven bij processen die minder dan 64GB aan werkgeheugen vergen. Echter bij processen waarbij je wel meer werkgeheugen nodig hebt, is het verschil aanzienlijk omdat de Macintosh dan niet hoeft te swappen naar de relatief tragere SSD-schijf. Vooral als je gebruik maakt van veel virtuele machines of het maken en gebruiken van een RAM-Disk kan dat extra geheugen goed van pas komen, hoewel anno 2019 128GB aan RAM echt overkill is. Ik zie het daarom ook meer als een soort van toekomstinvestering. Daarnaast vind ik het gewoon leuk dat het kan en niet omdat het moet! De Mac Pro maakt gebruik van ECC (Error Correcting Codememory) geheugen. Omdat ECC geheugen eventuele fouten in de datastroom van en naar de geheugenbankjes kan opgevangen, werkt het RAM geheugen en daarmee het gehele computersysteem stabieler. Bij ECC geheugen worden extra bits gebruikt in de opslag zodat het niet uitmaakt als bij het uitlezen en beschrijven van het werkgeheugen een bitje spontaan wisselt van een 0 naar een 1 of andersom. Hoewel dat de snelheid en de stabiliteit ten goede komt, compenseert dat niet het snelheidsverlies die ontstaat bij het swappen van en naar de swapfile op de SSD-schijf.

Figuur boven: Het verschil in bandbreedte is bijna 30% tussen het snellere 1886MHz en het relatief langzame 1333MHz geheugen. Gelukkig merk je daar in de praktijk niet veel van omdat andere hardware in het systeem dit verlies goed weet te camoufleren. Figuur midden: Het verschil in geheugensnelheid tussen de 64GB en de 128GB-kit is in de praktijk nagenoeg niet merkbaar. In het programma Photoshop gebruik je zelden meer dan 64GB waardoor die 128GB aan extra werkgeheugen niets toevoegt. Echter merk je ook niets van het snelheidsverlies. Figuur onder: In situaties waar je wel gebruik maakt van de extra 128GB aan werkgeheugen zoals bij zware videobewerking van meerdere streams in 4K resolutie, is het snelheidsverschil wel aanzienlijk! (Afbeeldingen afkomstig van site: www.macperformanceguide.com)

Hoge verkoopwaarde
Dat Macintosh computers een hogere restwaarde hebben dan even oude soortgelijke Windows PC's, dat wist ik wel. Desalniettemin schrok ik enorm toen ik voor de grap eens naar de tweedehands verkoopwaarde van mijn onlangs upgegrade Mac Pro zocht. Ik ging naar de site van "mac2sell" waar je dat op een eenvoudige manier kunt berekenen. Via een eenvoudig menuutje voor je je type computer in met de bijbehorende processor, videokaart(en), SSD en RAM-geheugen. Na dat ingevoerd te hebben berekend de internetsite eenvoudig de restwaarde. In mijn geval bedroeg de tweedehands verkoopwaarde medio juni 2019 maarliefst €4920 wat neerkomt op bijna vijf duizend euro! Ik heb een kleine vijfeneenhalf jaar geleden een goede zesduizend euro voor die Mac Pro betaald en zo'n duizend euro voor de recente upgrade. Dit betekend dat ik in al die jaren een afschrijving heb gehad van slechts tweeduizend euro! Persoonlijk ga ik er vanuit dat die site iets aan de optimistische kant was.

De restwaarde van Macintosh computers is veel hoger dan hun even oude Personal Computers. Dat rechtvaardige voor een groot deel de (veel) hogere aanschafprijs van een Mac. (Foto afkomstig van site: www.mac2sell.net)

In dat licht gezien is een Macintosh helemaal geen (te) dure computer en krijg je juist heel veel (rest)waarde voor je geld. Vermoedelijk zal dit ook voor de onlangs nieuw uitgekomen Mac Pro 2019 en de bijbehorende Apple Pro XDR 6K-Display gelden. Ik ken immers geen ander computermerk waarbij je in vijf jaar tijd slechts dertig procent afschrijft! Op een soortgelijke site kwam ik een lagere restwaarde van rond de €3500 tegen. In dat geval heb je in vijf jaar de helft van de aanschafwaarde afgeschreven. Dat komt neer op nog geen tien procent per jaar!

Mac Pro 2013 vs Mac Pro 2019
Nu de nieuwe Mac Pro alweer enige tijd online te bestellen is, vroeg ik mij af hoe mijn Mac Pro zich tot de nieuwe 2019 modellen gaat verhouden. Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen. De nieuwe Mac Pro is een hele grote stap omhoog, hoewel het basismodel van de 2019 serie en het maximodel van de 2013 serie elkaar niet zo veel ontlopen. Je gaat pas echt in snelheid vooruit, zowel grafisch als qua processorkracht, als je minimaal het 12-Core (3,3GHz Intel Xeon W processor) model met een (Radeon Pro W5700X) 16GB GDDR6 videokaart aanschaft.

Uit de multicore benchmarktest met het programma Geekbench 5 komt naar voren dat het basismodel van de Mac Pro uit 2019 ongeveer 10% sneller is dan het vorige model uit 2013 in de maximale configuratie. Die test werd op mijn Mac Pro uitgevoerd op vrijdag 24 januari 2020 en de score is vergeleken met de in die tijd op de markt zijnde desktop Macintosh modellen.

Als je de interne uitbreidbaarheid en de performance erbij gaat betrekken, dan wint de Mac Pro uit 2019 ruimschoots van de Mac Pro uit 2013. Zo ondersteund de nieuwe Mac Pro Thunderbolt 3, 768GB DDR4 ECC RAM (of 1536GB DDR4 ECC RAM voor de 24- of de 28-Core modellen), bloedsnelle NVMe SSD’s en de nieuwste videokaarten met GDDR6 RAM-geheugen. Daarnaast zijn de 2019 modellen voorzien van de T2-chip die alle opslag versleuteld en je wachtwoorden in een soort sandbox op de chip opslaat. Verder regelt de chip het opstartproces van je Macintosh via een zogenaamde System Management Controller zodat kwaadwillenden geen kans hebben om het opstarten te infecteren met een backdoor. Ook is de nieuwe Mac Pro voorzien van maarliefst acht PCI Express uitbreidingssleuven (van de derde generatie) zodat je wat uitbreiding betreft voorlopig niet te kort komt.

Uit de singlecore benchmarktest met het programma Geekbench 5 komt naar voren dat het basismodel van de Mac Pro uit 2019 ongeveer 40% sneller is dan het vorige model uit 2013 in de maximale configuratie. Die test werd op mijn Mac Pro uitgevoerd op vrijdag 24 januari 2020 en de score is vergeleken met de in die tijd op de markt zijnde desktop Macintosh modellen.

Omdat mijn Mac Pro uit 2013 met maximale specificaties (12-Core 2,7GHz, 2xD700 videokaarten, 1TB SSD en 128GB ECC-RAM) geconfigureerd is, zou ik niet zoveel snelheid winnen als ik ga upgraden naar het basismodel (8-Core 3,5GHz, Radeon Pro 580X 8GB videokaart, 256GB NVMe-SSD en 32GB ECC-RAM) van de 2019 serie. Om ruim zesduizend euro uit te geven, dat kost het basismodel (prijspeil 24-1-2020), vind ik op dit moment zonde van mijn geld omdat mijn Mac Pro zeker nog een paar jaar softwarematig door Apple ondersteund zal gaan worden. Bij het 12-Core (>€7500) en het 16-Core (>€9000) model merk je uiteraard wel een groot snelheidsverschil. Omdat beide modellen ver buiten mijn budget vallen komen die niet in aanmerking voor mijn upgrade-overweging. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de 24-Core (>€13500) en de 28-Core (>€15000) modellen!

Uit de grafische Metal benchmarktest met het programma Geekbench 5 komt naar voren dat het basismodel van de Mac Pro uit 2019 ongeveer 30% sneller is dan het vorige model uit 2013. Die test werd uitgevoerd op vrijdag 24 januari 2020 op mijn Mac Pro en de score is vergeleken met de in die tijd op de markt zijnde videokaarten voor de Mac Pro.

Na wat benchmarktesten met het programma Geekbench 5 komt mijn Mac Pro met de multicore test zeer goed uit de bus. Met een score van maarliefst 7118 komt hij heel dicht bij het basismodel van de nieuwe Mac Pro die een score heeft van 7942. Dat geldt in mindere mate voor de singlecore test die een scoringswaarde geeft van 730 (2013 model) tegen 1024 (2019 model) punten. Hetzelfde verhaal gaat op als je de videokaarten van beide modellen aan de tand voelt. Zo komt mijn Mac Pro met een waarde van 29825 tegenover een waarde van 38726 van de Mac Pro uit 2019 bij de Metal benchmarktest heel goed uit de test. Over het algemeen kun je zeggen dat het basismodel van de Mac Pro uit 2019 op processorkracht zo’n 10% bij multicore en 40% bij singlecore processen sneller is dan de Mac Pro van de vorige generatie in de maximale configuratie. Qua grafische kracht is dat ongeveer 30%. Omdat de waardes redelijk dicht bij elkaar liggen zul je het verschil bij gemiddeld gebruik niet echt merken. Dat geldt uiteraard niet als je voor de zwaardere configuraties gaat want dan zijn de verschillen in snelheid enorm en loopt de Mac Pro uit 2019 rondjes om het vorige model. Alleen als je een Mac Pro uit 2013 in de basis configuratie hebt, loont het echt om up te graden. Als de ondersteuning van Apple voor mijn model rond 2023 gaat stoppen kan ik altijd nog upgraden. Tegen die tijd kan ik op de tweedehandsmarkt het 2019 model voor een betere prijs aanschaffen!

Heb jij ook een Apple Mac Pro (najaar 2013) 3.5GHz 6-Core?

Door jouw review krijg ik ook wel (weer) de kriebels om eens aan een upgrade van mijn MacPro 2,1 te gaan denken. Die functioneert nog prima, maar is al maxed out qua geheugen, HD's (SSD als opstartschijf), etc.

Videokaart-upgrade e.d. is haast niet rendabel meer. En ik game weinig meer.

Nieuw aanschaffen ga ik in elk geval niet doen, voor privégebruik, dat is waanzin. :P

De 2e-handsprijzen zijn echter ook nog schrikbarend hoog. Het lijkt wel of iedereen de nieuwprijs wil terugverdienen, voor een eigen upgrade - absurd.
De prijzen die Apple hanteert ontbreken naar mijn mening van iedere logica. Sterker nog, het lijkt wel als ik naar de prijsontwikkeling van deze (alweer twee jaar oude) Mac Pro op deze site kijk dat hij ruim vijfhonderd euro duurder geworden is dan zijn introductieprijs! Het moet toch niet gekker worden! 8)7

De particulier die dan zo'n Mac Pro in hun bezit hebben gaan natuurlijk ook meedoen met die gekkigheid en gaan dan gelijk de "hoofdprijs" vragen voor hun oude model zodat ze nog maar weinig geld hoeven bij te leggen voor een upgrade.

[Reactie gewijzigd door Rimboeloper op 12 februari 2016 01:18]

Ik snap werkelijk niet waarom deze reactie van de auteur zelf wordt gedownmod.

Hij maakt een mooie korte review van een product waar verder niemand iets over wil zeggen en houd daarbij een realistisch beeld over prijs/kwaliteit.
Een twee jaar oud product die na de introductie duurder word is inderdaad bizar. Zeker in de computer wereld waar innovatie bloed snel gaat.

Dit is een mooie neutrale review die de sterke kanten weet neer te zetten maar het niet schuwt om het beestje ook bij het naampje te noemen en daar dan ook eerlijk naar kijkt.

Dat mensen vervolgens zijn reactie over de prijs niet kunnen verkroppen toont naar mijn inzien de giftigheid van de apple community.

Nu ben ik geen fanboy op welke orde dan ook, en moet ik toch zeggen dat ik dit een hele mooie setup vindt.
Alleen die prijzen van Apple t.o.v de kwaliteit in verhouding ervan, zijn hier een reden om hun spullen nooit te kopen, en dan nog de vervelende bugs achteraf die je voor deze prijsklasse niet kan verwachten doen voor mij hun hardware de das om.

Blijft een gemiste kans dat ze zo voort blijven doen.
Ben ik de enige die denkt dat dit op een prullenbak lijkt? :Y)
Het bizarre prijsbeleid van Apple is deels te verklaren door het zwakker worden van de Euro t.o.v. de Dollar. Desalniettemin blijf ik het toch vreemd vinden dat meer dan een jaar oude (!) Macintosh computers, met name de Mac Pro, duurder worden in een wereld waarin de voortschrijding van de techniek zo snel gaat. :+

Nadere toelichting hierover is te vinden in het bijgevoegde webartikel dat geschreven is door Lars Paymans. http://www.iculture.nl/ni...ijsverhoging-imac-europa/

[Reactie gewijzigd door Rimboeloper op 22 april 2016 12:43]

Goed, deskundig en iets te uitgebreid verhaal!
Ben niet tegen lange verhalen, maar zoek dan wel naar de 'bullet points' voor een korte samenvatting.
De reden dat mijn review wat aan de lange kant is, heeft te maken met het feit dat de review niet in één keer maar in fases is geschreven. Zo heb ik onlangs mijn review weer uitgebreid met de alinea “Mac Pro 2013 vs Mac Pro 2019”. Daarin vergelijk ik mijn Mac Pro met het basismodel van de nieuwe Mac Pro uit 2019. Omdat mijn Mac Pro maximaal geconfigureerd is, komt hij aardig in de buurt van de Mac Pro uit 2019 in de basisuitvoering. Daar moet ik natuurlijk wel bij vermelden dat mijn Mac Pro bijna aan het eind is van zijn levenscyclus terwijl de nieuwe Mac Pro nog een periode vijf tot tien jaar aan soft- en hardwareondersteuning voor de boeg heeft. Daarnaast is mijn Mac Pro niet meer verder uitbreidbaar, terwijl het basismodel nog makkelijk kan doorgroeien omdat het ontwerp helemaal op interne uitbreiding is ingericht.

Uit de benchmarktests met het programma Benchmark 5 is iets opmerkelijks naar voren gekomen. Namelijk het feit dat de Mac mini uit 2018 (met de i7 3,2GHz 6-Core processor) in de singlecore benchmarktest rondjes draait om mijn Mac Pro omdat dat kleine computertje maarliefst 60% sneller is! Zelfs de nieuwe Mac Pro uit 2019 in de doorsmee-uitvoering heeft moeite om de benchmarks van die Mac mini bij te houden! 8)7 Laat nou de ruime meerderheid van de computerhandelingen singlethreated zijn! Uiteraard legt hij het wel af als er grafisch werk verzet moet worden. Dat komt omdat de Mac mini niet uitgerust is met een aparte videokaart met GDDR geheugen en het moet doen met een videochip op de processor.

[Reactie gewijzigd door Rimboeloper op 10 januari 2020 15:17]