AOpen XC Cube EX18 (Socket A, nForce2-GT, AGP, Zilver) Review

PruTz0r666 7 september 2005, 1.926 views

AOpen XC Cube EX18 (Socket A, nForce2-GT, AGP, Zilver)

Pluspunten

• Goede handleiding
  • zeer stil
  • slimme plaatsing CPU fan
  • zeer netjes voorbereid

Minpunten

• weinig ruimte voor lompe VGA kaart
  • 4 USB 2.0 poorten

Ik heb de EX-18 uitgerust met een AMD Sempron 2800+ (S-A), en draait vrolijk op 2.07 gHz. Uitbreiding is beperkt, slechts één PCI slot en en AGP (x8) slotje. Je kunt de koeling voor de AGP niet te lomp maken, want de AGP kaart zit 2mm van de case af. Zeg maar dag tegen je fijne stille goed lopende Zalman spulletjes.

Ben zelf dan maar weer terug gegaan naar de standaard koeler op m'n ATi Radeon 9800 Pro 256. Is wel een beetje noisy, maar als je ook nog wat wil gamen, zul je weinig aan de ingebakken nForce 2GT hebben. Leuk detail is, de ingebakken VGA (64MB shared) heeft 2 VGA aansluitingen. Ben dat nog niet vaak tegen gekomen op een ingebakken VGA-tje.

De kast wordt inclusief mobo, PSU, kabels (ATA133) en relaxte handleiding geleverd. Die handleiding vind ik zó duidelijk dat zelfs m'n ouwe heer dat ding in elkaar kan bakken... 100 punten voor AOpen :P

De CPU koeler is erg slim geplaatst. Hij zit op de zijkant van de CPU heatsink die van koper/aluminium is en blaast de hete lucht door de koelribben naar buiten via de speciale perforatie in de case. Zo wordt ook overtollige hitte uit de kast naar buiten gewerkt. Daar is over nagedacht. De CPU is overigens aan de onderkant in het midden van de socket voorzien van een temperatuursensor die op zijn beurt de CPU fan bijstuurt. Deze sensor zit vast aan het mobo, geen nadeel, want je hoeft nu niet moeilijk te doen met sensoren aan kabeltjes die je nog es tussen de heatsink en de processor moet frutten. Het gaat bijna vanzelf.

De PSU is niet zo'n zware jongen, maar 250 Watt... Stevig genoeg want meer heeft het machientje niet nodig. Voordeel dat ie zo licht is, is dat ie niet zo veel koeling nodig heeft. Ze hebben bij AOpen er een volkomen stille fan in gebouwd. Geen extra herrie dus, je kent het wel: stil systeempje gebouwd, maakt e voeding nog herrie.... Nu niet dus :)

Het lijkt wel of er rekening met me is gehouden: er is nog één grote molex "over" die ik lekker in de AGP kaart kan prikken. Anders was het niet echt mogelijk om ff wat te gamen. Heb je een VGA met kleine molex? Dan wordt het toch even afwegen of je wel een diskettestation in je XCCube wilt. Maar wie gebruikt die dingen nu nog... Voor het gemak heb ik er maar een Apacer card reader in gestopt, lekker handig met je fototoestel en telefoon. Booten die ik wel vanaf verschillende memorysticks...

Nu we het toch over memorysticks hebben: het nadeel van de XCCube is dat er standaard maar 4 USB2.0 poorten op zitten: 2 achterin en 2 voorop. Is nog uitbreidbaar, er is nog 1 USB connector vrij aan de binnenkant, maar dan houdt het ook echt op. Een hubje er achter hangen dan maar?

Over het algemeen is dit een zeer betaalbaar barebone-tje. Als je nog spullen hebt liggen (geheugen, CPU, optical en een HDD) dan kun je voor rond de 160 pleuro een leuk systeem neerzetten dat met wat extraatjes niet onder doet voor een "normaal" systeem.

Heb jij ook een AOpen XC Cube EX18 (Socket A, nForce2-GT, AGP, Zilver)?

Ik heb hem ook voor onder de tv :)

ik heb er een 9800pro in zitten maar als ik de kap er op doe dan word alles wel er heet te heet vind ik.
ik ben ook voor een mobiel xp gegaan wegens de warmte,maar haald niet veel uit met de 9800pro er bij

cpu full load 68c met kap

verder ben ik er zeer te vreden over
Ik heb hem ook sinds een maandje of 2 :)
Ben er zeer tevereden over, hij is uitgerust met een Athlon Mobile 2600+ cpu, een Geforce 6200 en 1024mb Cas2 geheugen. Ook is hij voorzien van een hauppage WinTV PVR500. Op deze barebone heb ik windows MCE draaien, en hij wordt vooral gebruikt als mediacenter en voor games. Omdat ik vooral games speel zoals battefield2 was het nodig om het systeem flink over te clocken. :)

Overclocken:
Overclocken gaat redelijk goed, je kunt de fsb per mhz regelen, er zit een agp/pci lock op
Nadelen zijn dat je geen MP hoger dan 12,5 in kunt stellen, geen probleem zou je zeggen, dan neem je toch gewoon een hogeren FSB? Nee, de northbridge wil maar stabiel lopen tot zo'n 177mhz met het gehugen synchroon. Met een geheugen divider van 1:1.60 kom ik tot zo'n 212 mhz FSB (met het geheugen op 340mhz dus)

Al met al kom ik dus maar 2600mhz met mijn cpu. (op 208 x 12,5 en 1.85v vCore). Dit is dus de absolute max van het moederbord... :( De voeding houd het bij deze snelheid verrassend stabiel! Vrijwel geen afwijking qua voltage onder full load. Onder full load zakt alleen de vCore in van 1.85 naar 1.75 volt, maar dat is misschien niet meer dan logisch gezien de cpu op deze snelheid meer dan 110 watt verbruikt.

Ook mijn videokaart heb ik onder handen genomen, officieel is het een Geforce6200 met 256mb ddr. Hiervan heb ik alle pipelines unlocked zodat het een volledige geforce 6600 is. Verder is de core overclocked tot 500mhz. (loopt dus op 6600gt speeds :) ) Geen enkel probleem met deze barebone! Tot zover houd de voeding alles nog perfect stabiel.

Hitte?
Nu zul je denken: word al deze overclocked hardware niet ontzettend heet in zo'n klein kassie? Nee, het koelsysteem is werkelijk geniaal! Er zitten lucht-inlaten op de meest ideale plekken en je kunt duidelijk zien dat er over is nagedacht.

Stilte?
Om mijn 110watt verbruikende cpu koel te houden moest de kleine 70mm fan die op de cpu koeler zit behoorlijk hard draaien en begon herrie te maken. Geen probleem, er is in de barebone precies genoeg ruimte voor een fanduct + 90mm papst fan :)
Ook voor de videokaart is in de lengte voldoende ruimte voor een mooi zelfgemaakt passief koelblok die mijn overclocked videokaart op zo'n 65/70 graden en heerlijk houdt (stressed). Dit klinkt misschien warm, maar een videokaart kan veel meer hebben dan een cpu.

Conclusie:
Perfecte barebone met zeker geen kinderachtige overclock functies. Met een standaard cpu is hij behoorlijk stil, maar zodra je begint met overclocken zijn er nog voldoende mogelijkheden om er stillere/grotere fan's te plaatsen. Al zit er maar een 220watt voeding in, deze is wel van enorm goede kwaliteit. :)