Samsung Galaxy A3 (2016) Zwart Review

Mike_MCS 10 februari 2016, laatste update op 11 februari 2016, 3.049 views

Samsung Galaxy A3 (2016) Zwart

Ik heb de samsung galaxy a3(2016) nu een aantal weken en ben er erg blij mee. Redelijk compact (voor hedendaagse begrippen) en een mooi slank design met metalen behuizing (met voor- en achterkant glas) wat erg mooi is vergeleken met plastic design van vroegere samsungs. Specs voldoende voor hedendaags gebruik.

Pluspunten

• Design
  • Geen plastic in behuizig
  • Batterijduur
  • AMOLED scherm
  • Compact
  • prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Geen vingerscanner

Ik heb de samsung galaxy a3(2016) nu een aantal weken in mijn bezit en heb er nog geen moment spijt van gehad.

Waarom deze telefoon?
Hiervoor had ik de samsung galaxy s4 mini, deze was onderhand aan vervanging toe. Ik zocht een compacte telefoon, deze zijn bijna niet meer te vinden zonder dat je een model moet gaan aanschaffen dat bij aanschaf al over de datum is. Daarnaast was ik niet van plan om een heel groot bedrag neer te gaan leggen voor een smartphone, ik gebruik het namelijk voornamelijk voor bellen, whatsappen, mail, nieuwsapps, spotify etc. Deze telefoon is daar perfect voor.

Hieronder geef ik per onderdeel een beetje aan wat mijn ervaringen zijn de afgelopen weken:

Design en handbaarheid
- Redelijk compact (4,7", voor hedendaagse begrippen) waardoor die nog redelijk goed met 1 hand te bedienen is. Met kleine handen zal je echter niet makkelijk in de bovenhoek komen.
- Mooi slank design met metalen behuizing (met voor- en achterkant glas) wat erg mooi is vergeleken met plastic design van vroegere samsungs. Hierdoor blijft de rand ook mooi en is het een prachtig apparaat, naar mijn mening zeker een van de mooiste samsungs tot nu toe.
- Er is geen led notificatie, deze zat ook niet op mijn galaxy s4 mini dus mis het niet maar ik weet dat anderen hier wel problemen mee zouden hebben.
- Ik wou graag een samsung omdat de terugknop en recente apps knop niet in het scherm zitten verwerkt maar naast de home knop zitten.
- Overige knoppen werken ook goed en voelen degelijk aan.
- Wel jammer dat er geen vingerscanner op zit, deze zit wel op de a5 versie maar die is dan weer een stuk groter.

Batterij
- De accu gaat erg lang mee, ik heb nog geen één keer meegemaakt dat ik de volledige dag niet doorkwam en meestal gaat die wel twee volledige dagen mee. Screen on time is ook zo'n 5-6 uur op een batterij dus veel gebruik is geen probleem. 2300 mAH is ook redelijk veel voor een 4,7" smartphone met niet de meest bizarre hardware en resolutie.
- De accu is niet vervangbaar, voor mij geen probleem want bij al mijn vorige telefoons waar dat wel kon heb ik de accu nog nooit vervangen.
- Er is geen snellader maar opladen gaat alsnog redelijk vlot. Ook draadloos opladen is met deze telefoon niet mogelijk.

Display
- Amoled scherm is erg mooi en geeft heldere kleuren en scherp beeld. Resolutie is maar 1280x720, dit is wel ruim voldoende en hogere resultie zou alleen maar extra energie verbruiken.
- Helderheid kan erg hoog worden gezet. Meestal heb ik de helderheid op +/- 25% staan omdat het anders gewoon te veel licht geeft en irriterend wordt.
- Display neemt een groot deel van de telefoon in beslag wat er mooi uitziet.
- Voor- en achterkant is van gorilla glass 4 wat de nieuwste versie met het sterkste glas is. Heb het nog niet uitgeprobeerd met vallen dus of die tegen een goede stoot kan, kan ik nog niet zeggen. Gebruik zelf geen hoesje en aan beide kanten nog geen een krasje kunnen vinden.

Camera
- Overdag goede foto's, 's avonds wat minder maar nog steeds degelijk. Flits is prima, gebruik die tot nu toe meer als zaklamp dan met de camera.
- De camera steekt wel een klein beetje uit aan de achterkant (zie een van de foto's), dit is echter niet hinderlijk en veel minder als bij bv. de galaxy s6.
- Foto's kunnen geschoten worden met 13 MP (front 5 MP), dit levert met binnenfoto's bestanden op van ongeveer 4 mb en met buitenfoto's tussen de 8 en 9 mb.
- Video's kunnen worden gemaakt in full hd (1920x1080) en ziet er goed uit, bovendien blijven de beelden goed stabiel bij normale beweging. Voor actiefilmpjes is het echter minder geschikt.

Snelheid/specs
- Telefoon is nog niet vastgelopen o.i.d.
- Alle apps lopen soepel zonder vertragingen. Specs zijn ruim voldoende voor hedendaags gebruik (quadcore 1,5 GHz), verwacht dat deze telefoon qua hardware wel weer een paar jaar vooruit kan.
- Nog geen android 6.0 maar verwacht die update wel, vooral omdat deze smartphone pas dit jaar (2016) is uitgekomen.
- Zoals ik al aangaf doe ik meer basic dingen met de telefoon. Als je games met mooie graphics wil spelen is dit denk ik niet de beste telefoon om te kopen.
- Benchmarks doe ik niet aan, via google zijn wel makkelijk verschillende scores te vinden.

Verbinding
- WIFI werkt goed.
- 4G werkt goed, heb bij t-mobile gewoon 60 Mbps binnenshuis gemeten. Buiten loopt dit op richting de 100, dit ligt natuurlijk wel aan waar je woont/meet en je provider maar aan de telefoon zal het niet liggen.
- Ondanks altijd maar 1/2 streepje(s) bij verbinding nog geen een keer problemen gehad met verbinding (heb begrepen dat die streepjes geen goed overzicht meer geven via het 4g netwerk).

Opslag
- 16 gb. intern is voor de meeste mensen wel voldoende. Dit is wel dankzij de sd-kaart uitbreidingsmogelijkheden, wat erg fijn is. 16 gb. zonder sd kaart zou erg krap zijn.
- 1,5 gb. RAM is niet heel veel. Maar heb er nog geen problemen mee gehad. Ik sluit wel regelmatig mijn recente apps af (uit gewoonte) wat misschien ook scheelt.
- Er gaat een nano-simkaart in wat tegenwoordig wel de standaard is. Persoonlijk vind ik het wel jammer dat het geen dual sim is, dit vind ik wel het grootste minpunt van deze telefoon.

Geluid
- Prima, niet extreem hard maar voldoende en zuiver. Doordat de speaker aan de onderkant zit kan je telefoon makkelijk op tafel leggen en toch goed geluid hebben met muziek of bellen over speaker.
- 3.5 mm jack voor headphone zit aan de onderkant (zie foto), naar mijn mening is dit handiger dan aan de bovenkant maar hier zullen meningen uiteraard in verschillen.
- Meegeleverde headphone van samsung ben ik geen fan van, geluid is prima maar bij mij blijven ze niet goed zitten. Dit zal echter per persoon verschillen, het zijn gewoon de universele headphones van samsung.

Al met al een hele degelijke telefoon voor een redelijk prijsje. Het is vooral voor mensen die een relatief compacte telefoon zoeken die een premium uiterlijk heeft en ook zo aanvoelt bij gebruik. Voor velen een echte aanrader! Echter, je kan niet de beste specs verwachten maar voor dagelijks gebruik is dit zeker een goede smartphone.

p.s. de foto's van de doos zijn binnen met de nieuwe galaxy a3(2016) gemaakt, buitenfoto's zijn een stuk mooier maar die waren te groot om hier te uploaden. De andere foto's zijn nog gemaakt met m'n oude samsung galaxy s4 mini (oneffenheden is gewoon stof, heb nog geen krasje/deukje o.i.d. kunnen vinden)

Heb jij ook een Samsung Galaxy A3 (2016) Zwart?

Heldere review, bedankt!

Ik ben ook misschien van plan deze telefoon te kopen, maar vraag me nog wel af of het RAM geheugen aan de magere kant is. Mijn oude galaxy s2 van 5 jaar geleden heeft 1 Gig en was wat mager. Heb je enig idee hoeveel van de 1.5 Gig al in gebruik is zoals ie uit-de-doos komt (zonder zelf apps geinstalleerd te hebben)?
Hoi Riddos,

Ik heb niet gekeken hoeveel dat was maar er staan natuurlijk al wat standaard apps op, als je die opent zal het gebruik van ram geheugen gelijk al gaan hoger worden.

Ik kan wel zien dat als ik alle achtergrond apps afsluit dat het systeem ongeveer 800 mb in beslag neemt. Hoe meer apps je tegelijikertijd hebt draaien hoe meer het ram geheugen belast wordt.

Zoals ik al aangaf is 1,5 gig tegenwoordig niet heel veel (veel telefoons hebben 2-3 gig en kunnen dus wat makkelijker meerdere apps tegelijk draaien) maar het is wel ruim voldoende om zonder vertragingen allerlei apps te gebruiken. Je zal echter wel af en toe je apps moeten afsluiten nadat je ze gebruikt hebt, vooral voor de zwaarbelastende apps zoals google mapps, facebook en eventuele games die je gebruikt is dit handig om je systeem snel te houden. Dit is ook helemaal niet gek dat dit moet en het afsluiten van die apps is met 2 kliks gedaan.

Ter vergelijk met de galaxy s2 waar je het over hebt. Die draait hoogstwaarschijnlijk op een oudere android versie, met de nieuwere versies is het gebruik van ram geheugen geoptimaliseerd en wordt dit veel minder belast door het systeem. Ook het beheer hiervan is verbeterd(je hebt zelf beter inzicht in het gebruik met de smart manager die al geinstalleerd is op de mobiel). Daarnaast is 1,5 gig wel 50% extra ten opzichte van 1 gig, je zal echt merken dat dit een stuk verbeterd is. Toch is het belangrijk om voor jezelf te bedenken hoe belangrijk je het vind dat heel veel apps tegelijk kunnen draaien, iedereen gaat hier anders mee om en er zijn geen hele duidelijke richtlijnen bij wat je minimaal nodig hebt.

Ik hoop dat ik je hiermee iets heb kunnen helpen

[Reactie gewijzigd door Mike_MCS op 14 februari 2016 18:28]