Specificaties 8" (2048x1536), Android 5.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Asus ZenPad S 8.0 (Z580CA) Atom Z3560, 2GB ram, 32GB opslag Zwart Review

Kaj. 10 februari 2016, 297 views

Asus ZenPad S 8.0 (Z580CA) Atom Z3560, 2GB ram, 32GB opslag Zwart

Fijn, handzaam tablet met veel onnodige software. Met dat laatste valt te leven als je uitschakelt wat je niet nodig hebt, al lukt dat niet voor alle apps.

Pluspunten

• Slank tablet
  • Mooi scherm
  • USB-C

Minpunten

• Meegeleverde advertenties
  • Soms traag reagerende skin
  • USB-C

Een tijdje geleden was ik in de markt voor een tablet. De iPad van meer dan 5 jaar oud was al lang niet meer toereikend, ik was inmiddels over naar Android met mijn telefoon en ik wilde graag mobiel kunnen werken zonder heel veel geld kwijt te zijn voor een Surface of een ander iDevice.

Dat maakt de keuze al wat makkelijker, maar dan nog is het aanbod groot. Vervolgens ga je kijken: wil ik handzaam of groot, hoeveel screen real estate is gewenst, kan ik het geheugen aanvullen en wat ga ik ermee doen? Het laatste is eenvoudig: presentaties doen, webbrowsen, films kijken onderweg en een enkel spelletje. Na wat hands-on voelen bij die rood-witte mediagigant waren de eerste twee vragen ook snel beantwoord: handzaam en veel pixels is gewenst, en via microSD of OTG-kabeltjes kom ik er met de opslagruimte ook wel uit.
De goedkope tabletten hebben vaak last van het 3 eigenschappen, kies 2-probleem: een tablet met veel rekenkracht heeft een minder scherm of is niet zo handzaam, en de handzame apparaten met een hoge resolutie doen qua prijs bijna niet onder voor de Samsungs en Asussen van deze wereld. Aangezien ik geen fan ben van Samsung's TouchWiz, kwam de blik op Asus te liggen, en met de overige eisen in het achterhoofd werd het de ZenPad S 8, met 32GB geheugen.

Het apparaat heeft een 4:3 (of 3:4) scherm met 2048x1536 pixels op een 8 inch scherm: klein genoeg om een mooi, scherp beeld te krijgen. Kleur is OK voor het geld: goed genoeg voor dagelijkse zaken en films.
Op het moment van schrijven heb ik het tablet al twee maanden bijna dagelijks in gebruik. De schil die Asus over Android heen legt, zorgt helaas voor vertragingen in de opbouw van het home screen. Vertragingen die voor het gevoel en de beschikbare hardware net wat te lang duren. Ik snap niet waarom fabrikanten nou met alle geweld hun eigen draai aan Android mee willen geven, zeker als dat de performance be´nvloedt: omdat mijn Nexus 5-telefoon stock Android draait, blijft het aantal onnodige apps tot een minimum beperkt en blijft de interactie met het apparaat lekker vlot, ook na twee jaar intensief gebruik.
Ook levert Asus zelfs software mee die advertenties laten zien, zonder dat je erom vraagt en presenteert die software zich naar de gemiddelde gebruiker toe als een app die snel opladen mogelijk maakt. Gelukkig bepalen de voedingscircuits de snelheid en niet de app zelf, dus die kun je zonder gevolgen uitschakelen.

Afgezien van die ongemakken werkt de ZenPad S lekker en is het voor mij een fijn apparaat om onderweg mee te werken. Ik heb via eBay een passende cover en een BT-toetsenbord aangeschaft (als je een credit card/paypal en geen haast hebt kun je dergelijke zaken daar veel goedkoper aanschaffen) en werk ik ook met een Wacom Bamboo Spark.
Veel reviews hebben 'm al aangestipt: de camera's in de ZenPad S zijn niet om over naar huis te e-mailen. Reken dus niet te hard op de foto's die eruit komen.
Desondanks zijn ze wel geschikt om even ergens een snapshot van te nemen voor latere referentie, maar het worden geen topplaten.

De accuduur is een beetje een probleem: erg lang doet de ZenPad S niet met z'n lading. Nu is het uiteraard niet een kwestie van minuten, maar na een half dagje intensief gebruik moet er toch echt bijgetankt worden. Ik had liever gehad dat Asus het apparaat iets dikker had gemaakt, zodat er een grotere accu in had gepast.
Het is namelijk een vrij dun apparaat. Dat is prachtig en mooi, maar als dat ten koste gaat van je performance sla je de plank een beetje mis als fabrikant.

Er zitten twee aansluitingen in het tablet: een hoofdtelefoonuitgang en een USB- aansluiting. Dat houdt ook in dat je op dit moment er altijd aan moet denken dat je een laadkabeltje in je tas hebt zitten, maar naarmate USB-C meer gemeengoed wordt, verdwijnt dat.
Het micro-SD slot snapt kaarten tot 2TB, aldus de fabrikant. Die bestaan nog niet, maar het is fijn om te weten dat de ondersteuning niet stopt bij 128GB.

Ondanks alle tekortkomingen is het een fijn apparaat en heb ik er nog geen moment spijt van gehad.
Extra bonus komt in de vorm van een geen-zorgen garantie als je je tablet binnen twee weken bij Asus registreert. Tevens kreeg ik er ook 100GB Google Drive-opslagruimte bij, al is dat slechts voor twee jaar en betaal je daarna, als je ervoor kiest om die ruimte te houden.

Heb jij ook een Asus ZenPad S 8.0 (Z580CA) Atom Z3560, 2GB ram, 32GB opslag Zwart?

Hi, hoe zit het met software updates van deze tablet, komen er regelmatig updates uit om foutjes en stage-fright te fixen?
Welke android versie staat er inmiddels op?