Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 12,3" (2736x1824), Win 10 Pro, WiFi - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Microsoft Surface Pro 4 (Core i5, 4GB, 128GB) Zilver Review

MorrisP 9 februari 2016, 973 views

Microsoft Surface Pro 4 (Core i5, 4GB, 128GB) Zilver

De Surface Pro is een mooi en goed presterend apparaat. Het is een geslaagde combinatie van laptop en tablet, die wel wat aparte eigenschappen heeft, maar daar kun je snel aan wennen. Het beeldscherm is geweldig en het voelt premium aan.

Pluspunten

• Serieuze laptop en tablet in een
  • Prachtig beeldscherm
  • Premium bouwkwaliteit
  • Ventilator heel stil

Minpunten

• Surface pen voegt weinig toe
  • Accessoires nodig voor aansluitingen

De Surface Pro 4 i5 met 4GB intern en 128 GB opslag heb ik nu 3 maanden in mijn bezit. Toen ik mij oriŽnteerde waren de alternatieven een ultrabook of een krachtige mainstream laptop met hard disk en mat scherm. Heb ik de juiste keuze gemaakt?
Het apparaat is stevig gemaakt van hoge kwaliteit materialen. De premium uitstraling is onmiskenbaar. Het is ongetwijfeld een stevig apparaat, maar toch ga ik er voorzicht mee om omdat het een kwetsbare indruk maakt. Ik heb er een strakke hoes bijgekocht. Het pakketje is dan een mooi ultrabook, dat duidelijk zwaarder is dan een doorsnee tablet.
Het beeldscherm is extreem scherp. Ook bij kleine lettertjes zijn geen pixels te zien. De kleuren zijn mooi en natuurlijk. Het glanzende scherm reflecteert enigszins, maar minder dan andere glanzende schermen die ik ken. Een mat scherm vind ik in een sterk verlichte omgeving praktischer en rustiger. De bezels zijn smal zodat de oppervlakte optimaal benut wordt. De schermhelderheid is ruim voldoende. Bij langdurig bureauwerk sluit ik mijn losse 24 inch scherm aan. De 3:2 schermverhouding werkt prettiger dan 16:9 beeldschermen, zeker in de tablet modus. De variabele achtersteun om het scherm neer te zetten is heel praktisch. Nu hoef je je tablet niet meer steeds in je hand te houden. Het geluid is voor zo'n klein kastje indrukwekkend.
De i5 4GB 128 GB versie reageert vlot. Ik gebruik de Surface voor werk, foto bewerken, internet, film kijken. Dat gaat allemaal uitstekend. Het ventilatorgeluid is zelden hoorbaar en dan nog heel zwak. Het is een stille machine. De 128 GB opslag vind ik aan de krappe kant. Films en grote foto-albums zet ik bij voorbaat op de externe schijf.
Je moet extra accessoires kopen om de computer te verbinden aan via HDMI, VGA, extra USB slots en ethernet. Dit krijg je bij een mainstream laptop er 'gratis' bij en accessoires zorgen ook voor een beetje extra gewicht en volume.
Met het aanklikbare keyboard cover kun je goed werken. Toch even wennen want het veert meer dan een gewoon laptop toetsenbord. Het trackpad reageert goed.
De Surface pen is een knap staaltje techniek. De pen werkt snel en nauwkeurig, maar voelt tamelijk zwaar aan. Ik zou de pen niet missen als hij niet meegeleverd was. Het is vooral interessant als je grafisch werk doet of aantekeningen maakt bij een vergadering. De schriftherkenning is prima, maar mijn Samsung Note 4 smartphone is beter in schriftherkenning en het lichte pennetje werkt prettiger.
Ik gebruik het apparaat verrassend vaak in de tablet modus, dus zonder typecover. Als je op de bank zit dan werkt dat prettiger dan een laptop. Ook fijn als je veel wilt lezen of surfen. De achtersteun houdt de tablet in de goede positie. Op het schermtoetsenbord kan ik goed 10 vinger-typen. Dat gaat bijna net zo gemakkelijk als met de keyboard cover.
De Windows 10 software is prima, zowel in de laptop als tablet modus. Maar je moet je met de Surface wel nogal veel nieuwe werkwijzen aanleren.
Kan ik de Surface Pro aanraken: Ja, het een geavanceerd een mooi gemaakt apparaat. Het voelt aan als een Ferrari. Prachtig, maar geen gezinswagen waarmee je zaterdags boodschappen doet bij de Jumbo. Een behoudende computergebruiker die op de centen let koopt beter een gewone laptop.

Heb jij ook een Microsoft Surface Pro 4 (Core i5, 4GB, 128GB) Zilver?

Ik heb een paar weken geleden een Surface pro 4 aangeschaft, omdat ik alles met Windows 10 wil doen. We hadden voorheen een Samsung telefoon, een Ipad, een computer met Windows evenals een laptop. Dat ligt nu achter ons, telefoon en ipad hebben we verkocht. Daarvoor in de plaats Windows telefoon lumia 950 en een Surface pro 4 i5 128 GB gekocht. Nu alles Windows 10 en dat bevalt meer dan uitstekend. De camera van de telefoon is naar mijn mening beter dan menig video - of foto camera. De surface maakt alles subliem compleet. Een machtig apparaat en super snel. Overtreft al mijn verwachtingen. Kijken naar de tv is een waar genot op dit toestel. Ook foto - en videobewerking gaat naar volle tevredenheid. De SSD schijf start super snel op. Als ik al behoefte aan, heb gebruik ik via de USB bus een draadloze muis en keyboard. Dat waarborgt ook meer het gevoel van een tablet te hebben en met USB keyboard heb je een volledige laptop. Bovendien ben je zo §120 goedkoper uit. De pen vind ik juist een perfecte toevoeging, werkt heel goed en het scherm blijft mooi schoon.

[Reactie gewijzigd door sytze adema op 3 maart 2017 12:41]